Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
TuovKar Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 04.11.2018 15:38 Viestin aihe: Hirvituhot yhteiskunnalle |
|
|
Savon alueen lehti Savon Sanomissa oli kirjoitus hirvien määrästä ja niitten tekemistä tuhoista metsille. Summa oli 100milj.euroa.
Hirvikanta on tänäkin vuonna aika suuri taitaa liikkua n.100000 yksilön seudulla. Pidetään siis kanta korkeana, että riittää ammuttavaa.
Hirvien aiheuttamat kolarit tulee myös kalliiksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hietala Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 04.11.2018 17:28 Viestin aihe: |
|
|
Vielä kun tekisi joku tutkimuksen että paljonko hirvi edesauttaa metsätaloutta, mm puiden luontainen uudistuminen, vesakon ja horsman kurissa pitäminen. Olen metsäalan ammattilaisena todennut tämän toistuvasti _________________ Laiskuuttaan tingan häviää |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5430 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 04.11.2018 18:02 Viestin aihe: |
|
|
Meillä taisi olla jäävän kannan arvio jotain 0,5/ 1000ha. Onhan noita vielä melko paljon.... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TuovKar Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 04.11.2018 19:00 Viestin aihe: |
|
|
Hietala kirjoitti: | Vielä kun tekisi joku tutkimuksen että paljonko hirvi edesauttaa metsätaloutta, mm puiden luontainen uudistuminen, vesakon ja horsman kurissa pitäminen. Olen metsäalan ammattilaisena todennut tämän toistuvasti |
Siinä on sitten jollekkin tutkimuksen paikka. Itse olen nähnyt vaan hirvien syömää puustoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TuovKar Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 04.11.2018 19:04 Viestin aihe: |
|
|
jkvi kirjoitti: | Meillä taisi olla jäävän kannan arvio jotain 0,5/ 1000ha. Onhan noita vielä melko paljon.... |
Tässä tullaan siihen hirvityhjiöön josta kannan laskijat aina puhuvat. Että, jos kantaa lasketaan alaspäin esim. 40000 yksilöön niin silloin on tyhjiöitä. Hirvikannan pudottaminen järkevälle tasolle pienentäisi myös petokantaa samalla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 04.11.2018 19:25 Viestin aihe: |
|
|
hirvijahti voisi kiinnostaa ihan toiseen malliin, jos se olisi paljon paljon harvinaisempi.
vrt karhu. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hietala Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 04.11.2018 20:18 Viestin aihe: |
|
|
TuovKar kirjoitti: | Hietala kirjoitti: | Vielä kun tekisi joku tutkimuksen että paljonko hirvi edesauttaa metsätaloutta, mm puiden luontainen uudistuminen, vesakon ja horsman kurissa pitäminen. Olen metsäalan ammattilaisena todennut tämän toistuvasti |
Siinä on sitten jollekkin tutkimuksen paikka. Itse olen nähnyt vaan hirvien syömää puustoa. |
Tavallaan olet nähnyt oikein, mutta sävylasit päässä. Vesakoituminen olisi huomattavasti suurempi ongelma, mikäli hirvi ei sitä söisi.
Lisäksi sorkka on varsin tehokas kuntan tiivistäjä ja luo puiden siemenille mahdollisuuden tarttua syvemmälle kunttaan itämään. _________________ Laiskuuttaan tingan häviää |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TuovKar Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 04.11.2018 20:47 Viestin aihe: |
|
|
Hietala kirjoitti: | TuovKar kirjoitti: | Hietala kirjoitti: | Vielä kun tekisi joku tutkimuksen että paljonko hirvi edesauttaa metsätaloutta, mm puiden luontainen uudistuminen, vesakon ja horsman kurissa pitäminen. Olen metsäalan ammattilaisena todennut tämän toistuvasti |
Tavallaan olet nähnyt oikein, mutta sävylasit päässä. Vesakoituminen olisi huomattavasti suurempi ongelma, mikäli hirvi ei sitä söisi.
