Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 05.09.2005 10:28 Viestin aihe: Tee-se-itse -sytytyspala |
|
|
Helppo ja halpa, mutta tavattoman tehokas sytytyspala syntyy seuraavasti:
Otetaan kananmunakennoja, kattila ja tuikkukynttilöitä.
Poistetaan tuikuista kuoret ja sydänlanka ja isketään kattilaan. Yhteen kananmunakennoon menee n. 12 tuikkua.
Kaadetaan sulanut steariini kennoihin. Suojaa alusta sanomalehdellä, sillä aina ropsuu kun raiskataan ja kenno päästää myös jonkin verran steariinia läpi. Mitä kuumempaa steariini on, sitä enemmän menee läpi. Ei siis liian kuumaksi! Huljuuttele steariinia kennon reunoillekin, helpottaa sytyttämistä.
Leikkaa palaset irti toisistaan kun steariini on jähmettynyt, muttei vielä kovaa.
Sytytä pala reunasta. Palanut kuvassa n. 30 sek.
Palanut n. 3 min.
Palanut n. 5 min.
Palanut n. 7 min.
Testipala paloi 7 in. 25 sek ja koko ajan yhtä voimakkaalla liekillä. Tämä pala on näppärä varsinkin tunturissa kun märkä tunturikoivu pitää saada vaikeallakin kelillä palamaan. _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Viimeinen muokkaaja, Rastinsahi pvm 09.11.2006 16:48, muokattu 2 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vesku Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Maa 2004 Viestejä: 395 Paikkakunta: Eteläinen syrjäseutu
|
Lähetetty: 05.09.2005 10:41 Viestin aihe: |
|
|
Kennot kannattaa täyttää jollakin hyvin palavalla materiaalilla ennen steariinin kaatamista. Sahanpuru tai vaatekuivurista kerätty nukka ovat hyviä. Steariinia saa loppuun palaneista kynttilöistä (yleensä eivät pala aivan loppuun saakka). |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 05.09.2005 10:48 Viestin aihe: |
|
|
Juu, esim. sanomalehteä tai sitä kanamunakennon kantta voi silputa. Liekki on tällöin suurempi, mutta paloaika jää lyhemmäksi. Kannattaakin varioida muutamia erilaisia eri tilanteisiin. _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
veetee Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 05.09.2005 12:03 Viestin aihe: |
|
|
Itse olen pistänyt hyötykäyttöön kynttilänjämät ja munakennot siten että ensin kaatanut hivenen sulaa steariinia munakennon pohjalle ja läntännyt sitten toisen munakennon päälle. Tuone olen sitten pistänyt munakennon kannesta repimäni suikaleen spiraaliksi ja lopuksi täyttänyt kennon sulalla steariinillä. Hyvä sytytyspala. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
coorde Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 260 Paikkakunta: pohjos-suomi
|
Lähetetty: 06.09.2005 16:56 Viestin aihe: |
|
|
niksipirkka |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pekko Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 06.09.2005 21:44 Viestin aihe: |
|
|
Itse olen pitänyt mukana pientä kynttilän palaa. Kun aikansa polttaa puun alla niin avot! Muutama pätkä ja varmasti vastaa sytytyspalaa. Ei huono idea tuo sytytyspalakaan täytyypä kokeilla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Loikka ***
|
Lähetetty: 06.09.2005 22:03 Viestin aihe: |
|
|
Mikäli itsellä ei kerry noita kynttilän pätkiä kovinkaan paljoa, niin kannattaa kääntyä ravintoloitten puoleen!
Itsellä sattuu olemaan "suhteet" (muukin kuin asiakassuhde ) pariin ravintolaan ja heillä tulee noita kynttilänpätkiä kymmeniä kiloja/vuosi. Sieltä hakee useempi henkilö noita kynttilänpätkiä ja muutamalla kilolla tulee jo aika pitkään toimeen... Tervaksella tulee normaalisti kuitenkin tulet tehtyä... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 06.09.2005 22:12 Viestin aihe: |
|
|
Etsipä Loikka jostain täältä tervasta...
Eihän noita tartte, jos tervasmailla liikkuu, mutta menee tunturiin "sopivalla" kelillä, niin tulenteko on joskus aika haastavaa.
Mitä tuohon kynttilään tulee, niin nuo tuikut ovat niin halpoja, etten itse kyllä jaksa mitään ravintoloita steariinin takia kierrellä. Tiimarista saa rinkallisen eurolla parilla. Eriasia tietty jos työkseen puljaa rafloissa... _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
coorde Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.09.2005 09:00 Viestin aihe: |
|
|
toisaalla kysellään vieläkö on erämiehiä ja täällä tehdään sytyspaloja.. anteeksi... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jukkas Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 11.09.2005 16:16 Viestin aihe: |
|
|
Kokeilkaa joskus insuliittilevyä jos saatte sitä käsiinnee. Minä teen niin että paloittelen noin tuuma*tuuma rosoreunaisia palasia insuliittilevystä ja pistän ne vähäksi aikaa imeytymään sulattamiini kynttilänpätkiin nostelen palat pois ja uudet tilalle niin kauan kun kattilassa lientä riittää. Kuuma steariini imeytyy yllättävän hyvin ja tämmöinen pala palaa noin 5-10min myöskin ja on helppo varastoida ja kuljettaa mukana. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mahtisonni Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 10 Huh 2004 Viestejä: 63 Paikkakunta: EteläPohjanmaa
|
Lähetetty: 12.09.2005 13:23 Viestin aihe: |
|
|
coorde kirjoitti: | toisaalla kysellään vieläkö on erämiehiä ja täällä tehdään sytyspaloja.. anteeksi... |
Meinaako erämiehenä olo sitä,että tekee tuluksilla tulen _________________ Toisinaan Mustanaamio poistuu viidakosta ja liikkuu kaupunkien kaduilla kuin kuka tahansa meistä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
coorde Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.09.2005 10:26 Viestin aihe: |
|
|
tuluksilla tai ilman |
|
Takaisin alkuun |
|
|
geratherm Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Hei 2004 Viestejä: 1501 Paikkakunta: Oulun lääni
|
Lähetetty: 14.09.2005 15:18 Viestin aihe: |
|
|
Niin vitt-uako niillä tulitikuilla mitään tekee, keppi ja naru on se tosimiesten tapa. Niin ne inkkaritki on tulet tehny. Niilläkään mitään sytkäreitä ollu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
dynamo Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 14.09.2005 15:24 Viestin aihe: |
|
|
Tosimies tekee myös aseensa itse. Ei kait me mitään valmiita haulikoita tai kivääreitä aleta käyttämään? Hävetkää. _________________ Benelli Nova 12/89, Tikka Standard .222 ja .308, Sasta rimpi Gore-TEX. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koskinen Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.09.2005 15:41 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Tosimies tekee myös aseensa itse. Ei kait me mitään valmiita haulikoita tai kivääreitä aleta käyttämään? Hävetkää. |
Niin ja vaatteet tietty myös. Eli ne ekat vaatteisiin käytettävät turkiseläimet pitää pyytää munasillaan omatekoisella jousipyssyllä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|