Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
late2 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Elo 2004 Viestejä: 15796
|
Lähetetty: 30.08.2017 18:02 Viestin aihe: |
|
|
Tän päivän on tullut ajeltua vaimon Kodiaqilla, aamulla kävin irrotuttamassa takapenkit ja sitten käytiin kaupoilla. Mazda mokoma alkoi surisemaan eilen, tyttärellä oli harrastuksia, öljyt katsoin, niitä oli mutten muita litkuja oikein kuumasta autosta saanut katsottua. Perse jos hajoaa juuri nyt, pitäisi käydä leimaamassa alkukuussa. Dusteriin pantiin viikonloppuna jo takapenkit kiinni. Kyllä tuohon Kodiaqiin voisi tottua, iso ja vähän kankea parkkipaikalla mutta tiellä mukava. Ja saattais tuohon DSG:henkin tottua, ei ole vaan tomaatit ihan mun makuun, tiedä edes mikä kone tuossa on, kohtalaisen järeä kiisseli kuitenkin, rapistaa vaan kun lähtee risteyksestä, melkein Mazda lähtee rivakammin vaikka siitä on kaakkeja karannut jo parinkymmenen vuoden aikana vihreämmille laitumille. Korjaajalle puhuin aamulla Mazdasta, "jos siellä öljyä on ei siinä iso vika voi olla", täytyy käydä näyttämässä. Hankala kyttäillä yksin mistä surisee, moottorin kierroksista tuntuu olevan kiinni, pitää vissiin lapset opettaa painaan kaasupoljinta, tai ainakin toinen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
olavikuulapää Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Jou 2016 Viestejä: 2174 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 30.08.2017 21:14 Viestin aihe: |
|
|
Miulla joskus kansipahvin vaihdosta alkanut remppa läks laukalle. Tuli sitten lopulta lähes täydellinen koneremppa, runkolaakerit jäi vain vaihtamatta.
No toivottavasti surinan lähde ei ole mitään vakavaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
iivariiso Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2007 Viestejä: 6956
|
Lähetetty: 05.09.2017 23:45 Viestin aihe: |
|
|
Nyt on "uusi" jahtiauto haettu kotiin. Köyhän kokeiluna katotaan saako halvalla kohtuullista jahtiautoa. Citikan c5:nen 226 tonnia ajettuna ja sisältä sekä päältä oikein siisti. Jakopää ja vesipumppu vaihdettu sekä jousitus huollettu 6 tuhatta kilsaa takaperin. Samalla normaalit huollot ja täys huoltokirja. Ensimmäiset reilu 500 kilometriä meni oikein mukavasti eikä kuulu mitään ylimääräisiä kolinoita. Hintaa oli huimat 1250 euroa ja katsastettu elokuussa ilman vikoja. Uudet kesä- ja talvirenkaat joten kuluvia osia ei ihan heti toivottavasti tarvi vaihtaa. Nyt sen näkee voiko halvalla saada toimivan "jahti"auton.
Syy miksi lähdin kokeilemaan kyseistä kampetta oli jousitus. Siinä on korkeimmalla säädöllä liki 25 senttiä maavaraa ja sillä pitäisi jo päästä kohtuu huonoa tietä eteenpäin. Toki neliveto puuttuu mutta kyllä se priuksen tässä hakkaa. Sillähän ei uskalla ajaa havunneulasen yli. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
äRPee Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 2636
|
Lähetetty: 06.09.2017 06:43 Viestin aihe: |
|
|
Ei sillä korkeimmalla asennolla kyllä juuri ajella, renkaat kyllä nopsa vaihtaa kun pyörä on ilmassa muutamalla kevyellä kammen pyöräytyksellä. Ihan hirvee lulla muuten, tilava kyllä ja farkkuna melkein siljaline. Takajarrut jäätyy talvella ja käsijarru on etupyörissä. Kunnossa jos pysyy niin kähee peli siis. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
k08888 Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Lok 2011 Viestejä: 697
|
Lähetetty: 06.09.2017 07:33 Viestin aihe: |
|
|
Juu aika kivirekiä nuo sitikat, ei se ajamiseen oo tarkotettu kun jouset lykkää pisimpään asentoonsa. Ei ainakaan missään epätasasella. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koukkupolovi Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 6824 Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa
|
Lähetetty: 06.09.2017 08:10 Viestin aihe: |
|
|
Kuka se huonolla tiellä kovaa ajaakaan?
