Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 3107
|
Lähetetty: 01.07.2022 10:52 Viestin aihe: |
|
|
Joo selvähän se on, että kokonaisuutena mönkkäri vie mitä hyvänsä maasturia 100-0 etenemiskyvyssä. Idea oli lähinnä siinä, että on yksittäisiä paikkoja mistä joku menee ja toinen ei. Joskus se lantikka menee mistä mönkijä ei mene, joskus mönkijä menee mistä lantikka ei mene, joskus hilux menee siitä mistä g mersu ei mene ja joskus toisin päin. Riippuu aina tilanteesta ja lopulta kuski kuitenkin ratkaisee. Samalla ajolinjalla joku menee ja toinen ei, mutta hyvä kuski löytää monesti keinon päästä huonommallakin laitteella, kun valitsee paremman linjan ja käskyttää maastoon ja laitteen ominaisuuksiin nähden oikein.
Ei ainakaan tuossa 450 Grizzlyssä ole lähellekkään 30cm maavaraa. Toki saisi sinne varmaan vielä isommat rattaat sopimaan, mutta minusta siitä loppuu voima jos kovin paljon suurentaa. En nyt tähän hätään muista renkaan kokoa, mutta on ne napsun vakioita isommat. En kyllä ole koskaan maavaraa mitannut, mutta silmämääräisesti näyttää olemattomalta. Ja kysehän on myös siitä miten tuon mittaa. On lantikassakin paljon enemmän maavaraa jos katsoo missä sitä maavaraa on eniten. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9501
|
Lähetetty: 01.07.2022 11:59 Viestin aihe: |
|
|
Suotta sitä maavaraa orjallisesti tuijottaa. Siitä kun ei juuri iloa jos kulmat on mitä on. _________________ Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 3107
|
Lähetetty: 01.07.2022 13:18 Viestin aihe: |
|
|
Wikke kirjoitti: | Suotta sitä maavaraa orjallisesti tuijottaa. Siitä kun ei juuri iloa jos kulmat on mitä on. |
Niin riippuu taas tilanteesta. Minun käytössä kulmat saa olla pääosin mitä tahansa, mutta maavara loppuu. Autolla ei tarvitse minun ainakaan ajaa ihan joka paikkaan ja pääosin on kuitenkin liian ahdasta tai pehmyttä että olisi ylipäätään mitään asiaa. Metsäkoneen ja traktorin jälkiä, talvitien pohjia ja auraamattomia teitä olisi hyvä päästä autolla. Ei siinä kulmat tule ongelmaksi, mutta julmia kiviä ja kantoja on edessä tuon tuostaan. Eli minulla järkiään ongelmana se pohja. Jokaisella eri tarpeet ja tarvittavat ominaisuudet. Auraamaton metsätie on se kaikkein tyypillisin haaste ja sinne menee vaikka etuvedolla niin pitkään kun maavara riittää. Metsästäjän kulkupeliä kun mietitään, niin minusta kriteerit on erilaiset mitä hardcore offi kamppeita miettiessä. En ihan heti keksi omalla kohdalla tilannetta milloin ongelmaksi tulisi jahtialuksen kulmat. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
viisasverneri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Syy 2008 Viestejä: 1355
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5430 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 02.07.2022 15:17 Viestin aihe: |
|
|
On, tuolta edellisetä sivulta lähtien. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9501
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 3107
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17063 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 04.07.2022 10:11 Viestin aihe: |
|
|
Perusmutikka juurikin niin ja allterrain puolet ja puolet... Mahtoko olla vielä tuohon väliinkin nykyisin jokumalli.
Minulla on ollut 2 settiä allterrainia, pehmeet renkaat mutta ei kertaakaan ole rikkuneet missään, ihan loppuun saanu ajaa.
Nykyisin muita, kestää kilometriä enempi mutta kyllä joskus kivinkn menee läpi. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 3107
|
Lähetetty: 04.07.2022 15:38 Viestin aihe: |
|
|
Ei taida olla MT ja AT väliin muita, mutta AT ja maantierenkaan väliin on ainakin joku olikohan Trail Terrain tai vastaava AT kevyempi ”hybridi”.
