Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
juhis.t Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Tou 2009 Viestejä: 534
|
Lähetetty: 04.02.2012 23:50 Viestin aihe: |
|
|
Lonely Rider kirjoitti: | Sen verran alko kiinnostaan tuo maastokuorma-auto RAM, että paljonko siihen saa suomen lain mukaan lastata kuormaa? Tai kuinka painavaa kärriä saa vetää?
Oma kokemus RAMista rajoittuu jonkun toisen auton ihmettelyyn huoltsikalla. Ei ihan huomaamaton auto varsinkaan korotettuna Maavaraa, rengaskokoa ym. niihin saa näköjään niin paljon että varmaan kulkee mukavasti vähän heikomminkin auratulla metsätiellä. |
Kantavuushan riippuu ramista. Jarrullista kärryä saa vetää auton massan, eli vajaa kolme tonnia. Ovat noita myös rekisteröinneet suuremmille massoille, mutta C1E kortti riittää 3500kg vaunuun. Sitten yhdistelmä kortillahan tuota vaunun massaa ei oo rajattu, vaan sitten mennään rekisteriotteen mukaan suurin sallittu kytkentä massa. Tuo kuorma-autoksi rekisteröinti tuo ihan mukavasti vetomassaa lisää |
|
Takaisin alkuun |
|
|
VeliEpeli Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Tou 2007 Viestejä: 251 Paikkakunta: Pirkanmaa
|
Lähetetty: 05.02.2012 00:23 Viestin aihe: |
|
|
juhis.t kirjoitti: | Lonely Rider kirjoitti: | Sen verran alko kiinnostaan tuo maastokuorma-auto RAM, että paljonko siihen saa suomen lain mukaan lastata kuormaa? Tai kuinka painavaa kärriä saa vetää?
Oma kokemus RAMista rajoittuu jonkun toisen auton ihmettelyyn huoltsikalla. Ei ihan huomaamaton auto varsinkaan korotettuna Maavaraa, rengaskokoa ym. niihin saa näköjään niin paljon että varmaan kulkee mukavasti vähän heikomminkin auratulla metsätiellä. |
Kantavuushan riippuu ramista. Jarrullista kärryä saa vetää auton massan, eli vajaa kolme tonnia. Ovat noita myös rekisteröinneet suuremmille massoille, mutta C1E kortti riittää 3500kg vaunuun. Sitten yhdistelmä kortillahan tuota vaunun massaa ei oo rajattu, vaan sitten mennään rekisteriotteen mukaan suurin sallittu kytkentä massa. Tuo kuorma-autoksi rekisteröinti tuo ihan mukavasti vetomassaa lisää |
Niin, tuo 3tonnia pätee C1E kortilla, jolla ei perävaunun suurin sallittu tekninen massa saa ylittää vetoauton omamassaa.
Ja myöskin täytyy huomioida, että yli 3,5 tonnin perävaunun täytyy olla paineilmajarruilla (mekaaninen ei siis käy).
Toisin sanoen, C1E kortilla n. 3t ja CE kortilla 3,5t. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
juhis.t Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Tou 2009 Viestejä: 534
|
Lähetetty: 05.02.2012 00:29 Viestin aihe: |
|
|
Eikös tuolla saa CE kortilla vetää enemmän kuin 3,5t? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
VeliEpeli Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Tou 2007 Viestejä: 251 Paikkakunta: Pirkanmaa
|
Lähetetty: 05.02.2012 00:29 Viestin aihe: |
|
|
mikko81 kirjoitti: | Juze86 kirjoitti: | Itse autona ilmeisen hiekko voimansiirto/voimansiirron ohjaus. |
Tämäkään ei oo ihan tuulesta temmattua,kahdella kaverilla on RAM, toisesta porsi laatikko ja toisesta katkes vetari juurikin maastossa ajettaessa ja molemmat on ihan vakio vehkeitä... |
Tuokaan ei kyllä kerro vielä yhtään mitään..
Esimerkiksi automaattivaihteisto on aika ronkeli huoltojen suhteen eli jos historia ei ole tiedossa ei voi vetää suoria johtopäätöksiä vaihteiston kestosta. Ja toisekseen jos ajomääristä ei ole mitään haisua niin ei edelleenkään voi todeta noiden kommenttien perusteella voimansiirron kestosta mitään.
Vähän sama kuin sanoisi että naapurilla meni mersusta vesipumppu. Ovat ihan paskoja laitoksia. Unohtui vaan mainita että mittarissa oli puoli miljoonaa rikki..
Johonkin Hiluxiin kun laitat vaikka 33" pyörät alle, niin siinä on jo moottorin puolesta turvakytkin voimansiirrolle. Ei se mitään jaksa rikkoa puhtaalla väännöllä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
VeliEpeli Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Tou 2007 Viestejä: 251 Paikkakunta: Pirkanmaa
|
Lähetetty: 05.02.2012 00:30 Viestin aihe: |
|
|
juhis.t kirjoitti: | Eikös tuolla saa CE kortilla vetää enemmän kuin 3,5t? |
Joo kortilla saa, mutta jos kyse oli juurikin RAMista.
