Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Quad vadis Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 06.09.2018 12:17 Viestin aihe: |
|
|
JSP kirjoitti: | Quad vadis kirjoitti: | Ei tuota mustaa kyl ees hinkkaamalla saa loppumaan, oisko 7mm paksu tuo terän hamara. Syksyllä terotan ja jahdinjälkeen tarvittaessa oikaisu. Ei se paljoa kulu. Varmasti kestää loppuelämän.
Miten ihmeesä nylkiessä saa puukonterän lohkeemaan?? |
Missä rosellissa 7mm paksu terä?
UHC terä ihan ok, mutta kahva täysin kelvoton ja tuppi vielä huonompi. Puukko ei pysy siellä ja jos sitä vyössä roikottaa niin nahkainen lenkki ei kestä. Jäänyt melko vähälle käytölle nykyään. |
Eihä se ol kun 4,5mm Paksulta tuntuu kun ei ole metrinen miekka |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Quad vadis Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 06.09.2018 12:18 Viestin aihe: |
|
|
jtikkane kirjoitti: | Quad vadis kirjoitti: |
Miten ihmeesä nylkiessä saa puukonterän lohkeemaan?? |
Hyvä kysymys, aivan samanlaisella käytöllä normiteräinen vaarinpuukko on kestänyt moitteetta. Rosellin asiakaspalvelun mukaan olisi voinut olla kyseessä erä jossa karkaisu olisi tullut liian kovaksi. Kun mielestäni en edes kaikilla kolmella uhc-puukolla katkonut jalkoja nivelten kohdalta, siinähän voi tulla vääntöä luuta/rustoa vasten tahtomattaankin.
Nyt mulla on kevyemmässä veistelykäytössä uhc-pikkunikkari ja toistaiseksi sen terä on kestänyt. |
Katkoo ne nivelsiteet ja leikkaa lihakset, niin klabi tippuu klaatialle. Ei siihen tarvii voimia käyttää |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jtikkane Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 06.09.2018 13:08 Viestin aihe: |
|
|
Quad vadis kirjoitti: |
Katkoo ne nivelsiteet ja leikkaa lihakset, niin klabi tippuu klaatialle. Ei siihen tarvii voimia käyttää |
Tuttua puuhaa, en puukkoa käytä sorkkarautana eli siitä ei ole kyse
Mutta ihmetytti itsekin miksi kevyessä käytössä pienet lohkeamat tulivat, en edes ehtinyt terottamaan puukkoja kertaakaan. Jos kaikki kolme olivat samasta karkaisuerästä niin onhan sekin mahdollista mutta jotenkin epätodennäköistä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RipeH Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.09.2018 20:57 Viestin aihe: |
|
|
Rosellin UHC teräinen ollut käytössä jo pitemmän aikaa. Ja kertaalleen sain aivan uuden tilalle, kun kahva halkesi käytössä. Ja takuu pelasi silloin muinoin varsin mallikkaasti. Enempi tuosta tykkään kuin tommista jokapaikanhöylänä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lonely Rider Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 03.01.2019 23:34 Viestin aihe: |
|
|
jtikkane kirjoitti: | Peto kirjoitti: | taulunpuhkoja kirjoitti: | Quad vadis kirjoitti: |
Uhc on varmaan helppohuoltosempi? Mut eipä mustakaan ruostu kun märkänä. |
No, ei tuo ruostuminen pelota. UHC kiinnostaa sen takia, jos se pitäisi terän pidempään. Tai ainakin paremmin, kuin nuo Marttiinin rosteri terät.
Jossain muistelisin väitettävän, että UHC saattaisi lohkeilla helposti kovuutensa takia. Onkohan tämösestä havaintoja? |
En tiiä onko yksilöeroja, mutta mulla on ollut eräpuukko Uhc vuodesta 2004 melko kovalla käytöllä, eikä ole lohkeillu.
Huomaa kyllä, että on satoja kertoja teroitettu, kuluu se näymmä hiljalleen pienemmäksi... |
Mulla oli uhc:llä kolme eräpuukkoyksilöä ja kaikista lohkesi pieni pala hirven nylkytouhussa, meni hermot puukon takuuvaihtoon ja purin kaupat. Normiterällä oleva vaarinpuukko on pelannut ilman ongelmia yli 20 vuotta, ja vielä kovemmalla käytöllä kuin nuo uhc-eräpuukot. Tuskin olivat samasta erästä noi kaikki kolme uhc:tä. |
No perskule, mä olen kanssa ihmetelly perinnöksi saamani UHC Eräpuukon terää. Se on varmaan noin 20 v vanha, mutta lähes käyttämätön. Isä ei tainnut käyttää sitä lahjaksi saamaansa puukkoa ollenkaan, ja mä olen vain muutaman kerran sitä vähän hirveen tuikannut.
