Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Larsen Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2012 Viestejä: 2907
|
Lähetetty: 19.04.2013 17:50 Viestin aihe: Poliisi hakee aselain rajoja hallinto-oikeuksista. |
|
|
Jyrki Kataisen Hallitusohjelmassa on asetettu tavoitteeksi, että Suomi on
Euroopan turvallisin maa. Valtioneuvosto teki 14.6.2012 periaatepäätöksen
kolmannesta sisäisen turvallisuuden ohjelmasta, jonka nimi on
Turvallisempi huominen.
Poliisihallitus valtion keskushallintoon kuuluvana organisaationa noudattaa ministerin valvonnassa hallitusohjelman toteutumista. Poliisihallitus lähettää kirjalliset käskyt ja määräykset tavoitteiden toteuttamiseksi. Yksi sisäisen turvallisuuden tavoitteista on ampuma-aseiden määrän vähentäminen.
Kaikki uudet ideat turvallisuuden lisäämiseksi on tietenkin tervetullutta. Kukapa ei haluaisi asua turvallisessa Suomessa. Ongelmana on poliisilaitosten lupahallinnon johtajat eli apulaispoliisipäälliköt.
Poliisin rakenneuudistuksen myötä on esitetty kritiikkiä poliisilaitosten apulaispäälliköiden suuresta määrästä. Koska painetta on vähentää apulaispäälliköiden määrää on tietenkin apulaispoliisipäälliköillä tarve esittää tarpeellisuutensa.
Tämä on yksi osasyy siihen, että aselupien ja aselupahakemusten peruutusten määrät ovat kasvussa. Poliisi kielteisissä päätöksissään on ryhtynyt kulkemaan harmaalla vyöhykkeellä. Vyöhykkeellä, jotka ylittävät jopa yhtenäistämisohjeen suosittelemat linjaukset. Pallo heitetään kielteisen- tai peruutuspäätöksen saaneelle asiakkaalle ja hallinto-oikeuksille. Asiakkaalle ilmoitetaan muutoksenhakumahdollisuudesta ja näin pestään omat kädet. Poliisi ei käytä enää harkintavaltaansa. Poliisi on ryhtynyt siirtämään "harkintavaltaa" tuomioviranomaisille. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Usko Eevertti Luttinen Banned
Liittynyt: 07 Huh 2012 Viestejä: 1397 Paikkakunta: Närreitten valtakunta
|
Lähetetty: 19.04.2013 18:08 Viestin aihe: |
|
|
Suomi on Euroopan ja Euron turhin maa. Aamen sano Pastori. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pekusti Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Syy 2008 Viestejä: 1334
|
Lähetetty: 27.04.2013 19:12 Viestin aihe: Re: Poliisi hakee aselain rajoja hallinto-oikeuksista. |
|
|
Larsen kirjoitti: | Asiakkaalle ilmoitetaan muutoksenhakumahdollisuudesta ja näin pestään omat kädet. Poliisi ei käytä enää harkintavaltaansa. Poliisi on ryhtynyt siirtämään "harkintavaltaa" tuomioviranomaisille. |
Riippumatta siittä, käyttääkö viranomainen tässä asiassa harkintavaltaansa, on hänen joka tapauksessa ilmoitettava muutoksenhakumahdollisuudesta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Harjula Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 2234 Paikkakunta: NATO Suomi
|
Lähetetty: 27.04.2013 19:28 Viestin aihe: |
|
|
Jos viranomainen ei kykene tai halua käyttää sille annettua harkintavaltaa, niin otetaan se sitten pois kokonaan. Hakijalle on myönnettävä lupa, jos erityistä syytä sen epäämiselle löydy. Loppuu kansalaisten turhanpäiväinen kyykyttäminen. Ongelma ratkaistu. _________________ VMP! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras 1* Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Jou 2004 Viestejä: 3275
|
Lähetetty: 27.04.2013 20:36 Viestin aihe: |
|
|
Noinhan se oli ennen vuotta -98. Sitten alettiin vaatia hakijalta perusteluja luvalle, minkä silloin jo arvasikin johtavan nykytilanteeseen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pekusti Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Syy 2008 Viestejä: 1334
|
Lähetetty: 30.04.2013 14:31 Viestin aihe: |
|
|
Olen sanonut tämän montakertaa, mutta ase-asioiden tapaisessa päätöksenteossa, jossa on kuitenkin selvää, että ihan kaikille niitä ei voi antaa, niin harkintavallan puuttuminen tarkoittaa yleensä suuntaan tai toiseen kohtuuttomia päätöksiä. Jossain tapauksissa se vie järjen käytön lupaharkinnasta kokonaan.