Lisäksi sorkka on varsin tehokas kuntan tiivistäjä ja luo puiden siemenille mahdollisuuden tarttua syvemmälle kunttaan itämään. |
Niin näkyi olevan emännän kotipaikan taimikossakin kuntan tiivistäjänä.. Keskellä nuorta männikköä n.puolen hehtaarin pläntti jossa ei kasva mitään.. vissiin pitäneet talvisin leiripaikkana tuota männikköä. Lintumetillä kun kulkee niin näkee paljonkin taimikon tuhoja. Hirvet ovat merkittävin yksittäinen tuhon aiheuttaja Suomessa. Hirven vaurioittamaa puustoa on lähes 500 000 hehtaarin alalla. Hirvelle maistuu myös kuusetkin.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
NoVoeHelevetti Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Tam 2005 Viestejä: 6357 Paikkakunta: Akaan seurakuntanuoret
|
Lähetetty: 04.11.2018 20:50 Viestin aihe: |
|
|
TuovKar kirjoitti: | Hietala kirjoitti: | TuovKar kirjoitti: | Hietala kirjoitti: | Vielä kun tekisi joku tutkimuksen että paljonko hirvi edesauttaa metsätaloutta, mm puiden luontainen uudistuminen, vesakon ja horsman kurissa pitäminen. Olen metsäalan ammattilaisena todennut tämän toistuvasti |
Lisäksi sorkka on varsin tehokas kuntan tiivistäjä ja luo puiden siemenille mahdollisuuden tarttua syvemmälle kunttaan itämään. |
Niin näkyi olevan emännän kotipaikan taimikossakin kuntan tiivistäjänä.. Keskellä nuorta männikköä n.puolen hehtaarin pläntti jossa ei kasva mitään.. vissiin pitäneet talvisin leiripaikkana tuota männikköä. Lintumetillä kun kulkee niin näkee paljonkin taimikon tuhoja. Hirvet ovat merkittävin yksittäinen tuhon aiheuttaja Suomessa. Hirven vaurioittamaa puustoa on lähes 500 000 hehtaarin alalla. Hirvelle maistuu myös kuusetkin.. |
Ja v1tut ole. Kyllä ne on kiinalaiset kierosilmät, jotka haluaa pyyhkiä perseensä meidän puista keitettyyn pskapaperiin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TuovKar Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 04.11.2018 20:51 Viestin aihe: |
|
|
RiUDE kirjoitti: | hirvijahti voisi kiinnostaa ihan toiseen malliin, jos se olisi paljon paljon harvinaisempi.
vrt karhu. |
RiUDEN kanssa samaa mieltä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
EIVA Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 04.11.2018 20:55 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä se taitaa hirvien hyöty metsätaloudelle olla kuin itikan kusi itämeressä.
Sensijaan paikallisesti vahingot voivat olla huomattavatkin, etenkin karuilla Ct ja vastaaviilla metsätyypin alueilla joilla mänty on ainut puulaji joka menestyy, sensijaan vt:tä rehevämmillä metsätyyppin alueilla ei hirvi juurikaan enää aiheuta metsätaloudellisia tappioita koska kaikki puulajit jo menestyy ja kasvatettavaksi puulajiksi on vaihtoehtoja. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TuovKar Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 04.11.2018 21:00 Viestin aihe: |
|
|
NoVoeHelevetti kirjoitti: | TuovKar kirjoitti: | Hietala kirjoitti: | TuovKar kirjoitti: | Hietala kirjoitti: | Vielä kun tekisi joku tutkimuksen että paljonko hirvi edesauttaa metsätaloutta, mm puiden luontainen uudistuminen, vesakon ja horsman kurissa pitäminen. Olen metsäalan ammattilaisena todennut tämän toistuvasti |
Ja v1tut ole. Kyllä ne on kiinalaiset kierosilmät, jotka haluaa pyyhkiä perseensä meidän puista keitettyyn pskapaperiin. |
Alla Maaseudun Tulevaisuuden tekstiä
Hirvet ovat yleensä jättäneet kuuset rauhaan, mutta viime vuosina hirvien aiheuttaman tuhot ovat lisääntyneet.