Edellisellä kaudella taisin saada sen tylsymään irrotellessani jauheliha-aineksia luista. Nyt olen sitten ihmetellyt etten saa sitä kunnon terään. Tarjosin sille hiljattain sekä puikkoa että kiveä, mutta ei vaan tullut teräväksi. Epäilin tietysti omia taitojani, mutta kun kokeilin mustateräistä paljon kovemmassa käytössä ollutta Ahti-puukkoa niin siitä tuli minunkin konsteilla terävä hetkessä. Ihan niin kuin se Roselli olis niin kova, että on sen takia vaikea saada teräväksi. Ja siitä myös sellanen havainto, että terässä on paljon ihan pieniä lohkeamia.
Korostan vielä, että se mun puukko on vanha. Ei ole tarkoitus pelotella potentiaalisia uuden UHC:n ostajia. Kai siinä teräaineessa jotain hyvää täytyy olla kun sitä on jo pitkään myyty |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Supe Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 04.01.2019 11:57 Viestin aihe: |
|
|
Lonely Rider kirjoitti: | jtikkane kirjoitti: | Peto kirjoitti: | taulunpuhkoja kirjoitti: | Quad vadis kirjoitti: |
Uhc on varmaan helppohuoltosempi? Mut eipä mustakaan ruostu kun märkänä. |
No, ei tuo ruostuminen pelota. UHC kiinnostaa sen takia, jos se pitäisi terän pidempään. Tai ainakin paremmin, kuin nuo Marttiinin rosteri terät.
Jossain muistelisin väitettävän, että UHC saattaisi lohkeilla helposti kovuutensa takia. Onkohan tämösestä havaintoja? |
En tiiä onko yksilöeroja, mutta mulla on ollut eräpuukko Uhc vuodesta 2004 melko kovalla käytöllä, eikä ole lohkeillu.
Huomaa kyllä, että on satoja kertoja teroitettu, kuluu se näymmä hiljalleen pienemmäksi... |
Mulla oli uhc:llä kolme eräpuukkoyksilöä ja kaikista lohkesi pieni pala hirven nylkytouhussa, meni hermot puukon takuuvaihtoon ja purin kaupat. Normiterällä oleva vaarinpuukko on pelannut ilman ongelmia yli 20 vuotta, ja vielä kovemmalla käytöllä kuin nuo uhc-eräpuukot. Tuskin olivat samasta erästä noi kaikki kolme uhc:tä. |
No perskule, mä olen kanssa ihmetelly perinnöksi saamani UHC Eräpuukon terää. Se on varmaan noin 20 v vanha, mutta lähes käyttämätön. Isä ei tainnut käyttää sitä lahjaksi saamaansa puukkoa ollenkaan, ja mä olen vain muutaman kerran sitä vähän hirveen tuikannut.
Edellisellä kaudella taisin saada sen tylsymään irrotellessani jauheliha-aineksia luista. Nyt olen sitten ihmetellyt etten saa sitä kunnon terään. Tarjosin sille hiljattain sekä puikkoa että kiveä, mutta ei vaan tullut teräväksi. Epäilin tietysti omia taitojani, mutta kun kokeilin mustateräistä paljon kovemmassa käytössä ollutta Ahti-puukkoa niin siitä tuli minunkin konsteilla terävä hetkessä. Ihan niin kuin se Roselli olis niin kova, että on sen takia vaikea saada teräväksi. Ja siitä myös sellanen havainto, että terässä on paljon ihan pieniä lohkeamia.
