Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 19.12.2020 20:59 Viestin aihe: |
|
|
Horst kirjoitti: | ioni kirjoitti: | Horst kirjoitti: | ioni kirjoitti: | Horst kirjoitti: |
Enää 2010 luvulla nelivetotekniikkakaan ei ole subarulla sitä mihin tuo maine perustuu. |
Olisiko tähän perusteluja?
Lausuma on toki totta mutta implikoitu kritiikki kaipaa kyllä perustelua. |
Esim. nyky subaruissahan on monilevykytkin jo ollut pitkään. Eikä tuon toiminta ja etenemiskyky ole sitä mihin vanhemmissa subaruissa on totuttu. |
Onko siis parempaa vai huonompaa nykyään? Ja missä olosuhteissa? |
Huonompaa. Tässä nimenomaisessa viitekehyksessä huonompaa kaikissa olosuhteissa.
|
Ok. No miten mielestäsi Subaru vertautuu esimerkiksi myymiisi saksalaisiin citymaastureihin? Maantiellä, kaduilla ja maastossa?
Miten se monilevykytkin on huonontanut juuri Subarun etenemiskykyä verrattuna vanhaan? Ristiriipuntatilanne? Ylämäki? Hanki? Upottava savi? Sohjo ohitustilanteessa? Jäätikkö?
Olet esittänyt vasta mielipiteitä. Kokemukset vielä puuttuvat. Omat tai muiden. Niitä täällä kaivataan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 19.12.2020 22:22 Viestin aihe: |
|
|
vähän kuulostaa autobildistä saaduilta "kokemuksilta". _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Horst Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Lok 2009 Viestejä: 336
|
Lähetetty: 19.12.2020 23:20 Viestin aihe: |
|
|
ioni kirjoitti: | Horst kirjoitti: | ioni kirjoitti: | Horst kirjoitti: | ioni kirjoitti: | Horst kirjoitti: |
Enää 2010 luvulla nelivetotekniikkakaan ei ole subarulla sitä mihin tuo maine perustuu. |
Olisiko tähän perusteluja?
Lausuma on toki totta mutta implikoitu kritiikki kaipaa kyllä perustelua. |
Esim. nyky subaruissahan on monilevykytkin jo ollut pitkään. Eikä tuon toiminta ja etenemiskyky ole sitä mihin vanhemmissa subaruissa on totuttu. |
Onko siis parempaa vai huonompaa nykyään? Ja missä olosuhteissa? |
Huonompaa. Tässä nimenomaisessa viitekehyksessä huonompaa kaikissa olosuhteissa.
|
Ok. No miten mielestäsi Subaru vertautuu esimerkiksi myymiisi saksalaisiin citymaastureihin? Maantiellä, kaduilla ja maastossa?
Miten se monilevykytkin on huonontanut juuri Subarun etenemiskykyä verrattuna vanhaan? Ristiriipuntatilanne? Ylämäki? Hanki? Upottava savi? Sohjo ohitustilanteessa? Jäätikkö?
Olet esittänyt vasta mielipiteitä. Kokemukset vielä puuttuvat. Omat tai muiden. Niitä täällä kaivataan. |
En ole tietääkseni saksalaisia citymaastureita kaupannut, mutta ei subaru maantiellä, kadulla tai maastossakaan niitä huonompi ainakaan ole. Varmasti ihan hyviä autoja muuten ominaisuuksiltaan, kuten jo sanottu, mutta ei nykypäivänä enää siinä erikoisasemassa mm. nelivetotekniikkansa ansiosta mitä reilut 10 vuotta takaperin. Juurikin mm. tuohon nelivetotekniikkaan subarun markkinointi pitkään nojasi. Fakta kuitenkin on, että monilevykytkin se subarussakin nykyään on eikä se subarussakaan ole ongelmaton mitä etenemiskykyyn tulee tietyissä olosuhteissa. Tästäkin löytyy tietoa kyllä, jos haluaa etsiä. Esim. nykyinen outback on hyvin sivistyneen oloinen kulkine kaikin puolin ja hyvä maavarakin siinä on ja varmasti hyvä auto sellaiselle, joka tuollaista tarvitsee. Mutta yhtä citymaasturi se on kuin muutkin vastaavat tänä päivänä. Onko se sitten hyvä vai huono niin jokainen päättäkööt kohdallansa. Kontrasti on kuitenkin melko suuri, jos verrataan reilut kymmenen vuotta taakse päin. Silloin subaru oli vähemmän sivistynyt kilpailijoihinsa verrattuna, mutta se nelivetosysteemi oli omaa luokkaansa. Nelivetotekniikan eroja nykypäivään verrattuna on turha alkaa edes perustella. Asiasta perillä oleva ymmärtää eron.