Se korkein asento on tarkoitettu korkean kivikon, liejukon tai monttupaikan ylitykseen kuten myös paksumpaan lumeen. Tottakai jousitus menee ylimmäsä asennossa kovaksi.
Valmistaja varoittaakin ajamasta yli 30 km/h ylimmällä asennolla.
Normaalisti ajetaan alemmilla asetuksilla ja hankalan paikan tullen nostetaan kori ylemmäs. Pahan paikan jälkeen kori tietenkin palautetaan normaalitasolle. Ja kas, siinäpä sitikka menee pahasta paikasta huoletta, kun avensikset ja matalat nelivedotkin jäävät kaihoisana katselemaan. Pienellä totuttelulla homma sujuu sutjakasti.
Paksussa lumessa ajon jälkeen kannattaa ajaa muutamia kertoja joitain metrejä eestaas ja jarruttaa tiukasti, jotta lumi irtoaa ja sulaa jarruista.
Sitikan jarrut eivät jäädy likikään niin hyvin kuin esim Opeleissa. Niiden kanssa oli joskus otettava töhö sulatusavuksi.
Nimim 200 tkm sekä Opelilla että Sitikalla. _________________ Hoc iam omni varietate caret. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
iivariiso Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2007 Viestejä: 6956
|
Lähetetty: 06.09.2017 08:12 Viestin aihe: |
|
|
Ei kai sillä korkeimmalla säädöllä saa ajaakkaan kuin 10 km/h. Pääsee tarvittaessa kuitenkin sen isomman kiven yli joka tällä hetkellä pysäyttää matkan. Keskimmäinen taso nostaa 5 senttiä autoa ja pystyy ajamaan 40:ä ja sekin auttaa jo monesti paljon kun puhutaan henkilöautosta.
Tuo on hätsbäkki versio ja ei se kyllä yhtään hassumpi ollut ajaa sekä selkeästi lyhyemmän tuntuinen kuin farmari. Oulusta Lempäälään junalla ja takaisin autolla. Ajoin paluumatkan yhden pysähdyksen taktiikalla eikä tuntunut edes pahalta. Tuli kuitenki kaikenkaikkiaan yli 11 tuntia istumista koko päivälle.
Noo katotaan miten se kilometrejä kestää ja paljonko niille tulee hintaa. Eihän tuossa korkealta tipahda. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nuuska Kanta-asiakas
Liittynyt: 31 Lok 2008 Viestejä: 1833
|
Lähetetty: 06.09.2017 08:26 Viestin aihe: |
|
|
Mullakin oli BX 90-luvulla, ja tuo maavaran säätö oli tosi hyvä.
Mutta nyt on ollut paku vuoden verran. Kaikki kamppeet, kuten 68 litran jäähileboksi, moottorisaha ja koira, mahtuvat helposti mukaan. Varustelekan kenttäsänky, patja, makuupussi ja pikkukeittiö ovat jatkuvasti mukana. Autotyyppi tulee pysymään samana, seuraava ehkä 4WD. _________________ Sako, Riihimäki, Suomi
ABU, Svängsta, Sverige |
|
Takaisin alkuun |
|
|
iivariiso Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2007 Viestejä: 6956
|
Lähetetty: 06.09.2017 09:51 Viestin aihe: |
|
|
Joutuu vain maksamaan vastaavassa kunnossa ja kilometreillä ajetusta pakusta melkein kymppitonnin. Jos ei näitä pienempiä pakuja oteta huomioon eikä nelivetoja. Ei nelivedoissa taida etes riittää.
Itellä kun ei koiraa ole niin pärjää pienemmällä.
