Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Ollari Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Hei 2006 Viestejä: 12377
|
Lähetetty: 05.11.2015 09:29 Viestin aihe: |
|
|
mpikkara kirjoitti: | Käsitykseni mukaan tuotteen on kestettävä sen oletettu käyttöikä, joka elektronisilla laitteilla on kaksi vuotta. Tuolla ajalla korjaukset yleensä pitäisi saada mukisematta ns. virhevastuun piirissä. |
Juuri näin, ja kyllä tommosen kameran olettava kestoikä on aivan varmasti enemmän kuin kuusi kuukautta. Eikä se tuohon kahteen vuoteenkaan lopu veitsellä leikaten. Riippuu laitteesta. Esim itsellä PS3 prakasi pari kuukautta 2v jälkeen, ekassa sähköpostissa maahantuoja kieltäytyi tekemästä mitään, reklamaatio kuluttajaneuvojan kaavakkeelle kirjoitettuna ja kiltisti lähettivät uuden tilalle.
Mistä Repesorsa on tuon kuusi kuukautta kaivanut?
Toki Suomen lainsäädäntö ei Brittein saarta mitenkään kosketa, siellä on omat lainsäädäntönsä (toki osin samat sikäli kun tulee EU:sta lakipohjat) ja sieltähän tämä laite oli nyt ostettu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ollari Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Hei 2006 Viestejä: 12377
|
Lähetetty: 05.11.2015 09:37 Viestin aihe: |
|
|
Mutta hienoa että joku tuo näitä keissejä esiin, ollut actionkameran osto työnalla ja juuri GoPro vahvin ehdokki. Akun kesto ollut mikä saanut venyttämään hankintaa kehitystä odotellessa. Pistää tämmmöiset tapaukset miettimään.
Tässä tapauksessa muuten juuri ulkopuolisen akun käyttö lie merkittävä syy rikkoontumiseen, joutuu tuo liitin jatkuvaan rasitukseen. Kyllähän sen silti tuo pitäisi kestää, ellei käyttöohjeessa kissankokoisen kirjaimin kielletä liitintä käytettäväksi muuhun kuin lataamiseen rauhassa hyllyn reunalla, kielletä pitämästä kytkettynä käytön aikana. Käytännössä nuo USB liittimet vaan on rakenteeltaan niin pahuksen heikkoja, että käytönaikainen kytkeminen tuo ison riskin rikkoutumiselle. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
BlueMarlin Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Maa 2004 Viestejä: 2740
|
Lähetetty: 05.11.2015 10:49 Viestin aihe: |
|
|
Ja mikäli oikein ymmärsin niin Murkulat0r olisi ollut halukas maksamaankin jonkin verran korjauksesta? Ei siis yrittänyt saada sitä takuun piiriin takuuajan umpeuduttua. Melko erikoinen toimintatapa on, että takuuajan umpeuduttua laitteita ei korjattaisi ollenkaan. Voisiko tätä toimintatapaa soveltaa esim. autokauppaan? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 05.11.2015 11:06 Viestin aihe: |
|
|
Murkulat0r kirjoitti: | liki kirjoitti: | Korjaus on kuitenkin taloudellisesti järjetöntä kun käytännössä maksaa heti vähntään 100 EUR kun joku edes vilkaisee mitä on vikana. |
Taloudellisesti järjestöntä firman vai minun kannalta? Firman kannalta korjaaminen olisi nimenomaan ollut taloudellisesti järkevää. Tämä ei nimittäin ole ainut paikka, jossa kerron tämän surkean kokemukseni GoPron kanssa. |
Usealtakin kannalta.
- Kuluttajan kannalta korjauttaminen omalla kustannuksella ei kannata, koska uuden ostaminen on edullisempaa.
- Valmistajalle korjauksen kustantaminen ei kannata uuden laitteiden tuotantokustannusten ollessa naurettavan pieniet.
Minkälaista mainetta jälkimarkkinointi sitten tuottaa maahantuojalle tai valmistajalle, hyvässä tai pahassa, onkin äkkiä aivan eri kertaluokan kysymys.
