Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17057 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 25.04.2021 12:16 Viestin aihe: |
|
|
Ajatus tehdä se vakio sitä käyttöä ajatellen siis juuri tuo alumacrafrin tapaan ennemmin....
Harvemmin sitä täytyy loso pohjassa jahtihommissa kauheeseen aallokkoon päästää, pimeällä kuitenkin puolet ajosta aina ja mennessä harvoin kiire.
Muutan noi kuvat 10asteeseen ja muutenkin vielä pitää varalaitojen rakennetta miettiä, päätarkoitus on kuitenkin pitää roiskeita kurissa ja kannatella lisälaitteita, airojen kiinnitykset? .
Kokkaan mahtuu ainakin 1 akku ja pienipolttoainetankki ja köysi/ankkurijemma. väliseinän toiselle puolen vesitiivis max 130cm aseet, kannet kaasujousilla. Perään moottorin akku ja tankki...
Nousutikas perään oikealle ja pikkumoottorikiinnike vasemmalle. Kaikuanturi oikealle, siihen hissi. Keulaan jää pieni kolmio, siihen ledpaneeli upotettuja koteloon ja polykabonaatti suojaksi. Veneen laitoihin upotettuna maltilliset kulkuledit. Takakulmiin kunnon liinakiinnikkeet trailaamiseen ja ankkurointiin.
Plotterille pitää keksiä paikka niin ettei ole tiellä eikä hajoamisvaarassa eli jokin kotelointi tms. Ram-kiinnikkeitä mietin.
Vavoille varalaitaan vaakakiinnikkeet ja todennäköisesti takakulmien kolmioihin upotetut kiinnikkeet
Pohjan rakenteisiin valmiit kierrereikävalmius pulpetille. Samoin putkitukset johdoille, letkuille ja vaijereille. Jonkinlainen kojelauta pitää rakentaa varalaidan kotelointiin jommalle kummalle puolella.. Sähkökoneelle oma valmius nokalle ja jämäkän alustalevyn teko heti suunnittelussa.
Pintakäsittelyyn veden päällisille osille yhtenä vaihtoehtona teippaus tai sitte ram-line uretaanikumipinnoite. Sisä ja ulkopohja pinnoittamatta jos joutuu korjaushitsaamaan joskus.
Nyt voi käydä niin että jos homma etenee niin veneitä saattaakin tulla kolme kappaletta, yksi matala yksinkertainen sorsavene, yksi puhdas kalastusvene ja tämä minun korkealaitaisempi monitoimi.
Kalaveneeseen tulisi rosterinen/muovinen kiertovesisumppu ja vielä isompi tasaisempi kansi minkä alla vapakotelot, kyljille uistinsäilytystilaa muovikoteloille ja sähkökone heti. Pintaan jotain mattoa? Oli suunnitellut kaveri.
Alkaakohan olla paatti jo hahmottumaan.... _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tukelius Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Elo 2008 Viestejä: 3311 Paikkakunta: Mynämäki
|
Lähetetty: 25.04.2021 22:26 Viestin aihe: |
|
|
Tässä valoratkaisuja omasta, eli ledinauhoilla laitoin ulkopuolen lähitoimintaan ja sisäpuolen puuhasteluun. Ulkona tehokkaampi oliko muistaakseni 14, jotain w per metri ja sisällä puolet ja vihreänä ni ei häikäise niin. Punaista ei ollu saatavilla.
Tuo ulompi on aika sopiva rantautumisessa ja kaaveiden laitossa, näkee veneen ympärillä olevat kaaveet ja kivet, kivet myös veden alla kirkkaassa vedessä. Vähentää ottalamppujen tarvetta ja toistensa silmiin näyttämistä aika merkittävästi.
