Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
JokuUkko Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2007 Viestejä: 8741 Paikkakunta: Turku
|
Lähetetty: 15.10.2020 15:28 Viestin aihe: 512 aseiden piiput ja sopivuus |
|
|
Ku olin tossa hirvipassissa vieraana rihla kourassa niin mietin, et kai sitä joskus vois ostaa aseeseen vaikka tuplaluotipiiput, jos sattus jostain osuu eteen edukkaat 30-kaliiberiset (ei aloteta samaa kaliiberivääntöö ku Hirvikivääriketjus...). Olisi sitte toiseski piipus jotain muuta ku terveisiä, jos sattuu hirvi tulee...
Siinä rupesinki pohtimaan, että mites kun noita 512-mallin aseita on valmistettu monissa merkeissä (FinnClassis, Tikka, FinnMarocchi ainakin) niin onko niiden suluissa miten paljon eroa, eli onko kaikki piiput sovitettavissa kaikkiin aseisiin? Entä voiko 412 piiput sovittaa 512-aseisiin? Niitä eniten näkyis liikkuvan markkinoilla. Sepän kautta tietty pitää käyttää aina mutta kiinnostaa et mitä pitää ostaessa huomioida.
Oma ase on siis Finnmarocchi 512. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17057 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 15.10.2020 17:14 Viestin aihe: |
|
|
Kaikki edellämainitut sopii ristiin.
Eli 412, 412s,512s,512 finnclassik, 512marocci.
-suositus ostaa joko mäkisen, heleniuksen, peuralan tai valmetin piiput.
Italopiippuja karttaisin jos voi. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26666
|
Lähetetty: 15.10.2020 18:37 Viestin aihe: |
|
|
sopii pienen hienosäädön jälkeen.
ihan jokunen voi olla täysin hyvä sillään.
hirviaseen piipuksi kyllä oman kokemuksen mukaan käy kaikki jotka saa sovitettua. mm rihlassani italian ja ei se kummene laittaa mitä muuta tahansa.
sille "vara" käytölle voi myös aatella sisäpiippua, käy ja kukkuu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JokuUkko Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2007 Viestejä: 8741 Paikkakunta: Turku
|
Lähetetty: 15.10.2020 23:30 Viestin aihe: |
|
|
Tuota sisäpiippuuki mietin, ei oo itelle tuttu systeemi. Aattelin vaan et ku saman luparuljanssin vaatii niin ehkä helpompi omat piiput. Jotenki yksinkertaisempi. Siihe sit joku pikkukiikari päälle vaikka kiinteillä jaloilla niin näppärä paketti.
Tällä hetkellä tuolle ei oo juuri käyttöä. Sama se millä ne yhen päivän passit vuodessa hoitaa. Lähinnä mietin et jos joskus vielä hirvihommista oikeen innostuu niin sit pitää joku pyssy siihen hommaan kattoo ja tuo vois olla vaihtis... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
KKP specialist Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Jou 2013 Viestejä: 854
|
Lähetetty: 17.11.2020 09:49 Viestin aihe: |
|
|
Minkäs verran näissä sitä sovittamista on? Jos on 412 Valmetti ja hommaa käytetyt Valmetin piiput, niin mitä tuossa sovitetaan?
Muutama vuosi takaperin mulla oli 612 marocchi haulikko johon hommasin haulirihlapiiput. Ne meni kyllä ihan sellasenaan paikalleen ja vähän sitä etutukkiin kiinnittyvää salpaa piti viilata.
Samalla tapaako nämä vanhat Valmetit sovittuu, vai pitääkö jotain pintoja hioa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17057 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 17.11.2020 10:21 Viestin aihe: |
|
|
Lähinnä kai yläsulun vinopintoja piipuista että menee sulku kiinni. Jos menee pohjaan asti ts. Kunnolla niin mitäpä siinä.
Vahva mutu. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26666
|
Lähetetty: 17.11.2020 12:30 Viestin aihe: |
|
|
no aika harvoin liukupalaan tarvii kajota, joskus tosin ovat jo kuluneet turhan välpäksi ja tupaa nakkaan varmistinta.
Kyllähän se suurimmaksi osaksi sovittelu kohdistuu juurikin sen etukalikan suuntaan. mutta sen kanssa ei pidä tehdä hätäsiä ratkasuja mistä ja miten jotta ei mennä ojasta allikkoon. sulkuvälihän pitäs aina tarkistella muutosten yhteydessä, mutta harvammin niissä mitään korjailua.
Vaikka puhutaan että ovat keskenään sopivia nii se on hieman karkea kuvaus kyllä pitää varautua ainaki sen etukalikan suhteen muutoksiin. Ihanne olis että on ylimääräinen etukalikka rautoineen. Voi pitää alkuperäsen koskemattomana parina.
Sitte tuleeki enemmän haastetta jos on useampi runko ja piippu joita pyöritellään... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17057 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 17.11.2020 13:40 Viestin aihe: |
|
|
Ei liukupalaan kosketa vaan piippuihin... _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
havu Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 3242
|
Lähetetty: 17.11.2020 13:49 Viestin aihe: |
|
|
Piippuihin niin mutta niinko Pohjola meinaa olisi paree olla koskematta. Äkkinäisen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vekev Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Jou 2016 Viestejä: 15775
|
Lähetetty: 17.11.2020 13:56 Viestin aihe: |
|
|
Etutukin säätöä ei muuteta jos haluu sen vielä vanhaan piippupariin, piipuissa oleva palikka viilataan tai täytehitsataan ja viilataan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26666
|
Lähetetty: 17.11.2020 18:55 Viestin aihe: |
|
|
joo,,, alkuperäsiä ei kannate muutella juuri nuin ku veke kerto, tuo on se yleisin tapaus |
|
Takaisin alkuun |
|
|
KKP specialist Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Jou 2013 Viestejä: 854
|
Lähetetty: 18.11.2020 08:47 Viestin aihe: |
|
|
Elikkäs se sepällä sovittaminen on enemmän näille poropeukaloille ja pellepelottomille tarkoitettu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26666
|
Lähetetty: 18.11.2020 10:56 Viestin aihe: |
|
|
tuo on nii suhteellista, tärkeintä ettei tehe heti sitä ensimmäisenä mieleentullutta muutosta. tarkoin harkittuna asia erikseen |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|