Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Taisto- Sulevi Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 11.05.2012 11:39 Viestin aihe: |
|
|
Voi teitä....on teillä vielä matkaa metsämieheksi..... kun kerta ruetaan kehumaan, aloitin hirvestyksen v, 74 ja olen ampunut lähemmäksi sata hirveä, yhden passista loput koiran haukkuun.... ja minun alueet ei ole mitään hirvirikkaita....koirien on pitänyt olla "metsäkoiria" jos meinaa kaadon saada. Ja kyllä olen kovasti yrittänyt saada lupaa tarhasian haukutukseen, mut tiukassa on.....mut jos vaikka ensi kesänä? Tai oikeestaan...viime marraskuussa oli naapurista tullut potsi ja pääsin kokeilemaan koiraa livenä, ja hyvin pelasi...parivuotinen karju vastassa, kuusituntia haukkua ja possu oli uupunut panemaan vastaan. Kun on kova/painostava koira...possujahti on helppoa, ei sikajahdissa hirvikoiralla tee mitään,. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 21437 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 11.05.2012 12:15 Viestin aihe: |
|
|
Taisto- Sulevi kirjoitti: | Voi teitä....on teillä vielä matkaa metsämieheksi..... |
No se on varmaa. Epäilen että tällä opin saralla ei kukaan opi valmiiksi, tai ainakin itse olen niin toistaitoinen että joka syksy tulee uutta oppia, osa vahingossa huomaamalla osa virheiden kautta opitusti. Joskus luulin että nyt osaan homman ja metsästys on helppoa. Aika äkkiä sieltä kumminkin pudotetaan alas ja saat huomata kuinka vajavaiset taidot loppujen lopuksi onkaan. Käy vähän niinkuin Lemminkäiselle aikoinaan hiiden hirven hiihdossa.. pätee aika pitkälle tänäkin päivänä senkin tarinan opetus.
Esitän keskustelussa vain omaa mielipidettäni, eikä tarkoituksena ole kehua täällä itseäni tai haukkua muita. Suurriistakoirien taso on minulle siinämäärin tärkeä asia että pakkohan asiaan on ottaa kantaa jos joku alkaa väittämään tämän tasoisia väitteitä foorumilla. Käsittääkseni olen aika samoilla linjoilla likimain kaikkien rotujärjestöjen linjan kanssa siitä miten metsästyskoiria tulee jalostaa. Jossain asioissa ja joidenkin koirien kohdalla olen erimieltä kuin järjestöjen virallinen linja. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 11.05.2012 13:07 Viestin aihe: |
|
|
Totuus! Harmaa on jo menetetty, jämtin kohdalla mennään uusilla koesäännöillä kanssa ulalle, ka rhukoira menetettiin, mut kun pistettiin vähän järkeä....on taas jonkimoinen koira.....tässä on faktat.... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 21437 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 11.05.2012 13:23 Viestin aihe: |
|
|
Mikä koesäännöissä klikkaa, mikä osa näistä säännöistä pilaa rodun?
Entä mikä osuus uusissa yhteispohjoismaalaisissa säännöissä sitten on paha?
Minusta nämä hirvikoesäännöt ovat todella hyvät ja yhtäkkiä tuntuisi että jopa hituisen paranevat kun "yhteispohjoismaalaiset" astuu voimaan. Toki pari juttua siellä on mitä en ymmärrä mutta ne ovat niin pieni osa kokonaisarvostelua ettei niillä ole minkäänlaista merkitystä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Monkey B Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 11.05.2012 15:26 Viestin aihe: |
|
|
Eiköhän nää asiat ole Räsä-Ukon ja monen muunkin toimesta jo kertaalleen jaariteltu. Koko vänkyyn voi käydä lukemassa ketjusta "uusi jalostussuuntaus". |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hilu Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 11.05.2012 16:33 Viestin aihe: |
|
|
Uusimmassa Koiramme-lehdessä onkin juttua ja kuvia Taisto-Sulevista.