Ajovaloksi meinaan laittaa kaukosäätöisen hakuvalon keulakolmioon jota voi kuskin penkiltä ohjailla, kiinteä ei oikein oo hyvä jos eri keleissä ajetaan eri nopeuksilla ni näyttää mihin sattuu. Toki joku laajempikeilainen työvalo toimii kiinteänäkin. _________________ pillinaru@gmail.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17057 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 26.04.2021 10:06 Viestin aihe: |
|
|
No itseasissa se kävi jo mielessä mutta hylkäsin sen ehdotuksen kirjallisen ulostulon tänne liian härskinä, no nyt jo tuli kuvat sitte toteutuksesta....
Juuri tämä kivien katselu ja sisätilojen maltillinen valaisu kuuluu merimetsästyksen ominaisuuksiin, näitä ei moni muu tarvitse.
Piirrän, piirrän ja piirrän.... Koko ajan vene muokkaantuu ja edellisen päivän piirrokset muuttuvat ja tajuaa virheitä jotka edellispäivänä olivat olemassa mutta niitä ei nähnyt.
Koko ajan lähestytään fasteri/busterin/silver muotoja mitä enemmän suunnittelee, uskon että nimenomaan alumiini materiaalina ajaa väkisin tiettyihin muotoihin. Onko huono asia sitten.... _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 26.04.2021 10:13 Viestin aihe: |
|
|
Optimaalinen ajettavuus ja nopeus/liukuunnousun helppous ei liene ykköskriteereinä?
Voisi kuvitella, että ne on asioita joita ei tarvitse tupakka-askin kanteen piirtämällä haaveilla saavuttavansa.
Toki pahimmat mokat osaa välttää kun tietää, mutta kovinkaan optimaaliseen tulokseen en usko päästävän. Jos kohta se tuskin on tarkoituskaan. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 26.04.2021 10:30 Viestin aihe: |
|
|
Tässä hommassa ammattilaisetkin pohjaavat edelleen nykyään aika paljon silmämääräiseen arvioon ja aiempaan kokemukseen. Toki nyt uppoamat, massat, vakavuus ja rakenteet lasketaan. Toki joskus käytetään myös CFD-analyysia ja mallitestauksia muttei lopputulos ole siltikään aina sen parempi. Veneistä puhuttaessa, that is.
Jos 3D cadia käyttää niin Zebra ja curvature analysis kannattaa muistaa. Ja kyllä siihen on ihan syynsä miksi veneiden muodot ovat lopulta melko yhteneväisiä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 26.04.2021 10:37 Viestin aihe: |
|
|
Valmetilla toki taitaa kokemusta olla kuru mykke, mutta monelle muulle voi tulla yllätyksenä ongelmat, joita alkaa tulemaan esiin kun isoon alumiinilevyyn ruvetaan tekemään muita muotoja kuin yksinkertaisia suoria taivutuksia ja hitsaamaan sitä kasaan.
Kärsiikö muuten "merialumiini" hitsatessa, ts. onko saumojen korroosionkestossa mitään eroa "neitseelliseen" aineeseen? _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17057 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 26.04.2021 13:50 Viestin aihe: |
|
|
No ni valmista tuli.
_________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vekev Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Jou 2016 Viestejä: 15775
|
Lähetetty: 26.04.2021 14:36 Viestin aihe: |
|
|
Proto. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 26.04.2021 14:47 Viestin aihe: |
|
|
No niin mallikokeet suoritettu! Silmämääräisesti peräpeili näyttää vähän pystyltä, persprutkulle kannattaisi olla kallistusta 10-14 astetta mutta näemmä 15-20hv malleille sopii ainakin Mercury/Tohatsulla pystympikin. Ovatko pohjalevyt yhtäjaksoiset vai jääkö tuossa kaikki veneen osat sisältävä hitsaussauma samaan kohtaan? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17057 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 26.04.2021 18:18 Viestin aihe: |
|
|
Joo tuo on nyt 5° kun en löytänyt äkkiä mitään tietoa mistään lähteestä mikä olisi hyvä.