- |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mc-manteli Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Lok 2007 Viestejä: 3606 Paikkakunta: Länsirannikko
|
Lähetetty: 05.11.2015 12:11 Viestin aihe: |
|
|
Repesorsa kirjoitti: | Ei kannata itkeä tuollaisesta asiasta. Kameralla on ollut kahden vuoden takuu ja laki ei edes vaadi takuuta annettavaksi, vaan myyjällä/valmistajalla on kuuden kuukauden virhevastuu tuotteistaan. Nyt kuitenkin tuote on hajonnut sen kahden vuoden "takuuajan" jälkeen. Siis huomattavasti laissa sanottua virhevastuuaikaa pidemmän ajan. On ihan selvää, ettet ole oikeutettu enää mihinkään korvaukseen.
Ja turha pahoittaa mieltäsi, kun et saanut kuulla sellaista vastausta, kuin olisit halunnut. |
Onko luetun ymmärtämisessä ongelmia???
Juurihan Murkulat0r sano että olis voinu vaikka maksaa korjauksesta, mutta minkäs teet ku et saa minkäänlaista palvelua.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20483 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 05.11.2015 13:18 Viestin aihe: |
|
|
Vähän samantyyppinen tilanne, kun lankomies perheineen otti kytkykauppatabletin Elisalta.
Alle vuodessa USB-liitin lakkasi toimimasta. Takuu ei korvannut ja huollosta sanottiin, ettei kuulu takuun piiriin, koska kyseessä on mekaaninen vika. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kaaleb Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Syy 2006 Viestejä: 3556
|
Lähetetty: 05.11.2015 13:35 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä minusta USB-liitin pitää kestää liittämistä ja laitteen lataamista, eikä ole normaalia kulumista, jos se vaikkapa jopa kahdessakin vuodessa menee käyttökelvottomasti. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
DPM Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Elo 2008 Viestejä: 972
|
Lähetetty: 05.11.2015 17:17 Viestin aihe: Re: GoProta ei voi korjata takuuajan jälkeen |
|
|
Kyllähän jokaisella myytävänä olevalla härpäkkeellä pitää olla Suomessa virallinen korjauspiste. Ja sitten tilataan kaikki tavara ulkomailta, kun täällä on jostain syystä kaikki niin kallista. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sundiz Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Hel 2013 Viestejä: 301 Paikkakunta: HKI
|
Lähetetty: 05.11.2015 22:27 Viestin aihe: |
|
|
Tarkemmin en tuosta gopron rakenteesta tiedä, mutta jos kamerasta saa kuoret irti (pääsee piirilevylle käsiksi) ja liittimeksi käy yleismallinen piirilevy usb liitin, niin korjauksen pitäisi onnistua jokaisessa elektroniikkaa korjaavassa puljussa. Sitten jos vaatii esim. valmistajan oman liittimen niin se voi hieman vaikeuttaa projektia. Luulisi että niitäkin liittimiä saisi kiinalaisilta halvalla tilattua.
Videosta mallia ja kolvi kuumaksi.
https://www.youtube.com/watch?v=tLgm3L1UqPo |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Murkulat0r Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Lok 2007 Viestejä: 755
|
Lähetetty: 06.11.2015 14:17 Viestin aihe: |
|
|
BlueMarlin kirjoitti: | Oletko kysynyt kuluttajaneuvojalta vinkkejä asian hoitamiseksi? |
Ei taida olla apua, kun on Englannista ostettu ja siellä ei taida myyjän virhevastuu olla ihan niin laaja kuin Suomessa.
Tammipummi kirjoitti: | On noita huoltoestoja muillakin kun goprolla. Esim aplella. Gopro hero4 black meni mulla sekasin, niin vaihtoivat uuteen laitteeseen ja pitivät vanhan. Ihan ok homma. Ite toistaseksi suosittelen goprota. Tosin ei saa läheskään saman tasoista videokuvaa, kun millä noita kaupittelevat, tai sitten en vaan osaa. |
Niin tuo oma GoPro Hero3 Black on myös vaihdettu takuuaikana 2 kertaa toiseen kameraan, kun on ollut softapuolella ongelmia. Nyt olisi pitänyt ostaa uusi ja lähettää oma tilalle ilman korvausta.
Repesorsa kirjoitti: | Ei kannata itkeä tuollaisesta asiasta. Kameralla on ollut kahden vuoden takuu ja laki ei edes vaadi takuuta annettavaksi, vaan myyjällä/valmistajalla on kuuden kuukauden virhevastuu tuotteistaan. Nyt kuitenkin tuote on hajonnut sen kahden vuoden "takuuajan" jälkeen. Siis huomattavasti laissa sanottua virhevastuuaikaa pidemmän ajan. On ihan selvää, ettet ole oikeutettu enää mihinkään korvaukseen.
