Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Point to black Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 23 Hei 2005 Viestejä: 38
|
Lähetetty: 23.07.2005 05:39 Viestin aihe: Vene ja sen maalaus |
|
|
Eli ostin veneen ja nyt siitä pitäisi tehdä kauan palveleva sorsavene. Mikä väri olisi hyvä sorsastukseen kun sen joutuu kuitenkin maalaamaan? Entäs mitä olette käyttäneet veneen pohjalla ettei koiran kynnet rapise siinä? itse ajattelin muovimattoa mitä on esim jäähalleissa mutta kertokaa jos on jotain parempaakin. Myös maalaus vinkkejä otetaan vastaan kun ensimmäistä kertaa venettä maalaan _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
beaglesi Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Kes 2004 Viestejä: 627
|
Lähetetty: 23.07.2005 07:15 Viestin aihe: |
|
|
Mieti väriä vähän sen mukaan millaisissa paikoissa aiot metsästellä sillä.
Sillä on väliä, kun 20.8 menet veneelläsi kaislikkoon niin huomaat kaikkialla paljon vihreää ja kun menet taas syyskuun loppupuolella niin vihreä väri on poissa ja hallitsevana värinä kaislikoissa on kellertävä ja ruskea. Aiheuttaa päänvaivaa...
Tähän väliin ehkäpä sopisi kommentti, että saa kirkkaan punaisellakin veneellä saalista, mutta eriasia on kuinka paljon.
Veneessä tapahtuva LIIKEHDINTÄ on ehkä ratkaisevinta.
Liikkeet lintu huomaa ja kauas...
Ehkä yksi tärkeimmistä seikoista on värin valinnassa se, että maalin tulee olla mattapintaista!! Jos ostat kiiltävä pintaista maalia niin se loistaa pienestäkin auringon säteestä todella kauas. Mattapintaisella ei tuota ongelmaa synny. (perustuvat allekirjoittaneen omiin kokemuksiin)
Muista tehdä pohjatyöt huolella, ettei tarvitse maalata kahden vuoden päästä uudestaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
remari1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2004 Viestejä: 1561 Paikkakunta: nivala
|
Lähetetty: 23.07.2005 07:58 Viestin aihe: |
|
|
kunnon hionta ja haet semmosta oikeaa venemaalia ku GELCOAT ja nakkaat siihen hiekkapuhallushiekkaa sekaan ja ei ku maalaamaan.tulla konstilla siitä tulee yksvärinen mut maalaa tuon päälle sitte spray maaleilla semmoset värit ku haluaa.tuo hiekka tekee sen ettei varmasti pohja kiiltele.tuo maali niin ku venemaalit yleensäkki on tosi kalliita kaupasta otettuna eli kattele joku venefirma tai muu joka käyttää lasikuitumaaleja ni pääsee uskomattoman paljon halvemmalla.en oo varma mut tuohon gelcoattiin saattaa saada väri pastoja sekaan.toinen konsti on et ostat hartsia ja laitat siihen sekaan puhallushiekkaa ja väripastaa.halpaa ja hyvää maalia ei sitte oo keksittykään veneen maalukseen jos meinaa et se kestää etes jonku aikaa.
muista testata pikku alalle enne ku maalaat yliasti ettei rupee kupliin vanhamaali alta.voi käydä niin ku meille et ei maali kovetukkaan
luota vene maaleissa ammattilaisiin älä värisilmän setään niin ku me tehtiin ekaksi |
|
Takaisin alkuun |
|
|
beaglesi Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Kes 2004 Viestejä: 627
|
Lähetetty: 23.07.2005 17:29 Viestin aihe: |
|
|
Sellainen juttu vielä, että jos käytät kaksikomponentti maalia niin MUISTA laittaa se kovetin sekaan!!!!
