Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
7.62x53r Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 06.10.2005 20:08 Viestin aihe: Alle 15-vuotiaat |
|
|
Oletteko te alle 15- vuotiaat yksin hirvitornissa? esim huoltaja seuraavassa tornissa?.. (asiallisia vastauksisa kiitos) _________________ Jämtlantilainen |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mehtämies90 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.10.2005 18:14 Viestin aihe: |
|
|
öö, minun mielestäni alle 15-vuotias ei saa olla yksin passissa ilman valvojaa, elikkä huoltajan täytyy mielestäni olla samassa passipaikassa. Itse olin toissa syksynä passimiehenä, mutta tämä ja viime syksy on mennyt ajomiehenä ja tykänny oon. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juunas Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.10.2005 18:38 Viestin aihe: |
|
|
Noh, kyllä niitä alle 15-vuotiaita passimiehiäkin näkee joskus eri torneissa (mutta vierekkäisissä) valvojan kanssa, enkä ainakaan itse rupeaisi siitä valittamaan jos sellaisen tapauksen näen. Ihan normaalia sanoisin, aika harvassa seurassa nipotetaan, vaikka 13-14vuotias metsästäjänalku ottaakin viereisen passipaikan valvojansa passipaikan vierestä, vaikka se ehkä hiukan lakia rikkookin. _________________ Ei se ota jos ei annakkaan |
|
Takaisin alkuun |
|
|
veikka Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.10.2005 18:58 Viestin aihe: |
|
|
Juu,samaa mieltä Juunaksen kanssa. Usein on alle 15v suht kaukanakin valvojastaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JPu Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 08.10.2005 21:14 Viestin aihe: |
|
|
Juunas kirjoitti: | .. Ihan normaalia sanoisin, aika harvassa seurassa nipotetaan, vaikka 13-14vuotias metsästäjänalku ottaakin viereisen passipaikan valvojansa passipaikan vierestä, vaikka se ehkä hiukan lakia rikkookin. | Niinhän tuo helposti on. Vaikka ehdottomasti noin ei pitäisi olla. Mitä sitten tehdään kun sattuu vahinko, jossa kuolee joku muu kuin hirvi? Ei varmaan ole valvojalle kovin mieltä ylentävää lähteä linnaan pelkän leväperäisyyden takia.. Todella tyhmää sanoisin. Nuorelle metsästäjänalulle tekee ihan hyvää olla mukana valvojan tiukassa kontrollissa ensimmäiset vuodet, kunnes ikää on laillinen vaadittu. Kasvattaa itsehillintää ja tekee hommasta laillista.
Ihan vaan kuriositeettinä, eihän autokaan saa ajaa alaikäisenä tai pikkusen kännissä, tai metsästää kauden ulkopuolella, sellainen on rikollista, eikä todellakaan tee hyvää metsästykselle yleisön silmissä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sjc ***
|
Lähetetty: 10.10.2005 16:00 Viestin aihe: |
|
|
Mielestäni ja kokemusta voin sanoa, että voi siinä pikkuisen väliä olla, kunhan valvoja/holhooja antaa tarkat määräykset siitä miten ollaan, mitä ammutaan ja miten toimitaan.. Näin siis minulla.
Itse olin kuitenkin aina maksimissaan pitkähköllä puhe-etäisyydellä tai viimeistään viereisessä passissa ennen sallittavaa ikää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tikkat3hunter Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 23.11.2005 00:11 Viestin aihe: |
|
|
alle 15-vuotias ei saisi kantaa asetta ilman huoltajan/täysi-ikäisen läsnäoloa joka ei ole suorittanut metsästäjä tutkintoa ja jolla ei ole kantolupia... minusta se menee jotensakki tuollee. mutta aihan niitä on _________________ tuolta se tuli ja tuonne se kaatu |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tikkat3hunter Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 23.11.2005 00:12 Viestin aihe: |
|
|
alle 15-vuotias ei saisi kantaa asetta ilman huoltajan/täysi-ikäisen läsnäoloa joka ei ole suorittanut metsästäjä tutkintoa ja jolla ei ole kantolupia... minusta se menee jotensakki tuollee. mutta aihan niitä on _________________ tuolta se tuli ja tuonne se kaatu |
|
Takaisin alkuun |
|
|
alpo eräkoira Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.11.2005 21:44 Viestin aihe: |
|
|
ite ammuin 13 vuotiaana ensimmäisen hirven. isäntä oli aina passissa kymmenen metrin päässä minusta tai jos oli torni passi niin jompikumpi jätti kiväärin pois ja samalle lavalle. _________________ Emminä taveja! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jami87 Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 25.11.2005 21:06 Viestin aihe: |
|
|
sehän on silleen että kiväärillä jos on liikkeellä alle 15 vuotias niin silloin pitää aikuisen olla käden ulottuvilla. Haulikolla se on silleen taas, että on huuto etäisyydellä. Tollaset säännöt olen mä kuullut _________________ Tikka .308 ja palikka päällekkäin 12kal |
|
Takaisin alkuun |
|
|
YoHu Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 28.12.2005 00:30 Viestin aihe: Re: Alle 15-vuotiaat |
|
|
Olen itse 13 vuotias aj mulla on jo metsästyskortti, meidän hirviporukassa on sellainen sääntö että porukkaan saa tulla vasta kun on käynyt armeijan(en tiedä lieneekö sama sääntö muissakin porukoissa), olen käynyt isän kanssa aktiivisesti hirvimetsällä, olemme pitäneen aina pienen välin ja jos on olltu joitain esim. teitä ta saähkö- tai muita linjoja.. Isä on aina sanonut että sei ei mene torniinn mutta minä menen sinne aina itse mutta isä tietty on alhaalla, onko se muuten laillista? . |
|
Takaisin alkuun |
|
|
J-T Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 28.12.2005 01:02 Viestin aihe: |
|
|
Yksin olen välillä ollut passissa mutta aikuinen lähi etäisyydellä mutta välillä pidemmälläkin |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vortex Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 28.12.2005 11:11 Viestin aihe: |
|
|
Alle 15-vuotiaan tulee olla täysi-ikäisen välittömässä valvonnassa asetta kantaessaan. Täysi-ikäsellä valvojalla ei pidä olla metsästyskorttia mutta ampujalla täytyy olla, jos meinaa metsästää. Täysi-ikäisellä valvojalla tulee olla hallussapitolupa, joka oikeuttaa käytetyn aseen hallussapitoon.
Missään ei puhuta kädenulottuvilla olemisesta tai huutoetäisyydestä. Itse kuitenkin tulkitsisin välittömän valvonnan sellaiseksi, että valvoja pystyy välittömästi vaikuttamaan ampujan aseenkäyttöön esim. tarttumalla piippuun ja suuntaamalla sen muualle, jos se osoittaa vaaralliseen suuntaan. Näin uskoisin myös virkavallan sen tulkitsevan. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
YoHu Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 28.12.2005 20:05 Viestin aihe: öhöm.. |
|
|
Mulla ei tietenkää siis oo vielä asetta hirvi metsällä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
wingmaster Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Tam 2005 Viestejä: 811 Paikkakunta: perämeren rannikko
|
Lähetetty: 28.12.2005 20:35 Viestin aihe: |
|
|
mitä varte sun pittää olla tietyllä ettäisyyellä isästäs jos sulla ei oo asetta ja miksi kiipiät torniin ja isäs ei? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|