Joskus olen yrittänyt diesel subarua tosissaankin ostaa, mutta kauppaan ne jäi ja hyvä niin. Melkein mihin tahansa sen aikaiseen dieseliin verrattuna olivat karkeatekoisia vehkeitä niin moottorin ominaisuuksien, kytkimen ja vaihteensiirron osalta. Maantiellä toki aivan kelpo autoja. Kuten nyt tiedetään, niin tekniikan kestävyys olikin sitten aivan onnetonta.
Bensa outback cvt:llä myös aivan oivallinen kulkine ainakin maantiellä ja suht. normaaleissa lumiolosuhteissa sen mitä pystynyt kokeilemaan. Bensan kulutuskaan ei mikään mahdoton, mutta ylläpitokulut taas ovat. Cvt vaihteiston öljynvaihto ainakin muutama vuosi sitten maksoi saman tai jopa enemmän kuin jakopäänremontti moneen muuhun merkkiin ja jos yhtään enemmän ajaa, niin jokavuotinen toimenpide. Ja sen mitä nyt seurannut niin eipä nuo cvt:t ole ihan ongelmattomiakaan olleet. Nyky foresterit bensakoneilla kuuluu imevän öljyä kuin vag tsi:t konsanaan. Tuokin yleisesti tiedossa oleva asia.
Jos hyvän edullisen perus nelivetoauton haluaisin esim. jahtikäyttöön, niin hankkisin juuri tuollaisen vanhemman subarun kuin poikametolla tämän ketjun perusteella nyt on. Jos pitäisi hankkia diesel, niin ainakaan subarua en hankkisi missään tapauksessa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Horst Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Lok 2009 Viestejä: 336
|
Lähetetty: 20.12.2020 00:09 Viestin aihe: |
|
|
RiUDE kirjoitti: | vähän kuulostaa autobildistä saaduilta "kokemuksilta". |
Autobildistähän nämä. Kukapa sitä nyt autoa ostatellessa kuumeen kourissa malttaa asioista ottaa selvää tai käydä koittamassa. Ei muuta kuin auto pihaan ja sitten kohta ihmettelemään, että mitä p@skaa sitä tulikaan ostettua. Kertyypähän kokemusta. Ja eikä siinä mitään, jos tulikin iskettyä sontaan, niin fanaattisena merkin miehenä ei kannata ainakaan myöntää mitään ja on niitä vikoja muissakin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
petri r Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Huh 2004 Viestejä: 1512 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 20.12.2020 10:57 Viestin aihe: |
|
|
Horst kirjoitti: | ioni kirjoitti: | Horst kirjoitti: |
Enää 2010 luvulla nelivetotekniikkakaan ei ole subarulla sitä mihin tuo maine perustuu. |
Olisiko tähän perusteluja?
Lausuma on toki totta mutta implikoitu kritiikki kaipaa kyllä perustelua. |
Esim. nyky subaruissahan on monilevykytkin jo ollut pitkään. Eikä tuon toiminta ja etenemiskyky ole sitä mihin vanhemmissa subaruissa on totuttu. |
Noo, esim. 2013 Subarun manuaalidieselissä on sama viskoneliveto niinkuin aina ennenkin. Että yritetään puhua totta _________________ "Krol Polovania" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Horst Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Lok 2009 Viestejä: 336
|
Lähetetty: 20.12.2020 11:39 Viestin aihe: |
|
|
petri r kirjoitti: | Horst kirjoitti: | ioni kirjoitti: | Horst kirjoitti: |
Enää 2010 luvulla nelivetotekniikkakaan ei ole subarulla sitä mihin tuo maine perustuu. |
Olisiko tähän perusteluja?
