Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
76253r Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Huh 2004 Viestejä: 272 Paikkakunta: hausjärvi
|
Lähetetty: 28.10.2005 12:54 Viestin aihe: Petaus. |
|
|
Mitä ainetta olette käyttäneet kiväärin synteetti tukin petauksessa?Kelpaako perinteiset ja halvat autotarvike liikeistä ostetut laskuitu epoksit?Sellasta ajattelin kyllä laittaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Lennu Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 10 Elo 2005 Viestejä: 24 Paikkakunta: Kainuu
|
Lähetetty: 08.11.2005 10:08 Viestin aihe: |
|
|
Itse petasin lasikuitukitillä. Ihan hyvä tulee kun pinnat ovat puhtaat ja poraat pikkureikiä tukkiin tartunnan parantamiseksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Migho Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 28 Syy 2005 Viestejä: 28 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Lähetetty: 12.11.2005 19:06 Viestin aihe: Re: Petaus. |
|
|
76253r kirjoitti: | Mitä ainetta olette käyttäneet kiväärin synteetti tukin petauksessa?Kelpaako perinteiset ja halvat autotarvike liikeistä ostetut laskuitu epoksit?Sellasta ajattelin kyllä laittaa. |
Eikö olisi järkevää käyttää vimpan päälle parasta mahdollista kaupallista petausainetta arvotukkiin?
Mulla ainakin kokeilut plastic paddingin kemiallisella metallilla sekä araldiitin nopealla ja hitaalla epoksilla toimivat aluksi hyvin...
...loppujen lopuksi PP vaan ajan saatossa murtui hauraana ja epoksiliima oli liian joustavaa, se painui viikkojen jälkeen ruuvien vetämänä kasaan. Täyteaine olisi varmaan auttanut liiman kanssa Tulipahan kokeiltua!
Osta veikkonen kerralla kelvolliset aineet, että saat tukista kaiken irti. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Jukesi Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 21 Huh 2005 Viestejä: 56 Paikkakunta: E-Suomi
|
Lähetetty: 12.11.2005 23:26 Viestin aihe: |
|
|
Toi lasikuitukitti ei kylläkään murene kovin helposti, koska kitin seassa on lasikuitua. Ite petasin kipakasti potkivassa Tornado LS:n M39:n kuokattuun tukkiin Plastic Paddingin lasikuitukitillä eikä muruakaan irronnut 1000ls aikana.
En kuitenkaan väitä että kaupalliset petaukseen aineet olisivat huonompia. Itse käytin lasikuitukittiä siksi että tiesin tekeväni aseeseen uuden tukin enkä siksi viittinyt sijoittaa kunnon aineisiin.
Noiden 2 -komponenttikittien ärsyttävä ominaisuus on liian jäykkä koostumus ja liian nopea kovettumisaika. Tulee nimittäin todella kova kiire saada raudat paikalleen. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
t3 9.3 Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 29 Syy 2005 Viestejä: 101 Paikkakunta: oulu
|
Lähetetty: 14.12.2005 16:51 Viestin aihe: |
|
|
oisko mitään jos petais ensin esim:lasikuitu kitillä. kuivuttua laittas ohuen ohuen kerroksen jotain elastista vielä. pitäiskö lukko rungon myös olla irti tukista kauttaaltaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Migho Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 28 Syy 2005 Viestejä: 28 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Lähetetty: 15.03.2006 15:23 Viestin aihe: |
|
|
Palatakseni aiheeseen postuumisti, kokeilin kahden petausaineen ja pilaripetauksen yhdistelmää, käyttäen lasinkovaa ja elastista tavaraa samassa aseessa. Kivääri on vanha paksu piippuinen sako kaliiperissa .243
Piipun alle ei petiä. Rekyylinvastimen takapinnasta ja siitä taaksepäin lipaskuiluun asti:
-Plastic paddingin kemiallista metallia reilu 1 cm tukkiin kaivettuun, rautoja leveämpään syvyyteen asti poistamaan puutukin kokoonpuristumista, kun ruuveista kohdistuu siihen jatkuvaa vetoa.
Kuivumisen jälkeen dremelillä pedin pinnasta 1 mm syvyydeltä rikkonaiseksi ja tämän päälle varsinainen päällepäin näkyvä petimateriaali:
-Araldite super strong epoksipetauksena ohut kerros n. 1 mm, joka tehnee petistä hieman elastisen ja kestävän. Tukin alkuperäistä puuta jäi ala- ja yläkerran väliin ehkäpä sentin verran.