Itse kun katsoin ekaksi vain kuvat niin tuli mieleen että täyttyykö lain vaatimukset sikojen suojelusta? Äkkiseltään näyttää aika pieneltä tuo karjun häkki. Pitäiskö olla vähintään 6 neliö? Mutta jos eläinlääkäri on antanut siunauksensa niin kait homma on OK. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vanha pappa Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 11.05.2012 17:29 Viestin aihe: |
|
|
Tuhola;
[quote="tuhola"]Mikä koesäännöissä klikkaa, mikä osa näistä säännöistä pilaa rodun?
Juurikin noin _________________ Vanha pappa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
O_K Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 11.05.2012 18:13 Viestin aihe: |
|
|
Hyvin räsä osaa meitä muita vedättää Eiköhän se perimmäinen tarkoitus ole pelkästään mainostaa taisto-sulevia. Mainostustyyli on suoraan perätukusta peräisin...paljon näkyvyyttä ja kovaa kehumista, faktoilla ei niin väliä.
Muuten olkoon koko juttu, mutta joukkoon mahtuu aloittelevia harrastajia, jotka saattavat vaikka nielaista syötin koukkuineen, jollei kukaan kerro kuinka asia oikeasti menee Tuossa koiramme lehden jutussa näytti olevan ihan aikamiehiä koiriaan "testaamassa". Ja jotkut käyneet useamman kerrankin. Kaippa he kouluttavat koiriaan mahdollisia SRVA tehtäviä varten, niin voivat luottaa koiran toimintaan kolarikarhun kanssa seurustellessa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juunas Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 11.05.2012 19:31 Viestin aihe: |
|
|
Pitipä ihan itsekin kaivella tuo Koiramme-lehden juttu esille ja lukaista, ei herättänyt minulle pakottavaa tarvetta lähteä Taisto-Suleville koiria kiikuttamaan... _________________ Ei se ota jos ei annakkaan |
|
Takaisin alkuun |
|
|
snapper Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 11.05.2012 20:37 Viestin aihe: |
|
|
Minulle tuli taasen ensimmäiseksi mieleen vanha viisaus "yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa" ! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
O_K Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 11.05.2012 23:36 Viestin aihe: |
|
|
Räsälle ilmainen vinkki kuinka parannat testin luotettavuutta
Taisto-sulevilla pystyisi testaamaan pentukoiria(6-10kk), mikäli järjestäjä näkisi homman eteen hieman enemmän vaivaa. Eli hilaisi häkin johonkin tiheään kuusitaimikkoon, jossa näkyvyyttä olisi korkeintaan pari metriä. Tämän jälkeen koira kerrallaan irti tuulen alta ja omistajan pitäisi jäädä vähintään 100m päähän siasta odottamaan. Yleisö ja muut koirat odottamaan vähintään kilometrin päähän, jolloin tilanteeseen ei tulisi muuta häiriötä. Koira voisi ottaa tilanteen todesta, kun näkyvyys vähissä ja ukko/koiralauma poissa ympäriltä. Häkin kulmiin voisi virittää videokamerat tai vastaavat taltioimaan koiran käytöksen. Veikkaampa, ettei filmille montaa koiraa taltioituisi näkyvyyden ollessa olematon ja isännän tuen puuttuessa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 12.05.2012 08:16 Viestin aihe: |
|
|
Kertokaa mikä niissä säännöissä on hyväksi koiran eteenpäin viennin kannalta? Kuten olen todennut...en tule noteeraamaan koiran hankinnassa moisia tuloksia millään lailla....mut sika testi kertoo jotakin, viime yönäkin on syntynyt 7kpl pentuja joiden vanhemmat on hyviä ja kovia sika/ karhun haukkujoita.....joten....... todellisille metsämiehille olisi niitä tarjolla, ja sopuhintaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
siru8 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 12.05.2012 08:38 Viestin aihe: |
|
|
Taisto- Sulevi kirjoitti: | Kertokaa mikä niissä säännöissä on hyväksi koiran eteenpäin viennin kannalta? Kuten olen todennut...en tule noteeraamaan koiran hankinnassa moisia tuloksia millään lailla....mut sika testi kertoo jotakin, viime yönäkin on syntynyt 7kpl pentuja joiden vanhemmat on hyviä ja kovia sika/ karhun haukkujoita.....joten....... todellisille metsämiehille olisi niitä tarjolla, ja sopuhintaan. |
Mitäs niitä pentuja menet myymään. Pidä kaikki itselläs.
