Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
fiulir Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.08.2016 15:26 Viestin aihe: |
|
|
rigby 416 kirjoitti: | Ryystää ilmaa sisään päin, saattaa kestää minuuttejakin kohtaus |
Juuri näin. Koira vetää ilmaa sisälle ja tulee kurnuttava röhkivä ääni. Oma koira teki tuota varsinkin, kun tultiin metsästys reissulta kotiin ja oli jonkun aikaa ollut sisällä. En tiedä mikä "kohtauksen" aktivoi. Rasituksen jälkeinen lepo vai kylmästä lämpimään tulo?
Näytin silloin videota kahdelle eri eläinlääkärille ja molemmat oli sitä mieltä, että esimerkki tapaus nenäpunkin oireista. Stronhold 2krt kahden viikon välein hoitona. Jo viikko ekasta koira toimi normaalisti.
Se on vain hankala huippu kunnossa olevasta koirasta vikaa huomata, on se mikä tahansa, kun nuo pirulaiset ei osaa puhua.
Käyn koiran kanssa aina eläinlääkärissä ennen jahtikauden alkua. Otetaan virtsa, veritestit, tarkastetaan anaalit ja strongholdit niskaan. n. 100e juttu, mutta minun mielestä halpa hinta hyötyihin nähden. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
MtJ Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.08.2016 15:31 Viestin aihe: |
|
|
Ootko koskaan koittanut ihan tavallista matolääkettä siihen vaivaan? Itse koitin tänä keväänä ekan kerran ja oireet hävisi sillä seuraavana päivänä. _________________ Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
fiulir Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.08.2016 15:44 Viestin aihe: |
|
|
MtJ kirjoitti: | Monet sitä nenäpunkiksi väittää, kun koira ryystää. Mietinpä semmoistakin, että liekö loiset saa olon tuntumaan huonolta ja sitten ei oikein mettähommat kulje.
Ja liekö tuo stronghold vaikuttaa sitten niihinkin matosiin, jotka tuon ryystämisen aiheuttaa.
Tästä voi tulla sitten väärä mielikuva nenäpunkista, vaikka kyse voi olla myös madoista. Loisia nekin on. |
Minulle oli uus tieto tuo, että mahassa olevat madot voi myös aiheuttaa nenän ryystämistä. Nenäpunkkia ei vissiin voi 100% varmasti diagsonisoida ilman näytettä nenästä?
Siitä olen täysin samaa mieltä omien kokemuksien pohjalta, että mahassakin olevat loiset voi viedä koiralta metsästys kunnon. Niihin riittää normaali madotus tahnalla tai pillereillä.
Keväällä annan matokuurin aina pillereillä mitä apteekista saa ilman reseptiä. Syksyllä sitten ennen kauden alkua Stronghold, koska se tappaa kaikki sisä ja ulkoloiset.
Ja ihan kaikilla koirilla on matoja, siksi madotus kaksi kertaa vuodessa pitäisi olla pakollinen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rihlamies Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.08.2016 17:54 Viestin aihe: |
|
|
Esimerkiksi koiran suolinkainen kiertää kiertokulkunsa aikana myös koiran keuhkojen ja kurkunpään kautta, joten ei olisi mikään ihme, jos ne aiheuttaisivat hengitystie oireita. _________________ Kannattaa pyytää, vaikka ei saiskaan... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
MtJ Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.08.2016 09:02 Viestin aihe: |
|
|
En itse asiassa tiedä, missä se loinen on, joka tuon ryystämisen aiheuttaa, mutta matolääke siihen auttaa. Oli ajurilla keväällä niin paha vaiva, että ajattelin ensiapuun antaa ihan matokuuria ja kappas vaan, hävisi koko oire. _________________ Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 21322 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 23.08.2016 10:24 Viestin aihe: |
|
|