Minun mielestä suurempi ongelma on hallinto-oikeuksien pitkät käsittelyajat, joten sitä puolta pitäisi tehostaa. Jätetään harkintavalta, mutta nopeutetaan asiasta valittamista. Yksi ratkaisu olisi tehdä mahdollisuus hakea muutosta viranomaisen omasta muutoksenhakujärjestelmästä hallinto-oikeuden lisäksi, mikä olisi paljon joustavampi järjestelmä. En tiedä onko tämä jo nykyisellään mahdollista. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Larsen Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2012 Viestejä: 2907
|
Lähetetty: 01.05.2013 21:24 Viestin aihe: |
|
|
Pekustilta hyvä idea. Tällaista poliisin omaa aselupalautakuntaa ei ole olemassa, enkä ole huomannut siitä edes julkisuudessa puhuttaneen tai kenenkään sitä ehdottaneen. Verottajalla, vakuutusyhtiöillä ja monella muulla on lautakunta johon voi valittaa kielteisestä päätöksestä omassa asiassaan.
Pekustilta oiva ehdotus poliisihallituksen ja poliisin Asehallinnon suuntaan. Epäilen kyllä poliisin intressejä asian suhteen. Se lisäisi poliisin resursseja ja saattaisi heikentää poliisin näkökulmasta sisäisen turvallisuuden ohjelmaa (vähentää nykyisten luvallisten ampuma-aseiden määrää). Poliisin rakenneuudistus jyllää kovaa vauhtia, eikä sen tarkoituksena ole tuoda järkeä viranomaistoimintaan vaan puhtaasti pelkkää rahallista säästöä. Nyt poliisi "ulkoistaa" ratkaisuvallan oikeusministeriön alaisuuteen, jolla on oma budjettinsa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Harjula Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 2234 Paikkakunta: NATO Suomi
|
Lähetetty: 01.05.2013 21:47 Viestin aihe: |
|
|
Valitettavasti harkintavalta tietää mielivaltaista lupakäytäntöä, aivan kuten Suomessa on ollut käytössä jo iät ajat. Joku peruste kelpaa yhdelle lupaviranomaiselle, ja toiselle ei kelpaa mikään.
Kannatan siis mallia jossa lupa tulee myöntää, ellei sen epämiselle ole selkeää perustetta, kuten hakijan rikosrekisteri.
Ei niitä aseita luvalllisesti USAssakaan ihan kaikille myydä, vaikka yleinen luulo asiasta näyttääkin olevan valloillaan. Edelleen rupusakki saa aseita haltuunsa, vaikka kansalaiselle ei niille lupaa irtoaisi.
Mitä Pekustin ideaan tulee, niin juuri lisää byrokratiaa Suomi kaipaakin. NOT! _________________ VMP! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Larsen Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2012 Viestejä: 2907
|
Lähetetty: 02.05.2013 08:41 Viestin aihe: |
|
|
Harjula kirjoitti: |
Kannatan siis mallia jossa lupa tulee myöntää, ellei sen epämiselle ole selkeää perustetta, kuten hakijan rikosrekisteri. | Kukapa ammunnan harrastaja ei kyseistä mallia kannattaisi.
