Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 3108
|
Lähetetty: 04.06.2019 23:08 Viestin aihe: |
|
|
Kun elättää itsensä tienpäällä, niin oppii siinä väkisin ajamaan rauhallisesti. Sakkoja tulee väistämättä aina jostain, joten ylimääräisiin ylinopeus sakkoihin ei ole varaa.
Mutta tuo alinopeuden ajo nostaa kyllä tunteet pintaan. Ei siinä mitään jos henkilöautolla sattuu jonkun köröttelijän perään, niin äkkiäkös siitä päästää ohi kun paikka tulee. Mutta jos tosiaan on pakko ajaa alinopeutta ja peräpeiliin ilmestyy isompi kulkine, niin silloin olisi viisain etsiä se oiken puoleinen pedaali ja polkaista syvemmälle, tai napata vilkku oikeaan ja kaartaa ensimmäiselle pysäkille.
Ensinnäkään se iso auto ei kiihdy kovin äkkiä sieltä 70->90 km/h, jotta pääsisi edes jokseenkin kohtuullisessa matkassa ohi. Sillä isolla autolla joutuu vedättämään 25m ohi, kun henkilöautolla riittää 3m. Eli se ohittaminen on aivan toivoton ajatus kuorma päällä, ellei satu pääsemään joko suoraan täydellä laukalla ohi, tai satu tuurilla järjettömän pitkää suoraa ilman vastaan tulijoita.
Vaikka ei itsellä olisi kiire, niin voisi siellä liikenteessä ajatella vähän muitakin. Suomi on iso maa pitkillä etäisyyksillä, eikä täällä tavara liiku ilman kumipyöriä. Jotta hinnat pysyvät kohtuullisina, niin aikataulut on tiukkoja. Myös reitit on laskettu tiukille, eli päivän aikana pitäisi ehtiä paikasta A paikkaan B ajoajan puitteissa. Normaalisti sen ehtii, mutta jos joutuu päivän aikana köröttelemään tientukkojen perässä, niin eipä ne ajoajat enää riitä. Siinä joutuu sitten kuski ajamaan päivän pitkäksi ja maksamaan sakkoja ajoajan ylityksistä, jos poliisi pysäyttää kuukauden sisään. Ei muuten ole mitään herkkua maksaa sakkoja sen takia, että muutama muu oli päättänyt ettei heillä ole mihinkään kiire ja ovat oikeutettuja köröttelemään toisten haittona. Vaikka kokisit itse, että ei se nyt montaa minuuttia hidasta, jos tuo nyt köröttelee minun perässä tämän vartin, niin olisi syytä tajuta, että siihen 10h ajoon sattuu luultavasti muutama muukin köröttelijä sinun lisäksi. Jos haluaa körötellä hitaasti, niin siitä vaan kaikessa rauhassa, kunhan seurailee niitä taustapeilejä ja päästää nopeammat edelle. Jos ei kerta ole kiire, niin kai sitä joutaa myös koukata levikkeen kautta, jotta nopeammat pääsee ohi.
Ja jos meinaat ohittaa, niin varmista ensin että ajat varmasri lujempaa. Mikään ei ärsytä yhtä paljon kun nämä teiden ritarit, jotka paahtavat ensin nasta laudassa edelle ja jäävät sen jälkeen köröttämään tien tukoksi.
Ja vielä kun ihmiset tajuaisivat, muutaman asian. Silloin kun iso näyttää ohitusmerkin, niin silloin pitää polkaista pedaali lattiaan ja mennä eikä jäädä ihmettelemään ja arpomaan ohitusta, kunnes on jo myöhässä. Jos ei aijo ohittaa, niin jättää sitten reilusti rakoa, ettei edellä ajavan tarvitse kytätä milloin sieltä lähdetään ohi ja takaa tulevat mahtuvat siihen väliin ettei synny jonoja. Jos on itse hitaampi, niin käväisee vaikka siellä levikkeellä ja päästää ison edelle tai jos iso lähtee ohittamaan, niin himmaa vaikka hieman vauhtia, jotta ohitus on jouhevaa.
