Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
vekev Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Jou 2016 Viestejä: 15775
|
Lähetetty: 02.05.2019 10:12 Viestin aihe: |
|
|
JOs uusii laakerit, niin eikä silloin voi valita laadukkaat, vai onko laakeri pesä niin pieni ettei sinne kestäviä saa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
-Teemu- Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Kes 2012 Viestejä: 613
|
Lähetetty: 02.05.2019 10:51 Viestin aihe: |
|
|
Tapiok kirjoitti: | uroskarhu kirjoitti: | Laakereiden kestävyyteen vaikuttaa olennaisesti missä ja miten autolla ajetaan. Suzukissa on saman valmistajan laakerit kuin tojotassa ,kojo japanissa tekee. |
Subaruun vaihdettiin kaikki pyöränlaakerit 150 km kohdalla. Kaikista oli pettänyt sisempi tiiviste, joka on suoraan ulkoilman ja pölyn kanssa tekemisissä. Sen jälkeen vedet sisään ja laakeri kaput.
Esim. Edesmenneellä Fordin Focuksella ajattiin ihan samoja teitä samalla lailla vajaa 300 tkm, eikä siihen vaihdettu yhtään pyöränlaakeria ja alustan osista vain yksi raidetangon pallonivel.
207 Pösölläkin ajettiin samoja teitä vajaa 300 tkm, eikä yhtään pyöränlaakeria vaihdettu.
Subarusta on vaihdettu alustaan takavakaajan kumet, alatukivarsien ulommat kumipuslat, alapallonivel ja yhä kolkattaa joka nurkalta.
Jotain eroa täytyy noissa kahdessa olla kuin se, missä ja miten ajetaan. On kyllä ala-arvoista, jos pyöränlaakeri antaa periksi jo alle 100 tkm kohdalla. |
Koliseeko varmasti alustasta? Mulla outbackin jarrusatuloiden liukutapit kuluneet ja satulat kolisee kuoppasella tiellä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkoiv Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Kes 2007 Viestejä: 1013
|
Lähetetty: 02.05.2019 12:08 Viestin aihe: |
|
|
Uskon että noita heikkoja osia tulee vastaan lähes joka merkillä. Japsien hyvä puoli on että että osat on sen verta halpoja ettei harmita niin paljoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tapiok ***
Liittynyt: 09 Maa 2004 Viestejä: 6924
|
Lähetetty: 02.05.2019 12:12 Viestin aihe: |
|
|
Liukutapit on ok.
Japsien osat tuntuu olevan todellakin halpoja. Alkuperäinen pyöränlaakeri 270 euroa ja ei löydy kuin marmoritiskilta. Alatukivarren kumipusla 130 eskoa pala. Hiukkassuodatin pitkälti yli 3000, toki nyt taitaa jo saada sen alle 2000 eskon, jne........ _________________ Kuolema tulee mustalla autolla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vekev Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Jou 2016 Viestejä: 15775
|
Lähetetty: 02.05.2019 14:15 Viestin aihe: |
|
|
Noihin työt päälle jollei ite kykene tai oo paikkaa korjata. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Honkila Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Mar 2012 Viestejä: 2637 Paikkakunta: Kainuu
|
Lähetetty: 02.05.2019 15:14 Viestin aihe: |
|
|
Nii mikä se onnylyään enää sitä "japanilaista laatua", jos autot kootaan jossain keskieuroopan maassa ja osat tuee ainakin 10 eri maasta.. Tuota laakeriteräs filunkia itelki muistelin että siitä oli jokaika sitten otsikoissa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10302 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 02.05.2019 15:46 Viestin aihe: |
|
|
Japanilaisen ja eurooppalaisen eron näkee edelleen erittäin selvästi autoilijan tiliotteelta. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
uroskarhu Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Hel 2017 Viestejä: 131 Paikkakunta: Keski-Suomi
|
Lähetetty: 04.05.2019 12:02 Viestin aihe: |
|
|
Laakeri vauriot eivät näillä kilometrimäärillä johdu metallien laadusta, eikä laakerinkoosta.
Syy miksi pettävät on kun vesi pääsee laakeriin. Vesi pääsee laakeriin huullostiivisteen pettämisestä tai kulumisesta. SKF kehitti karikymmentä vuotta sitten huulloksen, missä on huullos laineilla, syystä, että se saa voitelua paremmin, niin ei kulu. Jostain syystä joidenkin Japanilaisten ripustusten rakenne on sellainen minkä takia tulee vedenpainetta laakeriin. Tuli ammatikseen näitten laakereiden kanssa touhuttua.( ei autojen). Jos pitäis näitä laakereita laittaa laatu järjestykseen, niin .FAK,SKF ja sitten kojot sun muut. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
antsa6 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2014 Viestejä: 726
|
Lähetetty: 20.05.2019 12:50 Viestin aihe: |
|
|
34 000 kerkesi tulla mittariin niin kardaanin kannatinlaakeri alko valittaa. Koko kardaani menee vaihtoon ja takuuseen kai tuo luiskahtaa (vm 2017 Vitura). _________________ "Apinat syö banaania, Tarzan ei syö." |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tapiok ***
Liittynyt: 09 Maa 2004 Viestejä: 6924
|
Lähetetty: 20.05.2019 14:41 Viestin aihe: |
|
|
uroskarhu kirjoitti: | Laakeri vauriot eivät näillä kilometrimäärillä johdu metallien laadusta, eikä laakerinkoosta.