Lausuma on toki totta mutta implikoitu kritiikki kaipaa kyllä perustelua. |
Esim. nyky subaruissahan on monilevykytkin jo ollut pitkään. Eikä tuon toiminta ja etenemiskyky ole sitä mihin vanhemmissa subaruissa on totuttu. |
Noo, esim. 2013 Subarun manuaalidieselissä on sama viskoneliveto niinkuin aina ennenkin. Että yritetään puhua totta |
Niin varmasti on, mutta ei ole ollut nykymalleissa enää vuosiin muuta kuin monilevy. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 20.12.2020 11:41 Viestin aihe: |
|
|
No minkä Horst sitten autokseen valitsi kun Subarulla ei pääse? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Horst Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Lok 2009 Viestejä: 336
|
Lähetetty: 20.12.2020 13:19 Viestin aihe: |
|
|
ioni kirjoitti: | No minkä Horst sitten autokseen valitsi kun Subarulla ei pääse? |
Pääseminen tuskin on ainoa kriteeri, jos tuollaista autoa on hankkimassa eikä siitä ollut edes kyse. Pointti oli se, että subarun neliveto ei ole sama kuin ennen ja osa etenemiskyvystä on sitä myötä heikentynyt vanhempiin versioihin verrattuna. Tuskin tuon asian tiedostaminen tai myöntäminen pitäisi olla mikään ongelma.
Alkuperäinen kysymys koski subarun dieseleitä. Kuten todettu, ei ne ole olleet ominaisuuksien puolesta sellaisia, että olisi innostanut sellaista hankkimaan. Luotettavuudesta puhumattakaan. Moni on hankkinut ja kokemusperäistä tietoa löytyy tästäkin ketjusta ja muualta vielä lisää.
Vaikka subaru etenisi kuinka hyvin, ei sillä ole mitään merkitystä, jos autosta särkyy moottori tai se vie vaikka litran öljyä / 1000km. Ainakaan minulle. Sama koskee ihan jokaista muutakin automerkkiä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 20.12.2020 15:32 Viestin aihe: |
|
|
mitä erityisiä ongelmia niissä diisseleissä on ollut, pl. ne ensimmäiset, joista jo edellä puhetta olikin? _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 20.12.2020 17:16 Viestin aihe: |
|
|
On kyllä melkoista kiertelyä ja kaartelua tuo juttu etenemiskyvystä. Sellaista liukasta luikertelua.
Youtube on täynnä videoita eri autojen nelivetojen toimivuudesta. Katsokaapa esimerkiksi vertailua Subarun ja Audin välillä. Ei se Subarun neliveto ehkä sittenkään ole pilalle mennyt vaikka netissä muiden merkkien myyjät yrittävät sitä kovasti dissata. Jenkit laittavat aika monesti Subarun kanssa samaan vertailuun ihan oikeita nelivetoja lukkoineen ja kilkkeineen. Tokihan siinä tulee Subarulle tukkaan sellaisessa seurassa - ei monestikaan kovin pahasti tosin. Vertailukavereina pitäisikin olla henkilöautomaisemmat citymaasturit. Sellainenhan se Subarukin yrittää olla. Siinä porukassa Subaru kyllä edelleen on aivan huippua maavaran ja nelivedon toiminnan osalta. Ei todellakaan jää kakkoseksi Hondan ja Toyotan saman luokan autoille. Hiluxit ja HJ:t ovat sitten jo oma lukunsa. Bemarista ei taida olla vastusta? Entäs Mersu? Hinnatkin karkaavat jo eri sfääreihin. Pärjänneekö Suzukikaan? Eikä Suzukilla taida olla esimerkiksi Outbackin tai Foresterin monipuolisuutta ja tiloja tarvitsevalle kilpailijaa. Pärjääkö Volvokaan? Audi taitaa olla lähimpänä mutta kuka nyt niin epäluotettavaa öljynsyöjää uskaltaa ainakaan omalla rahalla ostaa?
Japanilaista dieseliä ei kyllä ole uskaltanut ostaa enää vuosikausiin. Tuntuvat olevan melko susia. Ainakin pitäisi rankasti opiskella ensin että minkä valmistajan minkäkin mallin uskaltaa ottaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Horst Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Lok 2009 Viestejä: 336
|
Lähetetty: 20.12.2020 19:12 Viestin aihe: |
|
|
ioni kirjoitti: | On kyllä melkoista kiertelyä ja kaartelua tuo juttu etenemiskyvystä. Sellaista liukasta luikertelua.
