Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
kalmo Kanta-asiakas
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
jellona/SKB Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.12.2012 14:32 Viestin aihe: |
|
|
Itse olen keittänyt sinkkiämpärissä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
petri.kotilainen Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.12.2012 14:55 Viestin aihe: |
|
|
tämmöinen kaatui maanantai iltana
][/img] |
|
Takaisin alkuun |
|
|
petri.kotilainen Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.12.2012 15:10 Viestin aihe: |
|
|
lipsahti väärä päivä oli keskiviikko milloin pukki kaatui,pari sivua aikaisemmin juttua tapahtuneesta |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kaarle Martel Sisällöntuottaja
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
olsa Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.12.2012 22:08 Viestin aihe: |
|
|
Kiitos, hienoja on kirjoitukset olleet.
Hyvät joulut. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Muscle Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 22.12.2012 22:13 Viestin aihe: |
|
|
No nythän musta tehtiin rikollinen, sain puhelun jossa syyllistettiin vaikka mistä, ja myös vouti oli saanu puheluja, kuinka pölhö mää olen.
Ihan uutena tuli mulle, että haavakkoa ei saa itse hakea, ei käyttää koiraa, ei valoa, ei kantaa käsiasetta eikä kulkea saman seuran alueilla.
Lupa meni sitten siinä
No soitto RHY: pomolle putsasi mun omantunnon. Ja tukena täältä ja kavereilta saatu palaute. _________________ Talo punatiilinen, tammesta sen ovi. Tuollaiseen siviään elämään en mä oikeen sovi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
torant Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.12.2012 22:18 Viestin aihe: |
|
|
Muscle kirjoitti: | No nythän musta tehtiin rikollinen, sain puhelun jossa syyllistettiin vaikka mistä, ja myös vouti oli saanu puheluja, kuinka pölhö mää olen.
Ihan uutena tuli mulle, että haavakkoa ei saa itse hakea, ei käyttää koiraa, ei valoa, ei kantaa käsiasetta eikä kulkea saman seuran alueilla.
Lupa meni sitten siinä
No soitto RHY: pomolle putsasi mun omantunnon. Ja tukena täältä ja kavereilta saatu palaute. |
Ne tuppaavat yleensä aukomaan päätä, kellä ei ole pokeria itsellä myöntää, tai kertoa jos ja kun joskus se haavakon metsän päästävät. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
6mm br rem Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Syy 2006 Viestejä: 1634 Paikkakunta: Hämeen reunalla
|
Lähetetty: 22.12.2012 23:21 Viestin aihe: |
|
|
Ei muuten mennyt sun lupas yhtään mihinkään... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17063 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 23.12.2012 12:29 Viestin aihe: |
|
|
Muscle kirjoitti: | No nythän musta tehtiin rikollinen, sain puhelun jossa syyllistettiin vaikka mistä, ja myös vouti oli saanu puheluja, kuinka pölhö mää olen.
Lupa meni sitten siinä
No soitto RHY: pomolle putsasi mun omantunnon. Ja tukena täältä ja kavereilta saatu palaute. |
-haavakkoa saa ja pitää hakea mutta ilmoitus pitää jahtipäällikölle mennä siinä vaiheessa kun toteaa että ei löydy välittömästi ampumapaikan läheltä, noin luokkaa 100-300m. silloin on mahdollista saada lisää miehiä liikkeelle ja saada eläin talteen. toki se että lumi maassa niin ei siellä ukkolaumaa kyllä tarvitakaan.
-koiran käyttö on tietysti sallittua narussa mutta koiran irtipäästäminen haavakon perään on periaatteessa kaksipiippuinen juttu, tällöin ei varmuutta enää että koiran edellä tulee se haavakko, on voinut vaihtua ja ammuttua tulee terve eläin, toisaalta koira voi saada haavakon seisontahaukkuun mistä se on helppo lopettaa.
-valon käyttö haavakkoa jahdatessa on ihan ok samoin kuin tarkoitukseen sopiva ase, pistooli periaatteessa ok lopetuksessa mutta miksei se kivääri millä jo muutenkin ammuttiin...