Minun kokemus satavarmasta nenäpunkista koirallani oli että koira oli täysin oireeton. Ainut vaan että koiralta meni hajuaistin täysin. Siis lähes täysin. Huippu tarkka ajuri lopetti ajot ja vaikka jänis olisi mennyt 10sek sitten niin koira oli niinkuin ei mitään. Tarttui myös hirvikoiraan joka ei haistanut hirvenjälkeä vaikka hirvet oli just mennyt. Molemmat koirat oireettomia. Vasta lääkityksen aloitettua alkoi aivan tauoton aivastelu. Koira saattoi saada minuutin kaksi kestäviä aivastuskohtauksia pari päivää lääkityksen aloittamisesta. Muistaakseni kolmantena päivänä oli aivastelu loppu ja ammuttiin heti kolme jänistä hyviin ajoihin. Se oli satavarma nenäpunkki eikä mitään muuta. Nenäpunkkitouhua tohootetaan vaan aina jos koira ei ihan pelaa kuin haluais Ite kyllä tosin laitatan ivomec piikit joka jahtikauden alus eikä punkki ongelmia ole ollut. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
slowhand Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.08.2016 14:07 Viestin aihe: |
|
|
MtJ kirjoitti: | En itse asiassa tiedä, missä se loinen on, joka tuon ryystämisen aiheuttaa, mutta matolääke siihen auttaa. Oli ajurilla keväällä niin paha vaiva, että ajattelin ensiapuun antaa ihan matokuuria ja kappas vaan, hävisi koko oire. |
Tuohan riippuu täysin käytetystä aineesta, jotkut nenäpunkkiin tehoavat aineet tappaa myös matoset. Tai voihan sanoa, jotta matolääke tehoaa myös nenäpunkkeihin.. esimerkkinä vaikkapa Milbemax |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pekkis Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.08.2016 14:09 Viestin aihe: |
|
|
Niin, saattaapi jotkut ihan perus matolääkkeetkin auttaa nenäpunkkiin. Asiaa ei vaan ole tutkittu |
|
Takaisin alkuun |
|
|
MtJ Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.08.2016 14:46 Viestin aihe: |
|
|
Ei ole kyse "jostakin loislääkkeestä", vaan tästä;
http://drontal.fi/#Mihin
edit; kuten tuossa jo aiemmin oli todettu, joidenkin loisten elämään kuuluu muitakin elämänvaiheita, kuin vatsalaukussa tai suolistossa eläminen. _________________ Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
rakki Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.08.2016 14:56 Viestin aihe: |
|
|
Drontalia on mulle eräs vanha eläinlääkäri suositellut elukoille annettavaksi. Eipä oo kyllä nenäpunkit vaivannut. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
MtJ Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 25.08.2016 11:31 Viestin aihe: |
|
|
Turhan herkästi menee nenäpunkiksi maallikolla mun mielestäni. Siksi tietysti sinne lääkäriin kannattaa mennä näyttämään, sieltä löytyy kuitenkin paljon enempi osaamista.
Jos siis ei perusmatokuuri auta, niin turha ruveta arvailemaan itse. Kyllä ne lääkärit sen tilanteen katsoo läpi, rahasta ne työnsä tekee. _________________ Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
herroristi Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 25.08.2016 13:21 Viestin aihe: |
|
|
Kerran joku loinen oli koiralla. Alko köhimään ja niiskuttaan. Matolääkkeen kun antoi niin seuraavana päivänä luulin että se kuolee kun yski ja oksensi valkoista vaahtoa niin että näytti että tukehtuu. Ei siltä silti nokka hävinny joten ainakaan tuo ei vaikuttanu hajuaistiin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Machete Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2014 Viestejä: 381 Paikkakunta: Kaukana ja kauempana
|
Lähetetty: 23.10.2018 07:27 Viestin aihe: |
|
|
Onkos kenelläkään muulla käyny niin, että Milbemaxit ja Interceptorit eivät tehoa? Aiemmin kun on ollut nokkapunkkioireita, ovat lähteneet kuurilla, mutta tänä syksynä ei. Koirat eivät muuten oireile, mutta aina 3-4 päivää pillerin annosta herkeävät pelaamasta mettässä. Nyt on kummallekin koiralle kolmas kuuri (kerran Milbemax ja 2x Interceptor) tälle syksyä menossa ja homma on se, että seuraavaksi mennään ottamaan Ivomec-pistokset. On siis ilmeistä, että jokin milbemysiinille resistenssi kanta on kehittynyt nenäpunkeista. Viime syksynä koirat kyllä pelasivat todella hyvin ja kuurien välilläkin oli vuoden päivät väliä, eli tuskin tämä resistenssi omissa koirissa on kehittynyt.
