Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
nörtti Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.10.2011 20:42 Viestin aihe: |
|
|
Lähteekö porukka karkkometson perään ja onko pakomatka kuinka pitkä on tietysti maastostakin paljolti kiinni karkon pituus? tulee itse tosiharvoin yritettyä jo kerran karkonnutta löytää uudelleen yleensä olen ennalta suunnitellut jonkunlaisen lenkin tekeväni. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kiimakaarronkulkija Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.10.2011 00:37 Viestin aihe: |
|
|
nörtti kirjoitti: | Lähteekö porukka karkkometson perään ja onko pakomatka kuinka pitkä on tietysti maastostakin paljolti kiinni karkon pituus? tulee itse tosiharvoin yritettyä jo kerran karkonnutta löytää uudelleen yleensä olen ennalta suunnitellut jonkunlaisen lenkin tekeväni. |
Niinhän tuo isäukko opetti että karkkometson saa aina kahdella miehellä. Yksi jatkaa suoraan perään ja toinen kiertää ylhäältä sivulta päälle. Lintu yleisimmiten tulee jompaa kumpaa kohti tai yrittää jäädä maahan. Ainakin näin on meillä käynyt aina kun on kokeiltu. _________________ Metsän kulukija. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 21362 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 19.10.2011 12:47 Viestin aihe: |
|
|
Karkkomatka metsolla on usein luokkaa 0,7-1,5km. Joskus lähden perään, joskus en. Muutamissa maastoissa tiedän minne metso menee karkon jälkeen. Niissä käyn tsekkaamassa. Ja tuleehan sitä joskus lähdettyä ihan haeskelemaan opin mielessä minne se metso jää. Vähemmän tulee silti metsojahdissa enää käveltyä. Jos en saa metso siitä mistä se lähtee niin vaihdan seuraavaan "kuumaan paikkaan" ja katson sitä karkkometsoa seuraavana päivänä uudestaan.
Viimeinen muokkaaja, tuhola pvm 24.10.2011 22:41, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kempula Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.10.2011 15:25 Viestin aihe: |
|
|
Ei muuta ku bipodi kauppaan tuhola |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 21362 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 19.10.2011 15:41 Viestin aihe: |
|
|
Kempula kirjoitti: | Ei muuta ku bipodi kauppaan tuhola |
Joo, tuli ihan sama mieleen tossa ryynätessä.. Josko sitä kokeilisi laittaa ensi syksyksi oulun työstökeskuksen version, tai sitten harris. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tönöttäjä Kanta-asiakas
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Treehugger Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 19.10.2011 16:49 Viestin aihe: |
|
|
Itellä sattui viime viikolla tilanne kun lähin lintujahtiin, että hyvä kun olin kerenny suunnan valita ja hypätä pellolta mettän puolelle niin metto hyppäs lentoon. Matkaa oli 20m mutta lähti perskule just aurinkoa kohti(klo oli 11). Vetäsin kuiteski kaks kertaa mutta metto jatkoi vaan lentoaan. Katoin kuiteski että jonku verran lähti laskeutuun, joten lähin hiipiin perässä. Hiippailin n. 300 metriä niin sama lintu hyppää uudestaan. Matkaa oli jo enemmän, mutta pompun hetkellä ajattelin että oli sitä varmaan sattunut niin annoin heavy magnumeilla vielä kyytiä. En tiedä sattuko mutta metto lensi taas matalalla ja näytti että ois laskeutunu taas parin sadan metrin päähän hakkuuaukion taakse.
Päivä oli kuulas ja hiippailin aukion yli ja pysähdyin kuunteleen ja katseleen jahka metto antais ittensä ilmi. Noh ei mitään havaintoja linnusta. Hiippailin oletetun alueen läpi ja lopulta reippaasti kävelin ympäriinsä ja kattelin kuusen persuksia mutta lintua ei missään. Siinä vaiheessa jo ajattelin että joopa joo oispa koira niin ois metto repussa. Osumasta ei ollut mitään varmuutta joten jatkoin matkaa. Kävin erästeleen rauhassa muutaman tunnin ja soitin kaverille että tulis varalta käyttään koiraa paikassa jos metto ois kuitenkin jääny siihen ja kuollu johonki myöhemmin piiloon.
Palailin samaaa reittiä takas ja juuri siinä missä olin kävellyt ja katellut kuusenperseet niin metto hyppää ihan täyteen lentoon. Noh oli pakko vetästä kaks kertaa kuusten läpi ja onneksi sattui....sitten ei muuta kuin metto lähtee täysillä juokseen karkuun ja oli pakko vielä kerran vetästä päähän kun pysähty. Noh juoksin linnun luo ja siinähän se metto oli maassa....niin elähän mittään vielä säntäs juoksuun. Piti vielä juosta se kiinni ja lopettaa. Nylkiessä katoin että ekan kerran ampuessa oli sitä osunu yksi hauli peräluuhun joka vissiin rajotti lentämisen muutamaan sataan metriin. Ja kuusten läpi ampuessa oli sitten mennyt siipi poikki.
