Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
hartsa695 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Tou 2006 Viestejä: 382
|
Lähetetty: 28.06.2013 23:46 Viestin aihe: |
|
|
Ollari kirjoitti: | Kävin H-mallisia koeajamassa paria, takaa on varsinkin oikein hyvä maavara. Edestä alimpana on pyörän tuennan osat, siitä keskeltä öljypohjan kohdalta ei ihan niin alhaalla. Mutta mitä tuolle löytyy speksejä, niin ulkonäköön nähden yllättävän matala (130mm) maavara varmaan pitää paikkansa, kun se mitataan matalimmasta kohtaa.
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/-/HL20040619SI1AL02l9u?context=oikotie
No, hinnoista ei päästy sopimukseen ja kauppoja ei tullut, vaikka Astra muuten miellyttikin.
Astran sijaan ostin viisipaikkaisen Volkswagen Caddyn vuosimallia -04. Kuljetuskapasiteettia riittää ja maavarakin on lähes koko pohjan osalta hyvä. Taka-akseli on jäykkä, joten se jää varsin alas, mutta kun renkaat ajaa sille kohdalle jonka yli pitäisi päästä, niin siitähän se kiipeää taka-akselikin renkaiden mukana kyllä yli mistä vaan.
Toisaiseksi tyytyväinen valintaan, ajettavuus vallan mainio ja kulkupuoli ja kulutus 1.9TDI pytyllä hyvä. Luotettavuus jää nähtäväksi.
Ainakin tän perusteella:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288337107586.html vastaava Peugeot tai Citroen ois ollu luotettavampi valinta, mikä kuulostaa äkkiseltään hassulle
Ruosteelle tuokaan automalli ei vaikuta olevan immuuni. Muutamassa kohtaa tuntuu olevan ruoste samalla paikkaa joka yksilössä. |
Mielenkiintoinen vertailu... olisi mukava tietää mitkä olivat ne parametrit, joilla arvostelu suoritettiin (tai arvottiin)?! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
viisasverneri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Syy 2008 Viestejä: 1364
|
Lähetetty: 03.07.2013 21:13 Viestin aihe: |
|
|
Itse ajoin aikoinani h-mallin astraa vuosimallia 06. Maavaraa oli yllättävänkin paljon ja summittaisen varovaisella ajelulla meni paikkoihin, joihin uudenkarheilla citymaastureilla ei ollut mitään asiaa. Ja tuli takaisinkin. Lähinnä sulamisveden hiekan mukanaan viemillä kiviteillä oli helppo ajaa, vaikka isoja kivia välillä piti väistelläkin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
k08888 Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Lok 2011 Viestejä: 697
|
Lähetetty: 04.07.2013 10:54 Viestin aihe: |
|
|
Taitaa olla hlö ym autoilla ajelut huonommilla teillä aika paljon enemmän kuskista, kuin "maavarasta" kiinni..?
Jotkut ei tajua ajaa keskustan sivussa, kolinaa vaan kuunnellen ym
Mutta toisaalta eipä sekään nyt ihan oikein ole, että runnotaan jenka pohjassa pelto ym tiet kuralle. Joku joutuu sit sen hiekan ajon+lanauksen maksamaan... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
astalo Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Lok 2004 Viestejä: 6040
|
Lähetetty: 04.07.2013 12:11 Viestin aihe: |
|
|
k08888 kirjoitti: | Taitaa olla hlö ym autoilla ajelut huonommilla teillä aika paljon enemmän kuskista, kuin "maavarasta" kiinni..?
Jotkut ei tajua ajaa keskustan sivussa, kolinaa vaan kuunnellen ym
Mutta toisaalta eipä sekään nyt ihan oikein ole, että runnotaan jenka pohjassa pelto ym tiet kuralle. Joku joutuu sit sen hiekan ajon+lanauksen maksamaan... |
Nimen omaan. _________________ https://lh6.googleusercontent.com/qp8jw-mbgVKEMxuPG20QYhmMFyHL25UgazsBDS7xzTs=w247-h232-p-no |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Normanton Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 07 Hel 2013 Viestejä: 50
|
Lähetetty: 04.07.2013 16:37 Viestin aihe: |
|
|
k08888 kirjoitti: | Taitaa olla hlö ym autoilla ajelut huonommilla teillä aika paljon enemmän kuskista, kuin "maavarasta" kiinni..?
Jotkut ei tajua ajaa keskustan sivussa, kolinaa vaan kuunnellen ym
Mutta toisaalta eipä sekään nyt ihan oikein ole, että runnotaan jenka pohjassa pelto ym tiet kuralle. Joku joutuu sit sen hiekan ajon+lanauksen maksamaan... |
Näinhän se menee. Kun on malttia ja rauhassa etenee niin kyllähän sitä pääsee moneen paikkaan vaikka olisi madallettukkin auto.
