Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
t3tactical Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Elo 2004 Viestejä: 3963
|
Lähetetty: 22.01.2017 15:11 Viestin aihe: |
|
|
Tuo linkin mainos on muuten ehkä paras mitä olen koskaan nähnyt. Ja siellä se ' huomioitavaa......' on kerrankin asiallista tietoa selkeästi kerrottuna.
Niinpä......on se 5kW genen maadoittaminen meikäläiseltä unohtunut vaikka monta kertaa olen asiaa miettinyt.
Miksi maadoittaminen pitäisi tehdä? Maadoituskytkin koneessa toki on. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras_a Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2013 Viestejä: 1953
|
Lähetetty: 31.01.2017 21:11 Viestin aihe: |
|
|
Kiitolinja toi mieluisan paketin n. viikko sitten. Pitkäaikainen haave edistyi taas himpun verran.
Kiporin voimavirta dieselaggregaatilla on painoa vajaat 200kg. Aika rautaisen tuntuinen peli, mutta tuli se 2 miehen nostamana 'helpohkosti' rappusia ylös.
Maadoituksesta hyvä kysymys. Oiskohan se sähköiskuvaaran minimoimiseksi? Maadoituksesta pitää varmistaa vielä sähköasennus firmalta, miksi se tarvitaan ja miten tuo maadoitus tehdään, laitetaanko siihen maadoitusnuppiin joku kupari kaapeli roikkumaan maahan tms?
Ulostulo voimavirtaa ja valovirtaa. Valovirtaa max 1/3 voimavirran tehosta.
Kurkistus konehuoneeseen. Ylhäällä oleva punainen vipu käännetään oikealle starttiasentoon. Sähköstartilla käynnistys on vaivatonta. Sammutus painamalla oikean reunan punaisesta vivusta alas, jolloin ylävipu vapautuu vasemmalle.
Akku vasemmassa reunassa oli lähes tyhjä. Katsoin jostain takuupaperista, että valmistusvuosi 2012 . Eli liekö maannut 4-5 vuotta jossain varastossa?!??? Onneksi se hoitui autolaturilla kuntoon. Mitenköhän akku kuluu käyttämättömänä 4-5 vuoden aikana... se jää nähtäväksi. Varaudun siihen, että käyn vielä ostamassa uuden akun.
Tuossa t3tactical muistaakseni aiemmin mainitsi öljyn vaihtovälistä kiinalaisten värkkien kanssa. Otin tehdasrasvat pois ja laitoin tilalle ensimmäiset 10w-40 öljyt. Kulutus on ihan siedettävää, eli 15 litralla dieseliä tuo pyörii sen 12 tuntia. Laitoin 10 litraa tankkiin ja käytin konetta 7-8 tuntia. Tämän jälkeen vaihdoin sisälle toiset öljyt. Oli sen verran mustaa tervaa, että ihan hyvä oli vaihtaakin. Ajattelin toistaa tämän vielä 2 kertaa, jonka jälkeen vaihtoväli ohjekirjan mukainen 100 tuntia. Digitaalimittarista katsoin, että valovirran jännite oli aika tasainen - pääasiassa 229,6V - 230,0V välillä. Varmaan ihan riittävän hyvää kotikäyttöön. Latasin jo kännykänkin tuolla
Nyt kun vielä sähköasennusfirma ehtisi tulla tekemään verkonvaihtokytkimen asennuksen ja muut tähän liittyvät sähkötyöt, niin voisi kokeilla, miten tuo jaksaa pitää koko talon sähköjä päällä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
V_P_K Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Hei 2005 Viestejä: 382 Paikkakunta: Väylänvarsi
|
Lähetetty: 31.01.2017 21:55 Viestin aihe: |
|
|
Ostin satasella vanhan Hondan 650W aggrikaatin asuntovaunun akun lataukseen puskaparkissa. Ensin se ei käynyt ilman imua (virtaa tuli sopivasti), sitte putsattiin kaasari ja käynti parani. Pahaksi onneksi akkuporan laturi oli ensimmäinen pistoke joka tuohon kokeeksi tuikattiin, kärähti välittömästi. Eli antaa liikaa jännitettä, missä vika? Ja kannattaako amatöörin enää yrittää "korjata"..
Viimeinen muokkaaja, V_P_K pvm 31.01.2017 21:58, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3581 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 31.01.2017 21:57 Viestin aihe: |
|
|
Mukkis. Uusi akku voi tuossa ajassa aivan helposti olla jo totaalisen pilalla. Jos kuitenkin otti latauksen vastaan ja jännite ei tipu seistessä nopeasti, niin tuskin isoa hätää.
