Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
tuopponen Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 26 Mar 2014 Viestejä: 55
|
Lähetetty: 15.08.2017 20:19 Viestin aihe: haulikon supistaja |
|
|
Mitenhän mahtaisin saada tuosta haulikosta supistajan kun näyttää edellisellä omistajalla unohtunu paikalleen muutamaksi vuodeksi? Kenties. Kyseessä päälleikkäis piippunen tussari |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Solifer Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Maa 2005 Viestejä: 13224
|
Lähetetty: 15.08.2017 20:31 Viestin aihe: |
|
|
Piipun pää purkkiin jossa "irroittajaa" eli jotain matalaviskoosista lioutinta/öljyä pariksi päiväksi. Sitten kuivaat pahimmat öljyt ja anna holkille kylmäspräytä jonka pitäisi supistaa holkkia piippuun nähden. Sitten hyvä holkkiavain käyttöön ja holkki irti.
Kannattaa ennen spräyn käyttöä selvittää missä päässä holkkia ne kierteet ovat ja laittaa erityisesti siihen kohtaan piipun sisälpuolelle kylmäspräytä. Kylmmäspäytä voi joutua käyttämään useamman kerran jos holkki on päässyt ruostumaan.
Jos ei auta niin vie asesepälle. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nimrod Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Elo 2005 Viestejä: 15027
|
Lähetetty: 15.08.2017 20:35 Viestin aihe: |
|
|
Edellä hyvät ohjeet, joskin liottaisin pidempään. Periaatteessa kannattaa "unohtaa" se piipunsuu likoamaan purkkiin jossa ruosteenirrottajaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Oskari Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2004 Viestejä: 4425
|
Lähetetty: 15.08.2017 20:42 Viestin aihe: |
|
|
Nafta on aika hyvä liuotin, kun koittaa avata holkkia niin kaveri on hyvä olla. Pakkaa ne avaimet olemaan aika rimpuloita ja helposti lipsahtaa ja kulmat kärsii supparista = avaaminen vaikeutuu. Ase kiinni johonkin vaikka viilapenkkiin ja pyyhettä tms ympärille, perä lattiaa tms vasten tuettuna ettei ase pääse luistamaan ja tule turhia työstöjälkiä, toinen painaa avainta piippua vasten ja toinen vääntää. Kierteiden hyvä puhdistus ja kuparitahnaa tms väliin kun laittaa holkit paikoilleen takaisin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ollari Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Hei 2006 Viestejä: 12377
|
Lähetetty: 15.08.2017 23:45 Viestin aihe: |
|
|
Mikä tää kuparitahnajuttu on, mitä usein näkee suositeltavan. Milä on kuparin funktio?
Lisääkö se kitkaa, ettei pyöri itsekseen auki?
Mun käsittääkseni kupari kuitenkin ruosteen suojauksen kannalta lähinnä aiheuttaa teräksen syöpymistä. Vai onko se samanlainen lisäaine kuin litium, vaikuttaa rasvan muihin voiteluominaisuuksiin eikä kyse ole metallisesta kuparista? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Oskari Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2004 Viestejä: 4425
|
Lähetetty: 16.08.2017 05:51 Viestin aihe: |
|
|
On tullut käytettyä kiväärin vaimentimen kierteissä ja haulikon suppareissa, samoin autossa pulttien ja muuttereiden välissä, ei ole vielä tullut korroosiota, tahnan vaikutusalueelle.
Avattua saa paremmin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TA Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Huh 2014 Viestejä: 2365
|
Lähetetty: 16.08.2017 08:39 Viestin aihe: |
|
|
Kuparitahnalla kai on lämmönkesto se merkittävin ominaisuus miksi sitä käytetään. Kestää ilmeisesti jopa 1100 astetta lämpöä niin ei pala sinne kierteeseen vaikka kävisi piippu vähän lämpimäksi. _________________ Eksyvä ei tietä kysy |
|
Takaisin alkuun |
|
|
k08888 Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Lok 2011 Viestejä: 697
|
Lähetetty: 16.08.2017 09:39 Viestin aihe: |
|
|
En oo kuparitahnalla voideltua nähny ruostuneen.
Supistajiin oon laittanu, ja aina irtoo käsin.
