OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Veneen naamiointi
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20483
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 02.06.2020 08:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vekev kirjoitti:
Ihan ku Lahtinen ois mun vanhan veneen hommannut, samalaiset penkit ja värit.

Pianaikaa 50 vuotta ollut pikkupaattina mökillä, joskus 40v sitten maalattu linnustushommiin. Ei taida olla mitään tyyppikilpeä tuossa, joskus ollut puhetta että 6hp olisi moottorisuositus, 20Hp koneella kulkee ihan hyvin, vaikka olis haulikkokin kyydissä Smile. Alkuperäinen väri näkyy keulassa (keltainen), edellinen polvi tuolla kävi aika ulkonakin jahdissa (4hp jonssoni koneena) ja sitten pressua naamioinniksi. Aika pian päätyivät maalaamaan, kun tuossa mantereenpuolella ”maalarimestari” talkoili värit pintaan. Konekin oli sitten jo siihen aikaan sitten se ”tummanvihreä 9.9 Terhi”.


tee667 kirjoitti:
Pistä tarkkaan mieleen, mihin jätit veneen että varmasti löydät vielä sen.

Tässähän onkin nimenomaan huikeana visiona, että passittaa voisi veneestä. Tuolloin venekään tuskin menee hukkaan Smile. Voi olla, että on ihan kuolleena syntynyt ajatus, mutta pitänee kokeilla. Viime syksynä jo noita telkkäkuvahommia ”rationalisoitiin” Nimim. Valmetin & Co ohjeiden mukaan.

Jonkinmoisena ultimaagisena haaveena olisi rakentaa systeemi, jossa kuvienlasku sujuu jouhevasti ja vene on ”hyvin naamioitu” käsien kääntyilyllä. Monastihan ”rantapassituksissa” ei jaksa naamioida ensin paattia ja sitten naamioida passipaikkoja jne. Eli paatti on vedettynä johonkin rantakiville ja ukot enempivähempi kivien seassa näkösällä.
Merellä vielä kun on monesti se tilanne, että linnustuspaikkaa joutuu helposti järkeilemään tuulien mukaan. Ja sitten on rajallinen määrä luotoja, joita voi hyödyntää linnustushommaan. Tai sitten on sellainen tilanne, että lintujen suosimissa rahjuissa on käytännössä mahdotonta passittaa rannalla, kun semmoista ei oikein ole. Jos homma menee pulkkaan, niin tämähän tuo linnustushommaan ihan erimoisia vapausasteita.

Todellisuudessa varmaan naamioverkko jää heti potkuriin ja hätäraketteja menee enempi mitä panoksia…
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ttimonen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Elo 2004
Viestejä: 488
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 02.06.2020 09:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Camoväritys on varmasti hyvä jos vene aina rannassa kun passissa mutta jos vedenpäälle jää parkkiin niin tummansininen voisi olla hyvä väri. Näin se ei erottuis niin selkeästi vedestä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20483
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 02.06.2020 10:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ttimonen kirjoitti:
Camoväritys on varmasti hyvä jos vene aina rannassa kun passissa mutta jos vedenpäälle jää parkkiin niin tummansininen voisi olla hyvä väri. Näin se ei erottuis niin selkeästi vedestä.


Mielenkiintoinen ajatus.

Itse olen kyllä järkeillyt, että on helpompi naamioida vene ”kallion näköiseksi” kuin vedeksi. Meilläpäin vesi ei oikeastaan ole juur koskaan tummansinisen väristä ainakaan ihmissilmään. Toki matalalta katsoen, jos taivas heijastuu pinnasta, niin silloin.

Ja toisaalta, vihreän sävyjäkään ei ainakaan noilla ulkoluodoilla hirveästi ole isolla alalla.

