OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Parannettu sylinteri kyyhky- ja sorsajahdissa..
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Juunas
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Maa 2004
Viestejä: 2397
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 08.06.2005 18:54    Viestin aihe: Parannettu sylinteri kyyhky- ja sorsajahdissa.. Vastaa lainaamalla viestiä

Käyttääkö kuinka moni kyseistä supistusta kyyhkylle tai sorsalle? Itse olen ampunut sorsat ja kyyhkyt tähän asti lähinnä puolisuppealla, mutta nyt ajattelin että mitenhän jos ensi syksynä kokeilisin tuota parannettua sylinteriäkin koska ammun kyyhkyt ja sorsat lähes aina lentoon. Sitä vaan että mitenhän etäs tuolla supistuksella uskaltaa ampua, ei varmaan yli 30metrin kannata enää räimiä? Kyyhkyjahdissa käytän lähinnä 2,4-2,7mm hauleja ja sorsan iltalennolla tulee alotuspäivänä käytettyä myös pieniä hauleja.
_________________
Ei se ota jos ei annakkaan
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Niätämies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Jou 2004
Viestejä: 711
Paikkakunta: etelä-suomi

LähetäLähetetty: 09.06.2005 14:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse käytin viimesyksynä kyyhkysessä ihan skeet-piippuja mettäpiipujen lisäksi ja ihan hyvin tulee alas alle 30m, siitä etiäpäin tulee melkeinpä haavakoita, mutta muuten noiden supistajien kanssa on mukava hiippailla puussa istuva kyyhkyä kohden tiheässä metässä tai sitten aamulla kun on aika sankka sumu eli yleensä silloin kun ampumamatkat ovat lyhkäsiä niin silloin noiden kanssa on ilo ampua..
_________________
God dammed. What a fuck is that, is that a squirrel.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ankkaman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Hei 2004
Viestejä: 382

LähetäLähetetty: 25.06.2005 03:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miljoonannen kerran: KOEAMMU ENNEN JAHTIA!!!!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
-AK-
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Huh 2004
Viestejä: 457
Paikkakunta: Salo/Pöytyä

LähetäLähetetty: 25.06.2005 20:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itekkin ajattelin käyttää ens syksynä jahdissa kuin jahdissa alapiipussa parannettua sylinteriä ja yläpiipussa puol suppeaa. Kyyhky/pyypanoksia on tullu jo kokeiltua ja ainakin omassa Beretassa muutama ihan tavallinen panos anto kyseisillä supistajilla todella tasaisia ja jopa pari pykälää tiukempia kuvioita 35 metriin. Selvästi parhaimman kuvion 35 metriin antoi S&B Parcour 12/70 28g 2,5mm!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jani s
***


Liittynyt: 04 Kes 2005
Viestejä: 1280
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

LähetäLähetetty: 26.06.2005 11:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ihan vaan vihjeeks..sillonku mä aloitin metästysuraa ja eka saalis oli kyyhky....Ni jos muistan oikein ni ekana kautena käytin jotain 28g haulilatauksia 2.5mm tais olla haulikoko..tottakai sitä tuli noi ostettua ku myyjä kiven kovaa väitti et kyl muutki näitä käyttää ja tottakai mä uskoin, no menin sit ja yritin osuu niihin mut yhtään ei tullu alas höyhenet vaan pöllys ja ehkä ne mihin osuin kuolivat myöhemmin jossain metsässä Crying or Very sad jos vaan olisin tajunu ostaa heti kunnon latauksilla 36g vähintään 34g......ny sit oon senverran kokeneempi et en enään koskaan oo noihin koskenu.. Ne o pojat kiekkopaukut erikseen Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Merilinnustaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 3408
Paikkakunta: Hanko

LähetäLähetetty: 26.06.2005 12:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jani s kirjoitti:
Ihan vaan vihjeeks..sillonku mä aloitin metästysuraa ja eka saalis oli kyyhky....Ni jos muistan oikein ni ekana kautena käytin jotain 28g haulilatauksia 2.5mm tais olla haulikoko..tottakai sitä tuli noi ostettua ku myyjä kiven kovaa väitti et kyl muutki näitä käyttää ja tottakai mä uskoin, no menin sit ja yritin osuu niihin mut yhtään ei tullu alas höyhenet vaan pöllys ja ehkä ne mihin osuin kuolivat myöhemmin jossain metsässä Crying or Very sad jos vaan olisin tajunu ostaa heti kunnon latauksilla 36g vähintään 34g......ny sit oon senverran kokeneempi et en enään koskaan oo noihin koskenu.. Ne o pojat kiekkopaukut erikseen Wink


hohhojaaa... taas tosi expertti kertoo totuuksia, minä taas valitsen aina kyyhkyspassiin mieluiten jonkun 28 grammaisen latauksen ja pienet haulit...toisaalta kyyhkyjahti nyt ei kuulu minun jokapäiväiseen metsästysohjelmaan.. mutta hyvin on ne kerrat pärjäilty.

