Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 20.07.2017 09:26 Viestin aihe: Mistä tonni lyijyä? Epäpuhdaskin käy |
|
|
Naapuri sai 15v veneprojektinsa valmiiksi ja venhon vesille, mutta vuosien varrella tulleet mieliteot ovat nostaneet painopistettä turhan ylös vene on vähän kiikkerä. Köliin pitäisi saada painoa lisää.
Vaan mistä enää tänäpäivänä lyijyä saa?
Akkuja keräilemälle tietysti, mutta happojen hävitys ja käsittely yleensäkin on vähän niin ja näin. Epäpuhdaskin tavara käy hyvin.
Romuliikkeet eivät taida käsitellä itse akkuja, vaan toimittavat ne sellaisenaan eteenpäin?
Joku stena tuskin myy moisia määriä ulos, enintään tähtitieteelliseen hintaan?
Ja rengaspajathan eivät nykyään ole vaihtoehto. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
late2 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Elo 2004 Viestejä: 15904
|
Lähetetty: 20.07.2017 09:34 Viestin aihe: Re: Mistä tonni lyijyä? Epäpuhdaskin käy |
|
|
RiUDE kirjoitti: | Naapuri sai 15v veneprojektinsa valmiiksi ja venhon vesille, mutta vuosien varrella tulleet mieliteot ovat nostaneet painopistettä turhan ylös vene on vähän kiikkerä. Köliin pitäisi saada painoa lisää.
Vaan mistä enää tänäpäivänä lyijyä saa?
Akkuja keräilemälle tietysti, mutta happojen hävitys ja käsittely yleensäkin on vähän niin ja näin. Epäpuhdaskin tavara käy hyvin.
Romuliikkeet eivät taida käsitellä itse akkuja, vaan toimittavat ne sellaisenaan eteenpäin?
Ja joku stena tuskin myy moisia määriä ulos, enintään tähtitieteelliseen hintaan? | Kuusakoskelta voi kysellä. Itse olen jemmaillut radoilta joissa on luotiloukut. Mulla on linoa tai "monoa" kuten asiantuntijat sanoo jonkin verran, saa pistää ratalyijyn sekaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
iivariiso Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2007 Viestejä: 6962
|
Lähetetty: 20.07.2017 09:42 Viestin aihe: |
|
|
Torissa näkyi joku myyvän lyijjylevyä eurolla kilon. Eikö se ole aika edullinen hinta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17159 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 21.07.2017 12:47 Viestin aihe: |
|
|
Kysyin onniselta, löytyy varastosta harkkona ja levyinä, 3.75e+alv. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tait Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 06 Mar 2004 Viestejä: 70
|
Lähetetty: 24.07.2017 19:48 Viestin aihe: |
|
|
betonia ovat rautaveneisiin laitelleet köliin |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Iso-Jaska Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Tam 2007 Viestejä: 2376 Paikkakunta: Lapland Finland
|
Lähetetty: 24.07.2017 21:13 Viestin aihe: |
|
|
Voi tuo betonin hinta houkuttaa verrattuna lyijyyn. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Elan Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 9139
|
Lähetetty: 25.07.2017 13:54 Viestin aihe: |
|
|
Ominaispaino on kyllä aika heikko betonilla verrattuna lyijyyn, joten betonikölistä tulee aikamoinen möykky. Voihan sinne tietysti pistää rajusti rautaa joukkoon. Ongelma on myös siinä, että lisäpainon painopiste pitäisi saada mahdollisimman alas, että siitä saisi parhaan hyödyn. Esimerkiksi purjeveneissä kölin paino on noin 40% koko veneen painosta ja köli on eväkoli, jossa painopiste saadaan alas.
Köyhdytetty metallinen uraani olisi parasta, jos jostain saattuisi saamaan. Irakista tai Kosovosta voisi löytyä amerikkalaisten jäljiltä. Haittapuolena tuossa on se, ettei voi osallistua useimpiin purjehduskilpailuihin, koska niissä on uraanikölit kielletty.
Viimeinen muokkaaja, Elan pvm 25.07.2017 14:08, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
fr0z Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Huh 2011 Viestejä: 2411
|
Lähetetty: 25.07.2017 13:57 Viestin aihe: |
|
|
Sisäampumaradat on aikamoisia lyijynkerääjiä ja siellä on jos jonkinlaisia luotiluukun puhdistustalkoita. Sieltä voisi pian sopuhintaan / ilmaiseksi saada kun tarjoutuu luotiluukun puhdistamaan. Minkälaisista määristä on sitten kyse... mene ja tiedä. _________________ Blaseristi... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17159 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 25.07.2017 15:07 Viestin aihe: |
|
|
Miksei rauta käy, 1/3 isomman tilavuuden vaatii kuin lyijy...