Ja turha pahoittaa mieltäsi, kun et saanut kuulla sellaista vastausta, kuin olisit halunnut. |
Repe wanaha trolli eksynyt tännekin! Lueppa Repe vähän lakia, niin jatketaan sitten keskustelua. Niin täynnä juttusi taas asiavirheitä, että en tiedä, mistä aloittaa.
Takuu pitää olla vähintään 2 vuotta:
http://europa.eu/youreurope/citizens/shopping/shopping-abroad/guarantees/index_fi.htm
"Myyjän katsotaan olevan 3 artiklan mukaan vastuussa, jos virhe ilmenee kahden vuoden kuluessa tavaran luovutuksesta. Jos 3 artiklan 2 kohdassa säädettyjä oikeuksia koskee kansallisen lainsäädännön nojalla vanhentumisaika, tämän ajan on oltava vähintään kaksi vuotta luovutushetkestä."
Lähde: Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 1999/44/EY, 5 artiklan 1 kohta.
Europa.eu-sivusto puhuu takuusta, mutta direktiivissä puhutaan vain "myyjän olevan vastuussa virheestä".
Näiden lisäksi on Suomessa vielä kuluttajansuojalain 5:12 mukainen virhevastuu (yleinen virhesäännös).
Myyjän virhevastuun piiriin menee esim. tilanne, jossa tuote ei kestä sen normaalia käyttöikää (ks. kuluttajansuojalaki). Takuu on asia erikseen.
mpikkara kirjoitti: | Käsitykseni mukaan tuotteen on kestettävä sen oletettu käyttöikä, joka elektronisilla laitteilla on kaksi vuotta. Tuolla ajalla korjaukset yleensä pitäisi saada mukisematta ns. virhevastuun piirissä. |
Oikeilla jäljillä, mutta ei ihan. Tuotteiden on kestettävä "niiden normaali käyttöikä", mikä vaihtelee tuotteittain. EU:n kautta tulee kuluttajatuotteille tuo 2 vuoden takuu, virhevastuu on asia erikseen.
BlueMarlin kirjoitti: | Ja mikäli oikein ymmärsin niin Murkulat0r olisi ollut halukas maksamaankin jonkin verran korjauksesta? Ei siis yrittänyt saada sitä takuun piiriin takuuajan umpeuduttua. Melko erikoinen toimintatapa on, että takuuajan umpeuduttua laitteita ei korjattaisi ollenkaan. Voisiko tätä toimintatapaa soveltaa esim. autokauppaan? |
Kyllä, mutta GoPron vastaus oli "valitettavasti emme voi auttaa, koska takuu on umpeutunut".
liki kirjoitti: | Usealtakin kannalta.
- Kuluttajan kannalta korjauttaminen omalla kustannuksella ei kannata, koska uuden ostaminen on edullisempaa.
- Valmistajalle korjauksen kustantaminen ei kannata uuden laitteiden tuotantokustannusten ollessa naurettavan pieniet.
Minkälaista mainetta jälkimarkkinointi sitten tuottaa maahantuojalle tai valmistajalle, hyvässä tai pahassa, onkin äkkiä aivan eri kertaluokan kysymys.
- |
Omista kustannuksistani en tiedä, koska en ikinä saanut korjausarviota. Jos olisin <100 eurolla saanut korjattua, olisin ollut siihen valmis, koska nyt kamera ei enää palvele minua siinä käytössä, mihin sitä pääosin tarvin. Uusi kamera (GoPro Hero4 Black) taitaa maksaa n. 450 euroa.