Syy miksi pettävät on kun vesi pääsee laakeriin. Vesi pääsee laakeriin huullostiivisteen pettämisestä tai kulumisesta. SKF kehitti karikymmentä vuotta sitten huulloksen, missä on huullos laineilla, syystä, että se saa voitelua paremmin, niin ei kulu. Jostain syystä joidenkin Japanilaisten ripustusten rakenne on sellainen minkä takia tulee vedenpainetta laakeriin. Tuli ammatikseen näitten laakereiden kanssa touhuttua.( ei autojen). Jos pitäis näitä laakereita laittaa laatu järjestykseen, niin .FAK,SKF ja sitten kojot sun muut. |
Ja kun ajattelee miten esim. etuvetoisessa autossa takalaakeri on paremmassa suojassa esim. jarrurummun sisällä, koska vetoakseli ei mene sen läpi. Niitä tarvinnut juuri koskaan vaihtaa. _________________ Kuolema tulee mustalla autolla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 20.05.2019 15:14 Viestin aihe: |
|
|
Tapiok kirjoitti: | uroskarhu kirjoitti: | Laakeri vauriot eivät näillä kilometrimäärillä johdu metallien laadusta, eikä laakerinkoosta.
Syy miksi pettävät on kun vesi pääsee laakeriin. Vesi pääsee laakeriin huullostiivisteen pettämisestä tai kulumisesta. SKF kehitti karikymmentä vuotta sitten huulloksen, missä on huullos laineilla, syystä, että se saa voitelua paremmin, niin ei kulu. Jostain syystä joidenkin Japanilaisten ripustusten rakenne on sellainen minkä takia tulee vedenpainetta laakeriin. Tuli ammatikseen näitten laakereiden kanssa touhuttua.( ei autojen). Jos pitäis näitä laakereita laittaa laatu järjestykseen, niin .FAK,SKF ja sitten kojot sun muut. |
Ja kun ajattelee miten esim. etuvetoisessa autossa takalaakeri on paremmassa suojassa esim. jarrurummun sisällä, koska vetoakseli ei mene sen läpi. Niitä tarvinnut juuri koskaan vaihtaa. |
W169 A-sarjan mersusta oli juuri tuollainen umpinainen laakeripaketti vaihtokunnossa jo 70Mm mittarissa. Tai silloin alkoi vähitellen laakerin valitus, olikohan 85Mm kohdalla kun pulttasin molemmille puolille uudet kiinni. Jää siinäkin mahdollisuus että kosteus löytää tiensä itse laakeriin, vaikka varsin hyvässä suojassa onkin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
uroskarhu Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Hel 2017 Viestejä: 131 Paikkakunta: Keski-Suomi
|
Lähetetty: 24.09.2019 17:22 Viestin aihe: |
|
|
Vaihdoin keväällä uuden vitaran 1 litran turbokoneella.
Edellinen oli1.6 litrainen. Käytännössä moottori on voimakkaampi mitä edellinen. Kulutus on karvan verran pienempi. Onko muut tonnisen vitaran omistajat olleet tyytyväisiä? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
teneraattori Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 03 Tam 2008 Viestejä: 79 Paikkakunta: päijät-häme
|
Lähetetty: 13.11.2019 22:19 Viestin aihe: |
|
|
Kysytääs täältä vitaramiehiltä: on s-cross 1.6 be 2014 ja siinä on sama voimalinja vitaran kanssa tietääkseni. Kardaaniakselin kannatinlaakeri pitää hieman häiritsevää jurinaa, onko muilla samanlaista ääntelyä kuuluvilla? Mistäkö tiedän, otin kardaanin hetkeksi pois, johan hiljeni. Kardaaniakseli ei ole periaatteessa huollettavissa, myyvät koko pätkää. No, avasin kuitenkin kardaanin kannatinlaakerin irti ja vaihdoin uuden laakerin. Sama kevyt jurnutus jatkuu kuitenkin. Taitaa vaan olla niin, että normi kuulalaakeri vaan pitää ääntä tollaisessa kohdassa. _________________ "Jokainen metsästyspäivä lisää ihmisen elinikää saman verran"---elän siis vanhaksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
antsa6 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2014 Viestejä: 726
|
Lähetetty: 13.11.2019 22:25 Viestin aihe: |
|
|
2017 Vitarasta vaihettiin takuuseen koko kardaani justiinsa tuon kannatinlaakerin jurnutuksen takia. _________________ "Apinat syö banaania, Tarzan ei syö." |
|
Takaisin alkuun |
|
|
äRPee Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 2633
|
Lähetetty: 13.11.2019 22:52 Viestin aihe: |
|
|
Onko se välttämättä siinä kannattimessa, pieni pykällys ristikossa tekee samanlaisen oireen vaikka ristikon laakerointi muuten olisi visu ja välyksetön. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|