Keskikulutus tuolla ensimmäisellä 500:lla kilometrillä oli 6,9 litraa ja aika hyvillä nopeuksilla ajettuna. Ei minusta kovin paha. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
late2 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Elo 2004 Viestejä: 15796
|
Lähetetty: 06.09.2017 21:23 Viestin aihe: |
|
|
Nyt on latellakin Duster. Pitäis vielä opetella ajamaan, tuosta paljoa hyötyä oli jos ajaa kuin passatilla. Vaihteet on hassut, saa kiihdyttäessä vaihtaa kuin moottoripyörässä. Katurenkaat mutta ehkä nuo alkuun riittää, katuajoa kuitenkin lähes kaikki, saa nähdä. Tuossa ei kyllä ehkä huomaisi vaikka olisi karkeammatkin alla.
Mulla oli joskus 308, vaimon kanssa päätettiin tehdä kauniin syyspäivän kunniaksi pieni peltoretki, eikö se vähän paljaampaan paikkaan juuttunut. Ei ollut paha paikka työntämällä meni eteenpäin mutta omalla voimalla ei yhtään. Oli niin surkuhuopaisa tilanne että naurettiin kippurassa. No, kohta haettiin vähän karkeampaa kumin alle, ei se siellä enää ole. Ja kohta joku kertoo että 308:lla pääsee vaikka puuhun. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
iivariiso Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2007 Viestejä: 6956
|
Lähetetty: 06.09.2017 22:24 Viestin aihe: |
|
|
Dusteri hieman karheammilla renkailla menee jo niin hyvin että olet pian kiinni pahemmassa paikassa kuin osaat arvatakkaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
late2 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Elo 2004 Viestejä: 15796
|
Lähetetty: 06.09.2017 23:03 Viestin aihe: |
|
|
iivariiso kirjoitti: | Dusteri hieman karheammilla renkailla menee jo niin hyvin että olet pian kiinni pahemmassa paikassa kuin osaat arvatakkaan. | Vaimo oli aika tyytyväinen, joskus oltiin jossain sellaisessa paikassa jossa ei autolla oikeastaan kannattaisi ajaa, "pannaan vaan neliveto päälle, tää menee mihin vaan", ei ole varmaan kyllä kokeillut. Mutta kumeistahan tuo on tosiaan kiinni, pitäsis melkein ostaa kolmannet kiekot että viittisi jotain nappulakumeja hommata.
Kodiakin katsastuksen kanssa tuli vähän viivettä, tuli Forester sijaisautoksi, voisi sanoa uudenkarhea kun oli mittarissa 200 km kun vein sen pois. Hauska myyjä oli, "mitäs tykkäsit", meinas vissiin myydä mulle tuollaisen. Katteltiin siinä Kodiaqin vipuja ja nappeja ja puhuttiin asiaa. Jossain vaiheessa leukaili, "aina joskus asiakkaat kyselee mitä eroa on Subarulla ja tavallisella autolla", "subarukuski kävelee kauempaa". |
|
Takaisin alkuun |
|
|
olavikuulapää Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Jou 2016 Viestejä: 2174 Paikkakunta: Savonlinna
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
pikkuhornet Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Maa 2008 Viestejä: 2524
|
Lähetetty: 07.09.2017 23:45 Viestin aihe: |
|
|
Joo, suoraan tuolta rengasliikkeeseen, ettei tuu turhia mutkia. Noilla hinnoilla ympärivuotiset. On silti nastat kovalle talvelle erikseen lantikkaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
KORO Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2011 Viestejä: 333
|
Lähetetty: 08.09.2017 07:16 Viestin aihe: |
|
|
olavikuulapää kirjoitti: | https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto-33-12.5-15/?orderby=prix
Täytyisi tilata hoojiihin uudet renkaat. Onko kukaan ostanut tuolta? |
On tullu tilattua parikin kertaa.hyvin on toimitukset pelannu _________________ Tulisi kesä ja kärpäsiä, köyhillekin ystäviä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|