Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3865
|
Lähetetty: 10.10.2015 16:46 Viestin aihe: |
|
|
Öljyt hävisi mulla Land cruiserissa aika vauhdikkaasti ja öljyn puute hajottaa kyllä melkein kaiken moottorista. Sylinterin kannenkin saa vääntymään öljyttä, kun nokka akselit jää öljyttä. Siitä sitten hienosti paineet karkaa vesipuolelle. Tiedä noista syistä sitten. Mulla alkoi homma oikeestaan kulutuksen kasvulla aina sinne +15 L/100 km. Nykyisin on sellaiset 11 L ja mittarissa 330 000 km. Puolimoottorivaihto oli 118 000 km kohdalla. Öljysumppuvikaa oli niissä 3.0L koneissa niissä pienemmissä Land cruisereissa. Eli liettynyt öljy tukki sihdin umpeen. _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Forcemajori
Liittynyt: 01 Lok 2015 Viestejä: 4
|
Lähetetty: 10.10.2015 21:38 Viestin aihe: |
|
|
euroshopperi kirjoitti: | Öljyt hävisi mulla Land cruiserissa aika vauhdikkaasti ja öljyn puute hajottaa kyllä melkein kaiken moottorista. Sylinterin kannenkin saa vääntymään öljyttä, kun nokka akselit jää öljyttä. Siitä sitten hienosti paineet karkaa vesipuolelle. Tiedä noista syistä sitten. Mulla alkoi homma oikeestaan kulutuksen kasvulla aina sinne +15 L/100 km. Nykyisin on sellaiset 11 L ja mittarissa 330 000 km. Puolimoottorivaihto oli 118 000 km kohdalla. Öljysumppuvikaa oli niissä 3.0L koneissa niissä pienemmissä Land cruisereissa. Eli liettynyt öljy tukki sihdin umpeen. |
Tuon Cruiserin öljysihdin tukkeutumisen estämiseksi on huolto-ohjelmassa toyotalla sihdin tarkastaminen ja tarvittaessa puhdistus öljynvaihdon yhteydessä. Menee nimittäin tukkoon hyvin helposti, varsinkin jos ajellaan liian pitkään samoilla öljyillä. Itsekkin suosin öljynvaihtoa 10tkm välein kyseiseen 3.0d4d koneeseen cruiserissa niin pysyy sihtikin puhtaana jos ei ole muuta vikaa koneessa. Tuo sihdin tukkeutuminen on rinnastettu myös polttoainesuuttimien tiivisteiden vuotamiseen,rupeaa kone imemään pakokaasua öljynsekaan ja sitä kautta öljy karstottuu.. Tiivisteitä ovat vaihtaneet ihan kampanjalla noihin vehkeisiin.
Suuttimet ovat muutenkin noissa vehkeissä hajoavaa sorttia, pystyy koko pata menemään jos liian myöhään huomaa suuttimien vuotamisen kun runttaa liikaa naftaa koneeseen. Isot pojat neuvoovatkin laittamaan 2t öljyä dieselin sekaan aina tankatessa niin saisi suuttimet paremmin voitelua... Suuttimien kulumisen kyllä pystyy ennakoimaan kun vähän tarkkailee koneen käyntiääniä, rupeevat nakuttamaan etenkin kylmällä koneella ihan selvästi.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jahtireppu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Huh 2005 Viestejä: 3287
|
Lähetetty: 11.10.2015 10:41 Viestin aihe: |
|
|
Mitenkä bensa-rav4:t, onko niissä ilmennyt mitään pahoja tyyppivikoja? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Perhonsusi Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 11 Lok 2015 Viestejä: 8 Paikkakunta: Finland
|
Lähetetty: 11.10.2015 11:37 Viestin aihe: |
|
|
City-maasturit ei ole juurikaan sen kummoisempia vaativassa maastossa kuin henkilöautot, eli jos jahtipaikalle pääsee City-maasturilla sinne pääsee todennäköisesti henkilöautollakin, itse en ykkösautolla metsälle lähde mutten hanki City-maasturiakaan.