Tällä hetkellä esimerkiksi Etelä- ja Pohjois-Savon poliisilaitoksilla luetaan vanhojen harrastajien terveystietoja kuin piru raamattua. Siellä on vireillä rajatapauksia. Tapauksia, jotka eivät ole lainesivalmistelutöiden perusteluihin, eikä myöskään sosiaali- ja terveysministeriön ohjeiden mukaisia. Oikeudenkäyntikulut joutuu tietenkin pieneläkeläiset maksamaan itse. Kyseiset poliisilaitokset kokeilevat tarkoituksen mukaisesti hallinto-oikeuksien rajoja.
Valittajalle maksuton Poliisin Asehallinnon alainen ampuma-aselupalautakunta saattaisi vähentää turhia oikeudenkäyntejä ja oikeudenkäyntikuluja. Mielestäni Pekustin idea on hyvä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Larsen Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2012 Viestejä: 2907
|
Lähetetty: 02.05.2013 08:56 Viestin aihe: |
|
|
Harjula kirjoitti: | Mitä Pekustin ideaan tulee, niin juuri lisää byrokratiaa Suomi kaipaakin. NOT! |
Tässä olen siltä osin samaa mieltä, että prosessin kesto saattaisi vierähtää kohtuuttoman pitkäksi niissä tapauksissa, joissa myös lautakunta olisi lupaviranomaisen kannalla. Eli tämän jälkeen alkaisi vasta hallinto-oikeusprosessi.
Lautakunnan jäsenet tulisivat koostua eri osa-alueiden lakimiehistä, eikä tosiaankaan pelkästään poliisin henkilöstöstä. Virkamieslautakunta on hyvä esimerkki. Lautakunta koostuu työantajan ja ammattiyhdistyspuolen lakimiehistä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pekusti Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Syy 2008 Viestejä: 1334
|
Lähetetty: 02.05.2013 11:40 Viestin aihe: |
|
|
En tarkoita tässä tapauksessa erityistä lautakuntaa, vaan ihan poliisin omaa sisäista muutoksenhakujärjestelmää. Sen verran aselakia katsoin, että nykyisellään ei voi hakea muutosta, kuin valittamalla hallinto-oikeuteen (pl. ylimääräinen muutoksenhaku). Viranomaisen sisäinen muutoksenhakujärjestelmä on huomattavasti joustavampi ja ennen kaikkea nopeampi, kuin tuomioistuinmenettely. Kun oikeudessa menee kuukausia, niin muutoksenhaussa menee viikkoja. Kyseisessä järjestelmässä poliisin oma hallintolakimies tutkisi asian ja antaisi ratkaisun. Jos muutoksenhaun johdosta asian ratkaiseminen venyy HAO:ssa muutaman viikon, niin se ei ole katastrofi.
Kyseisessä järjestelmässä lisääntyisi aseen omistajan oikeusturva ja lupakäytäntö yhtenäistyisi, paremmin, kuin millään yhtenäsitämisohjeella. Luulen, että yhtä paljon kun aselupapäätökset vaihtelevat poliisilaitoksittain, niin niin vaihtelevat myös hallinto-oikeuksien päätökset. Tässä systeemissä päätöksen tekijänä olisi pienempi joukko ihmisiä, joten linjakin olisi suurinpiirtein sama.
Virkamieslautakunta muuten lakkautettiin 1.4 alkaen ja nykyään sen käsittelemät asiat ratkaistaan hallinto-oikeudessa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Harjula Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 2234 Paikkakunta: NATO Suomi
|
Lähetetty: 02.05.2013 14:14 Viestin aihe: |
|
|
En edelleenkään näe järkeä järjestelmässä, jossa virkamies kumoaa toisen tekemiä päätöksiä työkseen. Tässä siirretään jälleen vastuuta seuraavalle portaalle, kuten nykyisin hallinto-oikeudelle. Todennäköisesti tästäkin tulisi vain väliporras, joka edelleen siirtäisi vastuuta ylöspäin, eihän virkamies mistään vastuuta ota, elämmehän sentään Suomessa.