DPM kirjoitti: | Kyllähän jokaisella myytävänä olevalla härpäkkeellä pitää olla Suomessa virallinen korjauspiste. Ja sitten tilataan kaikki tavara ulkomailta, kun täällä on jostain syystä kaikki niin kallista. |
En tiedä, oliko tuo ensimmäinen virke sarkasmia, mutta minulle ihan sama - kunhan olisi saanut korjattua. Kaikkea tavaraa en tilaa ulkomailta - ja jatkossa vielä vähemmän tämän opetuksen jälkeen. Yksi syy, miksi tämän ketjun tänne avasin oli se, että herättelisi muitakin suosimaan enemmän kotimaisia kauppiaita ja vähemmän GoProta.
sundiz kirjoitti: | Tarkemmin en tuosta gopron rakenteesta tiedä, mutta jos kamerasta saa kuoret irti (pääsee piirilevylle käsiksi) ja liittimeksi käy yleismallinen piirilevy usb liitin, niin korjauksen pitäisi onnistua jokaisessa elektroniikkaa korjaavassa puljussa. Sitten jos vaatii esim. valmistajan oman liittimen niin se voi hieman vaikeuttaa projektia. Luulisi että niitäkin liittimiä saisi kiinalaisilta halvalla tilattua.
Videosta mallia ja kolvi kuumaksi.
https://www.youtube.com/watch?v=tLgm3L1UqPo |
Näinkin tuon videon. Pelkään, että kamera olisi entistä vähemmän ehyt minun käsittelyn jälkeen. Pitäisi lisäksi kolvi ostaa ja tuohon menisi aika paljon aikaakin, mitä nyt ei liiemmälti ole. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tupajumi Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Jou 2012 Viestejä: 233 Paikkakunta: itä-suomi
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Murkulat0r Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Lok 2007 Viestejä: 755
|
Lähetetty: 06.11.2015 15:39 Viestin aihe: |
|
|
Moi,
Valitettavasti emme huolla GoPro kameroita. GoPro kameroita ei käsittääkseni pystytä huoltamaan oikein missään, jos ei ole takuuta kameroissa jäljellä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Maisteri Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Hel 2005 Viestejä: 2187
|
Lähetetty: 06.11.2015 17:56 Viestin aihe: |
|
|
Asiaa tuntemattomalle tuosta tulee äkkiseltään mielee pikku busineksen paikka jollekkin kenellä pysyy kolvi kädessä.
Jos 450€ laitetta ei pysty huoltamaan ja takuu haistattaa pitkät tasan 24kk kohdalla niin kaippa noista usbin vaihdoista 80-100€ kpl velottelisi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hukka99 Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Elo 2004 Viestejä: 227
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Repesorsa ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 9356 Paikkakunta: Sieltä
|
Lähetetty: 06.11.2015 20:40 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Repe wanaha trolli eksynyt tännekin! Very Happy Lueppa Repe vähän lakia, niin jatketaan sitten keskustelua. Niin täynnä juttusi taas asiavirheitä, että en tiedä, mistä aloittaa. Laughing
Takuu pitää olla vähintään 2 vuotta:
http://europa.eu/youreurope/citizens/shopping/shopping-abroad/guarantees/index_fi.htm
"Myyjän katsotaan olevan 3 artiklan mukaan vastuussa, jos virhe ilmenee kahden vuoden kuluessa tavaran luovutuksesta. Jos 3 artiklan 2 kohdassa säädettyjä oikeuksia koskee kansallisen lainsäädännön nojalla vanhentumisaika, tämän ajan on oltava vähintään kaksi vuotta luovutushetkestä."
Lähde: Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 1999/44/EY, 5 artiklan 1 kohta.
Europa.eu-sivusto puhuu takuusta, mutta direktiivissä puhutaan vain "myyjän olevan vastuussa virheestä".
Näiden lisäksi on Suomessa vielä kuluttajansuojalain 5:12 mukainen virhevastuu (yleinen virhesäännös).
Myyjän virhevastuun piiriin menee esim. tilanne, jossa tuote ei kestä sen normaalia käyttöikää (ks. kuluttajansuojalaki). Takuu on asia erikseen. |
Kehoitan sinua tarkastamaan oman sisälukutaitosi, koska et ole tajunnut muutamaa hyvin oleellista seikkaa. EU-DIREKTIIVI ei ole mikään laki. Se ei velvoita yhdenkään EU-maan kansalaisia yhtään mihinkään. Direktiivi on vain lainsäädäntäohje jäsenmaille ja jokainen EU-maa tekee lainsäädännölleen sitten mitä haluaa. Meille suomalaisille on siis noudatettavana vain SUOMEN LAKI, ei EU-direktiivi.
Joten luehan itse vaan sitä lakia, äläkä ala neuvomaan ketään muuta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|