Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
rausku Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Hel 2018 Viestejä: 455
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
-Teemu- Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Kes 2012 Viestejä: 613
|
Lähetetty: 04.01.2022 12:27 Viestin aihe: |
|
|
aspir kirjoitti: | Saisiko suosituksia sauvoista liukulumikenkä käyttöön? Peltojen reunoja mennään pääasiassa. Säädettävät (pituus) tuntuu ajatuksena hyvälle, kun lumen määrä ja kantavuus vaihtelee melkoisesti. |
Tommoset tilasin ite. Ovat vielä matkalla, niin kokemukset uupuu
https://www.uittokalusto.fi/stumpy-zoom-teleskooppisauvat-1.html |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mettäkala Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Maa 2014 Viestejä: 1980 Paikkakunta: SuomiFinland
|
Lähetetty: 04.01.2022 12:36 Viestin aihe: |
|
|
Nämä ollut mulla muutaman talven käytössä. Ainoa miinus on auki pyörivä sompa. Vaikka siis kiristää kierteilleen kunnolla, niin saattaa silti pyöriä auki päivän mittaan. Tähän saakka ollut onni matkassa, että matkaa taitettu niin pehmeässä lumessa, että tuon putoamisen on huomannut heti. Enpä ole kuitenkaan liimaamaan alkanut, kun voi vaihtotarve iskeä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
aspir Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Hel 2013 Viestejä: 129
|
Lähetetty: 04.01.2022 12:48 Viestin aihe: |
|
|
Mettäkala kirjoitti: |
Nämä ollut mulla muutaman talven käytössä. Ainoa miinus on auki pyörivä sompa. Vaikka siis kiristää kierteilleen kunnolla, niin saattaa silti pyöriä auki päivän mittaan. Tähän saakka ollut onni matkassa, että matkaa taitettu niin pehmeässä lumessa, että tuon putoamisen on huomannut heti. Enpä ole kuitenkaan liimaamaan alkanut, kun voi vaihtotarve iskeä. |
Kiitos kommenteista kaikille. Nuo Stumpyt houkuttaa isomman somman puolesta ja kahva miellyttää jotenkin enemmän.
Auttaisiko tuohon somman aukikiertymiseen esim. kuumaliima tai vastaava lukite, jonka voi kuumentaa takaisin jouksevaksi? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
rausku Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Hel 2018 Viestejä: 455
|
Lähetetty: 04.01.2022 14:21 Viestin aihe: |
|
|
Kuumaliimalla ne sauvat on kasattu muutenkin.Kiehuva vesi on hyvä konsti jos joutuu sompia/kahvoja irrottelemaan.nimim.muutamat sauvat kuumailmapuhaltimella pilannut |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 3107
|
Lähetetty: 04.01.2022 20:31 Viestin aihe: |
|
|
https://www.partioaitta.fi/black-diamond-traverse-pro-2009315/
Itsellä on nuo black diamondin traverse pro sauvat ja isommat umpisen sommat. Hyvin on pärjännyt ja yllättävän rajua rymyämistä ovat isolla ukolla kestäneet. Sompa saattaa joskus pyöriä löysälle, mutta ei ole aiheuttanut vielä toimenpiteitä.
Ja karvoista sen verran, että itse en pingota mitenkään tiukaksi, mutta alun laitan napakasti kiinni, eli vedän löysät pois kun kiinnitän karvan lähdön ja painelen sen jälkeen kunnolla kiinni. Ja laitan yleensä karvat viimeistään edellisenä päivänä paikalleen lämpimissä sisätiloissa. Ja karvat on olleet kiinni useamman vuoden, en irroita välissä ellen vaihda karvoja toisiin. Sehän on ihan luonnollista, että väkisinhän sinne kärkimuovin alle vähän lunta pääsee, kun sauma ei ole tiivis. Mutta koskaan ei ole karvat irronneet tai edes repsottaneet mitenkään, eli kiinnitys kyllä pitää. Vähän tuo muovi jarraa kovemmalla alustalla, kuten järkikin sanoo, mutta ei ole minua haitannut siellä missä noita suksia käytän eli ummella. Etu noissa on siinä, että karva on helppo vaihtaa ja onnistuu vaikka maastossa. Olen senkin tehnyt, että kesken reissun vaihtanut nylonit mohairiin, kun alkuun vedin raskasta ahkiota, mutta palatessa ärsytti huono luisto. Laitoin hetkeksi vaihtokarvat repusta takin sisään lämpenemään ja sen jälkeen kovaa käyttöä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
KHaivula Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Kes 2013 Viestejä: 2915
|
Lähetetty: 04.01.2022 22:53 Viestin aihe: |
|
|
Valto. kirjoitti: | https://www.partioaitta.fi/black-diamond-traverse-pro-2009315/
Itsellä on nuo black diamondin traverse pro sauvat ja isommat umpisen sommat. Hyvin on pärjännyt ja yllättävän rajua rymyämistä ovat isolla ukolla kestäneet. Sompa saattaa joskus pyöriä löysälle, mutta ei ole aiheuttanut vielä toimenpiteitä.
