OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Patruunanostossa vaadittavat asiakirjat?
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20483
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 30.10.2014 13:15    Viestin aihe: Patruunanostossa vaadittavat asiakirjat? Vastaa lainaamalla viestiä

Aselaki kirjoitti:
61 § (29.6.2001/601)
Patruunoiden hankkiminen ja hallussapito
Hankkimislupa, yksityinen valmistamislupa, hallussapitolupa ja rinnakkaislupa oikeuttavat hankkimaan ja pitämään hallussa sellaisia muita kuin erityisen vaarallisia patruunoita, jotka soveltuvat käytettäviksi ampuma-aseessa, jonka lainaamiseen luvanhaltijalla on oikeus siten kuin 87 §:n 1 momentissa säädetään. Lupaviranomainen voi kuitenkin sisällyttää lupaan ehdon, jonka mukaan lupa ei oikeuta hankkimaan ja pitämään hallussa keräilykokoelmaan kuuluvaan tai muistoesineenä säilytettävään aseeseen soveltuvia patruunoita.

87 §
Ampuma-aseen ja aseen osan lainaaminen
Ampuma-aseen saa lainata toiselle seuraavasti:
1) haulikon saa lainata vain sille, jolla on oikeus haulikon, kiväärin tai yhdistelmäaseen hallussapitoon;
2) kiväärin tai yhdistelmäaseen saa lainata vain sille, jolla on oikeus kiväärin tai yhdistelmäaseen hallussapitoon;


Tästä on varmaan keskusteltu jo tuhat kertaa, saa laittaa linkkiä, jos on jo ketju olemassa.
Itse tulkitsisin, että keskisytytteisen kiväärin luvalla saan ostaa ihan minkämoisia kiväärinpaukkuja tahansa (koska kyseinen lupa oikeuttaa minut lainaamaan minkä kaliiberin kivääriä tahansa, itse asiassa kiväärin lupa oikeuttaa minut ostamaan myös minkäkaliiberiasia haulikonkuteja tahansa)

Ja haulikon luvalla saan ostaa ihan minkämoisia haulikonpaukkuja tahansa, esimerkiksi 16cal luvalla 10cal kuteja. (koska kyseinen lupa oikeuttaa minut lainaamaan minkä kaliiberin haulikkoa tahansa).

Anyway, minkälaisiin ”lupavaatimuksiin” olette törmänneet aseliikkeissä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kaaleb
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Syy 2006
Viestejä: 3553

LähetäLähetetty: 30.10.2014 13:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen onnistunut ostamaan mukana kulkevilla .357 mag revolveri ja 12/70, .222 yhdistelmäaseen luvilla kaikki tarpeelliset hankinnat, joskin en muista milloin olisin tehdaspatruunaa muuhun kuin pienoiskivääriin tai haulikkoon ostanut.

Kuitenkin ei ole kauaakaan kun työmaan kahvipöydässä tingattiin tuosta aseen lainaamisesta. Vastapuoli oli sitä mieltä, että "hirvikivääriä" ei saa lainata "lintukiväärin" luvalla, esim. .222 rem hallussapitoluvalla .30-06 kivääriä. Mahdollista on kuulemma lainata "vain vastaavaa tai pienempää", mutta näinhän ei ole ainakaan lakitekstin osalta. Samanlainen käsitys voi hyvinkin olla jossain aseliikkeissä vallalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20483
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 30.10.2014 13:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miksi itse asiassa tähän heräsin, niin muistaakseni ”kivijalkamyynnissä” olen aina saanut itsekin ostettua ”lompakkoluvilla” (Eli lompakossa kiväärin ja yhdistelmäaseen luvat) mitä vaan kuteja ”pitkiin”.

Nyt ajattelin tilata vähän paukkuja matkahuollon kautta.