Päädyin kumminkin tuohon juuttikankaaseen. Ajattelin, että sillä saa varmuudella sen 100% ”täyttöasteen”, eli liike ei näy lainkaan läpi. Yksi hyöty voi olla myös jonkinlainen naamioverkkoa parempi tuulensuoja passittamista ajatellen. Ja verkko päälle tuomaan 3D vaikutelmaa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mettäkala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2014
Viestejä: 1980
Paikkakunta: SuomiFinland

LähetäLähetetty: 02.06.2020 10:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juuttikankaan hyviä puolia on nimenomaan tuo tuulelta suojaaminen, yllättävän hyvin suojaa niinkin harva kangas. Painaahan se märkänä pikkasen enempi, mutta kuivaakin sitten nopeasti kun tuulee. Kotona muistaa vaan levitellä kuivumaan ettei rapise seuraavalla lähdöllä jo laiturissa kun pääsikin mätänemään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20483
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 02.06.2020 10:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pari hommaa on tässä speksausvaiheessa parhaillaan mietinnässä.

Kuinka korkean ”naamioseinästä tekee”. Käytännössähän, jos Busterin penkeillä istutaan, niin seinämähän saa olla melko matala, että veneestä oikeasti näet jotain. Passittaessa tämä tarkoittaa sitä, että meloonit on käytännössä koko ajan naamioseinän yläpuolella ja luultavimmin ampumatilanteessa noustaan vielä seisomaan. ”Seisomakorkeuteen” seinää tuskin on järkeä tehdä, tämä edellyttäisi seisaaltaan passittamista tai jotain ”baarijakkararatkaisua”.

Toinen pohdinnan paikka on noiden putkitelineiden laittaminen kaiteiden ulkopuolelle. Tämä mahdollistaisi niiden kallistamisen sisällepäin, jolloin veneen päälle keskilinjalle jäävän ”avoimen kaistaleen” leveyttä pystyy säätämään halutuksi. Tuolloin ylöspäin suuntautuva naamiointi paranee. Jenkkiveneissä tätä näkyy olevan kuvissa aika paljon, että naamiointi ei ole ylhäältä auki laitojen leveydelle asti.

Toki sekin, että poika on aika lailla lyhempiselkäinen, saattaa edellyttää jotain räätälöintiä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vekev
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2016
Viestejä: 15775

LähetäLähetetty: 02.06.2020 11:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

""""vekev kirjoitti:
Ihan ku Lahtinen ois mun vanhan veneen hommannut, samalaiset penkit ja värit.

Pianaikaa 50 vuotta ollut pikkupaattina mökillä, joskus 40v sitten maalattu linnustushommiin. Ei taida olla mitään tyyppikilpeä tuossa, joskus ollut puhetta että 6hp olisi moottorisuositus, 20Hp koneella kulkee ihan hyvin, vaikka olis haulikkokin kyydissä Smile. Alkuperäinen väri näkyy keulassa (keltainen), edellinen polvi tuolla kävi aika ulkonakin jahdissa (4hp jonssoni koneena) ja sitten pressua naamioinniksi. Aika pian päätyivät maalaamaan, kun tuossa mantereenpuolella ”maalarimestari” talkoili värit pintaan. Konekin oli sitten jo siihen aikaan sitten se ”tummanvihreä 9.9 Terhi”.""""

Meilläkään kilpee oo, muotista tehty. Maalattu 2 komponentti värillä. Väri ja malli sama. Ollut n,40v
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Osmosaali
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2012
Viestejä: 1713
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

LähetäLähetetty: 02.06.2020 11:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Osmosaali kirjoitti:
Naamioseinät ei tarvitse olla edes kauhean korkeat kunhan ovat oikein tehty. Väliseinillä saa sisäosaa pienittyä paremmin naamioivaksi. Omaan busteriin laitan kaidekiinityksellä varustetut vapatelineet joihin 50cm kaiteen yläpuolelle tulevat putket. Niihin naamioverkko. Tietty pulpetti ja keulassa oleva hainevä kaide myös auttaa. Saa nähdä millainen lopulta tulee.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/549967/Boat-Tech-vavaputki-keskikiinnikkeella


Itsellä on kanssa pulpetti ja hainevä lisäzydeemoina.

