Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
admin Site Admin
Liittynyt: 04 Maa 2004 Viestejä: 1375
|
Lähetetty: 15.03.2005 01:04 Viestin aihe: Lyly Rajalan/Petri Salon kirjallinen kysymys.... |
|
|
.... asealan uudesta valvontamaksusta ja ministeri Kari Rajamäen vastaus siihen.
KK 53/2005 vp - Lyly Rajala /kok ym.
KIRJALLINEN KYSYMYS 53/2005 vp
Asealan uusi valvontamaksu
Eduskunnan puhemiehelle
Sisäasiainministeriön poliisiosaston arpajais- ja asehallintoyksikkö lähetti asealan liikkeenharjoittajille 11.1.2005 päivätyn kirjeen "Asealan elinkeinoharjoittajia koskeva valvontamaksu ja lupamaksujen muutokset". Em. yksikkö on koottu entisen teknisen tarkastuskeskuksen raunioille.
Nyt sisäasiainministeriö on antanut oikeuden tälle perustetulle yksikölle periä valvontamaksua asealan liikkeenharjoittajille 1.1.2005 lähtien suoritettavista poliisiviranomaisen vuosittaisista asekirjanpidon, myymälän ja varaston tarkastuksista. Valvontamaksu koskee myös asekorjaamo- ja -pajayrittäjiä. Ministeriön kirjelmän mukaan asealan yrittäjät ovat velvollisia korvaamaan poliisiviranomaisen tarkastuksista aiheutuvat kulut, jotka perustuvat tähän uuteen asetukseen (1254/2004).
Näitä tarkastuksia suorittaa poliisihenkilö, joka on kyennyt suoriutumaan näistä vähäisistä tarkastustehtävistä muiden töidensä ohella, yleensä alkuvuodesta. Mainittakoon, että esimerkiksi terveystarkastajan ja paloviranomaisten tarkastuskäynnit ovat ilmaisia.
Pahimmissa tapauksissa tarkastusmaksut nousevat jopa tuhanteen euroon. Tämä valvontamaksu on niin korkea, että tulevaisuudessa se voi koitua monen pienen asealan yrityksen yritystoiminnan loppumiseen. Aikaisemmin lääninhallitukset paikallispoliisin voimin kykenivät tarkastamaan asealan yrittäjien asekirjanpidot maksutta normaalissa järjestyksessä ja normaaliin tapaan.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme valtioneuvoston asianomaisen jäsenen vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Miten tämä asealan tarkastustoimi on yhtäkkiä tullut maksulliseksi, onko asehallintoyksikön perustaminen ollut tarpeellista ja mitä hyötyä siitä on ollut ja mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä pienten asealan yritysten aseman turvaamiseksi?
Helsingissä 11 päivänä helmikuuta 2005
Lyly Rajala /kok
Petri Salo /kok
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies, olette toimittanut valtioneuvoston asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja Lyly Rajalan /kok ym. näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 53/2005 vp:
"Miten tämä asealan tarkastustoimi on yhtäkkiä tullut maksulliseksi,
onko asehallintoyksikön perustaminen ollut tarpeellista ja mitä hyötyä siitä on ollut ja mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä pienten asealan yritysten aseman turvaamiseksi?"
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Sisäasiainministeriön 21.12.2004 antamaan maksuasetukseen (1254/ 2004) sisältyy säännökset poliisin erityislainsäädännön perusteella suorittamasta elinkeinovalvonnasta aiheutuvien kustannusten perimisestä valvonnan kohteilta. Valvonnan maksullisuus perustuu ensisijaisesti valtion maksuperustelain (150/1992) 4 §:n 1 momentin 5 kohtaan. Sen mukaan viranomaisen harjoittaman muun toiminnan (kuten valvonta- ja tarkastustoiminta) tulee olla maksullista, jos toiminta on seurausta vastaanottajan toimenpiteistä, eikä maksuttomuudelle ole perusteltua syytä. Suoritteen tulee olla edellä mainitun lain 4 §:n 2 momentin mukaan maksullinen etenkin silloin, kun sen tuottaminen liittyy vastaanottajan taloudelliseen toimintaan. Se, että valvontamaksua ei ole aikaisemmin ase-elinkeinonharjoittajilta peritty, on ollut poikkeuksellista, koska useat muut vastaavanlaisia valvontatehtäviä suorittavat viranomaiset ovat perineet valvonnasta aiheutuneet kustannukset valvonnan kohteilta. Poliisin maksupolitiikkatyöryhmä on raportissaan (poliisin ylijohdon julkaisusarja 3/2004) ehdottanut valvonta-, tarkastus- tai muista vastaavista suoritteista aiheutuneiden kustannusten perimistä toiminnan kohteilta.
