Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 35432
|
Lähetetty: 03.01.2017 10:37 Viestin aihe: |
|
|
Ei kait se mitään uutta ole,tuo etuvetoisilla rypeminen,aikoinaan jahtiautoina juuri muita ollutkaan,96,99 ja 900 Saab olivat hyviä menemään samoin kuin jotkut perus Toyotat,niillä mentiin kun muita ei ollut ja välistä lapioitiin,v..maisinta oli kun piti kääntää jossain,meni miltei aina lapiotöiksi ja renkaiden piti olla hyvät. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10303 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 03.01.2017 10:38 Viestin aihe: |
|
|
Black Bart kirjoitti: | Muuten en ota kantaa, mutta tuohon Rangeriin kun vaihtaa noiden sliksien tilalle Cooper Discoverer M+S:t koossa 235/85 r16 (+nastat niihin Peräaholta), niin sen kulku hangessa muuttuu ihan toiseen luokkaan. |
Elähän nyt helevetissä, nuita Coopereita ei suositella pahimmalle vihamiehellekään.
Itellä oli Jeep Gran Cherokeessa nuo ja velipojalla tuossa Kia Sorennossa ja maailman paskimmat talvirenkaat.
Ei pidä lumessa, eikä jäällä. Tuotakin Sorentoa kaivettiin viime talvena ihan ihme paikoissa,
jossain kohtaa sanoin velipojalle kun oli putsattu koko auton alunen ja tehty urat renkaitten eteen,
että tuonhan pitäs pudota liikkeelle jo itekseen, vaan ei, Cooperit vaan pyöri tyhjää...
Jeeppiin laitettiin Hakkapeliitat ja Kiaan Hankookit ja sama ilmiö molemmissa -
kulkupuoli pareni kerrasta ja moninverroin paremmaksi. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 03.01.2017 10:50 Viestin aihe: |
|
|
heiluri kirjoitti: | Ei kait se mitään uutta ole,tuo etuvetoisilla rypeminen,aikoinaan jahtiautoina juuri muita ollutkaan,96,99 ja 900 Saab olivat hyviä menemään samoin kuin jotkut perus Toyotat,niillä mentiin kun muita ei ollut ja välistä lapioitiin,v..maisinta oli kun piti kääntää jossain,meni miltei aina lapiotöiksi ja renkaiden piti olla hyvät. |
Lumiketjut ovat hyvä idea tuollaisille umpilumisille metsäteille. Auttavat kummasti ihan perus 1-vetoisen henkilöautonkin etenemiseen, tosin sitten ollaan myös entistä pahemmin jumissa kun jäädään kiinni. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Black Bart Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Tam 2008 Viestejä: 312
|
Lähetetty: 03.01.2017 10:54 Viestin aihe: |
|
|
Peto kirjoitti: | Black Bart kirjoitti: | Muuten en ota kantaa, mutta tuohon Rangeriin kun vaihtaa noiden sliksien tilalle Cooper Discoverer M+S:t koossa 235/85 r16 (+nastat niihin Peräaholta), niin sen kulku hangessa muuttuu ihan toiseen luokkaan. |
Elähän nyt helevetissä, nuita Coopereita ei suositella pahimmalle vihamiehellekään.
Itellä oli Jeep Gran Cherokeessa nuo ja velipojalla tuossa Kia Sorennossa ja maailman paskimmat talvirenkaat.
Ei pidä lumessa, eikä jäällä. Tuotakin Sorentoa kaivettiin viime talvena ihan ihme paikoissa,
jossain kohtaa sanoin velipojalle kun oli putsattu koko auton alunen ja tehty urat renkaitten eteen,
että tuonhan pitäs pudota liikkeelle jo itekseen, vaan ei, Cooperit vaan pyöri tyhjää...