Ja karvoista sen verran, että itse en pingota mitenkään tiukaksi, mutta alun laitan napakasti kiinni, eli vedän löysät pois kun kiinnitän karvan lähdön ja painelen sen jälkeen kunnolla kiinni. Ja laitan yleensä karvat viimeistään edellisenä päivänä paikalleen lämpimissä sisätiloissa. Ja karvat on olleet kiinni useamman vuoden, en irroita välissä ellen vaihda karvoja toisiin. Sehän on ihan luonnollista, että väkisinhän sinne kärkimuovin alle vähän lunta pääsee, kun sauma ei ole tiivis. Mutta koskaan ei ole karvat irronneet tai edes repsottaneet mitenkään, eli kiinnitys kyllä pitää. Vähän tuo muovi jarraa kovemmalla alustalla, kuten järkikin sanoo, mutta ei ole minua haitannut siellä missä noita suksia käytän eli ummella. Etu noissa on siinä, että karva on helppo vaihtaa ja onnistuu vaikka maastossa. Olen senkin tehnyt, että kesken reissun vaihtanut nylonit mohairiin, kun alkuun vedin raskasta ahkiota, mutta palatessa ärsytti huono luisto. Laitoin hetkeksi vaihtokarvat repusta takin sisään lämpenemään ja sen jälkeen kovaa käyttöä. |
Kiitos vinkeistä. Itse asiassa tänään toinen karva oli n. 1/3 perästä jo irti. Täytyy ottaa kokonaan irti ja kiinnittää huolellisemmin. Jätän kiinni. Noilla tarkoitus mennä koko ajan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
KHaivula Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Kes 2013 Viestejä: 2915
|
Lähetetty: 11.01.2022 15:33 Viestin aihe: |
|
|
Testi 3. kengillä, eli Kamikin sidottavilla kengillä, missä irto "huopikas". Näitä todennäköisesti käytän useimmiten, jos on vähääkään kylmempi keli.
Ei minkäälaista narinaa. Veikkaa että 1. testatuissa varsikengissä kumi on vaan semmoista että antaa ääntä kun osuu kiristysremmiin.
Laitoin koiraa vähän vetämään ja mukava matkavauhti saatiin aikaiseksi. Myös ilman koiraa matka eteni.
Jobinpostina sitten Karskin sompat halkesi. Täytyneen katsoa jos jostain saisi vaihtosompat, kun muuten olen noihin ihan tyytyväinen.
edit: tämmöiset löyty:
https://www.korpivaruste.fi/Sauvan-sompa-round
käsittääkseni myyvät myös Karskia, eli tietänevät sopivatko niihin ... täytyypä kysellä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5426 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 11.01.2022 16:28 Viestin aihe: |
|
|
^Tuon tyylinen sompa on kestävä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koavzur Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Mar 2007 Viestejä: 1251
|
Lähetetty: 11.01.2022 22:24 Viestin aihe: |
|
|
KHaivula kirjoitti: | Valto. kirjoitti: | https://www.partioaitta.fi/black-diamond-traverse-pro-2009315/
Itsellä on nuo black diamondin traverse pro sauvat ja isommat umpisen sommat. Hyvin on pärjännyt ja yllättävän rajua rymyämistä ovat isolla ukolla kestäneet. Sompa saattaa joskus pyöriä löysälle, mutta ei ole aiheuttanut vielä toimenpiteitä.