Valvonnasta aiheutuvina kustannuksina on valvontamaksua määriteltäessä pidetty toiminnasta aiheutuvia kokonaiskustannuksia. Poliisilaitokset suorittavat valvontaa muun muassa ampuma-aselain 116 §:n perusteella omien kihlakuntiensa alueella vuositarkastuksissa. Arpajais- ja asehallintoyksikkö valvoo, kehittää ja ohjaa poliisilaitosten suorittamaa tarkastustoimintaa. Valvonnan kehittäminen tapahtuu yhteistyössä poliisilaitosten kanssa. Valvonnasta aiheutuvia kustannuksia ovat sekä poliisilaitosten että arpajais- ja asehallintoyksikön valvonnasta aiheutuvat henkilöstökustannukset sekä valvonnan kehittämisestä ja ohjauksesta aiheutuvat kustannukset.
Valvontamaksujen määrittelyssä on valvontatoiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi otettu huomioon kustannusvastaavuuden ohella myös se, että maksun suuruus olisi kohtuullinen elinkeinonharjoittajan toiminnan laajuuteen verrattuna.
Valvontamaksun suuruus on porrastettu asealan elinkeinonharjoittajan
toimintojen mukaan niin, että jos elinkeinonharjoittaja harjoittaa useampaa toimintaa, otetaan maksun määräytymisen pohjaksi kallein toiminto ja muista toiminnoista lisätään aina puolet maksusta. Pelkästään patruunakauppaa harjoittavan elinkeinonharjoittajan on maksettava puolet (80 euroa) kaupan harjoittamisen maksusta (160 euroa). Korjaus- ja muuntamistoimintaa harjoittavalta ei peritä erikseen maksua tuosta toiminnasta, jos yritys harjoittaa myös kaupallista ampuma-aseiden, aseen osien tai patruunoiden valmistamista samassa toimipaikassa. Valvontamaksun suuruus on silloin kun yrittäjä harjoittaa kaikkia asealan elinkeinotoimintoja (kauppa, valmistaminen, korjaus ja muuntaminen, ampumaradan pitäminen, käyttöön kouluttaminen) yhdessä
toimipaikassa 320 euroa.
Arpajais- ja asehallintoyksikkö aloitti toimintansa vuonna 2002. Yksikölle
keskitettiin sisäasiainministeriölle kuuluvat ampuma-aseiden kaupallista
tuontia, vientiä, kauttakuljetusta ja siirtoa Suomesta ja Suomeen koskevat luvat, lääninhallituksille kuuluneet asealan elinkeinoluvat, hyväksynnät vastuuhenkilöiksi, hyväksynnät asekeräilijöiksi sekä erityisen vaarallisen ampuma-aseen hankkimisluvat. Yksikkö toimii myös ampuma-aseiden ja -tarvikkeiden tarkastuksesta annetussa asetuksessa (656/1982) tarkoitettuna tarkastuslaitoksena. Yksikölle on myös siirretty valtiolle tuomittujen ja luovutettujen aseiden hallinnointi ja käsittely sekä omistajan lukuun myytävien aseiden myynti vuoden 2004 alusta. Tämänhetkisten tietojen mukaan vuoden 2004 aikana on poliisin haltuun luovutettu noin 8500 luvatonta ampuma-asetta sekä räjähteitä noin 70000 kappaletta (n. 4900 kg).
Arpajais- ja asehallintoyksikkö toimii aseasioissa poliisilaitoksia ohjaavana viranomaisena ja toimii yhteistyössä muun muassa puolustus- ja ulkoministeriöiden kanssa. Yksikön tavoitteena on muun muassa toimia poliisin toiminta- ja taloussuunnitelmassa vuosille 2005-2009 tavoitteeksi asetetun hallussapitolupien lupakäytäntöjen yhtenäistämiseksi niin, että poliisilaitokset noudattaisivat keskenään samanlaisissa asioissa samanlaista käytäntöä ja että ampuma-aselain soveltaminen olisi yhdenmukaista. Yksikön toimivaltaan kuuluvissa valvonta- ja lupa-asioissa noudatetaan jo nyt yhdenmukaisia ratkaisulinjoja keskenään samanlaisissa asioissa ja kohdellaan
luvanhakijoita ja luvanhaltijoita ja muita asiakkaita tasapuolisesti.
