Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
pajupuro Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 05 Maa 2005 Viestejä: 66
|
Lähetetty: 19.11.2012 11:18 Viestin aihe: KIRJALLINEN KYSYMYS |
|
|
KIRJALLINEN KYSYMYS 812/2012 vp
Poliisilaitoskohtaiset erot ampuma-aseen hankkimislupapäätöksissä
Eduskunnan puhemiehelle
Ampuma-aseen hankkimisluvasta säädetään pääasiassa ampuma-aselain 42, 43, 44 ja 45 pykälissä.
Ampuma-aselain (601/2001 ) 42 §:ssä todetaan, että luvan ampuma-aseen ja aseen osan hankkimiseen (hankkimislupa) antaa ja peruuttaa hakijan kotikunnan tai kotipaikan poliisilaitos. Luvan erityisen vaarallisen ampuma-aseen ja sen osan hankkimiseen antaa ja peruuttaa kuitenkin Poliisihallitus.
Ampuma-aselain 43 § määrittelee ne käyttötarkoitukset, joihin ampuma-aseen hankkimislupa voidaan antaa. Pykälässä todettuja hyväksyttyjä käyttötarkoituksia ovat metsästyslainsäädännön mukaan sallittu eläinten ampuminen, ampumaurheilu ja -harrastus, työ, jossa ase on välttämätön, näytös, kuvaus tai muu vastaava esitys, museossa tai kokoelmassa pitäminen, muistoesineenä säilyttäminen ja merkinanto (124/2011 ).
Hankittavaa ampuma-asetta ja aseen osaa koskevat edellytykset määrittelee ampuma-aselain 44 §, jossa todetaan että "hankkimislupa voidaan antaa vain sellaista ampuma-asetta tai aseen osaa varten, joka ei lippaan patruunamäärän, kaliiperin tai muiden ominaisuuksien perusteella ole hakijan ilmoittamaan käyttötarkoitukseen nähden tarpeettoman tulivoimainen ja tehokas sekä joka soveltuu hyvin hakijan ilmoittamaan käyttötarkoitukseen. Jos hakijan ilmoittama käyttötarkoitus on metsästyslainsäädännön mukaan sallittu eläinten ampuminen, ampuma-aseen soveltuvuutta arvioitaessa noudatetaan lisäksi, mitä metsästyslaissa (615/1993 ) ja sen nojalla säädetään."
Ampuma-aselain (124/2011 ) 45 §:ssä puolestaan todetaan, että haettaessa lupaa metsästyslainsäädännön mukaan sallittua eläinten ampumista varten hakijan on esitettävä harrastuksestaan luotettava selvitys ja, jos hakemus koskee lupaa 6 §:n 2 momentin 5 tai 7 kohdassa tarkoitettua ampuma-asetta varten, lisäksi riistanhoitoyhdistyksen antama todistus aktiivisesta harrastuksestaan.
Yleensä ampuma-ase hankitaan joko metsästystä taikka urheiluammuntaa varten taikka aseen hankintaa perustellaan kummallakin käyttötarkoituksella. Luvan myöntäjä harkitsee tapauskohtaisesti perusteet, joilla lupapäätös tehdään. Lakiin on kirjoitettu tyhjentävästi ne käyttötarkoitukset, joihin ampuma-aseen hankkimislupa voidaan antaa, sekä velvoitettu hakijaa esittämään harrastuksestaan luotettava selvitys, mutta ei lausuttu sanaakaan perusteista, joilla hakemus voidaan hyväksyä taikka hylätä.
Kansalaisilta saamani palaute kertoo, että hakemusten käsittelyajat ja kielteisten lupapäätösten perusteet vaihtelevat poliisilaitoskohtaisesti hyvin paljon. Tiedossa on tapauksia, joissa hankkimisluvan on saanut kahdessa päivässä ja vastaavasti tapaus,jossa tarveharkintaa on tehty kuusi kuukautta. Poliisilaitoskohtaisia eroja on myös siinä, mitä asiapapereita vaaditaan lupahakemuksen liitteeksi.