Minkäsmoisella painolla tuo pitäisi testata, jos ajattelee veneeseen oikeaan lisäpainoa vaikka 450kg..... Ei mee ihan 1:10 varmaan toi homma eli 45kg....
Saattaa olla että saumat olisivat tuossa yhdessä kohdassa, lähinnä se 1500x3000 levyt ja särmätty rakenne vähillä hitsauksilla ajatuksena.
Aika vakaan tuntuinen _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 26.04.2021 20:02 Viestin aihe: |
|
|
Jos mittakaava on 1:10 niin paino on mittakaavassa 1:10^3
Tuo massa ei varmastikaan ole mikään ongelma, kunhan ei jakaudu aivan liikaa taakse. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Osmosaali Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Maa 2012 Viestejä: 1713 Paikkakunta: Varsinais-Suomi
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17057 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 19.05.2021 16:38 Viestin aihe: |
|
|
Hohhoijaa johan tässä on pohtimista ollut...
Siipparoin yksin kalalla tuolla kahvakoneellisella 415 paatilla ensikerran vuosiin ja kyllähän se on myönnettävä että se muistui liiankin hyvin mieleen ne ajat kun tuolla kalasteli. Siis negatiivisessa muodossa.
-pieni on pieni, ei voi mitään. Nopea kyllä liki 50kmh....
Tuntui että teki mitä vaan niin aina jokin vaaramomentti... Varsinkin kun tuo oma tasapainokin on vähän niin ja näin.
-tuuli, muiden aallot, kahvakoneella pitkät siirtymät ja koneen nyppiminen käyntiin, ankkurin nostot jne vaikuttavat aivan erilailla kuin isommassa. Ja kaikki äkkiliikkeet ylipäätäs.
-kaverin kanssa homma helpottuu kun paino lisääntyy, hyljehommissa ei mitään ongelmia huomannut, toki siinä vähän startteja, ei ankkureita eikä paikallaan kelluttelua eikä tarvinnut nousta ylös välillä kuin rantautumisessa....
-reitillä tiukka käännös ja sateenkasteleva penkki meinasi tehdä tepposet pikku horjahduksena, onneksi sain kaasun pois ajoissa...
Eli pitää kyllä seuraavaksi lisätä listaan ohjauspulpetin ja sähköstartillisen moottorin. Lisäksi jousitettu jakkara tuli mieleen jossain useissakin selkärangan osissa kun aaltoon kopauttelin...
Mitä itse venemateriaaliin tulee niin en ole enää niin varma tuosta alumiinistakaan(pl jos itse teen) koska nuo muoviveneet on alkaneet nostaa suosiotaan ja yhden pioneerin jo järvellä pääsin näkemäänkin. En loppuseltaan tiedä onko huono materiaali lainkaan kun katselee että lekalla hakataan ja ajetaan rantaan.... Se että mitä se on 20v päästä, kuuluuko iloinen rutina vai onko edelleen joustavaa...
Luulisi kestävän kun norjassa pitkään tehty. Ja onko sitten joku 5000e sijoitus 20v ajalle paljon... Varmasti tekisi osansa että traileroin veneen aina ja säilytys katonalla, ei vanhene auringossa.
Konetehot pitänen edelleen siinä 20-30hv paikkeilla mielellään kumminkin, niillä saatu hinta/vauhti on minulle passeli.
Voipi olla että kuume on jo kohta ohitte eikä(vene) kaluston uusinta tunnu mielekkäälle enää... Rupeaa pyssyhommat taas läheneen. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hanzzi Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Mar 2005 Viestejä: 817 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 07.05.2022 07:43 Viestin aihe: |
|
|
Vaivaa se vähän, kuume siis. Laittakaas eri Jon boattien omistajat kokemuksia. Siis alumacraft, trapper, marine, alutroll, apaji, mitä näitä nyt on.