1000kg vaatii:
Eli betoni 400 litraa
Rauta 125 litraa
Lyijy 80 litraa noin karkeasti ottaen. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TA Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Huh 2014 Viestejä: 2383
|
Lähetetty: 25.07.2017 17:09 Viestin aihe: |
|
|
Valurautaa on käytetty ainakin ennen sotia tehdyissä kotimaisissa puurunkoisissa purjeveneissä. _________________ Eksyvä ei tietä kysy |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 25.07.2017 22:44 Viestin aihe: |
|
|
Alumiini- tai betonirunkoisessa ei romuteräs välttämättä ole hyvä ajatus, mutta perinteisesti kiviäkin voi käyttää. Käytettävissä oleva tila ja mihin paino pitää saada vaikuttaa runkomateriaalin lisäksi siihen mitä voi käyttä.
Tonni lisää massa on kuitenkin jo varsin isollekin veneelle sellainen muutos että se kannattaisi pohdituttaa suunnittelijalla miten vaikuttaa ja millainen paino miten sijoitettuna tarvittaisiin korjaamaan tilanne, ellei ole jo. Taas veneestä riippuen voikin olla niin ettei sekään muuta vakavuutta vielä kovin paljon, tai ylimääräisten rakenteiden ja tasapainoitusmasan yhteenlaskettu lisämassa vaikuttaa veneen ominaisuuksiin kokonaisuutena liian negatiivisesti. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Elan Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 9139
|
Lähetetty: 26.07.2017 12:12 Viestin aihe: |
|
|
valmet 412s kirjoitti: | Miksei rauta käy, 1/3 isomman tilavuuden vaatii kuin lyijy...
1000kg vaatii:
Eli betoni 400 litraa
Rauta 125 litraa
Lyijy 80 litraa noin karkeasti ottaen. |
Raudassa on se hankala puoli, että sen muotoilu olemassa olevan veneen rakenteisiin on aika hankalaa kotikonstein. Betonin ja lyijyn voi valaa amatöörikin. Ilmeisesti kyse on moottoriveneestä, jossa paino tulee pilssiin ja se on saatava sinne sopimaan mahdollisimman hyvin.
Lisäpainon painopiste painopiste pitäisi saada mahdollisimman alas ja tilavuutta vievä huonosti muotiltava aine lisää väsitämättä myös tarvittavaa massaa verrattuna optimiratkaisuun. Lisäksi tietysti pilssistä pitää pystyä poistamaan vesi, joten lisäpaino pitää muotoilla senkin takia järkevästi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tupajumi Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Jou 2012 Viestejä: 233 Paikkakunta: itä-suomi
|
Lähetetty: 31.07.2017 11:18 Viestin aihe: |
|
|
Elan kirjoitti: | valmet 412s kirjoitti: | Miksei rauta käy, 1/3 isomman tilavuuden vaatii kuin lyijy...
1000kg vaatii:
Eli betoni 400 litraa
Rauta 125 litraa
Lyijy 80 litraa noin karkeasti ottaen. |
Raudassa on se hankala puoli, että sen muotoilu olemassa olevan veneen rakenteisiin on aika hankalaa kotikonstein. Betonin ja lyijyn voi valaa amatöörikin. Ilmeisesti kyse on moottoriveneestä, jossa paino tulee pilssiin ja se on saatava sinne sopimaan mahdollisimman hyvin.
Lisäpainon painopiste painopiste pitäisi saada mahdollisimman alas ja tilavuutta vievä huonosti muotiltava aine lisää väsitämättä myös tarvittavaa massaa verrattuna optimiratkaisuun. Lisäksi tietysti pilssistä pitää pystyä poistamaan vesi, joten lisäpaino pitää muotoilla senkin takia järkevästi. |
Entäs rautaseoksinen betoni? Meillä käytettän töissä juurikin tuommoista kun tarvitsee vain painoa ja tilavuutta ei hirveästi ole. Jos en hirveesti muista vikaan,ni olikohan painoa noin 6t per kuutio. Kysäse paikalliselta betonitehtaalta _________________ "Yhteiskunnan pahin vihollinen on itsenäisesti ajatteleva yksilö" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|