Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 04.01.2013 15:49 Viestin aihe: Spigot ohjainpinnan alimittaisuus |
|
|
Vaihdoin hupina eräältä forumilaiselta (kiitos vaan, pönttö tuli) Aaltosen vaimentimen, kun yhden kiväärin nokalla sattui olemaan käypäinen jenka, M14 Spigot.
Tarkempi tutkimus osoitti kuitenkin, että piipussa ohjauspinta on pahasti alimittainen (13,9-14,0 halpis digitönärillä ja pinnanlaadultaan aivan kauhea. Viilalla saisi tasaisempaa jälkeä.
Kierteen tekijästä ei ole tietoa, ehkä ruotsin puolella tehty.
Pönttöä kiinni ruuvatessa se heiluu kierteellä selkeästi aivan loppuun asti.
En tiedä tiukkaako se kierteen loppuun piipussa tai pöntössä vaiko ohjainpinnan loppumiseen.
Mihinhän sen kuuluisi vastata ja pöntön ei kai pitäisi juuri heilua kun ollaan jo ohjauspinnalla?
Mitähän tuolta voi odottaa?
Ainakaan se ei varmaan samaan reikään käy kun pöntön välillä päästää irti ja kiinnittää uudelleen.
Ase-utran speksi aiheesta;
http://www.aseutra.fi/assets/files/pdf/ase-utra-barrel-thread%20measurements-piipun-kierteiden-mitoitus.pdf _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Naturalis LR Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2008 Viestejä: 2680 Paikkakunta: Äänekoski
|
Lähetetty: 04.01.2013 17:53 Viestin aihe: |
|
|
Pätkä pois ja uus jenka tilalle. En tiedä minkä kokonen reikä ko. Aaltosessa on, mutta riskinä voinee olla haittoihin osuminen. _________________ Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi aina jatkaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
blues Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Elo 2008 Viestejä: 272
|
Lähetetty: 04.01.2013 18:13 Viestin aihe: |
|
|
Kuten AU:n kuvista huomaat, nk. Sako-kierteessä ei ole
ohjainpintaa. Vaimennin tukeutuu olakkeeseen.
Sama homma spigot kierteissä. Molemmissa min piipun
paksuus sama, joten se on se olake joka on tärkeä.
Joku minua viisampi voisi selittää miksi tota ohjainpintaa
yleensä käytetään laisinkaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tvälläri Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2004 Viestejä: 3423 Paikkakunta: Mikämikämaa
|
Lähetetty: 05.01.2013 00:06 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä tuo ohjauspinta toleranssissa vaikuttas olevan. Spigot ohjauspinta saa olla 13,8mm-14,1mm väliltä.
Huom! Spigot kierrettä käytetään teleskooppisissa vaimentimissa idea on se, että teleskooppivaimentimen peräpään holkki ja tämä spigot toimivat ohjauspintoina ei itse kierre. Tällöin kierteen tekoon ei tarvitse käyttää niin paljon tarkkuutta. Eli periaatteessa on toteutettavissa helposti millä tahansa autotallisorveilla.
"Sako "kierrettä käytetään sitten näissä muissa, eli ei teleskooppisissa. siinä kierre itsessään on huomattavasti tarkemmin tehtävä ja piipun halkaisijoihin sun muihin on kiinnitettävä enemmän huomiota. Eli en lähtis autotallissa tuohon hommaan.
Koska spigotin kierteellä ei ole niin isoa vaatimusta on se väljä joko piipusta tai itse vaimentimesta. Itsellä on kokemusta että suurin klappi johtuu yleensä väljästä kierteestä, vaihtoehdot väljä kierre piipussa tai väljä vaimennin.
Väljä kierre yhdistettynä suhteessa liian ohueen piippuun aiheuttaa kaikenlaista ihmeellistä juttua. Vaimentimen sisäkierteen alku ottaa ohkaseen olakkeeseen kiinni ja vääntää vaimenninta johonki suuntaan varsinkin kun hampaat irvessä kiristää. Sitten huomataankin että klappia on.
jos nopeaa fiksausta haluat kotikonstein kokeilla niin pyöräytä siihen spigot ohjauspintaan sopiva ura O-renkaalle. Jos ei oo sorvia niin vaihtoehtomenetelminä on porakone-viila viritelmät. Koska jos kyse on piipusta, joka mahdollisesti joudutaan muutenki sovittaan tohon vaimentimeen uusiks, ei sulla ole mitään menetettävää.
Karkea työstöjälki ei sinänsä oo merkki toimimattomuudesta, vrt. esim Venäläiset tuotteet .