Ei se Subarun neliveto ehkä sittenkään ole pilalle mennyt vaikka netissä muiden merkkien myyjät yrittävät sitä kovasti dissata.
Japanilaista dieseliä ei kyllä ole uskaltanut ostaa enää vuosikausiin. Tuntuvat olevan melko susia. Ainakin pitäisi rankasti opiskella ensin että minkä valmistajan minkäkin mallin uskaltaa ottaa. |
Kuka on puhunut pilalle menemisestä. Vain siitä että se on eri, muuttunut. Eikä kaikki ominaisuudet ole välttämättä samaa tasoa kuin ennen. Ei tarkoita silti sitä, että subarun neliveto on pilalla. Tästäkin löytyy tietoa ja käyttäjäkokemuksia ihan riittävästi, jos haluaa niihin uskoa. Se että nyky subaruiden nelivetosysteemi on sinut vakuuttanut ja olet tyytyväinen, niin sehän on hieno homma. Ei ole varmasti keneltäkään pois. Kannattaa lukea viestit ajatuksella, eikä vetää mutkia suoraksi tai ottaa itseensä.
Japanilaisista dieseleistä olen ihan samaa mieltä. Subarun diesel on yksi epäonnistunut tekele siinä joukossa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 20.12.2020 19:18 Viestin aihe: |
|
|
RiUDE kirjoitti: | mitä erityisiä ongelmia niissä diisseleissä on ollut, pl. ne ensimmäiset, joista jo edellä puhetta olikin? |
_________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Horst Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Lok 2009 Viestejä: 336
|
Lähetetty: 20.12.2020 19:35 Viestin aihe: |
|
|
RiUDE kirjoitti: | RiUDE kirjoitti: | mitä erityisiä ongelmia niissä diisseleissä on ollut, pl. ne ensimmäiset, joista jo edellä puhetta olikin? |
|
Ne särkyy. Ensimmäiset dieselit tuli 2008 ja särkyivät. Myös 2009 särkyivät. 2010 dieselin piti parantua, mutta silti niitä särkyi. 2011 piti olla jo kunnossa, mutta niitäkin on särkynyt. Myös ihan viimeisiä 2015 dieseleitä on särkynyt, mutta siinä vaiheessa niitä tuskin on enää montaa myytykään. Tämän lisäksi egr, dpf ja kytkin viat suht pienillä km lukemilla. Ja on niitä vikoja muillakin merkeillä jne. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
NV Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Lok 2014 Viestejä: 175
|
Lähetetty: 20.12.2020 19:39 Viestin aihe: |
|
|
Laitoin tuossa ML 63 AMG mesen. Pääsee kyllä, muttei raatti mennä ihan joka kivikkoon. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
äRPee Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 2637
|
Lähetetty: 20.12.2020 20:55 Viestin aihe: |
|
|
On niitä mutta mitättömän vähän, vokkeloitten kohdalla tarttee lisätä vain öljynsyöntikuninkuus, kaksoismassavauhtipyörävikakuninkuus, haldexviatöljypumppuineenkuninkuus, dsg"automaatti"robottivaihteistovikakuninkuus, ylipitkähuoltovälikuninkuus, järkyttävänkalliithuollotkuninkuus, asiakasmaksaakuninkuus, käytettyynerehtynytmaksaatuplastikuninkuus, jne... Ennemmin vaikka millä itämaan riisikipolla vaikka moottori saattaa ehkä mennä rikki.
Horst kirjoitti: | RiUDE kirjoitti: | RiUDE kirjoitti: | mitä erityisiä ongelmia niissä diisseleissä on ollut, pl. ne ensimmäiset, joista jo edellä puhetta olikin? |
|
Ne särkyy. Ensimmäiset dieselit tuli 2008 ja särkyivät. Myös 2009 särkyivät. 2010 dieselin piti parantua, mutta silti niitä särkyi. 2011 piti olla jo kunnossa, mutta niitäkin on särkynyt. Myös ihan viimeisiä 2015 dieseleitä on särkynyt, mutta siinä vaiheessa niitä tuskin on enää montaa myytykään. Tämän lisäksi egr, dpf ja kytkin viat suht pienillä km lukemilla. Ja on niitä vikoja muillakin merkeillä jne. |
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|