Sulla se näyttäis kovin puute hyvistä mettäkoirista olevan |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10355 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 12.05.2012 08:44 Viestin aihe: |
|
|
Taisto- Sulevi kirjoitti: | Kertokaa mikä niissä säännöissä on hyväksi koiran eteenpäin viennin kannalta? |
Niissä testataan miten koira hakee riistaa, työskentelee riistalla ja tekee yhteistyötä ohjaajansa kanssa.
Taisto- Sulevi kirjoitti: |
en tule noteeraamaan koiran hankinnassa moisia tuloksia millään lailla.... |
Itse en ole noteerannut ennen enkä tämän jälkeen, konehirviä, pena-karhuja, sulevi-sikoja,
niille tehtyjä työskentelyjä tai koiranomistajan omaan koiraansa kohdistamia kehuskeluja.
Kaikillahan meillä on "paras koira", mutta toisille tuntuu olevan hankalaa niellä faktoja,
jos osoittautuukin ettei se "paras koira" pärjääkään millään objektiivisilla mittareilla
arvosteltuna muille koirille. Silloin syytä haetaan mielellään esim. koe säännöistä...
Koekin voi epäonnistua, mutta myös niistä muutaman pisteen tuloksista löytyy faktoja
koiran laadusta. Voihan joskus hirvi karata, eikä pistepotti näin pääse koeaikana karttumaan,
mutta jos pöytäkirjasta näkee esim. 15 km haukkuun päättyneen seuraamisen,
kertoo se jotain koiran riistaveristä, innosta ja sitkeudestä. Eli jalostus potentiaalista.
Ja kun ihmiset näissä tuohuissa pyörivät, niin voihan olla, että kerran koira saa
ankaran tuomion tai toisella kerralla pisteet tuntuvat olevan löysemmässä.
Tuomareita ei kuitenkaan saa valita. Jos koiraa käytetään 5-10 kertaa kokeessa,
niin saa siitä jo aika objektiivisen kuvan. Ainakin nykyään tuntuu koe kulttuuri
hyvinkin asialliselta. Harvoin ollaan humalassa koiraa arvostellessa ja yleensä
kirjataan tapahtumat maastokorttiin prikulleen niin kuin metsässä on tapahtunut.
Tämänhän koiranohjaaja varmistaa, ennen kuin laittaa nimensä papereihin alle.
Häkissä olevan sian haukkumisella ei ole mitään tekemistä metsästyksen kanssa.
Se ei kerro mitään koiran käyttökelpoisuudesta jahdissa. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 12.05.2012 09:08 Viestin aihe: |
|
|
Voi herraanen aika!!!! ei tietenkään ole mitään merkitystä jos verrataan metsästykseen.....VAAAAAAAAAAAAAAAN! Edes auttaa löytämään kyseisen riistaeläimen metsästykseen sopivia koiria..... ja kysyn????? mitäs yhteistä on metsästyksellä, ja koe hommalla????? Minullakin on muutama oikein hyvä hirvenhaukkuja, ja varmaankin entisillä säännöillä pystyisivät 90 haukkumaan.... mut en viitsi enää niitä viemään kokeisiin....syystä...... että olen ohittanut leikkiiän. nyt alan olla jo niillä kymmenillä että tarvitsen tosi koiria. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|