Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Coltiainen Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Hel 2007 Viestejä: 303
|
Lähetetty: 02.12.2017 18:19 Viestin aihe: |
|
|
Oskari kirjoitti: | Diesel ei kierroksilla tehoa lisää, 3500rpm jälkeen alkaa teho laskemaan yhden virityspajan velhon mukaan |
Joo, kyllähän se teho laskee tehon maksimikierrosten jälkeen, mutta kyse on siitä mitenkä paljon. Joissakin dieseleissä teho leikkautuu rajusti, toisissa taas tehokäyrä laskee loivasti, esim Hondan 2,2 diesel. Tojon uudessa myllyssä on kanssa jouhevuuttaa maksimitehon ylittävillä kierroksilla. Auttaa huomattavsti ajettaessa vaikeissa olosuhteissa. Ja vaikeilla olosuhteilla tarkoitan paksussa lumessa kahlaamissa, esim auraamittomilla teillä joilla on lunta yli akselien navan ja maasto on mäkinen... Tietysti automaatti ois paras ko. olosuhteisiin. Itellä on kokemuksia muutamasta nelivetopickupista mm. D21 ja D22 Nisusta, KUN25 Hiluxista ja tästä nykyisestä. Yhteensä noilla on tullut ajettua yli 500tkm. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hitleri Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Kes 2006 Viestejä: 4750
|
Lähetetty: 02.12.2017 20:14 Viestin aihe: |
|
|
Ihtellä kun ei noista automaattilootista oo juur minkäänmoista kokemusta, ni mitenkä ne oikein pellaa esim. noissa uusimmissa Hiluxeissa kun aletaan nimenommaan ummessa hinkkaamaan? Omat kokemukset vaan manuvaihteisella turaamisesta, mutta meneekö tomaattilaatikolla paremmin vai uuvahtaako hankeen het kättelyssä?
Onko kukaan muuten tuonut/tuottanut Hiluxia lähiaikoina Saksasta eli Ruotsista? _________________ Vaan varmoilta paikoilta ohi! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
iivariiso Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2007 Viestejä: 6962
|
Lähetetty: 02.12.2017 21:02 Viestin aihe: |
|
|
Nissanin Navaraa saa Ruotsista melko edulliseen hintaan. Tiiä sitte paljonko niihin tulee veroa päälle. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
M. K. R2 Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 04 Syy 2017 Viestejä: 47 Paikkakunta: Tunturilappi
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3619 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 03.12.2017 01:24 Viestin aihe: |
|
|
Heh, maasto-ominaisuuksista voi olla montaa mieltä. Uuden hilun 265:set pyörät ei ole kyllä mistään kotoisin. Loskatielläkin vaaralliset. Automaatti yleisesti on tunnoton, ja vaatii todellakin avustmia jos jonnekin mielii. Ja vanhoissa alavääntö aivan tyjäkäynnin tuntumassa parempi, joka auttaa pahoissa paikoissa ylävääntöä enemmän. Ajatus on se ettei pyörän anneta sutia. Toisille maastoajo on kuin offroad ajoa ja se on komeeta kun kura lentää. Huonoissa olosuhtuéissa ajaminen on taitolaji. Tätä taitoa on yhä harvemmalla, ja silloin se kura ja loska lentää ellei ole luistonestoa, joka sekin sallii väh luistoa, joka tappaa etenemisen. Itsellänikin olisi parantamisen varaa tässä taidossa, se pitää myöntää. On varmaan tilanteita että pitää saada lieju pois kuviosta ja blaa blaa, mutta yleisemmin on tärkeämpää mennä eteenpäin kuin jauhattaa.
Tommosta uutta hiluxia jonkun verra saanut kopasta, ja muuten kyllä varsin makia peli. On ihan juhlaa sekin, ettei tartte niitä napalukkoja enää pyöritellä, muusta mukavuustasosta puhumattakaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Oskari Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2004 Viestejä: 4470
|
Lähetetty: 03.12.2017 09:17 Viestin aihe: |
|
|
Onko noi uudemmat niitä jatkuvasti ns 4 vetoja? Ainakin Hiace ja Cruiseri on.
Napalukkoja jos ahdistaa käännellä niin saa automaattisia.