Arpajais- ja asehallintoyksikön organisatorinen asema tarkastellaan
rahankeräyslain valmistelun ja toisaalta poliisin tekniikkakeskuksen
alueellistamiseen liittyvän täytäntöönpanon yhteydessä.
Yksikön suorittaman valvontatoiminnan yhteydessä on havaittu, etteivät useat poliisilaitokset ole suorittaneet aseliikkeiden vuosittaisia tarkastuksia säännöllisesti eivätkä luvanhaltijat ole ilmoittaneet toiminnan
harjoittamisessa tapahtuneista muutoksista lupaviranomaiselle. Arpajais- ja asehallintoyksikön suorittamassa aseliikkeiden valvonnassa on tullut ilmi paljon valvonnan puutteellisuuden aiheuttamia epäselvyyksiä ja myös ampuma-aselain vastaista toimintaa.
Yksikkö on järjestänyt vuosittain neljä ase-elinkeinonharjoittajan
vastuuhenkilön koetta. Kokeen suorittaminen on eräs edellytys vastuuhenkilön hyväksymiselle. Näin uusien elinkeinonharjoittajien vastuuhenkilöiden ammattitieto on kasvanut ja elinkeinotoiminnan asianmukaiselle hoitamiselle on paremmat edellytykset kuin aikaisemmin.
Yksikön tavoitteena on lisätä aseturvallisuutta valtakunnassa toimimalla yhteistyössä muiden viranomaisten ja sidosryhmien kanssa. Asealan elinkeinonharjoittajille, uusien lupien hakijoille ja sidosryhmille annetaan ohjausta ja neuvontaa elinkeinonharjoittamiseen ja muihin yksikön toimivaltaan liittyvissä asioissa, jotta asealan elinkeinotoiminnan harjoittamisen yleiset ja erityiset edellytykset paranevat sekä yleinen järjestys ja turvallisuus säilyvät.
Helsingissä 3 päivänä maaliskuuta 2005
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Viimeinen muokkaaja, admin pvm 10.10.2008 13:25, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
geratherm Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Hei 2004 Viestejä: 1501 Paikkakunta: Oulun lääni
|
Lähetetty: 15.03.2005 09:58 Viestin aihe: |
|
|
Bullshit sanon minä. Ahneuksissaan taas hoksattu miten voidaan vaikeuttaa ampumaharrastuksen ja asealan toimintaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Solifer Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Maa 2005 Viestejä: 13223
|
Lähetetty: 15.03.2005 20:33 Viestin aihe: |
|
|
Tuosta vastuuhenkilöiden kokeesta sen verran että aseturvallisuutta tai aselain noudattamista ei mitenkään paranna se että ymmärtää osuuskuntia ja osakeyhtiöitä koskevan kirjanpitolain yksityiskohtia. Monessa firmassa myyjä ei niistä asioista mitään tiedä eikä ne hänelle edes kuulu. Silti vaan kysellään aiheesta kokeissa.
Maksuvapaus tarkastustoiminnalle voidaan myöntää jos on hyvä syy. Pelastuslaitoksen palotarkastuksissa hyvä syy on paloturvallisuus eli yleinen turvallisuus. Eikös poliisin kohdalla voisi katsoa myös aselain noudattamisen valvomisen olevan poliisin normaalia työtehtävää ?
Seuraavaksi varmaan saa ylinopeudesta sakon ja sen päälle käsittelymaksun aiheutuneista kuluista seuraavasti: Poliisin autonvuokra 0.1 vrk, 28,60Euroa, työaikaa 0.3h X 2 henkeä yhteensä 30 Euroa, sakon kirjoituskulut (paperi, lomakkeet, tarvikkeet, yleiskulut) 8,73 Euroa. Näistä yhteensä ALV22% eli 14,81 Euroa. Yhteensä rikesakko 50 Euroa ja käsittelykulut 82,14 Euroa. Sakosta voi valittaa 7 vrk:n ajan, käsittelykuluista ei voi valittaa ja ne ovat ulosuttokelpoisia ilman oikeuden päätöstä.