Jeeppiin laitettiin Hakkapeliitat ja Kiaan Hankookit ja sama ilmiö molemmissa -
kulkupuoli pareni kerrasta ja moninverroin paremmaksi. |
Teillä on selkeästi joko aivan omanlaiset olosuhteet tai nastattomat ja jumalattoman kovettuneet renkaat. Meillä nuo Cooperit pitää jäällä siinä kuin Hakkapeliitatkin (noissa on isommat nastat) ja kulkee hangessa likimain ku mutarenkaat (vs. Cooper STT). |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 35432
|
Lähetetty: 03.01.2017 11:05 Viestin aihe: |
|
|
liki kirjoitti: | heiluri kirjoitti: | Ei kait se mitään uutta ole,tuo etuvetoisilla rypeminen,aikoinaan jahtiautoina juuri muita ollutkaan,96,99 ja 900 Saab olivat hyviä menemään samoin kuin jotkut perus Toyotat,niillä mentiin kun muita ei ollut ja välistä lapioitiin,v..maisinta oli kun piti kääntää jossain,meni miltei aina lapiotöiksi ja renkaiden piti olla hyvät. |
Lumiketjut ovat hyvä idea tuollaisille umpilumisille metsäteille. Auttavat kummasti ihan perus 1-vetoisen henkilöautonkin etenemiseen, tosin sitten ollaan myös entistä pahemmin jumissa kun jäädään kiinni. |
Juu,edellinen hikinen rypeminen sai miettimään,taas kerran,ketjujen hankkimista,toisaalta tulee aina kalustotappioita (viimeisimpänä eberin vaimennin ja roiskeläppä) kun upuroi oikein huolella,persaukiselle kallista joten viisas pysyttelisi kyllä auratuilla urilla mutta kun aina ei malta. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mikko81 Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Hei 2006 Viestejä: 3285 Paikkakunta: Heinola
|
Lähetetty: 03.01.2017 11:06 Viestin aihe: |
|
|
Nastotettuna noilla coopereilla varmaan pärjää, mutta missään nimessä ne ei kyllä talvirenkaat ole, ei edes lähellä oikeaa nastarengasta pidoltaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
9.3x622 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Huh 2004 Viestejä: 16755
|
Lähetetty: 03.01.2017 11:10 Viestin aihe: |
|
|
[quote="heiluri"] liki kirjoitti: | heiluri kirjoitti: | Ei kait se mitään uutta ole,tuo etuvetoisilla rypeminen,aikoinaan jahtiautoina juuri muita ollutkaan,96,99 ja 900 Saab olivat hyviä menemään samoin kuin jotkut perus Toyotat,niillä mentiin kun muita ei ollut ja välistä lapioitiin,v..maisinta oli kun piti kääntää jossain,meni miltei aina lapiotöiksi ja renkaiden piti olla hyvät. |
Lumiketjut ovat hyvä idea tuollaisille umpilumisille metsäteille. Auttavat kummasti ihan perus 1-vetoisen henkilöautonkin etenemiseen, tosin sitten ollaan myös entistä pahemmin jumissa kun jäädään kiinni. |
Juu,edellinen hikinen rypeminen sai miettimään,taas kerran,ketjujen hankkimista,toisaalta tulee aina kalustotappioita (viimeisimpänä eberin vaimennin ja roiskeläppä) kun upuroi oikein huolella,persaukiselle kallista joten viisas pysyttelisi kyllä auratuilla urilla mutta kun aina ei malta.[/quote]
Sitten ei auta kuin kärsiä. _________________ Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tapsakansa Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Hei 2010 Viestejä: 1931 Paikkakunta: Gone America
|
Lähetetty: 03.01.2017 12:12 Viestin aihe: |
|
|
liki kirjoitti: | heiluri kirjoitti: | Ei kait se mitään uutta ole,tuo etuvetoisilla rypeminen,aikoinaan jahtiautoina juuri muita ollutkaan,96,99 ja 900 Saab olivat hyviä menemään samoin kuin jotkut perus Toyotat,niillä mentiin kun muita ei ollut ja välistä lapioitiin,v..maisinta oli kun piti kääntää jossain,meni miltei aina lapiotöiksi ja renkaiden piti olla hyvät. |
Lumiketjut ovat hyvä idea tuollaisille umpilumisille metsäteille. Auttavat kummasti ihan perus 1-vetoisen henkilöautonkin etenemiseen, tosin sitten ollaan myös entistä pahemmin jumissa kun jäädään kiinni. |
Tuolla etelämmässä asuessa huomasi kuinka vuorilla käyttivät järjestään kaikki ketjuja, etenkin jos veto oli vain toisessa päässä autoa. Suomessa juuri kukaan ei käytä paitsi taimenen uistelijat jäisellä rampilla. Toisaalta, täällä saa käyttää nastarenkaita, muualla ei.
Pedolle 10+ kuvista. Rattimiehestä on usein nuo etenemiset kiinni, mutta tuollainen alta jäätynyt lumivaippa on jo vähän tuurissaankin putoaako raiteelta vai ei. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
iivariiso Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2007 Viestejä: 6956
|
Lähetetty: 03.01.2017 13:09 Viestin aihe: |
|
|
Renkaistahan se paljon on kiinni milloin matka tyssää.
Aikoinaan tuli discoveryllä ajeltua melko pahoissa olosuhteissa ja varsin hyvin selvisi kun muisti aina siinä vaiheessa lähteä kotia kohti kun pohjasta jäi alustan normaali korkeudella kiinni. Sen jälkeen korkeimpaan asentoon alusta ja kotia kohti. Oli vain pirun kallis apuväline se ilmajousitus.