Vanhempi kottero itsellä ja kuitenkin takavedolla tulee ajettua se 7-80% , harvoin on napalukot päällä ja nelikko. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hitleri Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Kes 2006 Viestejä: 4750
|
Lähetetty: 03.12.2017 09:17 Viestin aihe: |
|
|
Nii elikkä automaatti hangessa huonompi ku ihte manulla kepittää ja poltella kytkimen käryä? Alavääntöhän se nimenomaan tuommosessa ajossa tärkein on! Osaako automaatti hakea lootasta oikean pykälän oikeaan aikaan kun umpisessa edetään?
Tuota napalukkohommaa en niinkään laskd eduksi. On meinaan vanhemmissa Hiluxeissa idioottivarnat pelit! Ei tarvihe rempata ikkään! Toista se hannii kuulemma olla näissä sähkösissä jo... jos ei viihti käsin käydä sen verta lukkoja kääntämässä, ni se on jo laiskuuden huippu minusta. _________________ Vaan varmoilta paikoilta ohi! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 03.12.2017 09:22 Viestin aihe: |
|
|
Automaatin hyvyys lumessa varmaan riippuu automaatin hyvyydestä. Tuossa maantie-Mazdassa laitan lumessa lootan manuaalille ja korkeammilla kierroksilla. Otan myös luistoneston ja ajovakauden hallinnan pois päältä. Mutta ei tuo olekaan edes mikään huonon tien auto. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Coltiainen Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Hel 2007 Viestejä: 303
|
Lähetetty: 03.12.2017 09:36 Viestin aihe: |
|
|
Omassa talvipyörinä 215/85-16 sirkkelinterät. Halkaisija sama kuin 17" ensiasennuspyörillä. Ehkä 235/80-17 olisi myös käypäiset. Kapeaan renkaaseen on ketjujenkin laittaminen helpompaa.
Automaatin etuhan on se ettei veto katkea vaihtamisajankohtana, kuten manuaalilla tuppaa käymään. Napalukkoja ei taida olla enää missään uusissa vehkeissä, suurimmassa osassa etuperä pyörii aina mukana, oli kardaani kytketty tai ei. Joissakin etuperän pyöriminen estetään katkaisemalla toinen vetoakseli sähköisesti... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
joku vaan Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Tou 2016 Viestejä: 443
|
Lähetetty: 03.12.2017 09:49 Viestin aihe: |
|
|
Juniorille hakastiin pari viikkoa sitte fordin rangeri 2008 oli vuosimalli ja 107 ajettu, on aivan sikasiisti peli joka paikasta, tekniikalleen ja ajolleen viimosen päälle mutta eihän noista sitte kuitenkaan loppupeleissä tiiä mitä ne on ennen ku aikasa on pitäny, yhtäkkiä ny kuitenki aattelis että ku normaalisti huoltaa eikä ala rääkkään peliä missää mahottomissa paikoissa nii eiköhän tuossa autoa oo pitkäksi aikaa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
joku vaan Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Tou 2016 Viestejä: 443
|
Lähetetty: 03.12.2017 09:53 Viestin aihe: |
|
|
Juniorille hakastiin pari viikkoa sitte fordin rangeri 2008 oli vuosimalli ja 107 ajettu, on aivan sikasiisti peli joka paikasta, tekniikalleen ja ajolleen viimosen päälle mutta eihän noista sitte kuitenkaan loppupeleissä tiiä mitä ne on ennen ku aikasa on pitäny, yhtäkkiä ny kuitenki aattelis että ku normaalisti huoltaa eikä ala rääkkään peliä missää mahottomissa paikoissa nii eiköhän tuossa autoa oo pitkäksi aikaa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
juhis.t Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Tou 2009 Viestejä: 534
|
Lähetetty: 03.12.2017 11:38 Viestin aihe: |
|
|
Automaattihan on tosi hyvä maastossa ja umpisessa. Nykyäänhän armeijankin maastokalusto alkaa olla automaattia ja osa ollut jo tosi pitkään.