"Hirvet aiheuttavat jo lähes 10 prosenttia tuhoista niillä eteläisen Suomen alueilla, joilla on siirrytty viljelemään pääasiassa kuusta. Hirvet ovat viime vuosina vaurioittaneet pelkästään Itä-Suomessa 1500 hehtaaria kuusikoita", metsänhoidon johtava asiantuntija Markku Remes metsäkeskuksesta sanoo.
Kuusta viljellään maassamme pinta-alaan suhteutettuna eniten Pohjois-Savossa, jossa sitä kasvatetaan lähes 80 prosenttia uudistettavasta alasta.
Yleensä hirvet vaurioittavat ylimmän latvuksen, jolloin taimesta tulee helposti monihaarainen. Toistuvien syöntien vaurioittama taimi pensastuu kasvatuskelvottomaksi. Järeämpiin runkoihin tulee lahovaurioita sekä koroja, jolloin arvokkain tyvitukki kelpaa enää kuitupuuksi.
Noin puolet hirvituhoista korvataan. Viime vuonna metsänomistajille maksettiin hirvituhokorvauksia 450 000 euroa.
"Korvausten määrä on vähäinen todellisiin metsissä esiintyviin tuhoihin verrattuna. Korvausten vähäisyyteen vaikuttaa muun muassa se, että vain 60 prosenttia metsien pinta-alasta on korvausten piirissä, koska vain yksityiset voivat hakea korvauksia. Huomattavalle osalle yksityisten mailla olevista tuhoista ei haeta korvauksia."
"Myös korvausperusteet ovat huonontuneet, koska sekä metsälakia että hirvituhojen korvaamisesta säädettyä asetusta on muutettu", Remes jatkaa.
Hirvet ovat merkittävin yksittäinen tuhon aiheuttaja Suomessa. Hirven vaurioittamaa puustoa on lähes 500 000 hehtaarin alalla.
Metsätuhoja voidaan vähentää tehokkaimmin metsästämällä.
"Muut hirvikannan säätelytoimet ovat joko tehottomia tai niin työläitä, että niitä voidaan toteuttaa vain rajoitetusti." |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jbear Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 04.11.2018 22:07 Viestin aihe: |
|
|
Tässä kesän mittaa on tullu bongattua useampikin hirvi "tuho" alue, mikä päällisinpuolin näyttää täystuholta. Hehtaarikaupalla 1,5-2metristä puustoa mistä ei läpi pääse latvapoikki. Tarkemmin ku pysähty kattomaan nii sopivaharvennushakkuuha siinä on vaan tehty. Siellä täällä sopivin välein oli täysin koskematon puu. _________________ The worst Part of Cencorship is *** !
Ei kaikkien arvitse olla idiootteja. Riittää ku enemmistö o -> demokrtia |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vasilievski Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Tam 2013 Viestejä: 179 Paikkakunta: Koillis-Savo
|
Lähetetty: 04.11.2018 23:00 Viestin aihe: |
|
|
Kyllähän mun näkemyksen mukiaan liian aktiivinen metsänhoito aiheuttaa hirvituhoja kun raivataan kaikki lehtipuu pois taimikoilta...kyllähän hirvi syö ensin lehtipuun jos sitä tarjolla on ja jos ei ole , niin sitten kelpaa kaikki mitä tarjolla on.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 04.11.2018 23:13 Viestin aihe: |
|
|
No ei kyllä pidä paikkaansa,, mutta varmaan paikka kohtasia eroja. |
|
Takaisin alkuun |