Koiriahan mulla on 7-vuotias länsisiperianlaika ja 5-vuotias pohjis, jotka kyllä osaavat metsässä hommansa, eli eron huomaa helposti. Lääkkeen annon jälkeisenä 2-3 päivänä kun vie koiran metsään, niin haku ja löytökyky normaali. Siitä sitten eteenpäin, niin pohjiksella haku 1/4 normaalista, mitään ei löydy ja tulee tyhjiä haukkuja, eli ihan normaalit klassiset nokkapunkin oireet. Laika hakee n. 60-70% normaalista, mutta silläkin löytökyky heikkenee ja vauhti hidastuu ihan niin kuin pohjiksellakin. Ihan ok on saatu tästä huolimatta tavaraa tonttiin, mutta kun pitkästä aikaa olisi hyvä lintusyksy, niin suurin osa kaudesta meni nyt vähän niin kuin odotellessa josko ne koirat ois jo terveitä viikon putkeen ja puolet mettäpäivistä ollut vaan toteamisia ettei koira sille päivää toimi. Muuten koirat on kyllä hoidettu hyvin. On madotettu ja ruokavaliot, anaalit jne. tarkistettu, eli taitaa olla pysyvä siirtyminen pois noista milbemysiinipohjaisista lääkevalmisteista jokasyksyiseen Ivomec-pistokseen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
masa.k Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Mar 2007 Viestejä: 403 Paikkakunta: Tornio/ Haparanda
|
Lähetetty: 24.10.2018 17:16 Viestin aihe: |
|
|
Machete kirjoitti: | Onkos kenelläkään muulla käyny niin, että Milbemaxit ja Interceptorit eivät tehoa? Aiemmin kun on ollut nokkapunkkioireita, ovat lähteneet kuurilla, mutta tänä syksynä ei. Koirat eivät muuten oireile, mutta aina 3-4 päivää pillerin annosta herkeävät pelaamasta mettässä. Nyt on kummallekin koiralle kolmas kuuri (kerran Milbemax ja 2x Interceptor) tälle syksyä menossa ja homma on se, että seuraavaksi mennään ottamaan Ivomec-pistokset. On siis ilmeistä, että jokin milbemysiinille resistenssi kanta on kehittynyt nenäpunkeista. Viime syksynä koirat kyllä pelasivat todella hyvin ja kuurien välilläkin oli vuoden päivät väliä, eli tuskin tämä resistenssi omissa koirissa on kehittynyt.
Koiriahan mulla on 7-vuotias länsisiperianlaika ja 5-vuotias pohjis, jotka kyllä osaavat metsässä hommansa, eli eron huomaa helposti. Lääkkeen annon jälkeisenä 2-3 päivänä kun vie koiran metsään, niin haku ja löytökyky normaali. Siitä sitten eteenpäin, niin pohjiksella haku 1/4 normaalista, mitään ei löydy ja tulee tyhjiä haukkuja, eli ihan normaalit klassiset nokkapunkin oireet. Laika hakee n. 60-70% normaalista, mutta silläkin löytökyky heikkenee ja vauhti hidastuu ihan niin kuin pohjiksellakin. Ihan ok on saatu tästä huolimatta tavaraa tonttiin, mutta kun pitkästä aikaa olisi hyvä lintusyksy, niin suurin osa kaudesta meni nyt vähän niin kuin odotellessa josko ne koirat ois jo terveitä viikon putkeen ja puolet mettäpäivistä ollut vaan toteamisia ettei koira sille päivää toimi. Muuten koirat on kyllä hoidettu hyvin. On madotettu ja ruokavaliot, anaalit jne. tarkistettu, eli taitaa olla pysyvä siirtyminen pois noista milbemysiinipohjaisista lääkevalmisteista jokasyksyiseen Ivomec-pistokseen. |
Annathan kuurina eli lääkkeet kerran viikossa kolmen viikon ajan ? _________________ --Harrastukset maksaa-ja pitääkin maksaa-- |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Machete Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2014 Viestejä: 381 Paikkakunta: Kaukana ja kauempana
|
Lähetetty: 24.10.2018 19:34 Viestin aihe: |
|
|
masa.k kirjoitti: | Machete kirjoitti: | Onkos kenelläkään muulla käyny niin, että Milbemaxit ja Interceptorit eivät tehoa? Aiemmin kun on ollut nokkapunkkioireita, ovat lähteneet kuurilla, mutta tänä syksynä ei. Koirat eivät muuten oireile, mutta aina 3-4 päivää pillerin annosta herkeävät pelaamasta mettässä. Nyt on kummallekin koiralle kolmas kuuri (kerran Milbemax ja 2x Interceptor) tälle syksyä menossa ja homma on se, että seuraavaksi mennään ottamaan Ivomec-pistokset. On siis ilmeistä, että jokin milbemysiinille resistenssi kanta on kehittynyt nenäpunkeista. Viime syksynä koirat kyllä pelasivat todella hyvin ja kuurien välilläkin oli vuoden päivät väliä, eli tuskin tämä resistenssi omissa koirissa on kehittynyt.
Annathan kuurina eli lääkkeet kerran viikossa kolmen viikon ajan ? |
Luetaan ne viestit niin hyvin että ymmärretään. Boldattuna vinkkiä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|