Ja karvoista sen verran, että itse en pingota mitenkään tiukaksi, mutta alun laitan napakasti kiinni, eli vedän löysät pois kun kiinnitän karvan lähdön ja painelen sen jälkeen kunnolla kiinni. Ja laitan yleensä karvat viimeistään edellisenä päivänä paikalleen lämpimissä sisätiloissa. Ja karvat on olleet kiinni useamman vuoden, en irroita välissä ellen vaihda karvoja toisiin. Sehän on ihan luonnollista, että väkisinhän sinne kärkimuovin alle vähän lunta pääsee, kun sauma ei ole tiivis. Mutta koskaan ei ole karvat irronneet tai edes repsottaneet mitenkään, eli kiinnitys kyllä pitää. Vähän tuo muovi jarraa kovemmalla alustalla, kuten järkikin sanoo, mutta ei ole minua haitannut siellä missä noita suksia käytän eli ummella. Etu noissa on siinä, että karva on helppo vaihtaa ja onnistuu vaikka maastossa. Olen senkin tehnyt, että kesken reissun vaihtanut nylonit mohairiin, kun alkuun vedin raskasta ahkiota, mutta palatessa ärsytti huono luisto. Laitoin hetkeksi vaihtokarvat repusta takin sisään lämpenemään ja sen jälkeen kovaa käyttöä. |
Kiitos vinkeistä. Itse asiassa tänään toinen karva oli n. 1/3 perästä jo irti. Täytyy ottaa kokonaan irti ja kiinnittää huolellisemmin. Jätän kiinni. Noilla tarkoitus mennä koko ajan. |
Tuttu hävitti vastikään Paistunturin läpi hiihtäessään Åsnesin suksesta toisen karvan (48 mm mohair). Eipä naurattanut siinä vaiheessa kun huomasi tapahtuneen. Jonkun verran noissa tulee sitä rullaantumista kun lunta alkaa kertymään karvan alle. Varsinkin niissä keltaisissa mix-karvoissa on ollut todella heikkoja liimapintoja. Onneksi liimaa saa ja sen vaihtamalla tulee parempi kuin uusi. Oransseisa nylonkarvoissa on pitävä liima. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
KHaivula Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Kes 2013 Viestejä: 2915
|
Lähetetty: 12.01.2022 13:34 Viestin aihe: |
|
|
Koavzur kirjoitti: |
Tuttu hävitti vastikään Paistunturin läpi hiihtäessään Åsnesin suksesta toisen karvan (48 mm mohair). Eipä naurattanut siinä vaiheessa kun huomasi tapahtuneen. Jonkun verran noissa tulee sitä rullaantumista kun lunta alkaa kertymään karvan alle. Varsinkin niissä keltaisissa mix-karvoissa on ollut todella heikkoja liimapintoja. Onneksi liimaa saa ja sen vaihtamalla tulee parempi kuin uusi. Oransseisa nylonkarvoissa on pitävä liima. |
Tätä juuri pelkään.
Taas tyhmä kyssäri. Miten tuo liima vaihdetaan. On nimittäin semmoinen homma mikä varmasti syytä tehdä ennen käsivarteen lähtöä.
Toinen juttu olisi karvan käsittely jäätymisenestolla. Toisaalta viime rykäsyllä jäälle oli tuuli painanut vettä rantaan ja jouduin hiihtämään sohjon yli. Jäätä ei kuitenkaan muodostunut pohjiin vaikka näin pelkäsin. Virolaisissa suksissa tee-se-itse nylon karva veti joella ainakin heti semmoiseen jäähän ettei hiihtämisestä tullut enää mitään, siis kun sohjokohtaan vahingossa hiihti. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koavzur Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Mar 2007 Viestejä: 1251
|
Lähetetty: 12.01.2022 14:01 Viestin aihe: |
|
|
KHaivula kirjoitti: | Koavzur kirjoitti: |
Tuttu hävitti vastikään Paistunturin läpi hiihtäessään Åsnesin suksesta toisen karvan (48 mm mohair). Eipä naurattanut siinä vaiheessa kun huomasi tapahtuneen. Jonkun verran noissa tulee sitä rullaantumista kun lunta alkaa kertymään karvan alle. Varsinkin niissä keltaisissa mix-karvoissa on ollut todella heikkoja liimapintoja. Onneksi liimaa saa ja sen vaihtamalla tulee parempi kuin uusi. Oransseisa nylonkarvoissa on pitävä liima. |
Tätä juuri pelkään.
Taas tyhmä kyssäri. Miten tuo liima vaihdetaan. On nimittäin semmoinen homma mikä varmasti syytä tehdä ennen käsivarteen lähtöä.
Toinen juttu olisi karvan käsittely jäätymisenestolla. Toisaalta viime rykäsyllä jäälle oli tuuli painanut vettä rantaan ja jouduin hiihtämään sohjon yli. Jäätä ei kuitenkaan muodostunut pohjiin vaikka näin pelkäsin. Virolaisissa suksissa tee-se-itse nylon karva veti joella ainakin heti semmoiseen jäähän ettei hiihtämisestä tullut enää mitään, siis kun sohjokohtaan vahingossa hiihti. |
Liiman poistossa ja uudelleen asentamisessa auttaa Shelbyn myymä Colltexin työkalu, lämmitettävä lasta/kaavin. Sillä vanhat pois ja uudet kuumalla raudalla levittämällä tilalle. Aivan kaikkea vanhaa liimaa ei tarvi saada pois. Jos vesikkoon pakkasella hiihtää niin ei taida mitkään jäänestot siinä auttaa kovin paljoa. Kostealla tuoreella lumella siitä on kyllä apuja. Sikli mukaan niin saa kaapia jäät pois. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 3107
|
Lähetetty: 12.01.2022 20:10 Viestin aihe: |
|
|
Itse en ehkä heti hötkhilisi uusien karvojen kanssa liiman poistossa. Korkeintaan laittaisin vähän lisää liimaa kaveriksi, jos vaikuttaa että tehtaalla on pihistelty liimassa. Lähtisin liikkeelle asentamalla karvat uudelleen ja huolellisemmin. Sukset ja karvat sisään, sukset kunnolla puhtaaksi ettei yritä voiteen päälle liimata, alkuun löysät pois siitä etuholkista ja siitä vain painamaan tasaisesti karva kiinni. Kunnolla painelee karvat kiinni ja antaa niiden vähän asettua. Vetelee vaikka tuota jäänestoa karvoihin, niin samalla tulee paineltua kunnolla joka kohdasta karvat kiinni pohjaan.
