Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Tusinapakkaus Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.08.2005 11:12 Viestin aihe: Ammutko istuvaa lintua? |
|
|
Istuvan linnun ampuminen on epäurheilumaista ja raukkamaista. Eikö sorsille/kyyhkysille pidä antaa minkäänlaista mahdollisuutta selviytyä, vai ratkaiseeko patruunoiden hinta? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
OskariJ Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.08.2005 11:18 Viestin aihe: |
|
|
Mihn perustat tuon istuvan ampumisen epäurheilijamaisuuden, jos lintu malleilla, niin olet jo onnistunut huijaamaan sen, jos pääset hiipimällä esim kannootilla tai kävellen hollille, eikös se ole vielä urheilullisempaa kuin lennosta pudotus.
Ainoa "epäurheilijamaisuus" istuvan ampumisessa on erittäin pieni osumapinta-ala, itse kyllä kuville eksyneen linnun pompautan ennen ampumista, ellei se ole niin lähellä, että saa varman päälaukauksen ammuttua, mutta vain siksi että hyppäävässä linnussa on paljolti sitä pinta-alaa johon osua ja lintu kuolee kerrasta varmemmin. _________________ Jahtaa kaikkea mikä liikkuu ja yrittää harrastaa siinä sivussa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Merilinnustaja Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.08.2005 11:32 Viestin aihe: Re: Ammutko istuvaa lintua? |
|
|
Tusinapakkaus kirjoitti: | Istuvan linnun ampuminen on epäurheilumaista ja raukkamaista. Eikö sorsille/kyyhkysille pidä antaa minkäänlaista mahdollisuutta selviytyä, vai ratkaiseeko patruunoiden hinta? |
Trolli ? Aivan varmasti... vastaampa kuitenkin !!
Minä ammun merilinnustuksessa kuville tulevia lintuja, sen sijaan en ammu pelkästään ohilentäviä lintuja.. MIKSI ? Koska kuvastus on homman nimi minulle, laitan paljon aikaa ja rahaa siihen että minulla olisi aina parhaiten huokuttelevat kuvat. Ja pyrin yleensä ampumaan hyviä riistalaukauksia, silloin paikallaan oleva maali/kohde on helpoin.. Ei sikseen että en pystyisi ampumaan lentoon, monesti ammunkin, mutta kuvastuksen periaate on pää syy.. Vanhalta isoisältä saanut oppeja lintujen nahoista kuvien tekemiseen jne, elikkä pienestä asti oppinut tälläiseen tapaan.. Mulle on turha "trollien/piiperöitten" tulla meidän perinteitä kiistämään!! _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
mirage Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.08.2005 11:35 Viestin aihe: |
|
|
PISTEET MERILINNUSTAJALLE! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mustakaapu Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 23.08.2005 11:36 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Trolli ? Aivan varmasti... vastaampa kuitenkin !! |
Aivan varmasti, vastaampa minäkin.
Istuvaa lintua en ammu, mutta uivaa kylläkin... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sironen Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.08.2005 11:55 Viestin aihe: |
|
|
Itellä tuo lentoonampuminen vähän hakusessa, pudotuksia tulee mutta usein myös puhtaita huteja ! Joten istuvaan(uivaan taikka minkälainen hidas liike sitten onkin) ammun varmasti! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mirage Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.08.2005 12:02 Viestin aihe: |
|
|
tossa istuvaan/uivaan lintuun ampumisessa ei ole mielestäni mitään hävettävää:
itse ammun jos mahdollisuus tulee eli esim kanootilla hiljaa melomalla lähemmäs ja PAM. Tai linnustuksessa jos onnistuu hiipimään ruokailevien teerien kupeelle haulikko hollille niin taas PAM! Mieluummin noin kuin epävarma laukaus esim rytelikössä vilisevään lintuun, jolloin ei voi olla varma saiko lintu hauleja nahkaansa ja kuinkahan kauaslentää ennenkuin putoaa jnejne.
Ainoa on tosiaan toi seikka että siivet suojaa noi vitaalialueet aika hyvin eli olisi suotavaa jos osuma on esim päässä tai kaulan seudulla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Merilinnustaja Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.08.2005 12:09 Viestin aihe: |
|
|
mirage kirjoitti: | tossa istuvaan/uivaan lintuun ampumisessa ei ole mielestäni mitään hävettävää:
Ainoa on tosiaan toi seikka että siivet suojaa noi vitaalialueet aika hyvin eli olisi suotavaa jos osuma on esim päässä tai kaulan seudulla. |
Kunhan tuon vain oppii, niin siitä voi tehdä "taidetta"..meinaan osuman asettelusta uivan/istuvan linnun päähän/kaulaan... _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 23.08.2005 12:50 Viestin aihe: |
|
|
Trolli mikä trolli, mutta ikävä kyllä jossain määrin edelleen jonkinlainen "eettinen" tai pikemmin urheilumainen sääntö mitä moni sorsastaja/kyyhkystäjä ilmeisesti noudattaa. Itellä pisti silmään että Turun Sanomien aloituspäivän haastattelussa sorsastaja (kirjoituksen mukaan) piti istuvan/uivan linnun ampumista epäurheilumaisena. Linnuille pitäisi antaa mahdollisuus.
Itse olen samaa mieltä teidän kanssa, metsästystaito/ urhelumaisuus liittyy ainoastaan siihen vaiheeseen kun pyritään pääsemään hollille. Itse laukaus täytyy omien kykyjen mukaan olla harkittu ja varmasti tappava. Vaikeita "pudotuksia" voi harrastaa kiekkoradalla.
Tämä "istuvaa lintua ei ammuta" on onneksi vain kirjoittamaton sääntö. Ikävä kyllä metsästyslakiin on ujutettu samanlaiseen "urheilumaisuuden" säilyttämiseen tähtääviä lakeja. Vai miksi karhua ei saa kaataa omaan kaurapeltoon/haaskalle? Miksi elektronisesti valoa vahvistavaa kiikaritähtäintä ei saa käyttää peuraväyjyllä? Onko se liian helppoa/epäurheilumaista vai onko siihen joku muu syy? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Spede ***
|
Lähetetty: 23.08.2005 12:56 Viestin aihe: |
|
|
Ampuuko tusinapakkaus latvalintuja kiväärillä? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Perdiz Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Maa 2004 Viestejä: 884 Paikkakunta: Mehtän puolella
|
Lähetetty: 23.08.2005 13:04 Viestin aihe: |
|
|
epäurheilumaisuuteen en ota kantaa, mutta lentoon ammuttu maistuu paremmalta... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
exca Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 23.08.2005 13:49 Viestin aihe: |
|
|
Ja lisäksi ku ampuu lentoon saa ilmasta lihaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
coorde Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 260 Paikkakunta: pohjos-suomi
|
Lähetetty: 23.08.2005 14:11 Viestin aihe: |
|
|
ammun vaikka nukkuvaa lintua. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 23.08.2005 14:25 Viestin aihe: |
|
|
Spede kirjoitti: | Ampuuko tusinapakkaus latvalintuja kiväärillä? |
Vain yli kahteensataan metriin, vastatuulessa ja doopattuna. Siinä sitä aitoa urheilun makua. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lomat syksyllä Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 23.08.2005 14:33 Viestin aihe: |
|
|
Kysymys oli täysin akateeminen, linnut eivät istu, paitsi piirretyissä. _________________ Tämänkin tekstin arvo on vähintään 2 centtiä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|