Lupahallintoviranomaiset näyttävät tulkitsevan varsin vapaasti myös maamme perustuslakia yhdistymisvapauden osalta, sillä pienriistan metsästykseen käytettävään haulikkoon hankkimislupaa hakenutta henkilöä kehotettiin jättämään hankkimislupahakemuksensa vasta sen jälkeen kun hän on liittynyt johonkin metsästysseuraan. Lupaviranomaisen mielestä henkilö ei voi laillisesti metsästää pienriistaa kuulumatta johonkin metsästysseuraan, eikä hänelle tulla myöntämään hankkimislupaa ennen kun hän voi osoittaa olevansa metsästysseuran jäsen.
Lupaviranomaisen tulkinta metsästysmahdollisuudesta taikka sen puuttumisesta on outo, eikä se metsästystä harrastavien mielestä kestä kriittistä tarkastelua. Yleisesti on tiedossa, että metsästysoikeus on sidottu maanomistukseen, eli jokaisella on oikeus metsästää omalla maallaan, mikäli ei ole luopunut oikeudestaan esimerkiksi vuokraamalla sitä jollekin toiselle - esimerkiksi metsästysseuralle. Myös se on yleisesti tiedossa, että metsähallitus vuokraa metsästysoikeuksia henkilöille, joilla ei muuten ole mahdollisuutta metsästää. Metsähallituksen nimenomaisena tavoitteena on turvata metsästysoikeus myös sellaisille henkilöille, jotka eivät kuulu mihinkään metsästysseuraan.
Metsästyslain 2:17 §:ssä todetaan: "Se, jolla on 6 §:n metsästysvuokrasopimuksen tai maanvuokrasopimuksen perusteella metsästysoikeus, voi antaa asettamillaan ehdoilla toiselle luvan metsästää (metsästyslupa), jollei tätä ole vuokrasopimuksessa kielletty." Näin esimerkiksi kanalintuja ja muuta pienriistaa voi myös metsästää niin, että ei omista maata taikka kuulu mihinkään metsästysseuraan.
Toinen esimerkki erikoisesta yhdistymisvapauden tulkinnasta on, että hirvenmetsästykseen käytettävän ampuma-aseen hankkija velvoitettiin toimittamaan poliisille paikallisen metsästysseuran hirvenmetsästyksen seuruemetsästyksen metsästyksenjohtajalta kirjallinen todistus, että ampuma-aseen hankkimisluvan hakija kelpuutetaan ampujana paikallisen hirviseurueen jäseneksi.
Lupaharkintaa suorittaneelta viranomaiselta lienee jäänyt huomaamatta, että Suomessa voi aivan laillisesti metsästää hirviä myös kuulumatta asuinalueensa metsästysseuraan taikka seurueeseen. Suurriistaa - hirviä ja karhuja - metsästetään myös ulkomailla, joten ostamalla metsästysmatkan pääsee metsästämään myös kotikuntansa ulkopuolella.
Yleisen oikeustajun mukaan ampuma-aseen hankkimislupaa hakevalta henkilöltä voidaan perustellusti edellyttää selvitystä siitä, soveltuuko lupahakemuksessa mainittu ampuma-ase siihen tarkoitukseen, johon hakija kertoo sitä käyttävänsä.
Sen sijaan luvan myöntäjän päätettävissä ei liene se, missä asetta metsästykseen käytetään, sillä aseella metsästäminen alueella, johon kyseisellä henkilöllä ei ole metsästysoikeutta, on metsästyslain 76 §:n ja rikoslain 28:10 §:n mukaan luvatonta pyyntiä, jonka syyteoikeudesta lausutaan rikoslain 28:15 §:ssä "Virallinen syyttäjä ei saa nostaa syytettä 10 §:n rikoksesta ellei asianomistaja ilmoita rikosta syytteeseen pantavaksi taikka ellei erittäin tärkeä yleinen etu vaadi syytteen nostamista." Eli kysymyksessä on niin sanottu asianomistajarikos, jonka ilmoittaminen poliisille on pelkästään metsästysoikeuden omistajan päätettävissä.
