Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
topintam Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Mar 2007 Viestejä: 335 Paikkakunta: Pudis
|
Lähetetty: 31.08.2011 21:18 Viestin aihe: FX typhoonissa ilmavaivoja |
|
|
Nonii keväällä alko uutukainen suhisemaan ja tyhjeni välillä aika nopsaan kun oli käyttämättä. 3000 laakia oon ammuskellu.
Nyt se ei sitten ota ilmaa ollenkaan säiliöön vaikka kuinka pumppaa ilma tulee suoraan piipusta ulos. Otin säiliön irti ja pumppailin sieltähän se kierrepäästä suhisee. Ase toimii ilmeisesti niin että iskuri/paine ??? tökkää säiliön päässä olevaa karaa ja ilmaa vapautuu ?
Nyt on sit jotain siellä välissä tai tiiviste mennyt rikki. Onkohan minkalainen homma purkaa tuo ilmatuubi, jonkilaisia mekaanikontaitoja saattaa löytyä. Ase otti ilmoja kuitenkin moitteetta edellisellä kerralla kuukausi takaperin, joskin suhina välillä enteili onkkelmia.. _________________ -itseäni olen kiittänyt ja kiitosta on riittänyt- |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tunajussi Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Elo 2006 Viestejä: 1638 Paikkakunta: Ikaalinen
|
Lähetetty: 01.09.2011 08:43 Viestin aihe: |
|
|
Tyhjeneekö ase, vaikka painetta olisi reilusti jäljellä?
Joidenkin aseiden tyypillinen ominaisuus on, että laukaisuventili tiivistää vasta alkaen n. 50 bar ja yli. Optimi olisi, että tiivistyminen alkaisi jo pienelläkin paineella, mutta silloin tiivistyspintojen tulee olla virheettömät, jota ne eivät aina ole.
Pumpulla tälläisen "lievästi vuotavan" täyttäminen ei välttämättä onnistu ollenkaan, vaan täyttämiseen tarvitaan täyttöpullon "paineiskua". Jos tälläinen säiliö pääsee vuotamaan tyhjäksi, niin pumppaamalla ei nouse kuin verenpaine.
Tuolla on Typhooni päreinä ja joitan purkuohjeitakin löytyy:
http://www.fxoc.info/viewtopic.php?f=12&t=26
Tämän asetyypin juttuketjussa on muutamia potentiaalisia vuotokohtia:
http://www.fxoc.info/viewforum.php?f=12&st=0&sk=t&sd=d
Vuoto voi olla joko laukaisuventtiilin ”seetin” o-renkaassa, laukaisuventtiilin tiivistyspinnassa (roska) tai tiivistyspinnan epätäydellisessä istuvuudessa (laukaisuventtiilin suoruus?). Muitakin kuviteltavia ja ei niin tavanomaisia vikoja on nähty, joten silmät auki vikaa etsittäessä. Vuotokohtaa ei aina paljain silmin näe, joten suurentava luuppi on paikallaan. Useimmiten tiivistyspinnalla on pikkuriikkinen roska (useimmiten messinkiä) tai se voi olla venttiilikaran yli pullahtanut palautusjousi, joka on livennyt tiivistyspinnan väliin.
-varmista säiliön paineettomuus ennen purkua
-käytä venttiilikaraa säiliön päästä poistaessasi sen ulkolaipan reikään jämptisti sopivaa tarpeeksi ”tiukasta” tavarasta tehtyä tappia (lyöntituurna/poranterän tyviosa)
-täyttöventtiili irtoaa samoin toimenpitein, mutta älä laita täyttöventtiilin reikään ”naarmuista” tappia. Tuurnan naarmut vioittavat täyttönipan reiän ja vuoto on todennäköinen
-puhdista koko säiliö täyttöventtiileineen ennen asennusta, ettei mahdollinen roskaepisodi toistu
-käytä o-renkaita asentaessasi niihin tarkoitettua synteettistä rasvaa, älä voitele korkeapaineisen ilman kanssa tekemisissä olevia paikkoja öljypohjaisilla voiteluaineilla
Pari esimerkkiä sopivista voiteluaineista:
-tällä voit rasvata o-renkaat, säiliökierteet (kevyesti) Molycote 111 tai 55
-täältä SG3 http://www.mwm-trading.com/images/LubroTeknik1a.jpg
http://luftvapen.e-butiken.se/show_product.asp?artnr=fxfett&ref=%2Fsearch%5Fproducts%2Easp%3Fs%3Dfett%26s1%3Don%26s2%3Don%26s3%3Don%26s4%3Don
Assortment overview: cleaning and care-->Air and C02 guns täpistä:
www.weaponcare.com/jmp_at.asp?C=02 _________________ http://s246.photobucket.com/home/Tunajussi/allalbums |
|
Takaisin alkuun |
|
|
topintam Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Mar 2007 Viestejä: 335 Paikkakunta: Pudis
|
Lähetetty: 02.09.2011 00:06 Viestin aihe: |
|
|
kiitoos neuvosta, otin sitten riskiä ja aloin itte tuhertamaan. Eikä tullut sekundaa vaan vikahan sieltä löytyi. Olisiko juuri tuo karan pikkiriikkinen O rengas mennyt tihkaaksi kun ei jousi palauttele karaa.
Taidan antaa jouselle venytysliikkeitä ja o renkaalle fx pumpun korjaussatsin mukana tullutta rasvaa. Voi olla tieten että o rengas on jo menetetty koska taisin suhautella kesällä koneistoon vähän aseöljyä ? _________________ -itseäni olen kiittänyt ja kiitosta on riittänyt- |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tunajussi Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Elo 2006 Viestejä: 1638 Paikkakunta: Ikaalinen
|
Lähetetty: 02.09.2011 08:17 Viestin aihe: |
|
|
topintam kirjoitti: | kiitoos neuvosta, otin sitten riskiä ja aloin itte tuhertamaan. Eikä tullut sekundaa vaan vikahan sieltä löytyi. Olisiko juuri tuo karan pikkiriikkinen O rengas mennyt tihkaaksi kun ei jousi palauttele karaa.
Taidan antaa jouselle venytysliikkeitä ja o renkaalle fx pumpun korjaussatsin mukana tullutta rasvaa. Voi olla tieten että o rengas on jo menetetty koska taisin suhautella kesällä koneistoon vähän aseöljyä ? |
Tuo karan pikkuriikiinen O-rengas ei tee muuta kuin estää laukaisuvaiheessa ilman ohivuodon, sen kunto ei juuri vaikuta vuotamiseen. Vaikka se takertelisi, niin kyllä paine säiliössä riittää sulkemaan venttiilin, niin paljoa se tuskin takertelee.
Karan reikää kannattaa siloitella tosi hienolla rullaksi käärityllä hiomapaperilla jos karheutta tuntuu ja pumpun korjausrasva on hyvä tuohon voiteluksi. Jos sinne laittaa ohkaista voiteluainetta, niin aina laukaistessa ohipuhaltava ilma pyrkii puhaltamaan voiteluaineet huitsin nevadaan, sitkeempi tavara kestää hiukan kauemmin. _________________ http://s246.photobucket.com/home/Tunajussi/allalbums |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|