Ensimmäisen liikkeen sivuilla seisoo:

Nettikauppa kirjoitti:

Myymme patruunoita vain asianmukaista ostolupaa vastaan. Toimitus tapahtuu Matkahuollon kautta. Lopullisen tilausvahvistuksen yhteydessä sinun tulee lähettää kopiot (valokuvat) henkilötodistuksesta ja kaliiberiin sopivasta aseenkantoluvasta sähköpostilla.

Ahaa, eli meikäläisen pitäisi siis lähettää kopio jokaisen erikaliiberisen aseen luvasta, johon olen paukkuja hommaamassa.

No, soitto seuraavaan nettikauppaan.
Ohjeistuksena tuli, että vaaditaan vain lupa ”järeimmästä pelistä”, mihin on paukkuja hommaamassa.



Eli näyttää selvästi siltä, että ”lompakkoluvilla” ei lähdetäkään paukkuja tilailemaan, vaikka homma pelaa tiskimyynnissä ja on käsittääkseni ihan lain kirjaimen mukaistakin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tapiok
***


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 6924

LähetäLähetetty: 30.10.2014 14:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täälläpäin oli erään aseita ja patruunoita myyvän liikkeen myyjän kertomana viranomaiset käyneet yllättäen antamassa tiukkoja ohjeita siitä, että esim, 7.65 mm browningin patruunoita ei saa myydä kuin vastaavaa hallussapitolupaa vastaan. Esim 357 mag lupia vastaan ei niitä kuulemma saa enää myydä.

Olipa jopa tarkastettu sisään ostettujen ko. kaliberin patruunoiden ja myytyjen kpl määrät ja mille luvalle myyty.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 35353

LähetäLähetetty: 30.10.2014 14:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On minultakin joskus tivattu pienoiskiväärin lupaa kun olen yrittänyt ostaa piekunpaukkuja kiväärin luvilla,pienen keskustelun jälkeen kaupat kuitenkin syntyivät.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9501

LähetäLähetetty: 30.10.2014 14:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tapiok kirjoitti:
Täälläpäin oli erään aseita ja patruunoita myyvän liikkeen myyjän kertomana viranomaiset käyneet yllättäen antamassa tiukkoja ohjeita siitä, että esim, 7.65 mm browningin patruunoita ei saa myydä kuin vastaavaa hallussapitolupaa vastaan. Esim 357 mag lupia vastaan ei niitä kuulemma saa enää myydä.

Olipa jopa tarkastettu sisään ostettujen ko. kaliberin patruunoiden ja myytyjen kpl määrät ja mille luvalle myyty.


Pelko että trokaantuvat pahvihousuille ja muille vaaraa aiheuttamattomia ammuskeluita yleisellä paikalla harrastaville ryhmille.

Muutama vuosi sitten en saanut ostetuksi eräästä Heinolalaisesta nimeltä mainitsemattomasta kaksikerroksisesta liikkeestä 9x19 enkä 7,62x53r luvilla (Lahtisen mainitsemina "lämiskälupina") piekkarinmuonaa. Noh, fraulla sattui olemaan kaikki lupansa väskyssään, eli häntä hakemaan paikalle... Confused
_________________
Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. Razz
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vonPatti
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 08 Mar 2012
Viestejä: 100

LähetäLähetetty: 30.10.2014 22:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:

Ahaa, eli meikäläisen pitäisi siis lähettää kopio jokaisen erikaliiberisen aseen luvasta, johon olen paukkuja hommaamassa.