-saman seuran alueella ei mitään ongelmaa mutta mentiinkö jo ns.eri seurueen alueelle jäljityksessä, silloin pitää ilmoittaa kyseisen seurueen päällikölle että haavakko menee ja jatkamme jäljitystä.
-jos teit päällikölle/voudille ilmoituksen heti paikanpäältä illalla että näin kävi niin homma on ok. silloin parranpärinä on turhaa...
mutta jos et ilmoittanut ja jäljitit yöllä ja vielä seuraavana päivänäkin ajatit koiralla peuraa ilman että tieto oli mennyt eteenpäin niin silloin päälliköllä on oikeus ja velvollisuus ottaa lupa pois sinulta ja mahdollisesti kieltää loppukauden jahti.
-peurajahti seuruemetsästyksenä vaatii aina nimetun jahdin johtajan, eli jos sinä+kaveri jahtaatte kahdestään koiralla peuraa tulee jommankumman olla johtaja joka vastaa jahdista, kytisjahdeissa tämä henkilö on se teidän päävouti vaikkei paikalla olisikaan eli ajojahdeissa päällikön oltava itse paikalla.
-sitten tietysti jos erikseen on muuta sovittu niin yksin saat koirasi kanssa olla metsällä ja jahdata peuraa.
-no olipa sekavaa tekstiä mutta asia lienee selvennyt.
-mutta ei kukaan ainakaan väitä ettet olisi yrittänyt haavakkoa talteen saada vaikka mentiin ehkä joidenkin "muotoseikkojen" yli väärässä järjestyksessä. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kiul Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.12.2012 12:40 Viestin aihe: |
|
|
valmet 412s kirjoitti: |
mutta jos et ilmoittanut ja jäljitit yöllä ja vielä seuraavana päivänäkin ajatit koiralla peuraa ilman että tieto oli mennyt eteenpäin niin silloin päälliköllä on oikeus ja velvollisuus ottaa lupa pois sinulta ja mahdollisesti kieltää loppukauden jahti. . |
Paljonhan tuossa oli asiaa, mutta edellä oleva kohta on puppupuppua. Luvat eivät ole päällikön takana, eikä päällikkö voi antaa päivää pidempiä jahtikieltoja ja silloinkin on rikottava päällikön nimenomaista tilanteeseen kohdistuvaa käskyä.
Näistä koiran käytöistä ja porukalla jahtaamisista sekä ilmoittamisista olen samaa mieltä. Oamatoiminen koheltaminen ilman ilmoitusta ja varmistusta, että porukassa on päällikkö on turhaa. Tuo päälliiköhomma on kyllä helppo hoita sillä, että laittaa siihen vapäällikkölistaan reilusti nimiä, vaikka kaikkien nimet jos niikseen tulee. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pjtk Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.12.2012 12:51 Viestin aihe: |
|
|
Giant kirjoitti: | Onnea pjtk komeasta pukista!
Oletko ajatellut keittää ja valkaista koko kallon? Eli niinkuin maailmalla sanotaan "European trophy".
Muutama viikko sitten tein näin ensimmäistä kertaa peuran kallolle. Ja on mielestäni hienompi trofee kuin perinteisesti sahattu.
Hieman enemmänhän se työtä vaatii, mutta varaa pari purkkia kaljaa lisää työn tekoon.
Koko kallo vaatii tosin isomman keittokattilankin. Itse keitin kaasulla ja saunan vanhan vesipadan kattilalla. |
Kiitos.
Mitä, onko niitä muitakin tapoja kuin sahata silmien yläpuolelta takaraivoon ja pistää kirkkaalla sinkkisellä ruuvilla sarvien välistä lankkuun.
Pitikin vähä kuukletella euoropean trophyä. Jotain tämmötäkö meinasit: http://www.youtube.com/watch?v=8giuo_YJ57k
Tosin tuossahan ei sahattu yhtään, vaan keittäminen lopetettiin kun alaleuka irtos.
En oo koskaan ite päätä sahannu. Saas nähä sahaankokaan tätä. Ihan sarvi froteen näkönen tuostakin tuli.
Kiitos.