Mitä opin:
Kattele huolella lintua
Metästä koiran kansas
Metolla on monesti henki tiukassa! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sulkutuli Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 19.10.2011 16:58 Viestin aihe: |
|
|
huh huh, tuo yllämainittu tarina päähän ammutusta metosta, kuuluu melkein samaan kategoriaan kuin kuulemaani rusakoihin.Niillä on kuulemma niin takkuiset turkit paikallisilla rusakoilla, että haulet eivät tehoa enään
Kyllähän se henki lähtee kun päähän roppaa mikäli osuu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peura-esari Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.10.2011 17:04 Viestin aihe: |
|
|
Mitä kannattaisi vielä opetella:
Testata oikeasti toimiva paukku pyssyyn, se ei välttämättä oo se Ukkometto ja Rotweil, mitkä toimivat aina . Vaikka niin sinulle on sanottu varmasti vanhojen suurmetsästäjien toimesta _________________ Nenäpunkki- mikä ihana tekosyy... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Treehugger Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 19.10.2011 17:16 Viestin aihe: |
|
|
Peura-esari kirjoitti: | Mitä kannattaisi vielä opetella:
Testata oikeasti toimiva paukku pyssyyn, se ei välttämättä oo se Ukkometto ja Rotweil, mitkä toimivat aina . Vaikka niin sinulle on sanottu varmasti vanhojen suurmetsästäjien toimesta |
Joo samaa mieltä. Ukkometot on legendaarisia kun isännällä oli vaan niitä 4 millisiä kun se aikonaan opetti mulle jäniksen mettästystä
Oon ampunu kuviot paitti nuilla remingtonin heavy magnumeilla (50g 3,5 mm) mitä ostin kokeeksi laatikollisen. Alapiipussa tosin käytän pienehköjä hauleja (super speed/SSextra) 2,75-3mm joten ei ihan omiaan meton puotteluun...
Sen kyllä tiedän että jos ampuis kiekkoja useammin kuin kerran 5 vuodessa niin osumatarkkuus paranisi Tosin tänä syksynä saanu hyvin livetreeniä kun lintuja kerrankin on. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vilperi ***
Liittynyt: 22 Elo 2005 Viestejä: 10580 Paikkakunta: Espoo/Kangasala
|
Lähetetty: 19.10.2011 17:22 Viestin aihe: |
|
|
Peura-esari kirjoitti: | Mitä kannattaisi vielä opetella:
Testata oikeasti toimiva paukku pyssyyn, se ei välttämättä oo se Ukkometto ja Rotweil, mitkä toimivat aina . Vaikka niin sinulle on sanottu varmasti vanhojen suurmetsästäjien toimesta |
Paljon tuli eri paukkuja kokeiltua kun Valmetin käyntiä hain, mutta juuri parjattu Ukkometso sopii mun aseeseeni ja nyt ei muuta olekaan paitsi sitten ne sorsalailliset, jotka vois vaikka nakata järveen!
Vielä kun vanhaa Azotia sais 76 millisenä, niin sen haluaisin testata; vanha balalaikka tykkäs siitä kuten silloisista Metsoistakin (70 luvun lopussa ja 80 luvun alussa) _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
mtaskinen Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.10.2011 18:51 Viestin aihe: |
|
|
Kairaa tuli taaplattua kaksi tuulista ja sateista päivää, kävelykilometrejä kertyi ainakin tarpeeksi, mutta taas kerran se palkittiin parhaalla mahdollisella tavalla Komia oli haukku!
Tällä ukolla oli painoa 4.75kg
_________________ Onko näkyny? - aina sitä jotaki..
Ootko saanu? - kaikki mitä on näkyny! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.10.2011 20:22 Viestin aihe: |
|
|
tuhola kirjoitti: | Kempula kirjoitti: | Ei muuta ku bipodi kauppaan tuhola |
Joo, tuli ihan sama mieleen tossa ryynätessä.. Josko sitä kokeilisi laittaa ensi syksyksi oulun työstökeskuksen version, tai sitten harris. |
Njoo Itsekin tuota taannoin harkitsin kuten myös etäisyysmittaria. No sitten mietin että mitä siinä jää enää jännitystä kun voi ampua melkein mistä vain ja etäisyyttäkään ei tarvitse enää aistivaraisesti arvioida. Eli tässä vaiheessa olen ne hylännyt ja meinottelin että sitten kun en enää muuten lintuja saa...
Linnunmetsästyksen makeimpia hetkiä on se kun lintu näkys, mutta ei ole ampumapaikkaa. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kempula Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.10.2011 21:30 Viestin aihe: |
|
|
Sämpy kirjoitti: | tuhola kirjoitti: | Kempula kirjoitti: | Ei muuta ku bipodi kauppaan tuhola |
Njoo Itsekin tuota taannoin harkitsin kuten myös etäisyysmittaria. No sitten mietin että mitä siinä jää enää jännitystä kun voi ampua melkein mistä vain ja etäisyyttäkään ei tarvitse enää aistivaraisesti arvioida. Eli tässä vaiheessa olen ne hylännyt ja meinottelin että sitten kun en enää muuten lintuja saa...
Linnunmetsästyksen makeimpia hetkiä on se kun lintu näkys, mutta ei ole ampumapaikkaa. |
Olen kyllä bipodinkin kanssa tänäkin syksynä ryöminyt metrin jos toisenkin. Aina siellä jotain risua ja heinää on edessä. Lisäksi olen niin huono arvioimaan etäisyyksiä, että tulee ryömittyä lähes aina "varmalle etäisyydelle". Muutama lintu päässyt karkuunkin tuon varmistelun seurauksena,mutta ei harmita läheskään niin paljon kuin hutilaukaus. Ja kyllä tulee hyvä olo kun hiipii ja ryömii sata metriä ja pääsee tiputtamaan hyvällä laukauksella. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kiimakaarronkulkija Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 20.10.2011 00:48 Viestin aihe: |
|
|
mtaskinen kirjoitti: | Kairaa tuli taaplattua kaksi tuulista ja sateista päivää, kävelykilometrejä kertyi ainakin tarpeeksi, mutta taas kerran se palkittiin parhaalla mahdollisella tavalla Komia oli haukku!
Tällä ukolla oli painoa 4.75kg
|
Komea metso! Jatkahan samaan malliin taskinen! _________________ Metsän kulukija. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|