Esitutkintalain mukaan niin sanotuissa asianomistajarikoksissa poliisilla ei edes ole oikeutta aloittaa esitutkintaa ennen kun asianomistaja on ilmoittanut rikoksen syytteeseen pantavaksi ja vaatinut asiassa rangaistusta.
Tätä taustaa vasten tarkasteltuna on syytä pohtia, onko lupahallintoviranomaisella oikeutta vaatia metsästystarkoituksessa ampuma-aseen hankkimislupaa hakevalta henkilöltä todistusta kuulumisesta johonkin metsästysseuraan taikka muutoin selvittää, missä ja millä oikeuksilla hän hankkimallaan aseella metsästää. Erityisen tärkeää on pohtia, voiko lupahallintoviranomainen tehdä hakemukseen kielteistä päätöstä pelkästään sen perusteella, että luvan hakija ei kuulu mihinkään metsästysseuraan.
Eräässä poliisilaitoksessa ampuma-aseen hankkimislupaa hakevan edellytetään kirjallisesti ilmoittavan, mitä riistaa hän aikoo hankkimallaan aseella metsästää. Yleisesti hyväksyttyä on, että hakija määrittelee pääpiirteissään riistalajit, mutta jotkut lupaviranomaiset vaativat hakijalta riistalajeittain täsmällisiä nimiä niistä eläimistä joita aseella tullaan metsästämään.
Ei riitä, että hakija kirjoittaa hakemukseensa metsästävänsä vaikkapa 222 Rem -kaliiberin aseella metsäkanalintuja niiden sallittuina metsästysaikoina. Hakemuksessa on lueteltava lajeittain ne linnut, joita aseella aiotaan metsästää. Naarasteeri, urosteeri, naarasmetso eli koppelo, urosmetso, riekko, pyy, metsähanhi jne.
Runsaasti keskustelua ja hämmennystä on herättänyt kysymys, syyllistyykö aseen omistaja ampuma-aselain 67 §:ssä määriteltyyn lupaehtojen rikkomiseen taikka muuhun laittomuuteen, mikäli hän metsästää aseella sellaista aseen teholuokan rajoissa olevaa riistaa, jota hän ei ole tullut maininneeksi ampuma-aseen hankkimislupaa hakiessaan. Esimerkiksi henkilö on hakenut 222 Rem -kaliiberiseen aseeseen hankkimislupaa tarkoituksenaan metsästää sillä pääasiassa metsäkanalintuja ja hän on luetellut lupaviranomaisen vaatimusten mukaan metsästettävät linnut lajeittain, mutta ei ole maininnut, että hän saattaisi metsästää aseella myös metsäjänistä ja rusakkoa taikka kaataa sillä tilaisuuden tullen myös ketun ja supikoiran. Kun metsämies sitten lintupassissa näkee metsäjäniksen taikka ketun ja ampuu eläimeen tähdätyn laukauksen, niin voiko lupaviranomainen perua aseen hallussapitoluvan sillä perusteella, että asetta on käytetty muuhun kun aseen hankkimislupapapereissa mainittuun metsästykseen?
Myös aseen omistajan elämäntilanteen muuttuessa saattaa aseen käyttötarkoitus muuttua oleellisesti, sillä alkuperäinen metsäkanalintujen metsästämiseen hankittu ampuma-ase on oiva väline myös metsästettäessä kuutamoöinä haaskalta turkisriistaa. Asetta hankittaessa ei ehkä edes ole ollut mahdollisuutta haaskametsästykseen ja tällainen mahdollisuus on tullut vasta vuosia sen jälkeen, kun ase on jo hankittu. On esitetty kysymyksiä siitä, tulisiko metsästäjän näissä tapauksissa täydentää lupaviranomaiselle aseen käyttötarkoitusta, jotta ei tulisi tulkintaa ja rajanvetoa metsästyslain 67 §:n mukaiseen lupaehtojen rikkomiseen.