Hyyhmässä en ole hiihtämyt, mutta ihan virtaavan veden yli kyllä ja ei ole karva jäätynyt. Paljonhan se toki riippuu myös kelistä muuten eikä pelkästään siitä miten paljon karva kastuu. Mutta itselle jäin noista veden ylityksistä sellainen tunne että hyvin se jäänesto toimii. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koavzur Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Mar 2007 Viestejä: 1251
|
Lähetetty: 13.01.2022 08:19 Viestin aihe: |
|
|
Valto. kirjoitti: | Itse en ehkä heti hötkhilisi uusien karvojen kanssa liiman poistossa. Korkeintaan laittaisin vähän lisää liimaa kaveriksi, jos vaikuttaa että tehtaalla on pihistelty liimassa. |
Hyvä pointti. Nämäkin saattaa auttaa siinä:
https://www.shelbyoutdoor.com/product_info.php?cPath=403_60_134_151_238&products_id=1742
Jos on onnistunut tiputtamaan karvan vähemmän siistille autotallin lattialle tai muuten joutuu enemmän liiman kanssa tuhertamaan niin voiteluraudalla (tai silitysraudalla) saa sen notkeaksi, jolloin pois kaapiminen tai levittäminen onnistuu. Kuumailmapuhaltimen kanssakin vois onnistua. Vähän suttuista hommaa kuitenkin. Pöydälle kannattaa levittää vaikka paperia alle. Karvan reunohin tuppaa jäämään liimaa klunsseina, mutta ne saa kuivumisen jälkeen nyprättyä pois. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
KHaivula Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Kes 2013 Viestejä: 2915
|
Lähetetty: 14.01.2022 12:21 Viestin aihe: |
|
|
Nyt sitten 2metrisillä koningsvoldella ja 2.0 bindinggeilla tulikoe metsässä ns. todellisessa tilenteessa.
Yllättävän näppäristä pääsi semmoisessa kohtuu tiheässä metsässäkin, mutta ihan risukoihin ei ollut asiaa. Myös ojakohtia koitti väistellä.
Nyt noiden siteiden heikkous tuli esiin. Kun joutui vähän tiukemmistä väleistä tms. menemään niin joku oksa / toinen suksi löystytti siteen ja joutuin usein kiristämään uudestaan. Myös mekanismin väliin jäänyt katajanoksa aiheutti hankaluuksia pidemän aikaa.
Semmoisella vähän märemmällä lumella, missä pieni kansi jo päällä, ei enää noussutkaan kärki niin hyvin pinnalle. Toisaalta enimmän osan maastosta kärki tuli kuitenkin pikku viiveellä takaisin pintaan, mutta metsässä olisi suotavaa että sukellus jäisi aina mahdollisimmna lyhyeksi.
Kanto ei ollut ihan niin hyvää kun toivoisi. Enää ei mietitytä että olisiko pitänyt ottaa kuitenkin 190 senttinen kun oma paino vaatteinen pari kiloa alle suosituksen. Selässä raskas ratakivääri, vähän tavaraa ja haulikko kannossa, niin äkkiä tulee se yli 10 kiloa painoa lisää.
Terävä reuna oli hyvä koska näin suksen sai ylös "sivukautta". Se täytyy myös positiivisena sanoa että en kaatunut kertaakaan vaikka olin semmoisessa paikassa missä oli vähän korkeuserojakin. En tiedä mistä johtuu, mutta nuo nyt vaan tuntuu olevan semmoiset sukset joilla pysyy pystyssä ja meno on kohtuu vakaan oloista.
edit: oli muuten heti ottaneet suksien pohjat ja mohairit vähän osumaa. Ei mitään vakavaa mutta muutama isompi naarmu ja pieni "pävinaarmu" karvoissa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|