Perus ongelma on se, että noi pätkävaimentimet tulisi toteuttaa ihan toisella kierteitystyypillä, ei spigotilla koska se ei ole alunperinkään tarkoitettu tommosille vehkeille
*muoks typoja sun muuta* _________________ "Mies, ei koskaan kyllästy tuijottamaan välkehtivää tulta, virtaavaa vettä, tai tippuvaa pontikkaa"
Viimeinen muokkaaja, Tvälläri pvm 05.01.2013 00:22, muokattu 2 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26557
|
Lähetetty: 05.01.2013 00:19 Viestin aihe: |
|
|
en suinpäin lähtis tekeen mitään, pönttö oikasee ittensä ottapintaan ei ohjurilla. tietysti jos välykset on kaameat että pönttö suorassakin voi olla "laidassa" on ongelmaa tiedossa.
tärkeintä olis että sitä ottapinnan ulkonemaa on yli ½mm puolellaan, siis 14:sella piippu yli 15. sen ottapinnan laatu ja suoruus nyt kuiteski jutun ydin.
nii, paljonko pöntön reikä välppä luodille, hyvä jos 1mm luokkaa jos 2mm en usko mihinkään ongelmaan.
mutta kierrä pönttöä paikoilleen usein ja aina kurkkaat piipusta onko näkymä tasaisesti (diopterimainen) ja pysyykö samanlaisena.
Kato myös pöntön reijän reunat etteivät oo karstottuneet, puhdista poralla tarvittaessa.
Avartaminenki on mahdollista,,,, |
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3865
|
Lähetetty: 05.01.2013 01:39 Viestin aihe: Re: Spigot ohjainpinnan alimittaisuus |
|
|
RiUDE kirjoitti: | Vaihdoin hupina eräältä forumilaiselta (kiitos vaan, pönttö tuli) Aaltosen vaimentimen, kun yhden kiväärin nokalla sattui olemaan käypäinen jenka, M14 Spigot.
Tarkempi tutkimus osoitti kuitenkin, että piipussa ohjauspinta on pahasti alimittainen (13,9-14,0 halpis digitönärillä ja pinnanlaadultaan aivan kauhea. Viilalla saisi tasaisempaa jälkeä.
Kierteen tekijästä ei ole tietoa, ehkä ruotsin puolella tehty.
Pönttöä kiinni ruuvatessa se heiluu kierteellä selkeästi aivan loppuun asti.
En tiedä tiukkaako se kierteen loppuun piipussa tai pöntössä vaiko ohjainpinnan loppumiseen.
Mihinhän sen kuuluisi vastata ja pöntön ei kai pitäisi juuri heilua kun ollaan jo ohjauspinnalla?
Mitähän tuolta voi odottaa?
Ainakaan se ei varmaan samaan reikään käy kun pöntön välillä päästää irti ja kiinnittää uudelleen.
Ase-utran speksi aiheesta;
http://www.aseutra.fi/assets/files/pdf/ase-utra-barrel-thread%20measurements-piipun-kierteiden-mitoitus.pdf |
Siis olikos se niin, että tuo pönttö vispaa koko kiertämisen ajan sinne loppuun asti? Vai alkaako vispata vasta melkein kiinni ollessa. Jos vispaa koko matkan, on ase todennäköisesti kaadettu ja pönttö ehkä vääntänyt aseen kierteen sekä pöntön keskityksen pieleen. Kierrehän ei ittessään ole muuten niin tiukka, mutta pöntön tulee pyöriä tasaisesti koko matkan. Eli ase pystyyn ja huitaiset sille putkelle vauhtia, eikä saa vispata. Jos vispaa, niin pönttö on kiero sisältä. Pönttö ja piippu on samalla periaatteella, kuin aseen lukko ja piippu kiinni toisissaan. Vastinpinnat siis määrää. Pöntön tulee sulkeutua asentoonsa ikäänkuin kolahtaen kerralla pohjaan. Niin ja vielä se ohjausholkki ensin irti sieltä perästä. Ainakin se oli ittellä kahteen suuntaan kierossa reiän suhteen. _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 05.01.2013 08:11 Viestin aihe: |
|
|
Tvälläri kirjoitti: | Kyllä tuo ohjauspinta toleranssissa vaikuttas olevan. Spigot ohjauspinta saa olla 13,8mm-14,1mm väliltä.
|
Tuotaa, eikös tuossa ole digitin virhe?
Ase-utran dokumentissa toleranssiksi mainitaan +0,01 ja -0,02?
Eli sen pitäisi olla 13,98-14,01?
Ei tuo siis sen kummemmin vispaa kiertäessä, ja tiukkautuu kyllä nätisti ja silminnähden suorana kun pöntön peräpää saavuttaa ohjainpinnan takapään "ulokkeen".
Mutta jommassa kummassa kierre on melko väljä, koska pönttöä pystyy heiluttelemaan aika paljon vielä vähän ennen loppuakin.