Viimeinen muokkaaja, Gerberos pvm 31.01.2017 21:58, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
t3tactical Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Elo 2004 Viestejä: 3963
|
Lähetetty: 31.01.2017 21:58 Viestin aihe: |
|
|
Muista putsata öljynsuodatin myös. Jonkunlaista metallilastua löytyy varmasti. Ja alusta asti vain synteettistä öljyä.
Meillä käyttö on verraten vähäistä ja kone seisoo kuukausia nykäisemättä, joten otin tavakseni lisätä synteettistä kaksitahtiöljyä dieselin sekaan. Semmoinen desi 20 litran jerryyn. Saamani ohjeen mukaan vähentää pumpun korroosiovaurioita merkittävästi. Ei tuo nyt paljon maksa, joten olen laittanut. Joskus on lorahtanut vähän reilummin ja mustaa savua pukkaa, säädin antaa kierrosta koneelle.
Polttoaineena on pidetty dieseliä, ja koetettu vain talvilaatua pitää varalla. Syystä että moottoripoltto-öljyn tankkaaminen on täällä jossain mittarikentän laidalla syrjemmässä ja vain kassan kautta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3581 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 31.01.2017 22:00 Viestin aihe: |
|
|
V_P_K. Joku säädin ehkä, siitä niin tiedä. Mutta eikös alijännite ole jopa vaarallisempi laitteille? voisko olla myös niin? Joku tietänee paremmin näistä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 31.01.2017 22:19 Viestin aihe: |
|
|
Tuo onkin mielenkiintoinen tuo öljy valinta.
Esim täällä sanoo kaveri korjaavansa noita työkseen, ja laittavansa aina mineraaliöljyä, ei milloinkaan synteettistä:
http://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php?topic=16179.30
Niminerkki pave. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras_a Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2013 Viestejä: 1953
|
Lähetetty: 31.01.2017 22:19 Viestin aihe: |
|
|
Gerberos kirjoitti: | Mukkis. Uusi akku voi tuossa ajassa aivan helposti olla jo totaalisen pilalla. Jos kuitenkin otti latauksen vastaan ja jännite ei tipu seistessä nopeasti, niin tuskin isoa hätää. |
Kyllä se ilmeisesti otti virtaa vastaan, kun muutaman tunnin latauksella kokeilin huvikseni startata ja lähtihän se käyntiin
Tuossa aggregaatissa käsittäåkseni on laturi, eli kun käyttää aggregaattia niin sen pitäisi samalla ladata akkua. Siksi ajattelin että samapa tuon antaa itse ladata itsensä.
No jos jostain syystä ei lähde seuraavalla kerralla kähntiin niin ainahan saa auton akusta varavirtaa. Ja sitten äkkiä vaan uusi akku kaupasta tilalle. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras_a Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2013 Viestejä: 1953
|
Lähetetty: 31.01.2017 22:23 Viestin aihe: |
|
|
t3tactical kirjoitti: | Muista putsata öljynsuodatin myös. Jonkunlaista metallilastua löytyy varmasti. Ja alusta asti vain synteettistä öljyä.
Meillä käyttö on verraten vähäistä ja kone seisoo kuukausia nykäisemättä, joten otin tavakseni lisätä synteettistä kaksitahtiöljyä dieselin sekaan. Semmoinen desi 20 litran jerryyn. Saamani ohjeen mukaan vähentää pumpun korroosiovaurioita merkittävästi. Ei tuo nyt paljon maksa, joten olen laittanut. Joskus on lorahtanut vähän reilummin ja mustaa savua pukkaa, säädin antaa kierrosta koneelle.
Polttoaineena on pidetty dieseliä, ja koetettu vain talvilaatua pitää varalla. Syystä että moottoripoltto-öljyn tankkaaminen on täällä jossain mittarikentän laidalla syrjemmässä ja vain kassan kautta. |
Kiitos vinkistä. Lastua luulisi tosiaan olevan. Pitää muistaa suodatin myös putsata.
En ollut tuosta 2_tahtiöljystä dieselin sekaan kuullut aiemmin, mutta täytyypä tutustua aiheeseen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras_a Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2013 Viestejä: 1953
|
Lähetetty: 31.01.2017 22:34 Viestin aihe: |
|
|
Kävinkin tarkistamassa mitä öljyä tulikaan laitettua koneeseen.