Meinasin vaan että kun noissa raskaammissa kärryissä vaaditaan paineilmajarrut, joita harvemmin näkee kevyiden kuorma-autojen perässä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
juhis.t Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Tou 2009 Viestejä: 534
|
Lähetetty: 05.02.2012 00:37 Viestin aihe: |
|
|
VeliEpeli kirjoitti: | juhis.t kirjoitti: | Eikös tuolla saa CE kortilla vetää enemmän kuin 3,5t? |
Joo kortilla saa, mutta jos kyse oli juurikin RAMista.
Meinasin vaan että kun noissa raskaammissa kärryissä vaaditaan paineilmajarrut, joita harvemmin näkee kevyiden kuorma-autojen perässä. |
Juu tiedän, kun ajan työkseni.
Joo eipä niitä paineilmajarrullisia RAMeja suomeen oo tuotu virallisesti yhtään kappaletta. Kuten 4500:sta ja 5500:sta. Tai noissakin taitaa olla vain lisävarusteena mahdollista paineilmajarrulliselle kärrille.
Uudempien RAMien painohan liikkuu sitten siellä 3400kg hujakoilla ja vanhemmat sitten 3000kg kahtapuolta.
Maasturi malliakaan ei suomessa ole montaa näkynyt (lämmin lava) vain noita pelkkiä kylmällä lavalla olevia. Se kova lavakate ei oo oletuksena lämmin. Itsellä ois tuollainen lämpimällä lavalla oleva hakusessa. Helppohan tuollainen ois itselle tuottaa, joka varmaan tulee suomen hintatason tietäen kyseeseen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mikko81 Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Hei 2006 Viestejä: 3285 Paikkakunta: Heinola
|
Lähetetty: 05.02.2012 02:02 Viestin aihe: |
|
|
VeliEpeli kirjoitti: | Tuokaan ei kyllä kerro vielä yhtään mitään..
Esimerkiksi automaattivaihteisto on aika ronkeli huoltojen suhteen eli jos historia ei ole tiedossa ei voi vetää suoria johtopäätöksiä vaihteiston kestosta. Ja toisekseen jos ajomääristä ei ole mitään haisua niin ei edelleenkään voi todeta noiden kommenttien perusteella voimansiirron kestosta mitään. |
Tuo josta porsi laatikko oli alle 100000 ajettu ja vetoakselin katkaissu sekin alle 200000, tosin vetari nyt vois katketa vaikka 100 kilometriä ajetusta autosta ihan vaan huonouttaan... Huollosta tiedän senverran että ajallaan huolletaan ja niinku kuuluukin eli ei sen piikkiin voi laittaa. Enkä mä ole niitä paskoiks sanonu, kerroin vaan omakohtaisen kokemuksen tuosta voimansiirtopuolen kestosta... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
juhis.t Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Tou 2009 Viestejä: 534
|
Lähetetty: 05.02.2012 10:30 Viestin aihe: |
|
|
mikko81 kirjoitti: | VeliEpeli kirjoitti: | Tuokaan ei kyllä kerro vielä yhtään mitään..
Esimerkiksi automaattivaihteisto on aika ronkeli huoltojen suhteen eli jos historia ei ole tiedossa ei voi vetää suoria johtopäätöksiä vaihteiston kestosta. Ja toisekseen jos ajomääristä ei ole mitään haisua niin ei edelleenkään voi todeta noiden kommenttien perusteella voimansiirron kestosta mitään. |
Tuo josta porsi laatikko oli alle 100000 ajettu ja vetoakselin katkaissu sekin alle 200000, tosin vetari nyt vois katketa vaikka 100 kilometriä ajetusta autosta ihan vaan huonouttaan... Huollosta tiedän senverran että ajallaan huolletaan ja niinku kuuluukin eli ei sen piikkiin voi laittaa. Enkä mä ole niitä paskoiks sanonu, kerroin vaan omakohtaisen kokemuksen tuosta voimansiirtopuolen kestosta... |
Jos näistä kertoo, niin kannattaa laittaa auton malli. Ja HD malleissa voimansiirron kilkkeen on vahvistettu. Ja onko vanhempaa vai uudempaa Cumminsin tekniikkaa. vm 96 monet pitää viimeisenä kestävänä RAMina. Sen jälkeen alkoi tulla sähköisiä ohjauksia, joka heikensi kestoa ja monet särkymiset johtui sähköpuolesta. Ja olivatko autot manuaaleja vai automaatteja.
Itse etsin manuaalia. Siinä voimansiirto huomattavasti paljon kestävämpi ja kestää virittämistä paremmin. Automaatistakin saa kestävän esim. pulling käyttöön tehtyjä automaatteja saa kadulle rakennettuina jenkeistä, maksaa vain 8k€. Eli tuon manuaalin kanssa pääsee huomattavasti halvemmalla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lonely Rider Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Lok 2009 Viestejä: 2758 Paikkakunta: Häme
|
Lähetetty: 05.02.2012 16:03 Viestin aihe: |
|
|
Piti ihan mielenkiinnosta vilkaista netistä paljonko tuollaisen rotken kantavuus on. Tällaisia tietoja löyty jenkkilän nettisivuilta vuoden 2012 autojen max pay load:eille:
RAM 2500: 2009 lbs eli ungefär 911 kg
RAM 3500: 4824 lbs eli ungefär 2188 kg
Eli muhkeasta ulkomuodosta ja kuorma-autoleimasta huolimatta RAM 2500:n lavalle sais laittaa vain noin 900 kg? Tuohan on samaa luokkaa kuin hiluxissa?