Kun laitat yhden luvan skanneriin niin eikö samalla vaivalla voi latoa kaikki luvat joihin on patruunoita hommaamassa. Mikä tässä on se ongelma?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Iso-Jaska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tam 2007
Viestejä: 2376
Paikkakunta: Lapland Finland

LähetäLähetetty: 30.10.2014 22:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

^Lain noudattaminen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sukolin
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Elo 2013
Viestejä: 96

LähetäLähetetty: 30.10.2014 23:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mä oon skannannut 5.7 luvan ja ajokortin samalle sivulle jonka oon lähettänyt firmalle mistä panokset tulee. Tälleen oon ostanut .308, 5.7, 223, 22mag ja haulikon panoksia ilman ongelmia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12339

LähetäLähetetty: 30.10.2014 23:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eipä ole tarvinnut alkaa pykäliä vielä tavata myyjille kertaakaan. Yhden kerran oli tiskin takana joku nuorempi naishenkilö, liekö tilapäistyövoimaa. Piti hänen kysyä kolleegoiltaan saako myydä .22lr patruunoita kiväärin luvalla. Takahuoneesta vaan tokaistiin jotain sen tapaista että "no tottakai, myy pois."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Metsäarska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2004
Viestejä: 1067

LähetäLähetetty: 30.10.2014 23:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sehän on ihan myyjästä kiinni mitä lupia vaatii. Ei auta itku eikä lakipykälät markkinoilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12339

LähetäLähetetty: 31.10.2014 08:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Metsäarska kirjoitti:
Sehän on ihan myyjästä kiinni mitä lupia vaatii. Ei auta itku eikä lakipykälät markkinoilla.

Kyllä se pykälävalistus saattaa auttaa jos myyjä vaan ei tiedä miten asia menee. Samoin kokeneemmalle kollegalle soittaminen.

Vaan lienenkö koskaan mitään pakkoraossa ollut ostamassa. Toki joskus varmaan vielä käykin niin, etteivät minulle myy. Tästä uhasta huolimatta lompakossa kulkee pelkkä kiväärin lupa, sitten vaihdan kauppaa jos joskus eivät haluamiani tuotteita sillä minulle myy.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20483
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 31.10.2014 12:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ollari kirjoitti:
Metsäarska kirjoitti:
Sehän on ihan myyjästä kiinni mitä lupia vaatii. Ei auta itku eikä lakipykälät markkinoilla.

Kyllä se pykälävalistus saattaa auttaa jos myyjä vaan ei tiedä miten asia menee. Samoin kokeneemmalle kollegalle soittaminen.

Vaan lienenkö koskaan mitään pakkoraossa ollut ostamassa. Toki joskus varmaan vielä käykin niin, etteivät minulle myy. Tästä uhasta huolimatta lompakossa kulkee pelkkä kiväärin lupa, sitten vaihdan kauppaa jos joskus eivät haluamiani tuotteita sillä minulle myy.


Tavallaan silti ymmärrän patruunakauppiaita oikein hyvin. Tuon aselain tulkinta on taitanut olla välillä hieman ”poukkoilevaa”, mitä esimerkiksi Ase-lehdessä ilmineeratuista jutuista on saanut lukea.

Se on varmasti asepuolen elinkeinoharjoittajalle aika lailla katastrofi, jos homma menee tutkinnan ajaksi jäihin ja sitten ”joskus” todetaankin, ettei mitään rikettä ollutkaan tapahtunut. Tuo kannustaa takuulla ottamaan vielä vähän lisää safetymarginaalia lakipykälien päälle.

Tuossa mielessä ymmärrän aika hyvin senkin, että vaaditaan ostohetkellä kaliiberikohtainen lupa, vaikkein laki sitä missään nimessä ”maapallon asukkaan järjellä luettuna” edellytäkkään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 31.10.2014 13:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Verkkokauppaan syötettyjen tietoja ja lupakortin kuvien varassa toimittaessa ylimääräinen varovaisuus on vielä aavistuksen verran ymmärrettävämpää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Supe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2014
Viestejä: 4812

LähetäLähetetty: 31.10.2014 14:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nettikaupassa asioitaessa helpointa on kai ottaa kuva kameralla tai kännykällä ja siihen kaikki luvat ja vielä hlötodistus kuten ajokortti. Eipä jää epäselvää. Myyjäthän joutuvat pitämään rekisteriä myynnistä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com