Motonetistä ostettu Motox 10w-40 osasynteettinen moottoriöljy. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras_a Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2013 Viestejä: 1953
|
Lähetetty: 31.01.2017 23:33 Viestin aihe: |
|
|
Mittasin sähkömittarilla aggregaatin akun napojen välisen jännitteen: tulos 12,54V.
Vertailun vuoksi Transportterista sama mittaus (uusi akku vaihdettiin autoon n. 1-2 kk sitten): tulos 12,48V. Laitoin saman tien lataukseen
Aggregaatin koekäytöstä on kulunut n. vuorokausi, ja jännite on vielä 12,54V. Joten luulisin, että ainakin jonkin verran on ottanut virtaa vastaan. Seuraava käynnistys (joskus myöhemmin) kertonee paljon, mitenkä hyvin hörähtää tuolla akulla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Repesorsa ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 9356 Paikkakunta: Sieltä
|
Lähetetty: 01.02.2017 00:27 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Maadoituksesta hyvä kysymys. Oiskohan se sähköiskuvaaran minimoimiseksi? Maadoituksesta pitää varmistaa vielä sähköasennus firmalta, miksi se tarvitaan ja miten tuo maadoitus tehdään, laitetaanko siihen maadoitusnuppiin joku kupari kaapeli roikkumaan maahan tms? |
Välttämättä se sinun "sähköasennusliikkeesikään" ei tiedä mitään varavoimaksi kytkettävien generaattoreiden "maadoituksista", eikä muistakaan kytkennöistä. Ne ovat erikoismiesten hommia.
Mitä itse luulet sanan "maadoitus" merkitsevän?
Lainaus: | Laitoin 10 litraa tankkiin ja käytin konetta 7-8 tuntia. |
Älä nyt helvetissä mene tekemään mitään noin typerää. Tuollaiselle 3000 kierrosta minuutissa käyvälle pienenelle Diesel-moottorille ei tee todellakaan hyvää käyttää sitä tuntitolkulla ilman kuormaa. Sellainen saa vain pelkkää vahinkoa aikaan. Moottori vain resonoi käydessään tyhjää ja "pikeentyy" ja nokeentuu aivan turhaan. Tuollainen moottori vaatii kuormaa!
Lainaus: | Oli sen verran mustaa tervaa, että ihan hyvä oli vaihtaakin. |
Ja ihan varmaan olikin. Mistä itse luulit tämän johtuvan?
Lainaus: | Ja alusta asti vain synteettistä öljyä. |
Ei missään tapaksessa mitään synteettisiä öljyjä tuollaisiin moottoreihin. Toki, jos vaikka haluaa saada moottorinsa ennenaikaisesti hajalle. Kiporin moottori tarvitsee vain peruslaadun mineraaliöljyä API CC/CD. Tämä on taas joku kummallinen uskomus, etä synteettiset öljyt olisivat jotenkin "parempia" mineraaliöljyihin verrattuna. Öljyinä käytetään valmistajan suosittelemia öljylaatuja. _________________ I'm back!
Viimeinen muokkaaja, Repesorsa pvm 01.02.2017 00:55, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Repesorsa ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 9356 Paikkakunta: Sieltä
|
Lähetetty: 01.02.2017 00:33 Viestin aihe: |
|
|
t3tactical kirjoitti: |
Meillä käyttö on verraten vähäistä ja kone seisoo kuukausia nykäisemättä, joten otin tavakseni lisätä synteettistä kaksitahtiöljyä dieselin sekaan. |
Tiesitkö, että ammattipiireissä varavoimakoneita on tapana koekäyttää kuomitettuna vähintään kerran kuukaudessa. Joissakin paikoissa vaikka viikoittain. Ja hyvälaatuinen dieselöljy ei aiheuta mitään korroosiota, joten aivan turhaa tuollaisten öljyjen lisääminen. Haittaa siitä vain on. _________________ I'm back! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5564
|
Lähetetty: 01.02.2017 08:02 Viestin aihe: |
|
|
EDIT: Virheellinen tieto poistettu.
Viimeinen muokkaaja, Koheltaja pvm 15.02.2017 20:42, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras_a Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2013 Viestejä: 1953
|
Lähetetty: 01.02.2017 09:24 Viestin aihe: |
|
|
Repelle siinä oli n. 50% kuorma, eli noudatettu juuri ohjekirjan mukaista 50% kuormaa sisäänajolle. Tuskinpa tuolla nyt konetta pilalle ajettiin, kun kerran maltoin ohjekirjankin lukea läpi ennen käynnistystä ja siinä mainittuja ohjeita noudattaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|