Kokemuksesta voin kertoa et on !&%¤# hommaa kaapia sellaista puolikovettunutta maalia pois. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Point to black Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 23 Hei 2005 Viestejä: 38
|
Lähetetty: 23.07.2005 22:20 Viestin aihe: |
|
|
Eli varmaan perus keltanen voisi olla hyvä väri kun ajattelee että koko kausi pitäis metsästellä. Huomasin kyllä että punainen on liian räikeä väri jos aikoo kuvia käyttää eikä täällä meilläpäin oikein pysty rannalta metsästämään. Oletteko käyttäny maalatessa pohjamaalia vai vetäny suoraan hiotulle pinnalle maalin? Yks tuttu vaan puhu että ei kuulemma kauaa kestä mikään maali ilman pohjamaalia. Ja kiitoksia jo nyt vastauksista. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
remari1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2004 Viestejä: 1561 Paikkakunta: nivala
|
Lähetetty: 24.07.2005 07:42 Viestin aihe: |
|
|
ei oikea kax komponentti venemaali tartte pohjamaalia.ja yleensäkki jos pohjat on tehty kunnolla eli hiottu tarpeeksi karkeella paperilla ni empä usko et tarttee erikseen pohjamaalia.ite oon käyttäny p40-p80 karkeuksia ja ei sitä viitti kyllä hienommalla hioakkaan |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Point to black Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 23 Hei 2005 Viestejä: 38
|
Lähetetty: 24.07.2005 13:32 Viestin aihe: |
|
|
Kiitoksia. taas säästää rahaa kun ei turhaan ala pohjamaalaamaan sitä millään ihmemaalilla. Ja eihän sitä tosiaan kovin hienollapaperilla jaksa hinkuttaa, siinähän menis koko päivä. Nyt pitäis viikolla käydä hakemassa maalit ja viikonloppuun mennessä hioa se purkki että sais maalattua sen. Onko mitään kokemuksia mistä kannattaa maalit ostaa. Ja mielellään eteläsuomesta. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Point to black Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 23 Hei 2005 Viestejä: 38
|
Lähetetty: 24.07.2005 13:40 Viestin aihe: |
|
|
Niin ja unohtui kysyä millä saisi parhaiten kiinnitettyä veneen pohjaan sen kumimaton? ettei se seilaisi ympäri venetää jos sataa vettä? _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
remari1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2004 Viestejä: 1561 Paikkakunta: nivala
|
Lähetetty: 24.07.2005 16:24 Viestin aihe: |
|
|
vois pysyä "wurtin mustalla" eli liimamassalla se matto kiinni aika hyvin... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tvälläri Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2004 Viestejä: 3423 Paikkakunta: Mikämikämaa
|
Lähetetty: 25.07.2005 12:51 Viestin aihe: |
|
|
Tere!
Et ole maininnut mitä materiaalia veneesi on onko se puuvene, muovivene, muovitettu lasikuitu vai mikä? Jos sulla on kuitenkin muu kuin puuvene niin ole tarkkana minkälaista maalia ostat, nimittäin etenkin muoviveneillä jos maali on liuotinpohjaista niin silloin olet kyllä kurkkua myöten lirissä. Muistaakseni maalien piti olla polymeeripohjaisia, että ne soveltuvat muovivenekäyttöön tärkeintä kuitenkin ettei ole liuotinpohjaista. Veikkaan että sama sääntö pätee jonkin verran myös puhtaasti lasikuitupaatteihin.
