Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
AtteL Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Syy 2008 Viestejä: 1643 Paikkakunta: Valkeala
|
Lähetetty: 05.12.2014 18:50 Viestin aihe: Metallimiehet huom! |
|
|
Ensviikolla menen ostattelemaan tsekkiläistä TOS-sorvia -70 luvulta. Ajattelin että sillä sais (treenin) jälkeen harrasteltua vaikka piekkariin vaimenninkierteet ym. kivaa.
Digimittalaitteet löytyy mutta kiinnostais vähän tietää mikä on raudan maailmanmarkkinahinta tällä hetkellä, eli paljonko alle pyynnin (3999€)
kehtaa alkaa tinkimään?
Ja mihin kohtiin kannattaa kiinnittää huomiota kuntoa arvioitaessa? _________________
 |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
leverman Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Syy 2005 Viestejä: 1370
|
Lähetetty: 05.12.2014 20:59 Viestin aihe: |
|
|
No jo siulla on joutoaikaa yli oman tarpeen... |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
mpikkara Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Tam 2012 Viestejä: 2543 Paikkakunta: suomi
|
Lähetetty: 05.12.2014 21:11 Viestin aihe: |
|
|
Saa siihen muutaman piekkarin kierteen tehdä, ellet sitten tingi rankemmin... |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
epe Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Hel 2008 Viestejä: 270
|
Lähetetty: 05.12.2014 21:19 Viestin aihe: |
|
|
Ainahan sitä tommoselle on tarvetta Johteiden suoruus kannattaa tarkastaa ja välykset syöttörattaissa... Ja koeta tinkiä mukaan kaikki mahdolliset terät,pakat ja pitimet....ovat pirun kalliita hommata jälkikäteen |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Metsänvaltias Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2011 Viestejä: 238 Paikkakunta: Ilmajoki
|
Lähetetty: 05.12.2014 21:58 Viestin aihe: |
|
|
Onkos tuossa kartionsorvauslaitetta?
Ammattikoulun TOS:ssa oli sillä jokusen halkomaruuvin tehnyt, täytyy sanoa että varsin mielenkiintoista hommaa ensinmäisella kertaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
AtteL Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Syy 2008 Viestejä: 1643 Paikkakunta: Valkeala
|
Lähetetty: 05.12.2014 22:29 Viestin aihe: |
|
|
Tieto lisää tuskaa. Kiitos varsinkin YV:nä vastanneelle, ei pitäisi näytää myyjän silmissä enää ihan niin naiselta autokaupassa kun menee asiantuntevana laitetta kritisoimaan.
Ei siis järkeä taloudellisesti mutta oishan sitä mielenkiintoista katsoa miten pitkälle tämä metalliharrastamisen tie johtaa. _________________
 |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
JH_ Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 19 Lok 2012 Viestejä: 89 Paikkakunta: Pattijoki
|
Lähetetty: 05.12.2014 23:22 Viestin aihe: |
|
|
Pakansuojus näkyy uupuvan, vaikka rajakatkasin on.
Käytössähän nuo vanhat rouskut kyntensä näyttää. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 05.12.2014 23:24 Viestin aihe: |
|
|
Oikea asenne. Perus kansalaistaitoihin kuuluu työstöhommat tiettyyn tasoon asti. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Tukkikaveri Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Maa 2014 Viestejä: 262
|
Lähetetty: 06.12.2014 19:15 Viestin aihe: |
|
|
Kuinkahan iso sähkömoottori? Vanhat isot sorvit vie sähköä älyttömästi. _________________ (jyvä) kasa-ampujat |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
sukkel Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 13 Mar 2013 Viestejä: 15
|
Lähetetty: 07.12.2014 13:58 Viestin aihe: |
|
|
Matkalla kohti uuttasähköliittymää? |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
AtteL Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Syy 2008 Viestejä: 1643 Paikkakunta: Valkeala
|
Lähetetty: 07.12.2014 16:05 Viestin aihe: |
|
|
Tiistaina tuo selviää. Nyt ei ole kuin 16A pistoke mutta päänallit on 25A.
Saahan sen tähtikolmiolla, taajuusmuuntajalla/pehmokäynnistimelläkin pyörimään. _________________
 |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 07.12.2014 17:19 Viestin aihe: |
|
|
Juu, helposti 5,5kilonen, tamulla tarpeeksi pitkällä rampilla isompikin. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
.22 Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Mar 2005 Viestejä: 339
|
Lähetetty: 07.12.2014 22:02 Viestin aihe: |
|
|
Sähköstä en muuta tiiä kun että se on sinistä mutta toimiiko sorvissa tähti-kolmiot yms, kun esim kierteen sorvauksessa pitää suunta saada vaihdettua nopeasti ja noi sorvit vaihtaa siinä mun mielestä moottorin pyörimis suunnan pelkästään.
Ja jos johtoruuvissa on paljon välystä niin tekee kierteen sorvaamisesta hankalampaa.. Tai riippuu tietenkin aina kappaleestakin mitä tehdään. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 07.12.2014 22:06 Viestin aihe: |
|
|
Kierteen sorvauksessa vaihdetaan suuntaa? _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
AtteL Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Syy 2008 Viestejä: 1643 Paikkakunta: Valkeala
|
Lähetetty: 07.12.2014 23:30 Viestin aihe: |
|
|
RiUDE kirjoitti: | Kierteen sorvauksessa vaihdetaan suuntaa? |
Samaa ihmettelen
Siis oikeakätistä kierrettä sorvataan oikealta vasemmalle ja toisinpäin.
Pakka pyörii aina lastuttaessa samaan suuntaan, eestakas hinkaten ei tietenkään voi työstää.
Oikeakätisessä pitää siis vaan huolehtia ettei aja ja törmää ohjauspintaan.
Kierteen nousu määräytyy taulukosta valittujen pyörimisnopeuksien suhteeseen pitkittäiskelkan syöttönopeuteen. Tämä yhtälö on siis synkronoitu keskenään kiinteäksi valituilla välityksillä.
Teräksi voi valita normitapauksessa vaikka ihan HSS n.60 asteeseen teroitetun kärjen ja siitä pikkuhiljaa raapimaan kierrettä ja loppumetreillä sovitetaan kierteen tiukkus sopivaksi tapauskohtaisesti vastakappaleeseen.
Tässä siis periaate, sisältyyhän siihen vielä paljon muitakin työvaiheita, mutta ne ei liity tähän periaatteeseen.
Näin siis olen ymmärtänyt ja itseopiskellut kierteentekoa  _________________
 |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|