Tulkinnat ja mahdolliset käyttötarkoituksen lisäämiset ja tarkistamiset kuormittaisivat tarpeettomasti jo muutenkin erittäin ruuhkaista poliisin lupahallintoa. Lupaviranomaisen ja luvanhaltijan kannalta yksinkertaisinta olisi, mikäli aseen hankkimislupaa haettaessa ei tarvitsisi lajikohtaisesti määritellä, mitä lajeja aseella tullaan metsästämään. Luvanmyöntäjälle tulisi lupapäätöksen perusteeksi riittää hakijan ilmoittama pääasiallinen käyttötarkoitus ja luonnollisesti tämän käytännön tulisi olla yhteneväinen maan kaikissa poliisilaitoksissa.
Lupaviranomaisten laajasta ampuma-aselain tulkinnasta kertoo myös esimerkki, jossa 22LR-kaliiperin kertalaukauskivääriin ei myönnetty hankkimislupaa metsästystarkoituksessa. Kielteisen päätöksen perusteena oli ollut se, että Suomessa on vain vähän sellaista riistaa, jota kyseisellä kaliiperilla saa luvallisesti metsästää.
Kielteisen päätöksen saanut henkilö on pohtinut, onko metsästystarkoituksessa hankittavalla ampuma-aseella saatava joku tietty määrä saalista vuodessa, jotta aseen hallussapitoa voidaan ylipäätään perustella metsästysharrastuksella. Hakijalle ei kuitenkaan ollut kerrottu, että mikä vuotuinen saalismäärä olisi ollut riittävä, jotta aseen metsästyskäyttö olisi ollut perusteltu.
Jos tällainen vaatimus saalismäärästä on, niin sosiaalisessa mediassa käytävässä varsin vilkkaassa keskustelussa ei ole tullut ilmi, että kenenkään muun hakijan kohdalla olisi kielteistä lupapäätöstä perusteltu sillä, että hankittavalla aseella voi metsästään vain vähäistä määrää eläimiä.
Voimassa olevan lainsäädännön perusteella pienoiskiväärillä saa metsästää, kun osumaenergia on piipun suusta mitattuna vähintään 100 joulea (E0 = 100 J). Osa 22LR-kaliiperin patruunoista täyttää tuon vaatimuksen, joten pienoiskiväärillä saa metsästää mm. seuraavia eläimiä ja lintuja: villikania, oravaa, piisamia, näätää, minkkiä, kärppää, hilleriä, heinäsorsaa, tavia, haapanaa, jouhisorsaa, heinätavia, lapasorsaa, punasotkaa, tukkasotkaa, haahkaa, allia, telkkää, tukkakoskeloa, isokoskeloa, riekkoa, kiirunaa, pyytä, peltopyytä, fasaania, nokikanaa, lehtokurppaa ja sepelkyyhkyä. Lisäksi saa ampua rauhoittamattomia lintuja.
Lupahallintoviranomaisten toisistaan poikkeava toiminta ja poliisilaitoskohtaisesti vaihtelevat lupakäytännöt asettavat aseen hankkimislupaa hakevat henkilöt eriarvoiseen asemaan. Yleisen oikeustajun mukaan näin ei saa olla, vaan kansalaisen on saatava samanlaista palvelua ja hänen hakemusasioitaan on käsiteltävä yhteneväisesti kaikissa maamme poliisilaitoksissa.
Kielteisen lupapäätöksen taikka suoranaisen hakemuksen torjumisen kohteeksi joutuneet henkilöt eivät monesti uskalla valittaa asiasta hallinto-oikeuteen, koska pelkäävät joutuvansa "silmätikuksi" ja pahimmassa tapauksessa menettävänsä jo olemassa olevat hallussapitolupansa.