Jeeppi, ta Land-Rover olisi toinen juttu, mutta ne onkin maastoajoneuvoja. _________________ Outoa Edge ei löydä sivua? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
xdrive Kanta-asiakas
Liittynyt: 03 Maa 2013 Viestejä: 242
|
Lähetetty: 11.10.2015 15:54 Viestin aihe: |
|
|
Onhan se varmaan kiva uskotella itselle noinkin, säästyy hankkimasta edes citymaasturia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
veetee Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 5986
|
Lähetetty: 11.10.2015 19:04 Viestin aihe: |
|
|
Juu. "Jos kitumaasturilla pääsee, niin tod.näk. hlö-kaarallakin, vaan ei itse omalla ykköskaarallaan kuiteskaan koettais... "
Joo, on kitumaasturi turhake .... varsinkaan kun itellä ei oo... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Aris60 Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Huh 2004 Viestejä: 3295
|
Lähetetty: 11.10.2015 20:05 Viestin aihe: |
|
|
Itse ole mekaniikan huollossa ja ylläpidossa itseäni aika tarkkana pitänyt. Öljyt ja suodatin(myös polttoaineen) on vaihdettu suunnillee huolto-ohjelman mukaisesti. Tuossa Volvon D5 koneessa normaalihuoltoväli on 30 000km. Ja ei se öljy pahalta näytä eikä tunnu juuri nyt 25 000km kohdalla. Eikäs sitä häviä mihinkään. Vaihtaako joku todella nykyaikaiseen autoon öljyt 10 000km välein? Kuluuko jollakin todella 10l öljyä vaihtovälillä? Polttoaineista rikki on nykyään lähes kokonaan pois eli ei sekään sitä vaihtoa puolla. Eikä toiseen Volvoon kuten ei Volkkarin koneisiinkaan ole öljyä ylettömästi tuhlattu. Automaattilaatikon öljyt lienee hyvä vaihtaa kolmen vuoden välein, vaikka huolto-ohjelman mukaan ei vaatisi. Kuitenkin lähes 300000km mittarissa on ollut autoa vaihdettaessa. Ja autoilla on erilaisia peräkärryjä tullut metsä- ja huonoilla saariston hiekkateillä vedetty aika runsaasti.
Nuo perheen autot ovat olleet merkistä riippumatta aika luotettavia. Nyt tuohon vanhaan pojan 2000 mallisen bensakoneeseen on tulossa hammashihnan ja sen pyörien vaihto. Hammashihna alkoi ääntelemään vaihdosta 60 tonnin jälkeen. No pyörät olivat jo kärsineet vaihdettaessa hihnaa, mutta kun osia ei ollut käsillä vaihto jäi. Eli tuossakin olis kannattanut tehdä kunnolla kerralla. Eli merkistä riippuen ongelmat ovat riippuvaisia kunnossapidosta aika suuressa määrin. Mitään muuta ei ole tarvinnut korjata, vain kulutusosia vaihtaa.
Ja noista maasto-ominaisuuksista on vaikea kommentoida oikeastaan mitään. Niin paljon riippu onko alla auto, jota pitää sääliä ja säästää. Omassa on ihan liian leveät renkaat umpilumeen, mutta siitä huolimatta reilulla 20cm maavaralla eteneminen ei ole loppunut niillä reiteillä missä liikkua on pitänyt. Meren jäällä tulee ajettua aika paljon. Alusta on tasanen, mutta driivuja ja vettä voi olla yllättävissä paikoissa. Oppii ainakin miten lumessa on ajettava tai sitten kaivetaan. Nää "pulla-autot" siellä ovat ensimmäisenä kiinni. Ja aika pieniin kinoksiin tavallinen auto kiinni jää kun alle pakkautuu lunta. Ihmisten maastoajoneuvon ominaisuuksia arvioidessa tuntuu niiden olevan kuljettajan mukana autosta autoon liikkuvia "lisävarustepaketteja". Mielipiteitä "maastoajosta" on paljon. Aika vähän kokemuksia.Itsellä kunnon maastoautolla loppuu uskallus ja vasta sitten kiesin ominaisuudet. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20483 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 12.10.2015 11:11 Viestin aihe: |
|
|
Oliskos mitään vinkkejä seuravaan "poikkitieteelliseen" ratkaisuun, jonkamoinen putkahti ilmi.
Jahtikaveri hommas uuden maasturin ja vanha jäi emännälle kauppakassiksi. On kuulemma osoittautunut vähän ravakaksi siihen hommaan.
