OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Nissan X-Trailin ja Qashqain neliveto?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9501

LähetäLähetetty: 16.09.2013 11:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko kiinteä tasauspyörästö synonyymi keskitasauspyörättömyydelle? Very Happy

Duuni kaveri kysyi onko perheemme maasto kulkineissa keskitasauspyörästön lukkoja, saadessaan kieltävän vastauksen tuomitsi ne city lärpättimiksi. Katsoi kyllä vähän himmeästi kun kysyin että hanskalokerossa vai takakontissako niitä säilyttäisiin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Normanton
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 07 Hel 2013
Viestejä: 50

LähetäLähetetty: 16.09.2013 13:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nuo uudemmat X-trailit ja Quashgainit omaavat keskitasauspyörästöllä olevan sähköisen järjestelmä joka "lukittaa" keskitasauspyörästön, kun tietokone käskee.

Alkuun mennään etuvetoisena suhteella 100:0. Kun havaitaan sutimista alkaa järjestelmä siirtämään tehoa taakse aina 50:50 suhteeseen saakka, jossa keskitasauspyörästö lukitaan. Tällöin päästään tilanteeseen missä jumissa ollessa edessä ja takana yksi pyörä sutii. Tämän lisäksi luistonesto pyrkii jarruttamaan sutivia pyöriä jarruilla. Jos oikeasti ollaan jumissa niin jarrut vaan kuluu ja kuumenee, mutta paljon apua tästä ei ole. Hyöty saadaan käytännössä vain kun ollaan vielä liikkeellä.

http://www.awdwiki.com/en/nissan/

Jos haluaa että kaikki neljä pyörää vetää aina niin tarvitaan kolme kappaletta lukkoja. Etu-, keski- ja takatasauspyörästölle. Aika harvasta autosta nykyään löytyy tälläistä setuppia. Joistain voi löytyä keskitasauspyörästönlukon lisäksi lukittava takatasauspyörästö.

Itse ajelen Audilla, jossa Torsen keskellä. Ei lukkoja akseleilla. Muuten sama tilanne paitsi, että heti alkuun on 50:50 ja elektroniikka ei ohjaa torsenia vaan se on puhdasta mekaniikkaa ja mahdollistaa jaon 25:75 -> 75:25. Suhde riippuu hieman mallista. Kun matkan teko loppuu niin sama ilmiö, että edessä ja takana yksi pyörä sutii.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hemingway
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2005
Viestejä: 1044

LähetäLähetetty: 18.09.2013 10:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mä nyt kysyn vielä vaikka onhan tämän aiheen ympärillä jo kierrelty.

Eli

1) onko Qashqain ja X-trailin nelivedot toteutettu samalla tavalla?

2) Oletetaan että ajan pidemmän matkan (1-10km) auraamatonta tietä esim 25-30cm lumessa. Onko keskitasauspyörästö koko ajan lukossa vai luistaako siellä joku? Onko järjestemässä jotain mikä kuumenee/kuluu/palaa lumiajossa? Onko useampi kilometri lumiajoa käytännössä menemätön paikka?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Normanton
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 07 Hel 2013
Viestejä: 50

LähetäLähetetty: 18.09.2013 12:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

1) On.

2) Siellä on hydrauliöljyllä toimiva kytkin, joka lukitsee keskitasauspyörästön.

Uudemmissa saat valita 2WD, LOCK tai AUTO.
-2WD on etuveto
-LOCK on 50:50 suhteessa lukittu
-AUTO on alkuun etuveto(100:0), mutta jos sutimista esiintyy nii voimaa aletaan siirtää taakse aina 50:50 suhteeseen saakka.

Mikään ei sinällään luista vaikka tehoa siirretään, vaan se välittyy hydrauliöljyn kautta. Pitemmässä ajossa öljy alkaa lämpenemään ja jos kuumenee liikaa niin neliveto kytkeytyy pois.