Kansalaisten usko yhdenvertaiseen oikeuteen ja siihen että "laki on kaikille kaikkialla sama" alkaa horjua. Näin ei saa länsimaisessa oikeusvaltiossa käydä.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Onko hallitus tietoinen siitä, kuinka laajasti ampuma-aseen hankkimislupien myöntämisperusteet vaihtelevat maamme eri poliisilaitoksissa ja
mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä, jotta jokainen ampuma-aseen hankkimislupaa hakeva henkilö saa asuinpaikastaan riippumatta Suomen perustuslain 2 luvun 6 §:n mukaisen yhdenvertaisen kohtelun aseen hankkimislupaa käsiteltäessä?
Helsingissä 19 päivänä lokakuuta 2012
Reijo Hongisto /ps
..............
Edustaja Hongiston puolesta Pajupuro |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Larsen Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2012 Viestejä: 2907
|
Lähetetty: 24.11.2012 01:46 Viestin aihe: |
|
|
Eduskunnan lehtereilläkin kyselijöitä riittää, vaan harva edustajaporukka pistää lait ja asetukset uusiksi. Eli kysely on nyt sitten esitetty eduskunnan puhemiehelle. Jokos alkoi käytännön tasolla tapahtua? Ryhtyikö poliisin asehallinto välittömästi toimiin hallituksen eli valtioneuvoston käskystä. Veikkaan, että mitään ei tule tapahtumaan. Samaa diipa daapaa on kuultu läpi Suomen itsenäisen historian. Oppositio räksyttää ja hallitus tekee hallitusohjelman ja valtiosäännön mukaisesti työtään. Ja tietenkin pitää oppositiota tietoisena tulevaisuuden suunnitelmista ja tavoitteista, joita hallitus aikoo toteuttaa. Oppositio voi sitten huudella välihuomautuksia tai huutoja ja siinä se sitten on. Karavaani kulkee ja jne... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
römpsä Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Maa 2009 Viestejä: 816 Paikkakunta: tampere
|
Lähetetty: 24.11.2012 10:50 Viestin aihe: |
|
|
Niinpä! hallitus paikkaakin oli tarjolla! oppositiosta aseharrastajien asiaa ajamaan |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tvälläri Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2004 Viestejä: 3423 Paikkakunta: Mikämikämaa
|
Lähetetty: 24.11.2012 11:12 Viestin aihe: |
|
|
Vaan oli suoraselkästä olla ottamatta sitä vastaan, ja olla kääntämättä takkia. Mitenkäs olisitte siihen suhtaunu, että persut vähemmistönä hallitukses olis syytämässä rahaa kankkulan kaivoon ja joutusivat ajamaan lakikristyksiä? _________________ "Mies, ei koskaan kyllästy tuijottamaan välkehtivää tulta, virtaavaa vettä, tai tippuvaa pontikkaa" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Larsen Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2012 Viestejä: 2907
|
Lähetetty: 24.11.2012 11:35 Viestin aihe: |
|
|
Joutuisivat ajamaan lakikiristyksiä? Haloo! Hallituksessa voisivat vastustaa paremmin mahdollisia lakikiristyksiä, sekä esittämään oman hallituksen esityksen uudeksi aselaiksi. Varsinkin siinä tapauksessa mikäli olisivat menneet hallitukseen ja saaneet hallituspaikan esim. sisäasiainministeriöstä. Eli saaneet ko ministeriön virkamiehet alaisuuteensa. Ministeriöiden virkamiehet tekevät lakivalmistelut (lain esivalmistelutyöt) poliittisten suuntaviivojen mukaisesti. Tiedoksi, että suurin osa voimaan tulevista lakiesityksistä tulee hallituksen esityksestä. Hyvin harvoin oppositiosta tai kansalaisadresseista. Tämä on fakta. Jos halutaan vaikuttaa pitää olla tekemässä päätöksiä niissä piireissä joissa päätöksiä tehdään. Eikä rääkyä saisset housussa lehtereillä. Yksi hyvä puoli kuitenkin opposition toiminnassa on. Se vaikuttaa hallituspuolueiden ajatuksiin tulevaisuuden kannalta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Larsen Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2012 Viestejä: 2907
