Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
-punakone- Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 05.09.2012 14:45 Viestin aihe: Katselukiikarit |
|
|
Kiikarit olis hakusessa, kaivelin vanhoja kirjotuksia foorumilta aiheesta mutten oikeen järkevää löytäny... Eli jahtaan pystykorvalla lintuja yms... Kriteerit kiikarien hankintaan: pienikokoiset ja "laadukkaat" oon ajatellu sijoittaa nuihin 100-300€ suositelkaa käyttötarkotukseen sopivia kiikareita! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nimrod Kanta-asiakas
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
ea Kanta-asiakas
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
EetuP Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 05.09.2012 15:16 Viestin aihe: |
|
|
Kiikariasiassa on sellainen puoli, että kun rompetta alkaa olla liiaksi kaulalla tai yleensä kannettavaksi, niin jotain alkaa jäädä kotiin.
Aikanaan mulla jäi matkasta pois iso järjestelmäkamera ja sitten kiikarit. Kiikarit olivatkin painavat 10-kertaa suurentavat ja todella hyvät, mutta se paino ja koko oli liikaa muun ohella.
Myöhemmin onnistuin löytämään jostain kevyen halpis yksiputkisen kiikarin, siis missä on vaan puolikas ja sitä on kätevä pitää vyöllä. Sillä pärjäilee normaalitoimissa metsällä - lähinnä, jos haluaa varmistaa kauempana näkemäänsä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nimrod Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 05.09.2012 15:23 Viestin aihe: |
|
|
Yksi lintuhommissa kätevä "kiikari" on etäisyysmittari, jossa on riittävän hyvä optiikka - tulee lyötyä usein kaksi kärpästä yhdellä iskulla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 05.09.2012 16:05 Viestin aihe: |
|
|
Etsin-nimenomaan nyt kiikaria, linnun etsimiseen puusta... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nimrod Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 05.09.2012 16:16 Viestin aihe: |
|
|
-punakone- kirjoitti: | Etsin-nimenomaan nyt kiikaria, linnun etsimiseen puusta... |
Pysyn ensimmäisessä kannassani. Tuollainen 8x32 -kokoluokan laadukas kiikari on hyvä kyseiseen käyttötarkoitukseen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
deadline Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 05.09.2012 17:45 Viestin aihe: |
|
|
Itellä on Nikonin Monarch-mallin kiikarit, muistaakseni 10/36 (eivät oo tässä käsillä, en muista ulkoa). Tuota on saatavana mielestäni kasin suurennoksellakin, joka on varmasti parempi mainitsemaasi käyttöön.
Eivät ole aivan pienimmät, mutta kuitenkin noin puolet ns. normaalikiikareiden koosta. Painavat halpismallin taskukiikareita huomattavasti enemmän, mutta kuvakin on sitten täysin toista luokkaa. Valovoimaakin noissa on huomattavasti enemmän kuin halpiksilla, vaikka tietenkään ei voi verrata paremman luokan isolinssisiin.
Hinta noin 250 euroa.
Ite oon noista tykänny kovasti. Vyöllä menee laukussaan helposti. Muutaman kympin halpiksiin ei noiden jälkeen oo enää paluuta, sen verran toista luokkaa on kuva, vaikka eivät huippukalliit olekaan. Myöskin näkökentän laidoilla kuva on selkeä. Taitavat myös olla typpitäytteiset, eikä ainakaan itellä oo vesi menny sisään, vaikka on melko kosteissa olosuhteissa ryynätty nuiden kanssa.
Edit: jaa, joku ehti Monarchia jo tarjotakin. Varustenetin hinnat vaan on tässäkin tapauksessa kohdillaan, ei kande sieltä ostaa, kun paljon halvemmallakin saa. _________________ "Hän oli mahtava metsämies Herran edessä"
Viimeinen muokkaaja, deadline pvm 05.09.2012 17:47, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tomy the Hunter Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 05.09.2012 17:46 Viestin aihe: |
|
|
Pari viikkoa sitten ostin vastaavan kiikarin mitä linkistä löytyy: http://info.sightron.com/Binoculars/SI-Series/SI832/
Riittävän kirkas kuva, edullinen hinta (150-170€). Yllättävän hyvin näkee hämärässäkin vaikka putki on jenkkilästä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heska Kanta-asiakas
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
perisofeus Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 06.09.2012 09:11 Viestin aihe: |
|
|
8x sopii varmasti useimmille, mutta itse suosin 10x32 luokkaa.
Johtunee näkökyvystä + ehkä samalla halusta tsiigailla kauemmaksi isoilla aavoilla ja vesistöillä samalla kiikarilla.
Kaulalla kannettavan kiikarin painorajaksi kävelyssä olen itse mieltänyt noin 600 g ja em. fyysinen kokoluokka. Jos käyttää jotain valjaita niin hiukan isompikin menee. Nyt syksyllä pitää kokeilla myös sellaista pientä edullisemman pään etäisyysmittaria (siis ei Leica), mutta niiden optinen laatu jättää tosin toivomisen varaa.
Silmälasien käyttäjien kannattaa harkita näöntarkistusta syksyllä. _________________ Villilä, ei-kesitetyllä meänkielelä joka päivä, ympäri vuen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Murkulat0r Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 06.09.2012 10:30 Viestin aihe: |
|
|
Itse vastikään hommasin tällaiset ja vaikka en asiantuntija olekaan, niin tuntuu olevan hinta-laatusuhde hyvä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
rounin10 Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 06.09.2012 11:51 Viestin aihe: Zeiss |
|
|
Vähä menee yli budjetin,mutta itellä ollu pari kuukautta zeiss conquest hd 8¤42. Olen ollut tyytyväinen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 06.09.2012 15:19 Viestin aihe: |
|
|
Zeissiä olen joo katsellut mut karkaa pikkusen lapasesta tuo hintapolitiikka... pitääpä käydä paikallisessa tsekkaas kiikari valikoima, josko sieltä löytys jotaki järkevää...kyllä alan pikkuhiljaa taipumaan tuohon jo esitettyyn 10x32 kokoon...taitaa tuo fyysinen koko alkaa menee tuosta suuremmilla linsseillä aikas isoks. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkoiv Kanta-asiakas
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
|