Se miten pitkään tähän menee niin riippuu varmaan paljon olosuhteista. Kyllä sillä nyt useita kilometrejä, jos ei kymmeniä kilometrejä, pitäisi päästä, jos ei aivan ryömimistä. Eriasia jos mennään metrikerrallaan ja sitten otetaan pakkia ja taas metri lisää.

http://www.awdwiki.com/en/nissan/
Tuossa linkissä minkä postasin edellisessä viestissäni on mielestäni aika hyvin selitetty tuo toiminta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hemingway
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2005
Viestejä: 1044

LähetäLähetetty: 18.09.2013 12:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitti, nyt tuli asiaa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jellona/SKB
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Syy 2010
Viestejä: 250

LähetäLähetetty: 19.09.2013 22:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei liity nissaniin, mutta viime talvena tuli ryömittyä muutama tunti noin 30 cm lumessa octavialla. Kilsoja tuli varmaan 20? Huoltovälinäytöstä lähti 7000 km pois.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Weatherby
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Hei 2009
Viestejä: 1587
Paikkakunta: Länsi-uusimaa

LähetäLähetetty: 20.09.2013 09:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kannattaa ehkä myös huomioda autojen todelliset maavarat jotka taitaa olla Xtrailissa paremmat. Varsinkin normirenkailla ajaessa tollainen citymaasturi makaa aika usein pohjasta kiinni jolloin sillä nelivedon toteutuksella on aika pieni käytännön hyöty. Itse en ainakaan lähtisi useampaa kilometriä ajamaan 30 cm auraamattomassa lumessa Qashqai tyyppisen auton kanssa. Xtrail on parilla jahtikaverilla ja ne kyllä kulkee ihan mukavasti pikkaisen lumisemmillakin teillä - mutta eihän nekään mitään maastoautoja ole.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jellona/SKB
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Syy 2010
Viestejä: 250

LähetäLähetetty: 20.09.2013 10:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toinen mikä pitää huomioida on ettei pannuhuone pääse umpihangessa täyttymään lumella. Pohjapanssari ja viimasuojat auttavat. Oli yksi passatti korjaamolla, josta oli jakoremmi hypännyt kun täyttyi tiiviistä lumesta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hartsa695
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Tou 2006
Viestejä: 382

LähetäLähetetty: 20.09.2013 10:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ainakin uudemmassa xtrailissa (viim vm 2007) on ihan järkevät maavarat. Vanhemman mallin takavaimennin oli niin typerästi asennettu, että se vei maavarat aika pieniksi. Alusta on muutenkin tehty täysin eri konstruktiolle, kuin vanhempi. Ensinnäkin vanhat 1.5 x sormenpaksuiset "risut" on siivottu alustasta täysin, tilalle on tullut huomattavasti jykevämpää kamaa. Nelivedoista kaikki oleellinen tulikin jo, muistetaan myös, että Defut ovat myös "vain" keskitasauspyörästön lukolla.. eli ei lukkoja akseleilla ja eteneehän se.. toki suunnittelussa on osattu tehdä jotain hieman paremmin ja kysehän on aivan eri autoista, joten jätetään se sikseen Rolling Eyes Henkilökohtaisesti kiinnostaisi myös käytännön kokemukset kys ajoneuvojen etenemiskyvystä. Muutaman kerran moisia tullut harkittua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Normanton
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 07 Hel 2013
Viestejä: 50

LähetäLähetetty: 20.09.2013 12:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Asiat jotka määrittelevät mihin sillä autolla pääsee

1. Kuskin ajotaidot
2. Maavara
3. Nelivetotekniikka
4. Renkaat

Renkaat unohdetaan usein ja monissa katumaastureissa on ihan kelvottomat 18-20" vaneilla olevat 225+ levyiset renkaat. Ei niillä mitään tee. En tarkoita että pitäisi olla jotain offroad renkaita. Tärkeintä on että rengas ei ole liian leveä. Korkeasta profiilista on hyötyä ja tuo mukavuutta. Vielä kun ajaa aavistuksen matalilla paineilla niin jo pääsee moneen paikkaa.