Näöin se markkinatalous kehittyy. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Paavo Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Hei 2004 Viestejä: 2855
|
Lähetetty: 05.04.2005 15:47 Viestin aihe: |
|
|
Joo ja kun valitat sakoista tulee kuluja lisää ja ne joutuu maksamaan vaikka valitus menisi läpi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
E_h_e ***
Liittynyt: 12 Jou 2004 Viestejä: 2169 Paikkakunta: Maarianhaminasta itään
|
Lähetetty: 06.04.2005 07:45 Viestin aihe: A Poliisin suoritteiden maksullisuudesta 21.12.2004 |
|
|
Niin, eivät kaikki poliisin suoritteet ole nykyäänkään maksuttomia. Ja silloin kuin ne ovat maksullisia ovat laskutusperusteet
ihan "kilpailukykyisiä" yksityisten palvelujen tarjoajien kanssa.
"Sisäasiainministeriön asetus poliisin suoritteiden maksullisuudesta
Sisäasiainministeriön päätöksen mukaisesti säädetään 21 päivänä helmikuuta 1992 annetun valtion maksuperustelain (150/1992) 8 §:n ja 23 päivänä marraskuuta 2001 annetun arpajaislain (1047/2001) 46 §:n nojalla, sellaisena kuin edellinen on laissa 348/1994:
...
2 § Maksuttomat julkisoikeudelliset suoritteet
Valtion maksuperustelain (150/1992) 5 §:n nojalla maksuttomia julkisoikeudellisia suoritteita ovat:
1) yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseen liittyvät suoritteet;
2) esitutkintalain mukaiset suoritteet ja asiakirjat, jotka annetaan ensimmäistä kertaa asianosaiselle, syyttäjälle tai tuomioistuimelle rikosasiassa, sovittelumenettelyä varten ensimmäistä kertaa annettavat asiakirjat sekä eduskunnan oikeusasiamiehelle, valtioneuvoston oikeuskanslerille, kuluttaja-asiamiehelle, tasa-arvovaltuutetulle, tietosuojavaltuutetulle sekä vähemmistövaltuutetulle annettavat asiakirjat näiden tehtäviin kuuluvissa rikosasioissa;
3) poliisilain (493/1995) 37 §:n mukainen tutkinta ja tutkinnan johdosta asianosaiselle ensimmäistä kertaa annettavat asiakirjat, lukuun ottamatta jäljempänä 5 §:n 2 ja 3 kohdissa mainittuja suoritteita;
4) suoritteet, joiden maksuttomuus perustuu kansainväliseen sopimukseen sekä yhteistyöviranomaiselle poliisin tehtävien suorittamiseksi tai kehittämiseksi tuotetut suoritteet;
5) poliisin aloitteesta tapahtuva opastus, ohjeistus ja neuvonta; sekä
6) valvontatehtävät, jollei niistä jäljempänä toisin säädetä.
Maksua ei peritä valtion maksuperustelain 6 §:n 3 momentin nojalla seuraavista suoritteista:
1) tiedoksianto rikosasioissa;
2) päätös ja muu toimituskirja hallintokanteluasiassa;
3) lausunto;
4) päihtyneiden käsittely;
5) luvan, suostumuksen tai hyväksynnän peruuttaminen;
6) lupapäätös, joka myönnetään ulkomaan edustuston palveluksessa olevalle ulkomaalaiselle;
7) oleskelulupapäätös tai oleskeluluvan siirtopäätös pakolaiselta, oleskeluluvan suojelun tarpeen vuoksi tai yksilöllisestä inhimillisestä syystä saaneelta henkilöltä taikka henkilöltä, joka on otettu Suomeen tilapäisen suojelutarpeen vuoksi;
8) oleskelulupapäätös, jos päätös koskee mukana hakevaa, vanhempansa matkustusasiakirjaa käyttävää lasta, joka merkitään vanhemman oleskelulupaan;
9) viisumin pidennys Euroopan Unionin jäsenvaltion kansalaisen perheenjäseniltä, jotka eivät itse ole jäsenvaltioiden kansalaisia;
10) yleisestä kokouksesta tehtävän ilmoituksen käsittely sekä
11) väliaikainen henkilökortti, joka annetaan henkilölle äänestämistä varten valtiollisissa vaaleissa tai kansanäänestyksessä, kunnallisvaaleissa tai kansanäänestyksessä taikka Euroopan parlamentin vaaleissa, jos henkilöllä ei ole muuta henkilöllisyyttä osoittavaa asiakirjaa."