Ja vielä talvikelissä. Jos iso suttaa risteyksessä ja tulet takaa, niin jätä reilusti väliä. Paljon mahdollista, että joutuu hieman peruuttamaan. Puskurissa oleva estää peruuttamisen ja vaikka siinä olisi tilaa, niin sitä ei välttämättä ole riittävästi eikä sitä etäisyyttä ole helppo arvioida peilin kautta sinne 25m päähän. Eli jää suosiolla riittävän kauas. Ja jos se iso suttaa siellä risteyksessä ja tulet itse risteävältä tieltä, niin anna sille isolle tietä. Jos siinä joutuu pysähtymään, niin herkästi kuski tekee puoli tuntia-tunnin ylimääräistä työtä, koska auto on kiinni. Jos päästät sillä henkilöautolla ison tulemaan, niin se ei montaa minuuttia matkan tekoa hidasta ja siitä hitaasti kiihdyttävästä autosta on helppo mennä ohi. Ja kannattaa myös muistaa, että se 78 tonnin massa ei kiihdy kovin äkkiä etenkään talvikelissä, mutta ei se myöskään pysähdy hetkessä ja sinä olet pienemmällä autolla aina se joka vahingon sattuessa jää kakkoseksi. Eli älä tee äkkijarrutuksia talvella, jos iso tulee perässä.
Tulipahan taas tilitys, mutta kyllä nuo silti liian monesti nostattaa verenpainetta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jansir Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Hel 2016 Viestejä: 720 Paikkakunta: Napapiirin antisankari
|
Lähetetty: 04.06.2019 23:29 Viestin aihe: |
|
|
Näin minä ainakin teen, jos joku haluaa ohi, odotan sopivaa paikkaa ja annan varmasti tilaa ja himmaan vauhtia. Ei tarvitse montaa kymmentä metriä isommankaan kulkea vastaantulevan kaistalla.
Mutta kuinka ne voi ajaa ohi jos niillä on rajoitin ja ite menee esim 80 alueella 82-83 km/h? _________________ En tiedä mistään vielä mitään |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Quad vadis Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2011 Viestejä: 2629
|
Lähetetty: 04.06.2019 23:34 Viestin aihe: |
|
|
olavikuulapää kirjoitti: | Kai siinä jeepissäkin on adaptiivinen vakkari luontoa säästämässä? |
Vaikka on 90 luvun alusta, ohan siiinä vakkari, nahkajakkarat ja ilmastointi Tosin tuolla Jeepillä ajellaan vai nurkissa, metillä. Ei se noilla gummeilla etes kulje yli 90 Maantielle ja ansioon on ihan eri pelit. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 3108
|
Lähetetty: 05.06.2019 01:24 Viestin aihe: |
|
|
jansir kirjoitti: | Näin minä ainakin teen, jos joku haluaa ohi, odotan sopivaa paikkaa ja annan varmasti tilaa ja himmaan vauhtia. Ei tarvitse montaa kymmentä metriä isommankaan kulkea vastaantulevan kaistalla.
Mutta kuinka ne voi ajaa ohi jos niillä on rajoitin ja ite menee esim 80 alueella 82-83 km/h? |
Se rajoitin on 89km/h. Osaa ajaa aina rajoitinta vasten, mutta nykyään moni ajaa sen 83-85 km/h polttoaineen säästämiseksi. Osa ajaa toki sen tasan 80 ja osalla on myös autoja rajoitettu alle tuon lain vaatiman 89 km/h. Se nyt ei itsellä kiristä pantaa jos joku ajaa sen tasan 80km/h, vaikka osalle kaikki alle 89km/h ajavat aiheuttaa hermoromahduksen. Itselle riittää että ajaa joko sitä sallittua nopeutta tai menee edestä haitolta. En toki missään nimessä katso pahalla, jos ajetaan hiukan yli, eli vaikka sitä 85 km/h. Isoin ongelma taitaa tulla siinä, että moni hieroo tasan 80 tai karvan alle, mutta eivät tajua että mittari saattaa heittää 10km/h ja todellinen nopeus on 70 km/h, jos sitäkään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 05.06.2019 07:23 Viestin aihe: |
|
|
Valto. kirjoitti: | Ja jos meinaat ohittaa, niin varmista ensin että ajat varmasri lujempaa. Mikään ei ärsytä yhtä paljon kun nämä teiden ritarit, jotka paahtavat ensin nasta laudassa edelle ja jäävät sen jälkeen köröttämään tien tukoksi. |
Sanos muuta vaikka itse ajelenkin vain henkilöautoilla. Tässä pari päivää sitten ajelin itse 80 rajoitusalueella 95km/h kohti 4-kaistaisen tieosuuden päättymistä ja joku änki vielä jo kapenevaa kaistaa ohi. Seuraavat 5km ilman ohituspaikkoja ajeli sitten kaikessa rauhassa 70km/h ja vaikutti olevan suura vaikeuksia pysyä omalla kaistalla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 05.06.2019 08:29 Viestin aihe: |
|
|
Olen vastikään aloittanut omaehtoisen tunteidenhallintakurssin. Perhana että joskus meinaa rystysiä ratissa kivistää kun liikenteessä ajelee. Olisi se vaan helppoa kun kaikki ajaisivat tasan liikennesäntöjen mukaan sillä mausteella että kohteliaisuutta lisää yli sääntöjen.