Tällä hetkellä kyyhkyä varten Federalin lataamia haulipanoksia, joilla on varsin makoisat nimet:

Extra hard shot pigeon load, Flyer Load ja Game Load...

- ny sit oon senverran kokeneempi et en enään koskaan oo noihin koskenu.. Ne o pojat kiekkopaukut erikseen Wink

oiskohan se ampumataitokin jonkun verran kehittynyt siitä ensimmäisestä kaudesta... Rolling Eyes
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
-AK-
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Huh 2004
Viestejä: 457
Paikkakunta: Salo/Pöytyä

LähetäLähetetty: 26.06.2005 13:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jani s kirjoitti:

Ihan vaan vihjeeks..sillonku mä aloitin metästysuraa ja eka saalis oli kyyhky....Ni jos muistan oikein ni ekana kautena käytin jotain 28g haulilatauksia 2.5mm tais olla haulikoko..tottakai sitä tuli noi ostettua ku myyjä kiven kovaa väitti et kyl muutki näitä käyttää ja tottakai mä uskoin, no menin sit ja yritin osuu niihin mut yhtään ei tullu alas höyhenet vaan pöllys ja ehkä ne mihin osuin kuolivat myöhemmin jossain metsässä jos vaan olisin tajunu ostaa heti kunnon latauksilla 36g vähintään 34g......ny sit oon senverran kokeneempi et en enään koskaan oo noihin koskenu.. Ne o pojat kiekkopaukut erikseen


Ja panokset oli tietysti koeammuttu etukäteen omassa aseessa?


Kun mä niitä kyyhkypanoksia testailin oli mukana myös pari 36 grammasta ja pari 32 grammasta paukkua, mutta omassa aseessani ylivoimaisesti parhaimman kuvion parannetusta sylinteristä antoi toi edellisessä viestissä mainittu panos, vaikka se sattuukin olemaan kiekkopanos. Edellisen viestini tarkoitus ei ollut suositella kaikkia muita käyttämään "kiekkopaukkuja" vaan yritin havannoillistaa että panokset kannattaa koeampua etukäteen sillä ei aina se kevyin lataus ole huonoin ja raskain lataus paras.

Niin mainittakoon vielä että kaikkein surkeimman kuvion antoi 12/70 36g 2,7mm panos jonka kyljessä luki maagiset sanat; High speed.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juunas
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Maa 2004
Viestejä: 2397
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 26.06.2005 13:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse oon ampunu kyyhkyjä ihan trap-panoksillakin ja hyvin on tippunu ku oon pitäny ampumamatkat lyhkäsinä ja kattonu sopivan panoksen/supistajan aseeseeni. Lepopuihin kyyhkyjä kytätessäni en juuri muita kuin trappipaukkuja käytäkkään.
_________________
Ei se ota jos ei annakkaan
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jani s
***


Liittynyt: 04 Kes 2005
Viestejä: 1280
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

LähetäLähetetty: 26.06.2005 14:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tietenkään ei ollu ketään tarkotus kritisoida patruuna valinnoissa.. Itehän te ne päätökset teette....Ja on juu se ampumataito kehittyny vuosien varrel hieman...En kyl mikään ammattilainen oo.....Tottahan se o et jokainen haulikko on yksilö..mikä panos käy mulle ni ei välttämättä käy sulle....... Ja mainittakoon se viel et en kyl koe ampunu niit patruunoi sillo ajattelin et ei näil kiekkopaukuil mihinkään osu..Kavereita edelleen FISHERMAN AND MERILINNUSTAJA Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Merilinnustaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 3408
Paikkakunta: Hanko

LähetäLähetetty: 26.06.2005 14:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jani s kirjoitti:
Kavereita edelleen FISHERMAN AND MERILINNUSTAJA Wink


