Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Ekkupekka Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.10.2008 18:47 Viestin aihe: Laajenevan hirviluodin kovuus |
|
|
Olen tykästynyt Gunhillin 472 gr laajenevaan valuluotiin omassa 45-70 tuplassani. Nämä käyvät mukavasti ja laajenevat riittävästi ainakin normaaleilta koiranohjaajan holleilta (5-50 m) hyvin latauksella 2,9 g N133.
Ensi kaudeksi olisi tarkoitus koittaa valaa myös itse hirviluoteja kyseiseen pyssyyn. Ensimmäiseksi muotiksi olen hankkinut Leen 450 gr FNPB muotin. Tähän luotiin ei siis kuulu tulikilpeä, joka tässä Gunhillin hirviluodissa on. Olisiko tulikilpi tämän painoisessa luodissa tarpeellinen, olen luodinvalukeskustelut läpi käytyäni ymmärtänyt, että ilman tulikilpeäkin saadaan lainmukaan riittävä nopeus ja siten energiat hirvelle?
Varsinainen kysymykseni arvon foorumilaisille kuitenkin on, kuinka kova laajenevan hirviluodin tulisi olla? Käytössä on puhdistettua rengaspainoa, tarrapainoa, puhdasta lyijyä ja jonkun verran kirjasinmetallia (linoa). Riittääkö rengaspainoa käytettäessä pelkkä valaminen vai onko luotien vesikarkaisu tarpeen laajenevan ja sitkeän hirvikuulan saamiseksi? Millaisia nopeuksia muut ovat hirvilatingeissaan käyttäneet, jotta valuluoti laajenisi ja pysyisi hyvin koossa normaalilta koirahollailta? Toisin sanoen millaisesta latauksesta luodin toimintaa olisi hyvä lähteä testaamaan sanomalehtihirveen (N130 ja N133 käytössä)? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
t3tactical Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 27.12.2008 11:09 Viestin aihe: |
|
|
Aikoinaan oli guns et ammo lehdessä mielenkiintoinen jenkkiviritys asiasta. Siellä pojat laitto ensin pikkupikkukauhalla puhdasta pehmeää lyijyä kärkiosaan .....ja heti välittömästi sairaankovaa linoa peräosaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hiippari Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Mar 2005 Viestejä: 687 Paikkakunta: Etelä pohojanmaa
|
Lähetetty: 09.07.2014 12:59 Viestin aihe: |
|
|
mikähän se kovuus pitääs olla että laajenee ...tuntuu tuo pelkkä renkku olevan liian kovaa ei laajene . millä pehmennän valuseosta kotikonstein auttaako ilmakiväärin lyijy tuolla seassa on ainakin pehmeää |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jartsu Banned
Liittynyt: 08 Maa 2004 Viestejä: 30047 Paikkakunta: keski pohjanmaa
|
Lähetetty: 17.07.2014 00:41 Viestin aihe: |
|
|
hiippari kirjoitti: | mikähän se kovuus pitääs olla että laajenee ...tuntuu tuo pelkkä renkku olevan liian kovaa ei laajene . millä pehmennän valuseosta kotikonstein auttaako ilmakiväärin lyijy tuolla seassa on ainakin pehmeää |
Laita tinaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|