Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Aris60 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.06.2013 23:53 Viestin aihe: |
|
|
Maustekurkut ovat helppoja tehdä itse
Noin 4 kg pieniä avomaankurkkuja
kymmenkunta mustaherukanlehteä
nippu kruunutilliä
Mausteliemi:
2 l vettä
5 dl sokeria
2 rkl suolaa
1/2 rkl maustepippureita
3/4 rkl sinapinsiemeniä
6-7 dl väkiviinaetikkaa
Monet laittavat mukaan pätkän piparjuurta, kaupoista sitä saa harvoin.
Jotkut lisäävät 1-2 hienoksi hakattua valkosipulin kynttä mukaan. Taitaa tulla ns. venäläisiä kurkkuja sitten.
Pese kurkut hyvin, Keitä mausteita vartti hiljaa poreilevassa vedessä ja lisää sitten etikka. Kuumenna kiehuvaksi. Lado kokonaiset (jos on kiire viipaloi) kurkut tillin ja mustaherukan lehtien kanssa kerroksittain purkkiin ja kaada kiehuva vesi kurkkujen päälle. Noin viikko jääkaapissa tekee syömäkelpoista tavaraa jos kurkut ovat kookkaita niin ottaa enemmän aikaa. Varmista että liuosta on tarpeeksi ja kurkut pysyvät pinnan alla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kuuhailija Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 20.06.2013 08:39 Viestin aihe: |
|
|
Suurinpiirtein tuolla Ariksen ohjeella olen itsekin kurkkuni tehnyt, sillä erotuksella, että lisään purkkeihin reilusti sipulia, porkkanaa ja valkosipulia. Menevät lautasella ja leivän päällä siinä missä varsinainen kurkkukin.. Liemen koostumuksesta ei ole sen kummemmin muistikuvia, olen aina ajan tullen vain napannut jonkin hyvältä kuullostavan netistä. Lisäksi, jos olen kurkut tehnyt kokonaisina niin olen niihin pistellyt haarukalla muutamia reikiä. En ole varma tuostakaan miksi sitä suositellaan, jotkut sanovat että kurkut maustuvat paremmin, jotkut taas pistelevät sen takia ettei kokonaisina säilötyistä kurkuista tule lötköjä sisältä.. Eipä tuosta ainakaan haittaa ole ollut.
Valkosipulin lisääminen ei käsittääkseni tee kurkuista "venäläisiä", vaan perinteiset venäläiset suolakurkut valmistetaan hapattamalla maitohappokäymisen avulla. Sen kummemmin en ole hommaan perehtynyt, mutta muistaakseni meni siten, että etikkaa ei tuossa säilöntätavassa käytetä. Lähimpänä aitoja venäläisiä kurkkuja taitavat kaupallisista tuotteista tällä hetkellä olla Myrttisen kurkut (myydään sellaisissa kahden pakkauksissa). _________________ Ensi kerralla sitten.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
M..M Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Kes 2011 Viestejä: 594 Paikkakunta: POHJOIS-SAVO
|
Lähetetty: 20.06.2013 17:04 Viestin aihe: |
|
|
minä olen käyttänyt noita ravintolafilee purkin jämiä suolakalojen maustamiseen. hyvää tulee jos suoloista pitää. _________________ MITÄ ET TEE TÄNÄÄN, EI SITÄ TARVITSE TEHDÄ HUOMENNAKAAN |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vilperi ***
Liittynyt: 22 Elo 2005 Viestejä: 10580 Paikkakunta: Espoo/Kangasala
|
Lähetetty: 30.06.2013 17:00 Viestin aihe: |
|
|
No nyt meni testattavaksi se Ariksen mainostama sillifilepurkillinen; eli purkin koko 850gr josta sillifileitä se 500gr!!
Tyhjiä ja pestyjä purkkeja parit kipaleet, tilliä kaupan annos, ruohosipulia ja valkkarinlehtiä sellainen kourallinen ja pippurisekoitusta ja tietenkin se filepurkki:
Tillit ja muut tilpehöörit pohjalle ja purkki auki:
Kylmästi sakset toiseen kouraan ja fileet annospaloihin:
Liemi ei ihan riittänyt joten muijan kurkkupurkista vielä vähän täydennystä piti laittaa:
Emmeet huolella sekaisin, jääkaappiin taas vääripäin ja ens viikolla sitten jonain päivänä makujaiset oman maan pottujen kanssa!!
Ihan sopivia nuo n. puolenkilon purkit tuunaukseen; ei tuu liian täyteen, mutta kuitenkin silleen sopivasti että mahtu rehut sekaan ja lientäkin joutu lisäämään ehkä vajaan desin verran! _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Aris60 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 06.07.2013 18:09 Viestin aihe: |
|
|
Mitenkä Vilperin hieman eksoottiset tuunaukset onnistuivat? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vilperi ***
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vilperi ***
|
Lähetetty: 06.07.2013 18:44 Viestin aihe: |
|
|
Tuli sama viesti kahteen kertaan kun sähkökatkos sotki lähettämisen!!
Siitä syystä siis tämä "muokattu" viesti!! _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
|