Lähde: Finlex _________________ Errare humanum est |
|
Takaisin alkuun |
|
|
E_h_e ***
Liittynyt: 12 Jou 2004 Viestejä: 2169 Paikkakunta: Maarianhaminasta itään
|
Lähetetty: 06.04.2005 07:52 Viestin aihe: A Poliisin suoritteiden maksullisuudesta 1254/2004 |
|
|
Ja tässä vielä nämä MAKSULLISET poliisipalvelut. Kuten alta selviää 2 poliisin partion autoineen tuntiveloitus on VAIN jotain 142 EUR?
5 § Omakustannusarvon mukaiset julkisoikeudelliset suoritteet
Valtion maksuperustelain 6 §:n 1 momentissa tarkoitettuja maksullisia julkisoikeudellisia suoritteita, joista poliisi perii omakustannusarvon mukaiseksi määräämänsä maksun, ovat:
1) poliisin toimitiloihin tai hätäkeskuksiin liitetyn rikosilmoitinlaitteen ja poliisin vastaanottaman vartioimisliikkeen välittämän aiheettoman hälytyksen johdosta suoritetut toimenpiteet;
2) petoeläinvahingon tutkinta ja siihen liittyvät toimenpiteet;
3) eläinten lääkitsemisestä annetun lain (617/1997) mukainen tutkinta;
4) ampumaradan tarkastaminen;
5) tavara-arpajaisten arvonnan ja arpojen sekoittamisen valvonta;
6) arvauskilpailujen voittajan toteamisen valvonta;
7) virka-apu poliisihallinnon ulkopuolisille viranomaisille, lukuun ottamatta ulosottoasioita, rangaistuksen täytäntöönpanoasioita, virka-apua puolustusvoimille, siviilipalveluslain (1723/1991) 63 §:n mukaista virka-apua, mielenterveyslain (1116/1990) 31 §:n mukaista virka-apua sekä tapaturmavakuutuslain (723/2002) 64 b §:n mukainen virka-apu;
8) pyynnöstä tehtävät lentoliikenteen erityiset turvallisuustoimenpiteet, jotka ylittävät turvatarkastuksista lentoliikenteessä annetun lain (305/1994) ja asianomaisten viranomaisten kulloisenkin turvallisuustilanteen perusteella määrittelemän turvallisuustason;
9) metsästyslain (615/1993) mukaiset irtokoiran talteenottoon liittyvät toimenpiteet;
10) säädöksiin perustuva tietopalvelu;
11) alkuperäistä erillistä päätöstä, todistusta tai vastaavaa asiakirjaa sekä teknistä tallennetta tai vastaavaa korvaavat jäljennökset viranomaisessa säilytettävistä asiakirjoista ja teknisistä tallenteista;
12) arpajaislain 43 §:n 2 momentissa tarkoitetuista virallisten valvojien valvontatehtävistä aiheutuneet palkkiot ja korvaukset; sekä
13) muut näihin verrattavat suoritteet.
Suoritteen hinta määrätään suoritteen tuottamisesta aiheutuneiden kokonaiskustannusten mukaisesti.
Suoritteen tuottamiseen käytetyn työn omakustannushintana käytetään 61 euroa/h sekä moottoriajoneuvon käytön omakustannushintana 20 euroa/h. Mitä edellä tässä momentissa säädetään, ei kuitenkaan koske 1 momentin 12 kohdassa tarkoitettuja palkkioita ja korvauksia.
Lähde: Finlex _________________ Errare humanum est |
|
Takaisin alkuun |
|
|
App Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Maa 2004 Viestejä: 806
|
Lähetetty: 06.04.2005 18:57 Viestin aihe: |
|
|
Omakustannushinta 61e/h Voi herrajumala! Onkohan vielä veroton hinta? Kyllähän tommosella tuntiveloitushinnalla vedetään jo 50% katetta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|