Vaan kun ei. Huononee vaan päivä päivältä.
Itsekin tulee ajeltua maantiellä pääsääntöisesti muutama pykälä yli rajoituksen olosuhteiden sen mielestäni salliessa. Katson kuitenkin, että minulla ei tällöin ole mitään erioikeuksia hiillostaa tai ahdistaa hitaampia. Menen sitten kun tilaa. Nämä ohituskaistan kohdalla kiihdyttelijät joutaisivat julkisen liikenteen asiakkaiksi. Vaarallisia ureapäitä ovat.
Juuri äsken ajelin aamuruuhkassa kehäkolmosta. On se vaan täynnä. Ja silti skulaa. Ei sattunut onnettomuuksia kohdalle. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vekev Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Jou 2016 Viestejä: 15775
|
Lähetetty: 05.06.2019 10:23 Viestin aihe: |
|
|
Putukiffeli kirjoitti: | vekev kirjoitti: | Josko niissä on se mittarivirhe. |
Onneksi nykyään kaikilla on gps-kännykät niin voi senkin asian todentaa helposti. | Nii urpaani porukka, meinaakko et vanhempi väki niin tekee, kun on täystyö pitää rystyset valkeena ratista. nehän siellä yleensä köröttelee.
Toista se on noi bemari nuoret, ne on muuten vaan vaarallisia.
Se rauhoittaa kun sai noin 600€ ja kortti hyllyyn 2 viikkoa, juuri parhaaseen katseluaikaan syksyllä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Putukiffeli Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Hel 2009 Viestejä: 1636 Paikkakunta: Uusimaa
|
Lähetetty: 05.06.2019 10:53 Viestin aihe: |
|
|
vekev kirjoitti: | Nii urpaani porukka, meinaakko et vanhempi väki niin tekee, kun on täystyö pitää rystyset valkeena ratista. nehän siellä yleensä köröttelee.
Toista se on noi bemari nuoret, ne on muuten vaan vaarallisia.
Se rauhoittaa kun sai noin 600€ ja kortti hyllyyn 2 viikkoa, juuri parhaaseen katseluaikaan syksyllä. |
No ei kyl tee joo. Eipä toi oma 76v ukko osaa edes whatsuppia käyttää vaikka kädestä pitäen olen opettanut.
Mut ohitusten määrä on kyllä mahoton, vaikka ajelee vaan sen 3km/h rajoitusten yli. Niitä pakki päällä vastaantulevia itteppäisiä junnaajia on aamun työmatkaliikenteessäkin niin paljon, että iso osa matkasta menee vasemmalla kaistalla katsellen peruutuspeilistä valojen vilkuttelua ja nyrkin heiluntaa.
Viimekesänä jopa yksi täysperä sora-auton kuski yritti kiilata tieltä kun ohitin sen ennen päätien risteystä etten oisi joutunut sen perässä kiihdyttelemään risteyksen jälkeen. Vetelin heittämällä ohi suoralla tiellä, ja tää idiootti veti mun kaistalle osittain kun pääsin eturenkaan kohalle. Vieläkin harmittaa kun en lyönyt keulan eessä liinoja kiinni ja käynyt kysymässä mikä wannabe poliisia vitutti _________________ Rakastiko Hannu piparia vai Kerttua? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vekev Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Jou 2016 Viestejä: 15775
|
Lähetetty: 05.06.2019 13:23 Viestin aihe: |
|
|
Putukiffeli kirjoitti: | vekev kirjoitti: | Nii urpaani porukka, meinaakko et vanhempi väki niin tekee, kun on täystyö pitää rystyset valkeena ratista. nehän siellä yleensä köröttelee.