Sanoin, että myy se mulle, kun tarvis venekin nostaa viikolla .
Oliskos kellään kokemusta tuommosesta 1999 mallin Jeep Cherokeesta. 2.5 litrainen bensakone, eli todellinen ekoteko... Mutta oliskos Jeep-miehiä foorumilla, mitä tuommoisesta pitäisi ymmärtää (pysytellä erossa?). |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kylmä-Mika Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Tou 2010 Viestejä: 1981 Paikkakunta: Metsien ja vesien pitäjä
|
Lähetetty: 12.10.2015 11:17 Viestin aihe: |
|
|
Lahtinen kirjoitti: | Oliskos mitään vinkkejä seuravaan "poikkitieteelliseen" ratkaisuun, jonkamoinen putkahti ilmi.
Jahtikaveri hommas uuden maasturin ja vanha jäi emännälle kauppakassiksi. On kuulemma osoittautunut vähän ravakaksi siihen hommaan.
Sanoin, että myy se mulle, kun tarvis venekin nostaa viikolla .
Oliskos kellään kokemusta tuommosesta 1999 mallin Jeep Cherokeesta. 2.5 litrainen bensakone, eli todellinen ekoteko... Mutta oliskos Jeep-miehiä foorumilla, mitä tuommoisesta pitäisi ymmärtää (pysytellä erossa?). |
AMC 2,5 litrainen kone on hyvällä huollolla melkein ikuinen.
Sähkövikoja tulee ennemmin tai myöhemmin, mutta tekniikka pelaa. _________________ Kertalaakiyhdistys
Team 45-70 #1181 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
haylone Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Mar 2012 Viestejä: 1450
|
Lähetetty: 12.10.2015 11:23 Viestin aihe: |
|
|
Jep.
Viimeinen muokkaaja, haylone pvm 23.12.2015 22:41, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Forcemajori
Liittynyt: 01 Lok 2015 Viestejä: 4
|
Lähetetty: 12.10.2015 13:06 Viestin aihe: |
|
|
Aris60 kirjoitti: | Itse ole mekaniikan huollossa ja ylläpidossa itseäni aika tarkkana pitänyt. Öljyt ja suodatin(myös polttoaineen) on vaihdettu suunnillee huolto-ohjelman mukaisesti. Tuossa Volvon D5 koneessa normaalihuoltoväli on 30 000km. Ja ei se öljy pahalta näytä eikä tunnu juuri nyt 25 000km kohdalla. Eikäs sitä häviä mihinkään. Vaihtaako joku todella nykyaikaiseen autoon öljyt 10 000km välein? Kuluuko jollakin todella 10l öljyä vaihtovälillä? Polttoaineista rikki on nykyään lähes kokonaan pois eli ei sekään sitä vaihtoa puolla. Eikä toiseen Volvoon kuten ei Volkkarin koneisiinkaan ole öljyä ylettömästi tuhlattu. Automaattilaatikon öljyt lienee hyvä vaihtaa kolmen vuoden välein, vaikka huolto-ohjelman mukaan ei vaatisi. Kuitenkin lähes 300000km mittarissa on ollut autoa vaihdettaessa. Ja autoilla on erilaisia peräkärryjä tullut metsä- ja huonoilla saariston hiekkateillä vedetty aika runsaasti.