Leveä rengas nousee helposti lumen, mudan, irto hiekan tai veden päälle ja tämän jälkeen menetetään pito. Kapeampi rengas paikuu alla olevaan pitävämpään alustaan ja saa täten paremman pidon. Lisäksi kapeampi rengas syrjäyttää paremmin lunta kuin että pyrkii nousemaan sen päälle tai pakkaa sitä alleen/eteensä. Korkeampi profiili taas auttaa rengasta mukautumaan tien pinnan profiiliin ja kiviin kunhan renkaassa ei ole liian korkeaa painetta. [/list]
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Weatherby
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Hei 2009
Viestejä: 1587
Paikkakunta: Länsi-uusimaa

LähetäLähetetty: 20.09.2013 16:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Normanton kirjoitti:
Asiat jotka määrittelevät mihin sillä autolla pääsee

1. Kuskin ajotaidot
2. Maavara
3. Nelivetotekniikka
4. Renkaat

Renkaat unohdetaan usein ja monissa katumaastureissa on ihan kelvottomat 18-20" vaneilla olevat 225+ levyiset renkaat. Ei niillä mitään tee. En tarkoita että pitäisi olla jotain offroad renkaita. Tärkeintä on että rengas ei ole liian leveä. Korkeasta profiilista on hyötyä ja tuo mukavuutta. Vielä kun ajaa aavistuksen matalilla paineilla niin jo pääsee moneen paikkaa.

Leveä rengas nousee helposti lumen, mudan, irto hiekan tai veden päälle ja tämän jälkeen menetetään pito. Kapeampi rengas paikuu alla olevaan pitävämpään alustaan ja saa täten paremman pidon. Lisäksi kapeampi rengas syrjäyttää paremmin lunta kuin että pyrkii nousemaan sen päälle tai pakkaa sitä alleen/eteensä. Korkeampi profiili taas auttaa rengasta mukautumaan tien pinnan profiiliin ja kiviin kunhan renkaassa ei ole liian korkeaa painetta. [/list]


Vaihtaisin vielä 3 ja 4 paikan keskenään jos nyt kuitenkin puhutaan siitä että on jonkunlainen nelivetopeli alla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Normanton
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 07 Hel 2013
Viestejä: 50

LähetäLähetetty: 21.09.2013 09:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Weatherby kirjoitti:
Vaihtaisin vielä 3 ja 4 paikan keskenään jos nyt kuitenkin puhutaan siitä että on jonkunlainen nelivetopeli alla.


Joo, nyt kun mietin niin samaa mieltä. Ajattelin kyllä tuota kirjoittaessa, että on neliveto yleensä mutta noin se toimii vielä paremmin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Iso-Jaska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tam 2007
Viestejä: 2376
Paikkakunta: Lapland Finland

LähetäLähetetty: 22.12.2018 20:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiikarissa olis -07 X-Trail. Koeajolla huomattua, että neliveto ei pysy päällä. Myyjän mukaan: "Tässä autossa nelivedon kuuluu kytkeytyä pois päältä yli 40kmh vauhdissa."

Oikeesti...? Confused

Töissä käytössä -14 ja -18 Qashgait, ja niiden nelivedot toimii mun tarpeisiin ihan ok. Ja käyttäytyy suuremmissakin nopeuksissa ESP pois kytkettynä kuten nelivedon tulee käyttäytyä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 17063
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 22.12.2018 23:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jonkunlainen mielikuva että olen tämmösestä kuullut, voi olla muissakin autoissa sama...