|
Lähetetty: 24.11.2012 11:42 Viestin aihe: |
|
|
Niin ja tiedoksi. Myös lakikiristyksien tekeminen kuuluu hallituksen tehtäviin. Se on sitä vastuunkantamista isänmaasta. Ikäviäkin asioita joudutaan tekemään. En tarkoita tässä tapauksessa aselakien kiristämistä vaan yleensä vastuunkantamista yhteisistä asioista. Olivat ne sitten negatiivisia tai positiivisia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pajupuro Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 05 Maa 2005 Viestejä: 66
|
Lähetetty: 24.11.2012 12:42 Viestin aihe: |
|
|
Mitä mieltä nimimerkki "Larsen" on HE 157/2012 vp:stä? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Johan Nyton Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Maa 2010 Viestejä: 1221
|
Lähetetty: 24.11.2012 13:36 Viestin aihe: |
|
|
Larsen kirjoitti: | Niin ja tiedoksi. Myös lakikiristyksien tekeminen kuuluu hallituksen tehtäviin. Se on sitä vastuunkantamista isänmaasta. Ikäviäkin asioita joudutaan tekemään. En tarkoita tässä tapauksessa aselakien kiristämistä vaan yleensä vastuunkantamista yhteisistä asioista. Olivat ne sitten negatiivisia tai positiivisia. |
Tiedoksi myös se että perussuomalaiset ilmoittivat jo ennen vaaleja että he eivät hyväksy Etelä-Euroopan huijarivaltioiden velkojen maksua Suomen kansalaisten varoilla. Juuri sen vuoksi kansalaiset äänestivät persuja.
Hallitusneuvotteluissa persujen edellytys toimia siten kuin vaaleja ennen oli kansalaisille luvattu ei kelvannut Kataiselle. Kokoomus hyväksyi hallitukseen vain ne puolueet jotka jotka olivat valmiit syöttämäään suomalaisten veromaksajien rahaa sekä ottamaan lainoja rahoittaakseen kyseisiä huijarivaltioita.
Kaikki kansalaiset tulevat jo ensi vuonna näkemään mitä esim. Kreikan ja EU:n keskuspankin tukeminen tarkoittaa käytännössä suomalaisille. Se on varmaa että valtion säästötoimet eivät juurikaan vaikuta ns. hyvätuloisten arkielämään. Mutta, kaikki muut tulevat kokemaan talouden kiristymisen. Tällainen politiikka ei ole hallituksen taholta vastuunkantoa vaan täydellistä vastuuttomuutta. Toisinkin olisi voitu tehdä.
Kasvava ulkomaan velka ja siitä aiheutuvat kaikenlaiset talouden kiristykset tulevat nopeasti konkretisoitumaan. Reilun kahden vuoden kuluttua niitäkin käsitellään vaaliuurnilla uudelleen. Silloin joutuvat puolueet taas uudelleen kertomaan kansalaisille mitä aikovat tehdä vaalien jälkeen. Toivottavasti yhä suurempi joukko äänestää silloin sanansa pitäneitä eikä petollisia takinkääntäjiä. Mutta, nähtäväksi jää. _________________ Kun katson vihreitä näen punaista.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Larsen Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2012 Viestejä: 2907
|
Lähetetty: 24.11.2012 16:44 Viestin aihe: |
|
|
Veikkaanpa, että perussuomalaiset on seuraavassa hallituksessa. Timo Soini, joka on maisteristyönsä tehnyt populismista osaa pelata kortensa hyvin kekoon. Seuraavalla kaudella suurin osa euroopan lamasta/taantumasta alkaa olla ohitettu ja vienti alkaa euroopan alueella vetämään. Siitä on hyvä ponnistaa ja syyttää muita aikaisemmista töppäilyistä.
Ei minulla ole perussuomalaisia mitään vastaan vrt. muihin puolueisiin. Olen samaa mieltä monessa asiassa heidän kanssaan. Varsinkin mitä tulee harrastuksiini. Tosi asia on kuitenkin se, ettei oppositiosta pysty paljoa vaikuttamaan.