Miten käytännössä ajattelit tuon toteuttaa.

Itsellä sivukaiteet sen mittaiset, että kaksi vapatelinettä sopisi puolelleen., mutta ei luonnollisestikaan "veneen päihin asti". Eli vaakaputkelle joutuu laittamaan jonkun verran ylitystä telineistä perään/keulaan. Ja jos vaakaputket on yhtenäisiä ja täysmittaisia, onko hankalia.

Oletko jo ehtinyt järkeillä, teetkö pystytolpat esimerkiksi aluputkesta?

Ja miten vaakatasossa oleva sivuptki/tuki. Vaatinee jotain tämmöistä; Mitä materiaalia, mahdollisesti "jatkettava" vaiko eikö ja miten ajattelit kiinnittää verkon?


Mietin yön pimeinä tunteina jotain seuraavaa:
- Laittaa vapatelineet. Ainoa ”kiinteä” asennus veneeseen
- Vapatelineisiin niin paksut aluputket pystyiksi kun sopii
- Pystyputken nokkaan hahlo
- Täysmittainen vaakaputki pujotetaan naamioverkon yläreunasta läpi
- Putki/naamioverkkohärdelli remmillä kiinni veneen ulkopuolelle kyljelle ”ajon ajaksi”
- Kun kuvat meressä ja paatti ankkurissa, pystyputket vapatelineisiin, remmit auki ja (valmiiksi mantereella rakennelu) putki/naamioverkkoseinä nostetaan pystyputkien haloihin

Kävin jo Romusoinilla katselemassa sopivia aluputkia Smile


Hyviä kysymyksiä. Vähän tuohon malliin meinasin tehdä.
Naamioverkon alaosaan painoksi paksu köysi. Pitää helman alhaalla eikä liehu. Naamioverkoksi meinasin oliko se nyt Live Decoys Gearin naamioverkkoa mikä peittää paremmin mitä kevytverkko.
Vapatelineitä kallistamalla sisäänpäin saa yläpuolen tähystystykseltä suojauduttua paremmin.
Vapatelineisiin lukitusruuvit putkille jotta korkeutta saa säädettyä. Eli putket teen niin pitkiksi että alapää lattiassa ja saa siitä sitten laidan verran tarvittaessa nostettua ja lukittua korkoon.
_________________
MIKÄ? MISSÄ?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mettäkala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2014
Viestejä: 1980
Paikkakunta: SuomiFinland

LähetäLähetetty: 02.06.2020 13:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Varmaan kannattaa harkita toisen puolen nostamista korkeammalle ja tosiaan kallistamalla tukia vastakkain sopivasti, jolloin tuo yläpuolelta näkyvä kaistale on mahdollisimman kapea. Vielä kun heittää veneen pohjalle verkon, niin yläpuolelta näkyy ainoastaan mahdollinen liike. Kun takaseinä on etuseinää ylempänä, muodostuu sopivasti varjostus taakse ja liike häviää kuin itsekseen. Tuo painavahko naru verkon helmaan kuulosti hyvältä idealta, varmaan pitää ite soveltaa vastaavanlainen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vekev
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2016
Viestejä: 15775

LähetäLähetetty: 02.06.2020 13:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sit ku tollasen hässäkän kanssa kaatuu niin on verkossa ja valmis hukkumaan. Kannattaako jälkikasvuu viedä tollaseen ansa ikoseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20483
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 02.06.2020 13:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vekev kirjoitti:
Sit ku tollasen hässäkän kanssa kaatuu niin on verkossa ja valmis hukkumaan. Kannattaako jälkikasvuu viedä tollaseen ansa ikoseen.