Sitten maalisävystä. Itse maalaisin veneeni mattaharmaaksi koskapa se on neutraali väri. Heijastushan se on mikä lintuja säikyttää, siihen sitten vuodenajasta riippuen vetää joko vihertävän, taikka rusehtavan naamioverkon päälle hajoittamaan muodot tilanteesta riippuen. sillä vaikka veneen vedät puskan keskelle kuinka hyvin tahansa ja katsot sivulta että nyt on hyvin piilossa, mutta ylhäältä lintuperspektiivistä nähden se pistää silmään niinkuin entisen papin mulk** kaavun alta . _________________ "Mies, ei koskaan kyllästy tuijottamaan välkehtivää tulta, virtaavaa vettä, tai tippuvaa pontikkaa" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Erä-Jorma Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Tou 2005 Viestejä: 588 Paikkakunta: Etelä-Savo
|
Lähetetty: 25.07.2005 13:36 Viestin aihe: |
|
|
joka sorsapaikasta löytyy kaislikkoa, otat sirpin mukaan ja niität sitä veneen pohjalle niin ei rapise koiran kynnet ja varmasti on samanväristä kuin ympäröivä kaislikko. Eikä ole niin hirveä homma puhdistaakaan jahdin jälkeen vene, sen kun kippaa niin valuu melkein itsestään laidan yli _________________ Jos kynsien alta ei löydy verta, likaa ja öljyä; se on amatöörien puuhastelua |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Erä-Jorma Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Tou 2005 Viestejä: 588 Paikkakunta: Etelä-Savo
|
Lähetetty: 25.07.2005 13:38 Viestin aihe: |
|
|
Niin ja unohtu, että tärkeintä ei ole väritys vaan että saat rikottua sen yhtenäisen värin esim. valkoinen vene niin vetää muutaman tumman viivan sinne tänne että se väritys ei ole yhtenäinen _________________ Jos kynsien alta ei löydy verta, likaa ja öljyä; se on amatöörien puuhastelua |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Point to black Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 23 Hei 2005 Viestejä: 38
|
Lähetetty: 25.07.2005 17:23 Viestin aihe: |
|
|
Eli vene on ihan pelkkää lasikuitua. Ja väriksi ajattelin mattavihreä tosin se harmaa voisi olla aika hyvä väri. naamioverkko minulla onkin jo joten se tulee veneen päälle. Ja sen kumimaton ajattelin veneen pohjalle siksi koska koirat ei oikein tykkää kun tassut liukuu pitkin pohjaa ja kumimatto estäisi sen. Tosihan se on että tärkeintä on rikkoa yhtenäinen väri jollain mutta olisi hyvä olla oikea pohjaväri mikä ei paistaisi naamioverkon alta kuin, noh tiedätte kyllä. veneliikkessä ehdottivat kyllä edelleen pohjamaalin käyttöä että maali pysyy pitkää siinä ja pintaan sanoivat että paras olisi topcoat ja kvartsihiekka.... kuulostaako hyvältä? Ja vielä kertauksena eli mattaväri olisi paras? eli ei kirkasta väriä? kannattaako maalata samalla värillä ulko ja sisäpuoli vai miten? on se vähän ulkonäkö kysymyskin vaikkei ratkaiseva. Metsästys on aina tärkein. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
JP Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Huh 2004 Viestejä: 308
|
Lähetetty: 26.07.2005 13:56 Viestin aihe: |
|
|
Vanhan lasikuituveneen maalaamisessa on erittäin tärkeää selvittää, mitä se vanha pinta on. Jos siinä on jokin, melkein mikä tahansa 1-komponenttinen maali, ei se kestä päälle vedettävää 2-komponenttimaalia, vaan alkaa pehmenemään siellä alla hyytelöksi ja koko maalaushomma on pilalla. Osa 1-komponenttimaaleista saattaa pehmetä uuden 1-komponenttisenkin alla. Varsinkin merikäytössä olleissa veneissä voi olla pohjassa 1-komponenttinen pehmeä myrkkymaali, joka ei kestä pehmenemättä oikeastaan edes pari kaatoryyppyä ottaneen jahtimiehen henkäystäkään.
Jonkinlainen testauskonsti on ottaa uuden maalipurkin kyljessä mainuttua, sille tarkoitettua oikeaa liuotinta, kastella sillä nelinkerroin taitettu n. 5x5-10x10cm talouspaperin pala ja teipata märkä paperi vaikka pellinpalaa päällikantena käyttäen tiiviisti veneen pintaa vasten. Suora pellinpala estää liuottimen haihtumisen. Annetaan olla siinä vaikka tunnin ja katsotaan, miten vanhalle maalille kävi. Toivottavasti vene ei ollut niin heikkoa tekoa, että tuli reikä...