Itselleni on vaan aika iso mukavuustekiä, että voi ajaa ns. normaalisti vähän huonommallakin tiellä ja ei mene puoltatuntia viimeiseen kilometriin mökille. Lisäksi hirvimetsällä tulee yllättävän usein tilanteita missä pitäisi nopeasti vaihtaa passitusta niin ei siellä voi alkaa varomaan muuta kuin aivan pahimpia paikkoja.
Eli pienellä maavaralla pärjää siinä missä ilman nelivetoa, ilmastointia, keskuslukitusta, lisävaloja, vakionopeudensäädintä, sun muita. Itse olen kyllä valmis maksamaan näistä kaikista. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jellona/SKB Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Syy 2010 Viestejä: 250
|
Lähetetty: 17.07.2013 21:32 Viestin aihe: |
|
|
Onkos kukaan laittanut tehtaalla korotettuun octavia 2:seen 205/70/15 rengastusta. Sellaiset ajattelin laittaa syksyksi at-renkaana. Jos ei ole kukaan kokeillut niin syyskuussa kerron käyttökokemuksia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vilokas Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 07 Hel 2008 Viestejä: 102 Paikkakunta: Kempele
|
Lähetetty: 18.07.2013 14:14 Viestin aihe: |
|
|
Itelläki pitäs korotettuun Octavia 2:seen syksyllä ostaa renkaat.. mahtuiskohan tuollaset 195/80/15 kokoset pyörimään, niillä ainaki maavara nousis aika mukavasti. Minkä verran nuo 205/70/15:set nostaa maavaraa verrattuna vakioon eli 195/65/15? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juze86 Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Mar 2011 Viestejä: 172 Paikkakunta: Rovaniemi
|
Lähetetty: 18.07.2013 15:06 Viestin aihe: |
|
|
3.3senttiä näyttäs oleen halkasia eroa, eli 1.65senttiä lisää maavaraa.
Tuohon voi syötellä noita renkaiden kokoja ja ihmetellä: http://www.rengasnuora.fi/rengasinfo/rengaslaskuri/
Nuo 80profiilin kumet on 5,8senttiä halkasiaan, eli 2,9 senttiä lisää maavaraa. Moneenkaan henkilöautoon ei tuollainen kokomuutos ihan heittämällä varmaankaan mahu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9505
|
Lähetetty: 18.07.2013 15:13 Viestin aihe: |
|
|
vilokas kirjoitti: | Minkä verran nuo 205/70/15:set nostaa maavaraa verrattuna vakioon eli 195/65/15? |
Hätäseen laskien hurjat 8,5mm |
|
Takaisin alkuun |
|
|
astalo Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Lok 2004 Viestejä: 6040
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26804
|
Lähetetty: 18.07.2013 17:07 Viestin aihe: |
|
|
tavalliseen nelivetoon en laittas 65-15 / 60-16 205 isompaa
ite vaihoin äsken 205/55-16 pykälän olis voinu isontaa
kokeilin crv:n 215/65-16, oli liian isot, tosin maavaraa tuli silmin nähtävästi lisää |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Berkele Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Hei 2006 Viestejä: 2237 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 18.07.2013 18:06 Viestin aihe: |
|
|
Pohjola kirjoitti: | tavalliseen nelivetoon en laittas 65-15 / 60-16 205 isompaa
ite vaihoin äsken 205/55-16 pykälän olis voinu isontaa
kokeilin crv:n 215/65-16, oli liian isot, tosin maavaraa tuli silmin nähtävästi lisää |
Saako kysyä miksi et laittas? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26804
|
Lähetetty: 18.07.2013 18:32 Viestin aihe: |
|
|
no alkaa olla tilan puutetta |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vilokas Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 07 Hel 2008 Viestejä: 102 Paikkakunta: Kempele
|
Lähetetty: 18.07.2013 18:38 Viestin aihe: |
|
|
No joo löysinkin heti kysyttyäni nuo rengaslaskurit. Tyhmä kysymys.
Ehkä tuo 80-sarjalainen menee tosiaan jo liioitteluksi, taitaa mennä muutoskatsastushommiksi. Tuo 205/70/15 sen sijaan alkoi kiinnostamaan minuakin, josko jollakin ois sellaiset alla. Että mahtuuko pyörimään korotetun Ocun alla.
Onhan tuo renkaiden tuoma korotus aika nimellinen,mutta kun tässä kerran on renkaiden osto edessä niin samallahan nuo ostais vähän korkeammatkin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jellona/SKB Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Syy 2010 Viestejä: 250
|
Lähetetty: 18.07.2013 19:20 Viestin aihe: |
|
|
Mulla on nyt kesärenkaina 205/65/15. Ne on aneemisella asfalttikuvioinnilla, joka menee savisella pellolla heti tukkoon. Sen takia laitain syksy/jahtirenkaiksi AT-renkaat.
Talvella on 205/60/16. Kummillakaan ei ole vielä ollut ongelmia käännöksissä tms.
205/70/15 renkailla maavara on noin18 senttiä. 16, 5cm tehtaalta tullessa + loput renkailla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|