Takimmaisen ruuvin alueen petasin pilaripetausmenetelmällä käyttäen kem.metallia pilariholkin kiinnitykseen.
Rautojen rekyylin aikainen liikkuminen tukin sovituksessa painaa petiä alaspäin lukkokehyksen takaosassa, kun "keinun" nivel on rekyylinvastimen tienoilla. "Piipun nouseminen" toppaa tuollaiseen pilariin. Toisaalta pilari ottaa takaruuvin kiristysvedon vastaan.
Lisäys 5.4.06: Ammuntakokeilu 100 m. Luotina sako 5,8 g fmj aseteltuna rihlojen läheisyyteen. Nopeutta en voinut mitata, kun ei ole välineitä.
Alarautakin on pedattu eli sen ruuvinreikien paikat linjattu yläkerran kohtien kanssa paikalleen kem.metallilla. Alarauta oli myös pakko pedata, koska ilman sitä tulee isoa pystyhajontaa, kun ruuvit löystyvät rekyylin riuhtomana.
Monimutkainen hybridiyhdistelmä on toiminut toistaiseksi paremmin kuin jompi kumpi aine yksinään (ks. aiemmat kommentit). Lukkoaktion ruuvien kiristystuntuma pysynyt moitteettomassa kunnossa eikä piippu keinu kumpaakaan ruuvia löysyttämällä/kiristämällä.
PS. Yllä selitettyä systeemiä ei voi suositella, kuin pahalla tahdolla. helpommallakin pääsee.
Olis voinu jättää kirjoittamatta
Ohjeet petaukseen löytyvät monesta paikasta.
http://www.takilta.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=305&highlight=petaus
http://www.takilta.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=180&highlight=petaus
http://riflestocks.tripod.com/bedding.html |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
OliiN Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Mar 2006 Viestejä: 212 Paikkakunta: lahti
|
Lähetetty: 13.12.2006 20:15 Viestin aihe: |
|
|
Mitä ainetta plastik paddingin ja rautojen väliin että lähtee irti? Kelpaako ihan vaseliini,vai onko joku kikka kuutonen? |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
IR Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Jou 2004 Viestejä: 158 Paikkakunta: Suomen suurin kala
|
Lähetetty: 13.12.2006 21:11 Viestin aihe: |
|
|
Vaikkapa autovaha, tai pakkausteippi. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
OliiN Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Mar 2006 Viestejä: 212 Paikkakunta: lahti
|
Lähetetty: 13.12.2006 21:24 Viestin aihe: |
|
|
Kiitän. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Hietala Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Kes 2004 Viestejä: 2541 Paikkakunta: Pohojanmaa
|
Lähetetty: 14.12.2006 08:30 Viestin aihe: |
|
|
pakkausteippi on liian paksua, petaukseen tulee sivusuuntaista klappia. Ohut kerros vaseliinia tai sitten tuota autovahaa(jota en ole kokeillut) _________________ Laiskuuttaan tingan häviää |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
OliiN Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Mar 2006 Viestejä: 212 Paikkakunta: lahti
|
Lähetetty: 14.12.2006 08:43 Viestin aihe: |
|
|
Autovaha toimi,kokeilin eilen piekkarin tukkiin,ja ihan suht tyytyväinen olen. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Lynx 360s Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Tam 2006 Viestejä: 342
|
Lähetetty: 14.12.2006 19:41 Viestin aihe: |
|
|
Nahkarasva= (kenkärasva) on hihan hyvää ja jää vielä jatsareihin ja yms. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
VKK Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Tou 2004 Viestejä: 3306 Paikkakunta: "Mauser-maa"
|
Lähetetty: 06.01.2007 16:35 Viestin aihe: |
|
|
Myös tukkivaha toimii erinomaisesti. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6415 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 06.01.2007 17:48 Viestin aihe: |
|
|
Olen käyttänyt vaseliinia (massaan tulee huono pinta), autovahaa, teflonsprayta, hylsyrasvaa ja Gun Stox Waxia. Ylivoimaisesti parasta on ollut tuo viimeinen. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Huba Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Jou 2006 Viestejä: 222
|
Lähetetty: 23.02.2007 00:16 Viestin aihe: |
|
|
Mitä liimaa olette käyttänyt kasa-ammunta rautojen kiinnitykseen. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|