Se vaatii vissiin ne paripyörät taakse (RAM3500) että saa ottaa vähän enempi kuormaa. Sinne vois sitten ottaa luvallisesti vaikka Jimnyn ja motin halkoja lavalle
Kärryn max painosta ei tavan C-korttilainen paljon kostu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
juhis.t Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Tou 2009 Viestejä: 534
|
Lähetetty: 05.02.2012 16:22 Viestin aihe: |
|
|
Joo eihän sinne lavalle mitään hirveitä saa laittaa. Eikä kyllä suomen lakikaan anna sinne paljoa laittaa. Se 3500 taas menee niiden paripyörien kanssa hölmön näköiseksi ja taas kantavuusluokan sinkkupyörät maksaa hunajaa. Lähinnähän nuo kantavuudet tulee vastaan, jos pitää säiliöö lavalla kuskata. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mirage Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Jou 2004 Viestejä: 910
|
Lähetetty: 05.02.2012 17:00 Viestin aihe: |
|
|
http://www.nettiauto.com/toyota/4runner/4504035
Entäpä tommonen? Ois kätevästi ratti "ravin puolella" niin oispa helppo katella penkan takaa jäljet _________________ no enhän minä kun ootin että joku muu ampuu ensin... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tahaton Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Elo 2008 Viestejä: 1022 Paikkakunta: tunturien yöpuoli
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
juhis.t Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Tou 2009 Viestejä: 534
|
Lähetetty: 05.02.2012 18:08 Viestin aihe: |
|
|
Kulutusta liikaa. Maastokuorma-auto ihan puhtaaksi verotuksen ja ison tankin takia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juze86 Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Mar 2011 Viestejä: 172 Paikkakunta: Rovaniemi
|
Lähetetty: 05.02.2012 22:05 Viestin aihe: |
|
|
VeliEpeli kirjoitti: | mikko81 kirjoitti: | Juze86 kirjoitti: | Itse autona ilmeisen hiekko voimansiirto/voimansiirron ohjaus. |
Tämäkään ei oo ihan tuulesta temmattua,kahdella kaverilla on RAM, toisesta porsi laatikko ja toisesta katkes vetari juurikin maastossa ajettaessa ja molemmat on ihan vakio vehkeitä... |
Tuokaan ei kyllä kerro vielä yhtään mitään..
Esimerkiksi automaattivaihteisto on aika ronkeli huoltojen suhteen eli jos historia ei ole tiedossa ei voi vetää suoria johtopäätöksiä vaihteiston kestosta. Ja toisekseen jos ajomääristä ei ole mitään haisua niin ei edelleenkään voi todeta noiden kommenttien perusteella voimansiirron kestosta mitään.
Vähän sama kuin sanoisi että naapurilla meni mersusta vesipumppu. Ovat ihan paskoja laitoksia. Unohtui vaan mainita että mittarissa oli puoli miljoonaa rikki..
Johonkin Hiluxiin kun laitat vaikka 33" pyörät alle, niin siinä on jo moottorin puolesta turvakytkin voimansiirrolle. Ei se mitään jaksa rikkoa puhtaalla väännöllä. | Itsellänihän ei tosiaan tuollaista ole niin en voi kertoa millaisella käytöllä on hajonnut. 3 ramin omistajaa tiedän ja niillä kaikilla on laatikko levinny vähintään kerran. En tiedä mitä mallia on mutta tuskin sitten sitä HD:ta jos se kerta ei hajoa normaalikäytössä. Nuo ramit tais olla vuosimalleiltaan 00 ja siitä uudempia. Tuo että kestää vääntöön nähden hyvin, on vähintäänkin kyseenalainen kommentti. Kai se nyt autossa laatikon pitää kestää sen moottorin aiheuttavan rasituksen jonka kans se yhteen naitetaan, eikä vain "siihen nähen". |
|
Takaisin alkuun |
|
|
laardi
Liittynyt: 03 Lok 2011 Viestejä: 5 Paikkakunta: Itä-Hellsinki
|
Lähetetty: 24.02.2012 10:49 Viestin aihe: |
|
|
Tehtiin tosiaan vain neljä kappaletta, ajatuksena osien saatavuus, olikohan noi tarkoitettu Libanoniin muistaakseni? Vaan ajatuksena hyvä, mutta laatikko ei ollut sieltä luotettavimmasta päästä ja konekin taisi poikia aika helposti. Painoa liikaa tuolle kone+laatikko yhdistelmälle. Tavallinen Protokin melkoinen möhkö metsässä ja kulutus aikas rajua. Myin pois viime keväänä.
_________________ Kaupasta saa ruokaa, muttei hienoja kokemuksia! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|