Toista se on noi bemari nuoret, ne on muuten vaan vaarallisia.
Se rauhoittaa kun sai noin 600€ ja kortti hyllyyn 2 viikkoa, juuri parhaaseen katseluaikaan syksyllä. |
No ei kyl tee joo. Eipä toi oma 76v ukko osaa edes whatsuppia käyttää vaikka kädestä pitäen olen opettanut. |
Onko sillä ees kavereita, kelle se viestii lähettäs tai tajuais. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sinttivintturi Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2018 Viestejä: 812 Paikkakunta: Pohjois-Häme
|
Lähetetty: 05.06.2019 14:29 Viestin aihe: |
|
|
euroshopperi kirjoitti: | Mulle riittää 110 motarilla hyvin. Hitaampaan ajoon kelpaa 65,75,85 ja 105 adaptiiviseen vakkariin. Tolpan kohdalla joutuu muiden takia hidastamaan. Perässä ei jonoja ole ollut. Motarilla pystyy sovittamaan hienosti omaa ajoaan liikenteeseen ja yllättävästi voi jalkaakin hieman ojentaa ohi mennessä ja palata sitten takaisin omaan mateluun. 86 kestää ajaa tolppaan, mutta 87 ottaa kuvan. Paree pitää 85, kun se on napin painalluksen päässä saatavilla helposti. |
Samoja havaintoja mulla mittarivirheen suhteen,itsellä Rav4 vm2010,ilman vakkaria.
Tuo ei ole Tojossa kuulemma virhe vaan ominaisuus.Rengasvalinnoilla voi pelata suuntaan ja toiseen.Tietenkin virhe täytyy tiedostaa...
Siinä syy jos papat köröttelee alinopeutta...! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3887
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
KJJ Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Elo 2007 Viestejä: 2768
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
petri r Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Huh 2004 Viestejä: 1512 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 11.06.2019 22:05 Viestin aihe: |
|
|
Joo, ei ollut mikään sahapukkialusta _________________ "Krol Polovania" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
rta72 Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Tam 2015 Viestejä: 198
|
Lähetetty: 13.06.2019 15:05 Viestin aihe: |
|
|
Laitetaas nyt silti kulutusarvoja tänne vaikka olikin kirvoittanut aika keskustelua täällä sitten viime käynnin. Eli 2019 Rav4 bensa nelikko vei ekalla tankillisella n. 600 km matkan ja keskikulutus oli jotain 8.4 L / 100km. Ajoa tuli vaasan liepeiltä stadiin, mökillä pysähtyen ja loppu sitten tiksimunkkia eli kaupungissa pyörimistä. Ihan tyytyväinen oon tohon kun vielä uutuuden viehätyksessä on tullut kokeiltua enemmän tota kaasupolkimen liilerataa. Eihän toi disukalle pärjää alaväännössä mutta muuten liikahtaa ihan ok. Jenkkien bensa taisi olla 2.2L ja yli 200hp, mutta onhan tuo 2.0L 175hp kulutuksen kannalta järkevämpi.
Pieniksi on mennyt kameratolppien toleranssit. Kolme kertaa välähtänyt vuosien saatossa, mutta lappua ei ole vielä kertaakaan tullut. Kahdessa viimeisessä oli vakkarilla n. 6-9 yli. Toyota on ystävällinen kun ilmoittaa äänimerkillä ja kuvalla navin näytöllä tolpasta niin saa sitten lyödä liinat rauhassa kiinni ennen tolppaa.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Aktiini Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Hel 2011 Viestejä: 747
|
Lähetetty: 13.06.2019 17:36 Viestin aihe: |
|
|
Onko sitä semmosia autoja olemassakaan jossa ei mittarivirhettä olisi ja vielä siihen suuntaan, että näyttää aina liikaa 4-10% ? -18 Outbackissä on kamera välähtää 91:llä 80 alueella. GPS heiluu tuolloin 87-88. Siitä tekninen vähennys 3 pois niin lappu (huomautus) on vissiin kerran tullu kotia saakka ehkä kymmenestä välähdyksestä... Vakkarissa yleensä tuo kymppi yli sallitun ja peräkontit vastaa edellä vastaan suurin osa tulee. Matka tarpeeksi sujuvaa eikä tartte lentäviä pelätä muutako raivokkaissa ohituksissa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|