Kalahommat rantavesissä ja ehkä sorsapassitus mielessä... uskaltaako näillä pienemmillä merelle ollenkaan kun tuppaa se tuuli aina vähän yltymään. Siis näillä mitä ainakin teoriassa voi pienen matkan vetää maita pitkin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heero Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Tou 2021 Viestejä: 2394
|
Lähetetty: 07.05.2022 10:29 Viestin aihe: |
|
|
Oma näkemys ja ratkaisu asiaan.
Hommasin 25 vuotta sitten tasaperäisen, mutta uppoumarunkoisen nelimetrisen veneen ja 5 heppaisen koneen. Oli pari kriteeriä. Soudettavuus piti olla kohtuullinen, jotta uistelukin onnistuu. Toinen oli se, että kuljetan venettä jarruttoman kippikärryn päällä. Vene pitää saada vedettyä ilman taljaa kärryn päälle. Kolmas oli tietysti raha eli hankinta- ja käyttökulut piti pysyä kurissa. Kalastin tuolloin pääasiassa yksin.
Ratkaisu oli onnistunut. Vene painaa valmistajan mukaan 92 kg ja 2t-moottori n. 20 kg + 11 litran tankki täyttöasteen verran. Mutta moottorin + irtotankin paino perässä teki sen, että soudettaessa perä laahasi vettä. Laitoin toiset hankaimet vaaksan verran eteenpäin ja leveämmän penkin. Pohjassa oli lähimmät jalkatuet tällöin sopivassa paikassa. Nyt painopiste siirtyi sen verran eteenpäin, että perä nousi hieman ja uistelunopeuksissa soutaminen oli kevyttä. Lasikuiturunko + kölilista oli riittävän kestävä ratkaisu tuohon käyttöön.
Nälkä kuitenkin kasvoi, halusin lisää vauhtia, 8-9 solmun nopeus keskipenkiltä jatkovarrella puoliliukuvana ajettaessa oli merellä turhan hidas puolen tunnin siirtymiin. Päädyin hankkimaan liukuvarunkoisen 4,5-metrisen veneen (125 kg) ja siihen 15 hv 2t-koneen 22 litran tankilla. Nopeus kasvoi yli 20 solmuun, mutta tasapohjaisen veneen ominaisuudet muistuttaa lähinnä mikroautoa. Kiva ajaa hyvällä kelillä, vaikkakin täydessä vauhdissa lievää nyökkimistä. Kuormattuna parempi. Aallokossa ominaisuudet loppuu yllättävän nopeasti, hakkaaminen ja keikkuminen ei lopu edes vauhtia pudottamalla. U-pohja on tässä suhteessa paljon parempi. Samoin jyrkkä V, mutta silloin konetehovaatimus kasvaisi ja se pilaisi kokonaisuuden. Tasapohjaisen liukuvarunkoisessa soudettavuus ei enää riitä uisteluun, mutta muuten käsittely airoillla esim. rantautumisessa on helppoa. 152 cm leveään veneeseen mahtuu muutama kyytiin, lasten kanssa uistelu moottorilla onnistuu hyvin. Ja veneen saan vedettyä kärryn päälle, kun laitoin kärryn perään rullan.
Jos vielä uutta venettä katselisin, haluaisin n. 10 heppaisella koneella liukuun nousevan u-pohjaisen rungon. Pituutta 4,5 m. Tai sitten Veto5 ja siihen trimmitaso. Mutta en aio enää vaihtaa. Pari vuotta sitten ostin kajakin. Kun kaikki veneet ja moottorit on tallessa ja kunnossa, näillä luulisi pärjäävän. Ellen sitten eläkkeellä ala rakentaa puusta venettä tai kajakkia.
Venettä hankkivalle kuitenkin vinkkinä, että pohjan muoto on kaikkein tärkein asia, joka pitää päättää ensin. Vasta sitten voi alkaa miettiä, mikä merkki ja malli olisi hyvä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|