Aika luova vaihtoehto, hintaa vaan pompsahtaa ku pitäs kuitenkin samalla tilata loota täyteen tavaraa. Kuka sitä ny tyhjää.
jellona/SKB kirjoitti: | Itse olen keittänyt sinkkiämpärissä. |
Hmm, taidampa kokeilla tätä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 23.12.2012 13:20 Viestin aihe: |
|
|
Soitin voudille heti kun huomasin, että ei ollu jääny 200m. matkalle, täällä on maasto vähän mäkistä, joten olis pitäny jäädä.
Ei menty toisten seurojen alueelle, ja silti soitin kyseisten alueiden tutuille metsästäjille, koska en itsekkään tykkäisi jos lamput vilkkuisi omilla mailla. Ja itse ainakin menisin auttamaan, jos minulle soitettaisiin.
Ja koiran päästin irti silloin seuraavan päivän viimeisellä tunnilla.
Ja kivääri ja haulikko täyteisillä oli mukana, ja käsiase vyöllä.
Nämä mekkalan nostajat (2 kpl.) vaan haluaa minut pois riveistä. Muilla ei asiaan ole sanottavaa. _________________ Talo punatiilinen, tammesta sen ovi. Tuollaiseen siviään elämään en mä oikeen sovi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.12.2012 15:44 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Paljonhan tuossa oli asiaa, mutta edellä oleva kohta on puppupuppua. Luvat eivät ole päällikön takana, eikä päällikkö voi antaa päivää pidempiä jahtikieltoja ja silloinkin on rikottava päällikön nimenomaista tilanteeseen kohdistuvaa käskyä. |
Mihinhän tämä perustui? Olen tuosta kyllä eri miltä. Jos nyt olis käyny niin, että esimerkiksi ei olis haavakosta tullut ollenkaan ilmoitusta (näinhän ei nyt ollu mut esimerkkinä) niin mielestäni päälliköllä on oikeus hyllyttää kaverin luvat toistaiseksi. Vähintäänkin asian tutkinnan ajaksi. Ja joku sanktio siitä tulisi silloin langettaa.
Millaiset ohjeet tuo päällikkö sinulle muskeli silloin antoi, kun soitit? Kerroitko että aijot jatkaa yöllä/aamulla jäljitystä? Tarjosiko hän apua tai jotain toimintamallia?
Joskus päälliköiltä saa sellasia "jaaha, no harmi, mitäs nyt" -vastauksia. Mielestäni päällikön ko. soiton tullen tulee selvittää tilanne, antaa käsky joko jatkaa jäljitystä tai sit pitää taukoa aamuun, koota aamuksi porukka ja koiramies ja suunnitella porukan sijoittuminen passeihin jne. Jos et ole mitään ohjetta saanut niin mielestäni se on nootin paikka päällikölle myös...
Ja jatkon kannalta vinkki: jättäkää ne pistoolit kotiin. Ne ei kuulu metsästykseen eikä niistä ole siellä mitään hyötyä. Kaiken mitä voi tehdä jäljestyksessö pistoolilla, voi tehdä kiväärillä/haulikolla paremmin. Ja omien kokemusten perusteella voi sanoa että pistoolin kantaminen on veren kerjäämistä omasta nenästä Vaikka se nyt periaatteessa sallittua onkin... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 23.12.2012 16:01 Viestin aihe: |
|
|
Vouti käski vaan etsimään. Ja seuraavana päivänä kun kysyin yhteisjahtia, sanoi olevan turhaa. Ja näinhän se oikeasti olisi ollutkin. Metsästäjähän voi tehdä päätöksen jäljityksen lopettamisesta jos toteaa eläimen olevan siinä kunnossa, että se selviää.
Ja vouti kyllä myönsi, että hän ottaa vastuun näistä yhteisjahti löpinöistä.
Käsiase on täälläpäin monella mukana metsästyksessä, kun on noita supeja niin pirusti, metsästys muuttaa aina välillä muotoaan siihen suuntaan.
Lopetetaan tää jo, niin saa tämmösen !&%¤# pois mielestä, joulu ja kaikki tulossa...
Siirrytään niihin sarvien kuviin ja onnistuneisiin tapauksiin _________________ Talo punatiilinen, tammesta sen ovi. Tuollaiseen siviään elämään en mä oikeen sovi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|