Lupien perusteiden pitää olla niin selkeitä, että joko lupa voidaan myöntää henkilölle, tai sitten se evätään. Tämä on ainoa tapa jolla tasapuolisuus hakijoita kohtaan taataan koko maassa.
Samaten ne hakijat jotka hakevat 2.,3.,6., jne lupaansa ovat jo mielestäni osoittaneet kelpoisuutensa aseen omistamiseen, joten näiden osalta on joutava byrokraatinen kyykyttäminen lopetettava. Ensimmäistä lupaansa hakevien tarkempi syynääminen on mielestäni edelleenkin tarpeellista, mutta jos ei sillä ensimmäisellä aseella ole tarkoitus rikoksia tehdä, niin tuskin sitä tapahtuu seuraavillakaan. Henkilö jolle lupa myönnetään on se mihin huomion tulee kiinnittyä, ei välineeseen. _________________ VMP! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Larsen Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2012 Viestejä: 2907
|
Lähetetty: 02.05.2013 14:24 Viestin aihe: |
|
|
pekusti kirjoitti: |
Virkamieslautakunta muuten lakkautettiin 1.4 alkaen ja nykyään sen käsittelemät asiat ratkaistaan hallinto-oikeudessa. |
Jaahans, se sitten toteutui. Syksyllä luinkin kyseisen järjestelmän lopetussuunnitelmista. Veikkaanpa syyksi säästöjä. Mikäli poliisin sisäinen muutoksenhakujärjestelmä olisi varmasti lyhytkestoinen eli nopea, voisi se olla kannatettava idea. Epäilen kuitenkin kyseisen järjestelmän nopeutta. Tällä hetkellä poliisin lupatoiminnotkin on sen verran sekaisin niin kestoltaan kuin laadultaan. Toinen kysymys olisi myös, missä tämä poliisin lausuntoja antava hallintolakimies työskentelisi. Suurissa poliisilaitoksissa, Asehallinnossa vai POHA:ssa? Huono laki ja lainsäädäntötyöhän näitä ongelmia aiheuttaa, sekä lupapäätöksiä tekevien virkamiesten (apulaispoliisipäälliköt) ammattitaidottomuus (mielivalta) ja vastuun pakoilu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Larsen Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2012 Viestejä: 2907
|
Lähetetty: 02.05.2013 14:31 Viestin aihe: |
|
|
Harjula kirjoitti: | Samaten ne hakijat jotka hakevat 2.,3.,6., jne lupaansa ovat jo mielestäni osoittaneet kelpoisuutensa aseen omistamiseen, joten näiden osalta on joutava byrokraatinen kyykyttäminen lopetettava. Ensimmäistä lupaansa hakevien tarkempi syynääminen on mielestäni edelleenkin tarpeellista, mutta jos ei sillä ensimmäisellä aseella ole tarkoitus rikoksia tehdä, niin tuskin sitä tapahtuu seuraavillakaan. Henkilö jolle lupa myönnetään on se mihin huomion tulee kiinnittyä, ei välineeseen. |
Samaa mieltä. Tällä hetkellä poliisi kuitenkin kiinnittää lupapäätöksissään huomiota ampuma-aseiden lukumäärään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tony Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Syy 2012 Viestejä: 415
|
Lähetetty: 02.05.2013 14:31 Viestin aihe: |
|
|
Juu Jos joku tarvii aseen johonkin rikokseen niin ei sitä millään pykälillä estetä.Toi on hyvä pointti et ensimmäisen aseen hankintaan syynätään vähän tarkemmin mut siitä eteenpäin vois toi nipottaminen loppua,ettei tarvitsis joka kerta selittää samaa asiaa mihin sitä asetta tarvitaan ja onko se nyt sopiva kun on jo haulikko |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|