Jos vanha maali pehmeni testissä yhtään, ei se vanha maali todennäköisesti sovi aiotun uuden maalin alustaksi, vaan kaikki on hiottava pois tai käytettävä jotakin muuta maalia. Pehmenemisen voi helposti todeta, kun liuotettua pintaa pyyhkii sen värisellä kangasrätillä, minkä tummuus poikkeaa päinvastaiseen suuntaan maalista, siis tumma rätti vaaleaan maaliin ja päinvastoin. Myös kynnnellä voi kokeilla, onko pehmennetty alue pinnastaan nöyrempää kuin vieressä oleva käsittelemätön alue.
Minulla jäi kerran semmoinen 3-4mm kokoinen täplä myrkkymaalia veneen pohjaan (myrkyt poistettu, mutta täplä jäi huomaamatta) ja vedin päälle 2-komp. epoksimaalin. Uusi maali ei koskaan kovettunut siitä kohdasta ja myrkkymaalin sinivihreä värikin puski läpi pintaan asti, tosin vähän vaalentuneena. Myrkkymaali esti epoksimaalin reagoimisen kovetteen kanssa. Myrkkymaalin kuivana hiomista pitää välttää tai ainakin käyttää hyvää hengityssuojainta, sillä siinä pölyssä on mukana epäterveellisiä metalleja. Jos siinä maalin päällä ei levä ja simpukatkaan kasva, ei sitä kannata vetää palkeisiinkaan.
Veneen maalausvinkkejä kannattaa etsiä mm. vetouisteluporukan foorumin viesteistä, siellä on venettä maalattu monet kerrat. Sopiva maali löytyy kalliin tuntuisten "oikeiden" venemaalien lisäksi myös metalliteollisuuden käyttämistä epoksi- ja polyuretaanimaaleista ja hinta jää usein alle puoleen veneilylisän rasittamiin "oikeisiin" venemaaleihin verrattuna. Teollisuuden maaleissa ainakin on sellaisia, jotka eivät kaipaa mitään pohjamaalia lasikuidun päälle, vaan 2-3 kertaa samalla epoksilla ja hyvä tulee. "Oikeat" venemaalit muistaakseni kaipaavat kaikki pohjamaalia, mutta se voi olla myös konsti myydä enemmän.
Kun venettä maalaa, kannattaa se tehdä ensimmäisestä kerrasta lähtien hyvälaatuisella 2-komponenttimaalilla, koska se takaa paremmin sen, ettei myöhemmin tule yhteensopivuusongelmia maalien välillä.
Kaikki vaha ja rasvat pitää pinnasta poistaa ennen hiomista, koska hiominen lämmittää ja pehmentää vahaa ja rasvoja saaden ne vain imeytymään paremmin pintaan. Venemaalien myyjillä on tähän omia aineita, degreasereita yms. mutta kyllä tinnerilläkin on hyvin lähtenyt. Tässä täytyy tietysti varoa sellaisia muoviveneitä, jotka ei kestä liuottimia. Lasikuitu kestää tinnerillä putsaamisen. Rättiä pitää vain vaihtaa usein, koska vahaa tai rasvaa ottanut rätti vain levittää sitä. Silikonia sisältävät vahat on ikävimpiä - jos pinta on karhea tai huokoinen, jää silikonia helposti pintaan ja maalin tarttuminen on heti heikompaa. Uusi lasikuituvene on pinnastaan rasvainen (taitaa olla parafiinia) ja vanhassa on usein autovahoja ja öljytahroja.
Karhentamisesta sitten vielä, 120-180 karkea paperi ja taso- tai epäkeskohiomakone on kyllä pätevä yhdistelmä veneen ulkopuolen kanssa. Ei maali tarvitse 40-80-karkeaa paperia, kun hionta on tehokasta, eikä lääppäisyjä. Lasikuitukorjauksissa 40:nen paperi on paikallaan, jotta saadaan reunat ohennettua vähemmällä hinkkaamisella ja karkeampi pinta. Maali pysyy kyllä 120-180 karkean paperin jäljessä, kun pinta on kauttaaltaan saanut sillä hionnan. Parempi 180:llä tehty täysmatta pinta kuin muutama naarmu 40:llä. Käsin hiottaviksi jäävät sitten ne paikat, jonne ei koneella pääse, kuten taitteet ja reunat.