Vaimentimen kierteisiin en taas, mutta ei siitä haittaakaan kait olis. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
spollari Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Syy 2008 Viestejä: 473 Paikkakunta: Mansester
|
Lähetetty: 16.08.2017 16:57 Viestin aihe: |
|
|
TA kirjoitti: | Kuparitahnalla kai on lämmönkesto se merkittävin ominaisuus miksi sitä käytetään. Kestää ilmeisesti jopa 1100 astetta lämpöä niin ei pala sinne kierteeseen vaikka kävisi piippu vähän lämpimäksi. |
Tuota...ainakin haulikon kohdalla melko turha pointti. Minä käytän synteettistä ruiskuvaseliinia tai CRC:n multilubea supistajiin. Joskus SRA -harjoituksissa hellekelillä ampunut pumpparilla 30 laakia putkeen niin nopeasti kun 1+7 kapasiteettia on ehtinyt lataamaan ja tyhjentämään...ei todellakaan pala, vaikka ilmoitettu lämmönkesto taitaa olla "vain" +180 astetta. Haulikon piippu on niin ohutta materiaalia, että se jäähtyy nopeasti. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nimrod Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Elo 2005 Viestejä: 15027
|
Lähetetty: 16.08.2017 19:12 Viestin aihe: |
|
|
Periaatteessa aivan sama mitä kunnollista rasvaa käyttää. Kuparitahnaa on tullut käytettyä, mutta CRC Multilube on mukavampi kun se ei sotke niin vietävästi. Kunnon rasva kierteessä ja kunnollinen kiristys supparille takaavat sen, että kierteeseen ei pääse kaasuja tai vettä tai muuta vastaavaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
veetee Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 5989
|
Lähetetty: 16.08.2017 19:20 Viestin aihe: |
|
|
Sama mitä rasvaa käyttää, jos ne irtosupistajat irrotetaan säännöllisesti ja kierteet putsataan ja voidellaan. Jos taas jätetään hautumaan vuosiksi, niin sitten eri asia.
Itselllä oli yksi ruuvi jumissa viime viikolla; katkoin pari Wurthin Zebra T15-kärkeä siihen, halpparit meni propelliksi. Sitten sain kaverilta sen kehuman Rockfordin Seize Eze PE -purkin. Pistin pariin kertaan sitä ja annoin hautua. Jo vain irtosi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TA Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Huh 2014 Viestejä: 2365
|
Lähetetty: 16.08.2017 20:57 Viestin aihe: |
|
|
spollari kirjoitti: | TA kirjoitti: | Kuparitahnalla kai on lämmönkesto se merkittävin ominaisuus miksi sitä käytetään. Kestää ilmeisesti jopa 1100 astetta lämpöä niin ei pala sinne kierteeseen vaikka kävisi piippu vähän lämpimäksi. |
Tuota...ainakin haulikon kohdalla melko turha pointti. |
No niin varmaan onkin mutta en kuparitahnalla lämmönkeston lisäksi muutakaan ominaisuutta keksi miksi sitä pitäisi ylipäänsä käyttää. Itse käytän wd40 ja kun silloin tällöin irrottaa ja pyyhkii puhtaaksi niin hyvin toimii sekin. _________________ Eksyvä ei tietä kysy |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26667
|
Lähetetty: 16.08.2017 23:34 Viestin aihe: |
|
|
kuiva voide ollenee hyvä, kova lämmön kesto nii kuumaan ku kylmäänki, ei kerää töhnää iteensä.
mm. pv käyttää jotain hoppeista THREAD-EZE tahnaa tykeissä heittimissä jne. kierteille, kestää korkeita paineita ja lämpötiloja,,,mainostetaan kiinnileikautumattomana. Eikä se kyllä ole viellä kertaakaan pettäny vaimentimissa jne. kierteissä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sabatti Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Mar 2006 Viestejä: 425 Paikkakunta: Isokyrö
|
Lähetetty: 18.08.2017 13:43 Viestin aihe: |
|
|
Jarrunesteessä kun liottaa niin irtoaa ruosteisemmatkin kapulat toisistaan..
Molycote nimistä tahnaa olen aina laittanut subistajan kierteisiin.
Sitä käytetään sorvien ja työstökeskuksien työkaluissa teräpalojen kiinnitysruuveissa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|