-Mersussa menee ovet lukkoon kun vauhti nousee yli 30kmh....
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 3107

LähetäLähetetty: 23.12.2018 02:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Äidillä oli tuollainen quashgai 3 vuotta kun noita alkoi tulla ja samaan aikaan oli appiukolla x-trail ja itsellä quattro audi. Noista audi oli ainoa missä neliveto toimi edes sinne päin kuten nelivedon kuuluu arkiajossa toimia. Maastoon ei millään noista ole oikeen asiaa liian pitkien vaihteidenkaan takia, eikä nelivetoa voi verrata maasturin nelivetoon. Joskus oli itsellä myös forester ja siinä oli sentään alennusvaihteet ja jatkuva neliveto. Nissaneissa oli noita sähköisesti toimivia ja sai kytkettyä napista "jatkuvalle", mutta nakkasi sen automaattisesti pois kun vauhti nousi johonkin 30 tienoille. Muutenhan nuo oli etuvetoja ja takaveto kytkeytyi auttamattoman hitaasti. Eli käytännössä eturenkaat ehti jo kuopaista pahimmoilleen tyhjää ennen kuin takapää auttoi, liikenneympyrässä puski ensin pirullisesti etuvedon tyyliin ja nakkasi äkisti ajettavuuden aivan toisenlaiseksi kun takapää lopulta heräsi. Audi ja subaru oli sentään joka tilanteessa loogisia käytökseltään ja noilla pystyi jopa vähän leekaamaan kuten nelikolla kuuluu jos joskus sattui leikityttämään. Nyt on x3 bmw ollut ajossa ja yhtä onneton tuokin on maastossa kuin nuo nissanit ja audi nyt oli tietysti matalimpana huonoin. Subaru taas oli ehdottomasti paras maastossa, vaikka ei tuotakaan voi verrata samana päivänä appiukon hiluxiin tai kaverin L200. Rav4 on myös toiminut hienosti maastossa, kun on noita ensimmäisiä eli jatkuvalla nelivedolla varustettuja, mutta siinäkin on liian pitkät vaihteet oikeaan maastoajoon. Xc90 volvokin on ajanut asian aika mukavasti automaattina, mutta kyllä ne oikeat maasturit on silti erikseen. Toki noilla kaikilla korkeammilla autoilla pääsee huonoja metsäteitä perus henkilöautoa huomattavasti paremmin. Kyllä se muutama senttikin tekee yllättävän paljon tuossa hommassa. Toisaalta kaverin boxer on myös peto menemään huonoja metsäteitä ja lumisia metsäteitä, kun paino on vetosilla ja maavaraa on aika mukavasti. Ja toki nuo kaikki nelikot on perus talviajossa etuvetoista mukavampia ja joskus myös pääsee paremmin. Itse vaan tykkään ajettavuudeltaan jatkuvasta nelivedosta ja takavedosta kaikkein eniten, vaikka nuo uudet sähköiset varsinkin kalliimmilla merkeillä alkaa olla jo aika hyviä ja nopeita tuollaiseen arkiajoon. Oikeassa maastoajossa pitää sitten olla alennusvaihteet tai automaatti, kunnolliset lukot, maastorenkaat ja reilusti maavaraa sekä joustovaroja mielellään enemmän kuin maantieajossa olevassa autossa on järkevää. Valitettavasti hyvät maasto-ominaisuudet heikentää auttamatta maantie ominaisuuksia ja päinvastoin. Joku hiukan korotettu oikea maasturi, kuten pajero, LC, G mersu, lantikka tai vastaava ovat varmasti niitä parhaita kompromissejä maasto-ominaisuuksien ja maantieominaisuuksien suhteen. Ehkä pieni korotus ja hiukan orkkiksia isommat all terrainit alle, niin alkaa olla paketti kasassa. Noista citymaastureista kaikki on onnettomia maastossa, kelvollisia metsäteillä ja ihan mukavia maantiellä. Forester varmaan paras vaihtoehto jos pitää maastoajoa korkealla arvoasteikossa, mutta ei se ero muihin ole kovin merkittävä jos vertaa eroa oikeisiin maastureihin. Toki mikä kenellekkin on iso ero, mikä maastoajoa tai mitä kukanenkin arvostaa. Makuasioita sanoi Musti kun...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 2 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com