. |
Vaihtaa. Mm. Cruiserin huolto ohjelmassa on 15tkm virallinen väli koneessa ja perissä max 30tkm kevyessä ajossa.. Nykyöljyt itsessään kyllä kestävät ja toimivat varmasti paaaljon pitempään mutta se kun ei ole kaikki, Kuten jo ylempänäkin kirjoitin. Eikä tuo öljy nyt niin kallista ole että se ainakaan rahasta kellään kiinni jäisi, tosin saahan sitä siihenkin rahaa survottua kun ostaa sitä kalleinta superhyper -öljyä mitä vauhtiputkan tiskiltä saa, eriasia onko juuri niillä ominaisuuksille tarvetta perusvehkeissä, luokitukset kun täyttyy niin se pitäs riittää. Tämä on taas näitä aiheita mistä voi keskustella hamaan tappiin. Minun osalta tämä riittää |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Margirus Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Lok 2006 Viestejä: 419 Paikkakunta: Keskimaa
|
Lähetetty: 12.10.2015 13:34 Viestin aihe: |
|
|
Kannattaisi varmaan pysyä kokemusperäisissä kommenteissa. Itselläni on 10 vuoden kokemus kahdesta erimerkkisestä citymaasturista ja kyllä niillä meni sellaisiin paikkoihin, joihin tavallisella henkilöautolla ei ole mitään asiaa. Eiväthän ne toki maastoautoja ole, mutta eivät ole kaikki jäykkäakseliset, vivusta kytkettävällä nelivedolla varustetutkaan. Sellaisellakin ajoin neljä vuotta. Nyt on alla korkeahkolla maavaralla oleva kaksivetoinen, ja kyllä monesti olisi citymaasturineliveto ollut tarpeen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lonely Rider Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Lok 2009 Viestejä: 2758 Paikkakunta: Häme
|
Lähetetty: 12.10.2015 15:39 Viestin aihe: |
|
|
Lahtinen kirjoitti: | Oliskos mitään vinkkejä seuravaan "poikkitieteelliseen" ratkaisuun, jonkamoinen putkahti ilmi.
Jahtikaveri hommas uuden maasturin ja vanha jäi emännälle kauppakassiksi. On kuulemma osoittautunut vähän ravakaksi siihen hommaan.
Sanoin, että myy se mulle, kun tarvis venekin nostaa viikolla .
Oliskos kellään kokemusta tuommosesta 1999 mallin Jeep Cherokeesta. 2.5 litrainen bensakone, eli todellinen ekoteko... Mutta oliskos Jeep-miehiä foorumilla, mitä tuommoisesta pitäisi ymmärtää (pysytellä erossa?). |
Se taitaa olla Jeep XJ? Tuossa olis 75 sivua juttua siitä korimallista ja listaa voi jatkaa omilla kysymyksillä.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85212&page=75 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hunter-J Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 30 Syy 2007 Viestejä: 20 Paikkakunta: Satakunta
|
Lähetetty: 13.10.2015 21:51 Viestin aihe: |
|
|
Jahtireppu kirjoitti: | Mitenkä bensa-rav4:t, onko niissä ilmennyt mitään pahoja tyyppivikoja? | Mulla olllu 2006 vm rav bensa kolmisen vuotta ja ei o ollu mitää vikaa... kulutusosia vaihdeltu (iskareita,jarrupaloja-levyjä jne...) |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TRYKON Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Syy 2006 Viestejä: 280
|
Lähetetty: 14.10.2015 09:25 Viestin aihe: |
|
|
Elan kirjoitti: | TRYKON kirjoitti: | Nykycittareissa maavaran puute on paljon suurempi ongelma kuin nelivedon toiminta. Enemmänkin wannabe-erämiesten vehkeitä. Uusi tucson on lähinnä vitsi. Onneton tavaratila, maavara eikä edes päällekytkettävää "nelivetoa". Kaiken tämän lisäksi järjetön hinta. |
Wannabe miehiä taitaa olla monenlaisia. Tunnen sattuneesta syystä Hyundain tekniikkaa aika hyvin. Kerropa minulle, mihinkähän tuossa Tucsonissa tarvitaan sitten nelivedon lukitusnappia, jos sitä ei voi kytkeä päälle? Muutenhan se on tietysti AWD, eli neliveto kytkeytyy vain etupyörien luistaessa 5% luokkaa.
Tavaratilakin täytyy suhteuttaa siihen minkä kokoluokan auto on kyseessä. Uudessa Tucsonissa se taitaa olla kokoluokkansa suurin.
Ja varmuuden vuoksi, puhutaan siis 2016 mallista, joka on täysin eri malli kuin vanhemmat Tucsonit tai tuo iX35, joka välillä korvasi Tucsonin Hyundain mallistossa. |
5% on jo liikaa ja sekin on vaan luku paperilla.
Litroja löytyy tavaratilasta, mutta käytännöllistä kuljetustilaa ei. Näkeehän tuon nyt päällekin päin miten tavaratilan kohdassa katto madaltuu jyrkästi alaspäin. Kyllä sinne pari mäyräkoiraa mahtuu, eipä juuri muuta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|