Kiitos huolenpidosta...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20483
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 02.06.2020 13:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mettäkala kirjoitti:
Varmaan kannattaa harkita toisen puolen nostamista korkeammalle ja tosiaan kallistamalla tukia vastakkain sopivasti, jolloin tuo yläpuolelta näkyvä kaistale on mahdollisimman kapea. Vielä kun heittää veneen pohjalle verkon, niin yläpuolelta näkyy ainoastaan mahdollinen liike. Kun takaseinä on etuseinää ylempänä, muodostuu sopivasti varjostus taakse ja liike häviää kuin itsekseen. Tuo painavahko naru verkon helmaan kuulosti hyvältä idealta, varmaan pitää ite soveltaa vastaavanlainen.


Tuo tukien nostosysteemi kuullostaa mielenkiintoiselta. Vaatisi sen vapatelineen ”poikkipinnan” poiston ja jonkinmoisen lukituksen pystyputken korolle. Jos vapatelineen laittaa kaiteiden ulkopuolelle, ei taida oikein pelata enää nosto/laskuhomma, kun putki ottanee veneen kylkeen. Sikäli tuo olisi mielenkiintoinen, että kuinpäin vene nyt sattuu passissa olemaan, niin ”takaseinän” pystyisi nostamaan ylös.

Itse en ajatellut laittaa veneen sisälle mitään verkkoja. Laidat on kumminkin alumiinin harmaat ja pohjavaneri ruskea. Helpompi olla kompuroimatta, kun ei tarvi kulkea verkon päällä. Enemmänkin haastetta tulee ehkä tuosta keulan ja varsinkin perämoottorin jouhevasta naamioinnista. Kokumusta on siitäkin, kun tirvasee oikein naamioverkkoa ylösnostetun perämoottorin päälle, niin on joskus olevinaan piukassa Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vekev
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2016
Viestejä: 15775

LähetäLähetetty: 02.06.2020 16:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
vekev kirjoitti:
Sit ku tollasen hässäkän kanssa kaatuu niin on verkossa ja valmis hukkumaan. Kannattaako jälkikasvuu viedä tollaseen ansa ikoseen.


Kiitos huolenpidosta...
Ole hyvä, haitat ja hyödyt kannattaa puntaroida.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20483
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 02.06.2020 16:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vekev kirjoitti:
Lahtinen kirjoitti:
vekev kirjoitti:
Sit ku tollasen hässäkän kanssa kaatuu niin on verkossa ja valmis hukkumaan. Kannattaako jälkikasvuu viedä tollaseen ansa ikoseen.


Kiitos huolenpidosta...
Ole hyvä, haitat ja hyödyt kannattaa puntaroida.


Kiitos vinkistä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vekev
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2016
Viestejä: 15775

LähetäLähetetty: 02.06.2020 16:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos istunu rapiat 40v lepikossa ja kaislikossa, mitää verkoi ollu, paikallaan vaa.

Eikä tää oo vinoilua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20483
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 02.06.2020 17:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vekev kirjoitti:
Jos istunu rapiat 40v lepikossa ja kaislikossa, mitää verkoi ollu, paikallaan vaa.

Eikä tää oo vinoilua.


Ei millään pahalla, mutta kun sinulla tuntuu olevan pitkä kokemus. Ja tässä on ”yritetty” keskustella tuollaisen ”ihan jonkinmoisen blind boatin” rakentamisesta meriolosuhteisiin ja kommenttisi ovat tuota tasoa:

vekev kirjoitti:
Ei tarvii, naama kun ei peilaa et naamari päälle, vaalee vene tai ukko ilman maasto vehkeitä ei sitä pelota.


Tai kun puhutaan RS Busterista, jota on ihan oikeasti ”melko vaikea” saada kaatumaan.
vekev kirjoitti:
Sit ku tollasen hässäkän kanssa kaatuu niin on verkossa ja valmis hukkumaan. Kannattaako jälkikasvuu viedä tollaseen ansa ikoseen.



Niin olen joutunut useamman kerran miettimään, että onko kommenttisi ”silkkaa v..ttuilua” vai jotain sellaista sarkasmia, jota en ymmärrä?

Tämä sama ilmiö toistuu aika monessa muussakin keskusteluketjussa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
Sivu 6 Yht. 8

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com