Vene kun kestää vettä, niin hiontapöly kannattaa huuhdella ja pestä nukkaamattomalla sienellä ja puhtaalla vedellä pois. Pölyn harjaaminen ei poista läheskään niin hyvin pölyä pinnasta kuin pesu puhtaalla vedellä ja sienellä. Itse olen käyttänyt sienenä semmoista rautakaupoista saatavaa kylppärien laatoitusten saumauksen pesuun tarkoitettua kestävää ja vettä hyvin sitovaa sientä. Vaihda vesi usein ja pese sienestäkin välillä pölyjäämiä pois.
2-komponenttimaalien kovetteen ja maalin sekoitussuhteen kanssa kannattaa sitten olla lähes paranoidisen tarkka. On todella v-mäinen homma kaapia ja pestä liuottimilla kovettumatonta tai hioa pilalle kuplinutta kovaa pintaa pois. Jonkin 5-metrisen veneen pohjan puoliskon maalaa n. 3 desilitralla valmista maalia, joten sekoitettaessa tarvitaan pieniä mittoja. Jos sekoitussuhde on vaikka 4+1 tilavuusosaa, niin semmoinen rosterinen desin mitta puolivälin viivalla on aika kätevä. Täytyy vaan muistaa kaapia aina mitta tyhjäksi jokaisen mitallisen jälkeen vaikka puhtaalla jäätelötikulla tai sopivalla ruuvimeisselillä, koska maali on paksua ja mittaan jää sitä aika paljon. Kovete pitää saada tarkasti sekaisin maalin mukaan, eli semmoinen varttitunti kannattaa ainakin varata sekoittamiseen. Jos näyttä siltä, että maalia pitää ohentaa liuottimella, kannattaa sitä lisätä jo kovetteen sekoitusvaiheessa, koska se edesauttaa kovetteen sekoittumista. Sekoitetun maalin työaika on kuitenkin yleensä tunteja, joten ei siinä kiire tule, vaikka sekoittaa kunnolla.
Siveltimellä tulee tarpeeksi paksu maalikalvo vähemmillä maalauskerroilla kuin pienellä "patteritelalla". Pieni näppärä tela houkuttelee kätevyydellään, mutta maalikalvo jää sillä ohueksi. Jos uuden ja vanhan sävyn ero on suuri ja haluaa saada maalilla aikaiseksi hyvän peiton, käy se vähemmillä maalauskerroilla, kun käyttää sopivaa sivellintä.
Joissakin maaleissa on päällemaalausajalle maksimiraja, jota ei sitten kannata ylittää, jos haluaa uuden kerroksen varmasti pysyvän edellisen päällä. Yksikomponenttimaalien päällemaalausaika on 2-komponettisia pidempi johtuen erilaisesta kovettumisprosessista (1-komp. liuottimen haihtuminen pintakalvon läpi, 2-komp. kemiallinen reaktio kovetteen kanssa). Liian paksu kertamaalaus tai liian nopeasti tehty uusintamaalaus jättää 1-komponenttimaalipinnan sisältä pehmeäksi, kun pinnassa on liuottimen haihtumisen estävä paksu kalvo. Liian paksuun tai liian noeasti uudelleen maalattuun 2-komponenttiseen voi taas jäädä kaasukuplia, jotka tekevät maalipinnasta huokoisen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JP Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Huh 2004 Viestejä: 308
|
Lähetetty: 26.07.2005 14:02 Viestin aihe: |
|
|
Niin, sellainen vielä, että jos lasikuituvene on vielä maalaamaton, eli alkuperäisellä gelcoat-pinnalla, poistetaan rasvat ja vahat, hiotaan mataksi, poistetaan pölyt ja maalataan vaikka epoksimaalilla. Gelcoat-pinta kestää epoksimaalit. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|