Ja on niissä autojen etenemis kyvyissä isoja eroja. Land roveri meni aivan eri tavalla lumessa kuin Land cruiseri vaikka cruiserissa oli huomattavasti enemmän palikkaa alla ja paremmat renkaat. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
iivariiso Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2007 Viestejä: 6956
|
Lähetetty: 03.01.2017 13:11 Viestin aihe: |
|
|
Mutta se hiace... !&%¤#"! voi auratulla tielläkään päästä eteen eikä taakse. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 35432
|
Lähetetty: 03.01.2017 13:37 Viestin aihe: |
|
|
Joo,stnan huono talviauto,nelari on toinen juttu mutta yhden onnettoman takapotkun omistaneena ei voin kuin yhtyä noitumiseen.
Persaukisen raksaukon ykkösauto mutta vain kesäkeliin. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
iivariiso Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2007 Viestejä: 6956
|
Lähetetty: 03.01.2017 13:43 Viestin aihe: |
|
|
Saa sillä kesälläkin olla varovainen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5564
|
Lähetetty: 03.01.2017 13:45 Viestin aihe: |
|
|
iivariiso kirjoitti: | Mutta se hiace... !&%¤#"! voi auratulla tielläkään päästä eteen eikä taakse. |
Jonkun satatuhatta Hiacella ajaneena ei ole mitään hyvää sanottavaa talviajosta. Sitä työnnettiin, hinattiin ja jumpattiiin milloin tasaisella tai loivassa alamäessä että pääsi liikkeelle. Sitten kun saatiin Transporter alle niin taivas aukeni kaikissa ajoissa, varsinkin talvella. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 35432
|
Lähetetty: 03.01.2017 14:42 Viestin aihe: |
|
|
iivariiso kirjoitti: | Saa sillä kesälläkin olla varovainen. |
Nii,ei sitä arvannut ajaa märälle nurmikolle,ainakaan alamäkeen _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pirulainen Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Hel 2008 Viestejä: 1077
|
Lähetetty: 03.01.2017 15:44 Viestin aihe: |
|
|
vajaavetosia on tullu kaivettua kannon päältä, hangesta ja mudasta, kun jahtiin piti päästä eikä ollu nelivetoa. Retkikirves, auton kumimatot renkaan alla ym. hätäkonsteilla aina jotenkin pääsi takasin ajouralle. Meneehän se etuvetokin pitkälle, ennenku jää kiinni, jos "momenttumi" on oikea. Mutta se siitä, nythän oli tämä Vitara puheena.
Onko tuo ihan oikealla automaagiaskilla, vai sähköisellä kytkimellä tms.
miten käyttäytyi, onnistuuko heijaaminen, joillakin automaateilla onnistuu paremmin kuin toisilla.
Ja kuinkas tuossa auttaa, jos lock-asennossa ottaa luistoneston pois vs. jättää päälle, antaako hvedättää kierroksilla paremmin ilman luistenostoa?
ja mielenkiinnosta, mikä Grand Chero Pedolla (vm +mikä kone) oli ja miksi meni vaihtoon?
ketjujen ja ketjutaljan lisäksi joku kannettava sähkövinssikin voisi olla bäk-uppi, joskus se on pienestä kiinni kuten joku kirjoittelikin.
Onnistuin joskus farmarinelivedon saamaan niin kiinni, että kaivoi liukkaat kuopat joka renkaan alle, eikä mihinkään. Muutaman sentin korkeat töyräät joka renkaan etu-ja takapuolella, siinä pönötti. Oma häpeä, ois pitäny kaivaa ensin alustan alta kaikki lumet pois ennenkuin koitti jauhattaa... lopulta lähti ihan pikkusen nyppäämällä, kun vajaavetoinen antoi vetoapua.
Nykykalustossa on mukana kirves, pokasaha, lapio, ketjut ja keulalla kiinteä vinssi. Maavaraa etu-ja takamurikan alla about 24cm. Jäykkä etu-ja taka-akseli löytyy, harmi vaan ettei ole keskitasauspyörästön lukkoja ym.. eli jos/kun kuski epäonnistuu reittivalinnassa, niin noille romuille on aina välillä työtä.
siltikin välillä silmäillyt näitä uusia Vituroita, ois enemmän sivistyneempi ja nykyaikaisempi monikäyttöauto kuin tuommonen jäykkäakselinen.
Näin ollen tämäkin ketju on tarkassa luennassa _________________ Vapaan miehen oikeus on kusta luontoon -Veikko Huovinen-
-Marlinisti-Jouskaripelle- |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|