Takin kääntöön on sortunut jokainen puolue jossain vaiheessa poliittista historiaa. Muistellaanpa kristillisten oppositioaikaa. Kovin vastustivat uutta aselakia, mutta nyt vastuussa olevana ministeripaikan pitäjänä linja on huomattavasti varovaisempi. Varoivaisuus tulee näkymään tulevaisuuden hallituspaikassa myös perussuomalaisissa kun vastuu painaa hartioita (hallitusvastuu). |
|
Takaisin alkuun |
|
|
borracho Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Kes 2012 Viestejä: 533
|
Lähetetty: 24.11.2012 17:24 Viestin aihe: |
|
|
Larsen kirjoitti: | Niin ja tiedoksi. Myös lakikiristyksien tekeminen kuuluu hallituksen tehtäviin. Se on sitä vastuunkantamista isänmaasta. Ikäviäkin asioita joudutaan tekemään. En tarkoita tässä tapauksessa aselakien kiristämistä vaan yleensä vastuunkantamista yhteisistä asioista. Olivat ne sitten negatiivisia tai positiivisia. |
Ei politiikassa kukaan kanna mitään vastuuta. Vastuunkanto on poliittista diipadaapaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Larsen Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2012 Viestejä: 2907
|
Lähetetty: 24.11.2012 17:39 Viestin aihe: |
|
|
pajupuro kirjoitti: | Mitä mieltä nimimerkki "Larsen" on HE 157/2012 vp:stä? |
Viittaatko kysymyksellä hallintovaliokuntapaikkoihin vai onko sinulla jotain kerrottavaa esityksestä? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras 1* Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Jou 2004 Viestejä: 3275
|
Lähetetty: 24.11.2012 18:22 Viestin aihe: |
|
|
Larsen kirjoitti: | Joutuisivat ajamaan lakikiristyksiä? Haloo! Hallituksessa voisivat vastustaa paremmin mahdollisia lakikiristyksiä, sekä esittämään oman hallituksen esityksen uudeksi aselaiksi. Varsinkin siinä tapauksessa mikäli olisivat menneet hallitukseen ja saaneet hallituspaikan esim. sisäasiainministeriöstä. |
Kristilliset oppositioaikanaan vastusti aselain muutosta, vaalien jälkeen pääsi hallitukseen ja sai sisäministerin paikan... tässä on nyt jo hyvänaikaa odoteltu muutakin muutosta kuin uusia älyttömiä ayo-kiertokirjeitä... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Larsen Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2012 Viestejä: 2907
|
Lähetetty: 24.11.2012 22:13 Viestin aihe: |
|
|
Aivan, viestiketjussa olikin jo puhetta takin käännöstä ja hallitusvastuuseen joutumisen aiheuttamasta varovaisuudesta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Larsen Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2012 Viestejä: 2907
|
Lähetetty: 24.11.2012 22:15 Viestin aihe: |
|
|
Larsen kirjoitti: | pajupuro kirjoitti: | Mitä mieltä nimimerkki "Larsen" on HE 157/2012 vp:stä? |
Viittaatko kysymyksellä hallintovaliokuntapaikkoihin vai onko sinulla jotain kerrottavaa esityksestä? |
Vai valiokuntapaikoista ylipäätänsä opposition näkökulmasta ja vaikuttamisesta eduskunnassa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Knish Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 11 Lok 2011 Viestejä: 83
|
Lähetetty: 24.11.2012 23:44 Viestin aihe: |
|
|
Tvälläri kirjoitti: | Vaan oli suoraselkästä olla ottamatta sitä vastaan, ja olla kääntämättä takkia. Mitenkäs olisitte siihen suhtaunu, että persut vähemmistönä hallitukses olis syytämässä rahaa kankkulan kaivoon ja joutusivat ajamaan lakikristyksiä? |
Hohhoijaa ,helvetin suoraselkästä joo kun ei uskalla otta valtaa jonka
äänestäjät on äänillään antunu ,ainahan se on helpompi takaa huudella kun päättää asioista.
Olisvat menny hallitukseen ja ollut maksamatta niitä kreikan rahoja nii oisvat kaataneet koko Eu:n |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|