Korostan vielä, että se mun puukko on vanha. Ei ole tarkoitus pelotella potentiaalisia uuden UHC:n ostajia. Kai siinä teräaineessa jotain hyvää täytyy olla kun sitä on jo pitkään myyty |
Minulla on yksi Roselli saatu lahjaksi 1997 juhannuksena yhdessä kossupullon kanssa, mutta ei ollut koko ajan käytössä. Siinä on todella kova terä. Olen tarjonnut hiomakiveä ja timanttia, mutta pitäisi mielummin olla nauhakone tai tahko. Se miksi jäi pois käytöstä on monien puukkojen ongela, tuppi löystynyt todella paljon. Hähäretkaisuna oli jeesusteippi, mutta pitäisi vetää jokin kiristysniitti. En ole jaksanut kun on ollut noita puukkoja aika paljon mistä ottaa. _________________ das Endziel ist mir nichts, die Bewegung ist mir alles |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Supe Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 04.01.2019 12:04 Viestin aihe: |
|
|
JSP kirjoitti: | Ja se rosellin retkikirves on kyllä melko turha. Melkein kuin vasara koska terä niin jyrkkään kulmaan teroitettu. Ei meinaa kantoon upota. Metsässä harvemmin tarvii halkaisukirvestä. |
Muotoa on ohjannut viissiin viikinkiaika ja muutenkin sama kuin fiskarsissa, liian jyrkkä. Katso Wetterlings tai Hultafors, ne ei kimpoile kovastakaan juurakosta. Ja kyllä niilläkin kaminapuut halkeaa. Mottitalkoisiin on ihan omat kirveet. Vaikka se klassikko Billnääs, joka on enemmän halakomiseen - myös hamara on paljon leveämpi > vailla käyttöä ainakin itsellä > en rakenna 1800-luvun torppia > turhaa metallia retkellä repussa. _________________ das Endziel ist mir nichts, die Bewegung ist mir alles |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 05.01.2019 00:12 Viestin aihe: |
|
|
Supe kirjoitti: |
Minulla on yksi Roselli saatu lahjaksi 1997 juhannuksena yhdessä kossupullon kanssa, mutta ei ollut koko ajan käytössä. Siinä on todella kova terä. Olen tarjonnut hiomakiveä ja timanttia, mutta pitäisi mielummin olla nauhakone tai tahko. Se miksi jäi pois käytöstä on monien puukkojen ongela, tuppi löystynyt todella paljon. Hähäretkaisuna oli jeesusteippi, mutta pitäisi vetää jokin kiristysniitti. En ole jaksanut kun on ollut noita puukkoja aika paljon mistä ottaa. |
Mulla on kulkenut roselli repun taskussa hirvihomia varten. Vyöllä on joku peinteisempi pikkupuukko. Eli sen puolesta ei ole niin väliä jos rosellin tuppi on väljä, mitä se toki on. Vyöllä kulkevat puukot ei ole olleet mulla kovin ikuisia, oli valmistaja kuka hyvänsä
Täytyy koittaa vielä teroittaa sitä UHC:tä. Jos ei edelleenkään teroitu, niin voi olla etä lähetän se rosellille huoltoon. Sanovat nettisivullaan "
H Roselli tuotteet on tehty käyttöä varten ja parhaimmatkin työkalut vaativat joskus huoltoa. Meiltä saa tilattua esimerkiksi puukon kokonaisvaltaisen huollon, jolloin tarkastetaan ja huolletaan puukon terä, kahva ja tuppi. Tuotteen voi lähettää meille huoltoon tai tuoda paikan päälle."
Mä olen oikeestaan hyvinkin tykästynyt ihan normi mustateräiseen puukkoon. Ruostuminen tai tummuminen on mun käytössä korkeintaan visuaalinen ongelma, mitä en pidä pahana. Se ei pysy ikuisesti terässä, mutta on kuitenkin helppo ja nopea pyyhkäistä uudelleen teräväksi näilläkin käsillä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
22-250 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 05.01.2019 08:22 Viestin aihe: KiRves |
|
|
JSP kirjoitti: | Ja se rosellin retkikirves on kyllä melko turha. Melkein kuin vasara koska terä niin jyrkkään kulmaan teroitettu. Ei meinaa kantoon upota. Metsässä harvemmin tarvii halkaisukirvestä. |
Minä taan olen tykännyt Rosellin kirveestä koska on kevyt eikä tosiaanbtarvitse nyhtää puusta irti. Napakalla iskulla puu halkeaa tai kirves pomppaa puusta pois.
Puukkoja normi terällämon pari ja pidän niistäkin. Ainan metsällä joku niistä on mukana. Toki tietysti parempiakin löytyy, mutta ei Rosellin mikään huono minusta ole. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 05.01.2019 08:59 Viestin aihe: |
|
|
Kantoja pieniessä juurikin Rosellin kirveen halkaisuominaisuudet ovat tarpeen, varsi on paksa mutta pianko siihen uuden vuolee. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 06.01.2019 03:27 Viestin aihe: |
|
|
Jos kiveä käyttää niin kovalle terälle pehmeä kivi ja päin vastoin. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|