Toki automaattikin pitää opetella. Pajerossakin laittaa alennusvaihteen ja sitten mäessä käyttää manuaalupuolella tai jos ei muuten halua laatikon vaihtavan. Manuaalin puolen ykköseltä löytyy sit alamäkijarru, jos pitää jyrkkiä mäkiä laskea. Automaattia pystyy ajamaan siten, että kaasulla pidetään kieroksia ja jarrulla hillitään vauhtia, niin ei voimakaan silloin koneesta lopu. Toki tuolla tavalla, jos pito riittää, niin murrokset ovat tiukilla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3619 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 03.12.2017 13:23 Viestin aihe: |
|
|
Ei mulla kyllä nelivetoautomaatista ole loskatietä kummemmista olosuhteista komemusta, mutta ilman luistonestoa liikkeellelähtö pahasta paikasta on ihan avutonta. Ainakin niin se oli kaks vetosissa vanoissa autoissa. Manuaalina kaksvetosellakin pääsi aivan eri lailla. En usko että tilanne ols nykyvehkeilläkään erilainen ilman luistonestoa. Ja onhan se luistonesto uusissa kaksveoisissakin oli automaatti tai ei. Mutta jos mulle kypäinen auto olisi olemassakaan automaattina, hankkisin sellaisen vaikka se hieman huonompi olisikin menemään. On siinä vaan puolensa. Semmosia vaan ei ole koskaan valmistettu.
Siihen en ota kantaa kestääkö automaattinen napalukko tai mikä se nyt sit sähköisesti kytkettävissä onkaan. On totta että voimansiirto kaikkineen vanhoissa hiluissa on idioottivarmaa. Mutta jos vehkeet toimii, on selvää että on mukavampaa kääntää nuppia hytissä kuin käydä ne kahlaamassa ulkopuolella. Jos se jotenkin statusta nostattaa ni voihan siellä ulkona käydä rämpimässä vaikka huvikseen sähköllä kytkettävässäkin. Harmillista jos noissa jo jotain murheita on ollut.
Kohta olis yks vanha, 2001, idioottivarma ja siisti hiluxi vähillä kilometreillä tulossa myyntiin, kunhan pesen sen ja käyn siihen tuoreen leiman hakemassa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
juhis.t Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Tou 2009 Viestejä: 534
|
Lähetetty: 03.12.2017 14:51 Viestin aihe: |
|
|
En oo kyllä tarvinnut luistonestoa pahassa paikassa, toki itsellä maasturista lukot löytyy.
Rekallakin otan luistoneston pahassa paikassa pois, niin menee mielestäni paljon paremmin, eikä luistonesto leikkaa vetoja ja tehoja. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lonely Rider Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Lok 2009 Viestejä: 2758 Paikkakunta: Häme
|
Lähetetty: 03.12.2017 18:02 Viestin aihe: |
|
|
Coltiainen kirjoitti: | Omassa talvipyörinä 215/85-16 sirkkelinterät. Halkaisija sama kuin 17" ensiasennuspyörillä. Ehkä 235/80-17 olisi myös käypäiset. Kapeaan renkaaseen on ketjujenkin laittaminen helpompaa.
Automaatin etuhan on se ettei veto katkea vaihtamisajankohtana, kuten manuaalilla tuppaa käymään. Napalukkoja ei taida olla enää missään uusissa vehkeissä, suurimmassa osassa etuperä pyörii aina mukana, oli kardaani kytketty tai ei. Joissakin etuperän pyöriminen estetään katkaisemalla toinen vetoakseli sähköisesti... |
Mulla on kanssa hiluxissa 215/85-16 kumit. Hyvin toimii, ja tosiaan ketjutkin on helppo asentaa.
235/80-17 on kokolailla sama halkaisija kuin 235/85-16, joka taas oli Land Rover Defenderin vakiokoko. Lienee OK huonoihin olosuhteisiin.
Muistaakseni renkaan leveys (esim. 235) ei tarkoita tietä koskettavan kontaktipinnan leveyttä, vaan ko. renkaan suurinta leveyttä joka on yleensä jossain kohtaa kumin kylkeä. Vaihtelee toki merkeittäin ja malleittain. Omissa 215/85-16 kumeissa kontaktipinta on selvästi alle 215 mm leveä. Samoin olen katellu tutun autossa 235/85-16 talvikumeja, jotka näytti huomattavan kapeilta kontaktipinnaltaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|