Ollaan vaan, en mäkään sun ajatuksia halunnut torpedoida alas, pärjäät varmaan hyvin valinnoillasi... ja sehän on tärkeintä! Very Happy
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
remari1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 1561
Paikkakunta: nivala

LähetäLähetetty: 26.06.2005 15:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

sillon ku vielä yleisesti myytiin 28g kiekko paukkuja ni hyvin niillä kyyhkyset tippu mut 24g:lla ei enään tipahellu.nykyään käytän 36g gb:tä 3mm haulilla sen kun oon todennu hyväksi mun haulikkoihin koe ammunnoissa ja jahissa.
ite oon huomannu et kun kokeilee tosissaan et mikä paukku passaa haulikkoon ni ei tartte syytä hakia sen jälkeen kun perän takaa jos ei tipu.
sitten kun oppii ampumaan ni se tuo raakasti itse luottamusta kun tietää et paukku on aseeseen kohillaan Wink
nykyään luotetaan liikaa siihen et "kyllä se mun haulikkoon käy tai tuota on ostettu ihan sikana".ite kokeilen ainakin kuviot kaikista paukuista ja varis jahdissa sitte yleensä tiputus tehon ja hyvin on systeemi pelannut.
nykyään vaan harmittaa kun löydät hyvän paukun haulikkoon ni sen myynti lopetaan meillä päin.tai sitte maahantuonti lopetaan.niinkin on käyny et valmistaja on vaihtunu (winsun super speed) ja sen jälkeen paukuilla ei oo tehny mitään Evil or Very Mad tietenki jos ostas niitä kalliimpia paukkuja...mutta ei oo varaa näillä laukaus määrillä vuodessa Confused
ainahan sitä terotetaan et testaa mut ei se oo tosiaankaan turhaa hommaa ammut sitte mitä hyvänsä riistaa tai petosia Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
deadline
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Mar 2004
Viestejä: 2904

LähetäLähetetty: 28.06.2005 17:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ite sain joskus aikoinaan lapuan green hunteria 2,5 millisenä ja 36 gramman metsästyslatauksena. Ostinki kerralla isomman erän ku sain jostaki varastontyhjennyksestä kiekkopaukun hintaan. Olipahan muuten hyvä paukku! Sen valmistus vaan on lopetettu varmaan toistakymmentä vuotta sitten. Joskus samoihin aikoihin muuten ostin lapuan kiekkopaukkuja, oisko skeettejä ollu, ne taas oli ihan surkeita; niillä ei ihan oikeasti tahtonu saaha räkätiltä henkeä pois! Jos johonki pahviin ampu, niin haulia kyllä oli ilmassa sakiasti, mutta tehoa vaan ei !&%¤# vertaa.

Mitenkähän lie on nuiden 2,5 millisten metsästyslatausten kanssa, eivät taida olla kaikkein yleisimpiä enää. Ite ammun kyyhkyt 2,75 millisillä, yleensä vihtavuorisilla. Niinkuin olen aiemminkin todennu, en viitsi ruveta metsästyspaukuista säästämään, koska sillon mielestäni säästetäänä vähän väärästä asiasta, ainakin jos tuloksena on halpojen paukkujen aiheuttamia haavakoita. Ja haulimäärään vielä; linnuthan tippuu vaikka merisuolalla jos vaan ampuu tarpeeksi lähelle. Jos ostaa kevyemmän latauksen, ei saa urheilla sataan metriin.
_________________
"Hän oli mahtava metsämies Herran edessä"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jani s
***


Liittynyt: 04 Kes 2005
Viestejä: 1280
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

LähetäLähetetty: 28.06.2005 18:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

toi o oikeeta puhetta........................... Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
hankipoika
Vieras





LähetäLähetetty: 28.06.2005 21:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mulla oli pumpussa viime vuonna sorsastuksen alussa kiinni toi parannettusylinteri.... no kaks telkkää lähti joesta.. vedin kolme kertaa winsun x3 36gr lataus ja 4,00mm hauleilla... vesiroiskui telkän ympärillä mutta höyhentäkään ei jääny Crying or Very sad
en enää ikinä ota metsälle sitä supistajaa!!!!!!!!!!!!!!!! aivan !&%¤#!!!!!!
Takaisin alkuun
jani s
***


Liittynyt: 04 Kes 2005
Viestejä: 1280
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

LähetäLähetetty: 28.06.2005 21:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tais olla poika liian isot haulit sulla Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Sivu 1 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com