Ajattelin vain, että kun ohjaipinnan toleranssi on noin tarkaksi ilmoitettu, sen pitäisi olla suuntaava pinta? Jolloin pöntön ei pitäisi heilua jos se olisi mitoissaan. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koukkupolovi Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 6824 Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa
|
Lähetetty: 05.01.2013 09:39 Viestin aihe: |
|
|
Vetäise jengan ympärille koko mitalle yksi kierros "vesijohtoteippiä" eli sitä valkoista ja ohutta, jota käytetään vesijohtoliitosten tiivistämiseen.
Katso, ettei teippi "syrttäy" piipun puolen otsapinnan ja vaimentimen väliin.
Jos vielä lonksuu, niin toinen kierros päälle. Niin minä tein yhdelle suujarrulle.
Toimii kuten Optilockin sovitusrenkaat. Silikonipitoinen teippi ei kovetu, vaikka piippu ammuttaisiin kuumaksikin, vaan suuhiskamppeen saa irti suht vähällä voimalla. _________________ Hoc iam omni varietate caret. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26557
|
Lähetetty: 05.01.2013 12:02 Viestin aihe: |
|
|
Usko jo, jätä poppakonstit, se saa lonkuttaa jonkinverran.
nuo toleranssit on tosiaan 0,0x luokkaa, mutta todellisuudessa höpö höpö.
tee kuten kehotin, asenna tarko reijästä , irroita ja asenna taas tarkistus, tehe muutama kerta näin niin tiedät asettuuko aina samoin.
jäi mainittematta, tietysti jos kierre on esim. 13,8 päältä ja pöntön kierre 0,2 iso on lappi tuntuvaa.
näitä toleranssi mittoja voidaan luetella, mutta koneet ei kyllä ole näissä hommissa 0,01 tarkuudessa pitkään.
Yleensä 14mm kierteelle on hyvä lähtökohta 14 / -0,1 ohjurille, ite kierteelle -0,2 sillä kaiketi suurin osa tekeekin, kierrettä on vaikea jälkeen mittailla, riippuu kuinka on harjaa käsitelty.
putkiteipillä voi onnistua korjaamaan ylimääräisiä välyksiä ja ehkäsee tarttumista, mutta kerran viikossa tai kk irroitettuna ei nasaha kiinni iliman teippauksia ja oikeaa rasvaaki voi käyttää.
sitten ite korjaus tulos, yhen kerran olen nähny käytetyn kyseistä teippausta, lopputulos, kuula kylestä ulos.
kuka kattoo että se teippi asettuu just kuten oli toive, tietysti pöntön kirinnän jälkeen voi vilkasta jos osaa reijästä tiirata. mutta saman saa ilman teippaustaki (jos asettuu aina erilailla).
Mutta mikäli asettuvuudessa on isoja eroja, on syytä paikallistaa vika ja korjauttaa asiansa osaavalla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jykapa Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Tam 2012 Viestejä: 466 Paikkakunta: Yli-ii
|
Lähetetty: 05.01.2013 12:26 Viestin aihe: |
|
|
pönttö on ainakin suora ja reikä on 8mm niin kunhan katsoo et kirii ohjauspinnan takana olevaan olkaan hyvin ja piipun reikä näkyy keskityneenä niin sillä pitäis hyvin voida ampua. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26557
|
Lähetetty: 05.01.2013 12:40 Viestin aihe: |
|
|
jos reikä on 8,0mm ja kuula 7,85 nii pienet on välykset. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TAK85 Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Huh 2006 Viestejä: 11365
|
Lähetetty: 05.01.2013 12:59 Viestin aihe: |
|
|
Ja muistakaa että noita teippejä on periaatteessa kahta eri materiaalia. Se jossa lukee PTFE kestää lämpöä lähemmäs 300 astetta mutta se halvempi noin 100 astetta. Voi olla että muutaman kerran ammuttuasi sinulla ei siellä teippiä enää olekaan vaan teipin jäänteet. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jykapa Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Tam 2012 Viestejä: 466 Paikkakunta: Yli-ii
|
Lähetetty: 05.01.2013 16:48 Viestin aihe: |
|
|
eiköhän 270win reikä ole 6.8mm |
|
Takaisin alkuun |
|
|
siru8 Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Tou 2004 Viestejä: 2903 Paikkakunta: merikarvia
|
Lähetetty: 05.01.2013 17:22 Viestin aihe: |
|
|
Mikäs on tuo vaimentimessa olevan ohjainpinnan todellinen mitta, ettei se nyt sattuis olemaan esim. pari-,kolmekymppiä plussalla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26557
|
Lähetetty: 05.01.2013 17:23 Viestin aihe: |
|
|
nii, jos kyse .270:tä nii luoti ottaa himpun yli 7mm tilan, sillon tuo 8mm on jokseenki sopiva (8,5 on kyllä myös viellä ihan hyvä) |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|