Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Sigamees Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 27.09.2011 10:44 Viestin aihe: |
|
|
pois _________________ Running target! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Risto.Lee Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 27.09.2011 13:50 Viestin aihe: ketut |
|
|
Aikamoista tieteilyä on ketju
Kettu on pieni eläin, painaa n. 6kg. Itse ei jaksa ymmärtää aina kaikenlaista pyöritystä helpon asian ympärillä. Monelta löytyy .308 kaapista joka on hyvä yleiskaliperi Suomessa tapahtuvaan metsästykseen. Pitäisi saada patruunoita kaupasta kuin kaupasta, jos päättää ettei halua turkkia ketusta niin tavallinen hirviluoti. Koska itse metsästän talviaikaan kettuja ja otan turkin jos sattuu olemaan komea kettu, niin piippuun kokovaippaluoti.
.222 tai .223 sopii myös hyvin ketun ampumiseen. .222 lyijypääluodilla ei juokse eläin minnekään. .222 kokovaippaluoti jos menee läpi keuhkoilta eikä osu luihin samalla,samoin kuin .308 kokovaippaluoti, eläin saattaa juosta maks. 100m. Mutta siinä juoksee kuollut eläin joka odottaa jälkien päässä. Tietty jos lähellä on kivikkoja tms. piilopaikkoja tai kysessä on haaskan lähellä isoksi tampattu kova alue/paljon polkuja eikä ole uutta lunta niin löytyminen voi olla vaikeaa etenkin pimeässä vaikka eläin tiputtaa verta. Jos keskellä peltoa jossa ei ole kummoisia polkuja valmiiksi, ammut kettua niin löytyy helposti. Olosuhteiden mukaan sopii miettiä myös. Kesäkelissä koska turkilla ei tee muutenkaan mitään, tehokas luoti piipussa on järkevä valinta koska jäljittäminen on hankalaa.
Jos puhutaan puhtaasti pienriistakalipereista niin yksi helppo valinta sekä kesä-että talvikelissä on .222 lyijypääluodilla. Saa patruunoita helposti, ei tee yleensä kohtuutonta reikää ja eläin jää paikoilleen.
Itse koko asetta ratkaisevampi on kiikaritähtäin tällaisessa metsästyksessä, jossa yleensä joudutaan ampumaan hämärässä. Eli iso etulinssinen kiikari jotta riittää valoa. Tähtäys tietenkin elukan etuosaan eikä tietenkään kannata ampua paikasta josta ei usko osuvansa, eli liian kaukaa, eläimen ollessa muuten kuin kylki kohti ampujaa, liikkeessä tai jonkun risukon takana yms.
Voihan toki latailla itse luoteja yms. ostella kallilla rahalla erikoisia kalipereita mutta tuo on aivan turhaa kun valmiina saa kaupasta sopivaa tavaraa. Aseet ja patruunat eivät pysty eivätkä saa mennä ymmärryksen ohitse siinä milloin kannattaa yleensäkin ampua ja mihin kohtaan tulee ampua ja missä kannattaa tai aikoo ampua. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
SuuriPaha Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 27.09.2011 15:53 Viestin aihe: |
|
|
Itse metsästän kettuja sekä muita pienpetoja sen verran lähellä taloja ja teitä, että kokovaippaluodit olen rajannut turvallisuuden takia kokonaan pois. Jäisestä pellosta kimmonnut, vaikka ketun läpi mennyt, .30-vaippakuula lentää pahimmillaan vielä aika tovin. Tästä syystä suosin pienempiä kaliipereja sekä nopeasti aukeavia kevyitä luoteja. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JuusoH Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 20.10.2011 18:46 Viestin aihe: |
|
|
Valaiskaapas asiaa tietämättömälle: Onko .22 wmr liian pieni kaliiperi ketulle, vai kaatuuko myös tällä? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyriT Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 21.10.2011 10:32 Viestin aihe: |
|
|
Kaatuu.
Yhtä ketun raatoa pääsin ihmettelemään joka oli wmr:llä nuijittu. Lapaosuma, meni joku 30 metriä. Tarjolla oli Winsun Super-X JHP luodilla. Siistit reijät molemmin puolilla. Supi jäi samanlaisella lääkkeellä, osumapaikalla ja matkalla niille sijoilleen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JuusoH Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 21.10.2011 10:36 Viestin aihe: |
|
|
Oukei, kiitti vastauksesta...Saas nähä jos sitä nyt ku linnunmetsästys loppuu nii rupeis kettua houkuttelemaan, ja .22 wmr sattuu löytymään kaapista. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|