Itsellä myös alla nuo All Terrainit ja samoja rattaita lähipiirissä melko paljon käytössä. Mutikoita toki myös. Itse pidän tuota AT parhaana kompromissinä. Riittävän hyvä maastossa, enkä löydä suurta eroa mutikkaan, eli olen todella skeptinen siihen, että joutuisin tilanteeseen mistä en AT selviä, mutta mutikalla olisin ajamalla tullut. Varmaan niitäkin tilanteita on, mutta ero on kuitenkin sen verran pieni, että pitää olla oikeasti paljon kunnon maastoajoa, että eron löytää. AT kuitenkin omaan makuun selvästi hiljaisempi ja mukavampi ajettava maantiellä mitä tulee kuitenkin isoin kilometrimäärä ajettua. Ja kestävät renkaat. Korjailevat noita teitä niin karkealla sepelillä, että parhaana päivänä samalla jahtialueella meni hirvikokeisiin tulleen ukon citymaasturista 3 rengasta puhki. AT kestää ajella noita pätkiä täysin huoletta. Toki voi muillakin olla hyviä AT vaihtoehtoja, ehkä jotain kilometrejä kestävämpiä malleja, mutta kyllä noillakin minusta aika reilusti ajaa. Eli hyvä kompromissi jahtiautoon millä ajetaan kaikki ajot, mutta ei varmasti paras missään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5564
|
Lähetetty: 04.07.2022 16:27 Viestin aihe: |
|
|
Mites nuiden AT:n kanssa, paljonko kulutus nousee bensakoneella verrattuna SUV renkaisiin? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ajokoiraman Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Mar 2004 Viestejä: 202
|
Lähetetty: 04.07.2022 17:04 Viestin aihe: |
|
|
AT kyllä hyvä rengas ketturalliin. Vähäksi on mennyt rengasrikot. Kulutuksen lisäystä sileämpiin vähän vaikea arvioida kun pitkiä asvalttisiirtymiä ei itsellä ole, mutta ainakaan ne ei ajossa jyrrää ja melko hiljaisetkin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9501
|
Lähetetty: 04.07.2022 18:11 Viestin aihe: |
|
|
Viestistä:
Peltsu kirjoitti: | Kk-torni ilimammuuta jos itelle ostaa. Mulla oli patrollissa BF Goodricht 20/80 eli 20% maantiellä ja loput maastossa. Rengaskauppias katto taulukosta ja pukkas kolme kiloa ilmaa/rengas. Ihan hirviä ajaa maantiellä ja maastossa vielä pahempi, ennenku ymmärsin että maantielle 2 kiloa ilmaa ja mettäautotielle 1,5 kiloa. Jopa vain toimi nuoki renkaat. Sitte ku se ressukka jäi kiinni niin soiteltiin traktori. Maastureita ei kannattanu soittaa ku ne ei ois päässeet köydenkantaman päähän. |
Olisi pitänyt jotenkin kaikkien kyetä lukemaan rivien välistä/ajatuksistasi mitä linkkiä tarkoitit? Mitään linkkiä kun ei alun ollut ja Googlekaan ei auttanut.
Huomasitko vinkin:
Sarjassa: "Tikka, synteettisellä tukilla." ja haku: https://www.google.com/search?q=tikka+synteettisell%C3%A4+tukilla&rlz=1C1TEUA_enFI565FI565&oq=tikka+synteettisell%C3%A4+tukilla&aqs=chrome..69i57j0i546.20320j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Kyyyllähän tuosta jo pitää tajuta ja osata etsiä että kyseessä tietenkin tarkoittamani malli ja se kaliperi...
Hiffasitko nyt mitä hain, vai luitko edes loppuun? _________________ Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9501
|
Lähetetty: 04.07.2022 18:30 Viestin aihe: |
|
|
Koheltaja kirjoitti: | Mites nuiden AT:n kanssa, paljonko kulutus nousee bensakoneella verrattuna SUV renkaisiin? |
Mikäli renkaat OIKEASTI samankokoiset, niin halkaisialtaan kuin leveydeltäänkin, niin tuskin monessakaan tapauksessa kulutus laadukkaan AT:n ja SUV (missä tuijotetaan vierintävastusta) ero paljonkaan yli litran. Jos sitäkään. Toki kaikki riippuu kaikesta, alkaen ajokista, sen painosta ajotapaan. _________________ Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 3107
|
Lähetetty: 04.07.2022 19:17 Viestin aihe: |
|
|
Juuri noin, eli kaikki vaikuttaa kaikkeen. Enkä osaa sanoa mikä ero bensan kulutuksessa, kun kaikkissa tutuissa tapauksissa on diesel autot kyseessä. Monessa tapauksessa vielä korotettu ja samalla laitettu isommat AT alle, joten sekin nostaa kulutusta heti. Itsellä menee kulutus aika tarkkaan samaan mitä nastarenkailla talvella. Talvirenkaat (ja edelliset kesärenkaat) 255/55-18, AT 265/65-18. Ja kulutus jokseenkin talvirenkaiden tasolla maantiellä sekä kaupungissa. Edellisillä kesärenkailla en ehtinyt ajaa kuin kotimatkan auton hankinnan jälkeen ja heti kotona talvirenkaat alle. Silloin jäi fiilis, että vähän matka-ajossa kulutus nousi kun laittoi nastat alle. Halkaisija nousi kuitenkin 6,4cm, yhden kumen paino on varmaan tuplat, eli pyörivää massaa enemmän, leveyttä on enemmän ja huomattavasti enemmän tiehen ottavaa pinta-alaa, kun tuo AT on aika laatikkomainen muotoilultaan ja paineita pidän selvästi matalammalla mitä perus kesäkumissa. Eli on siellä noita muitakin vaikuttavia tekijöitä myös itse renkaan osalta.
Edeltävissäkään en ole merkittävää eroa huomannut. Toki en ole mikään kulutus hifistelijä. Aina menee tankki tyhjäksi ja mittarilta sen saa täyteen. Karkeita lukuja seurailen sen enempää kirjaamatta ylös, joten sellainen litra suuntaan tai toiseen heittelee jo siinä miten ajaa. Pyöriikö enemmän vai vähemmän kylillä ja kuinka raskaalla kaasujalalla, paljonko möyrii maastossa, ajaako matkaa 100 vai 80.
Nyt viikonloppuna tuli ajettua 300km suuntaansa ja mennessä oli kiirus, joten ajelin aika reipasta laukkaa. Perillä kulutus oli 9,7. Takaisin ajelin rauhallisemmin ja tulomatkalla kävin jahtimailla kurvailemassa maastossa tunteroisen tarkkailukierroksen penkkateitä pitkin. Matkalla oli 40km pätkä suuntaansa soratietä ja perillä tuli ajeltua rinkiä joku vajaa 50km. Kotona näytti koko reissun keskikulutukseksi 9.4 ja mittarilla käydessä olen tässä nyt seuraillut vajaan vuoden laskemalla seuraillut, että ajotietokoneen lukema pitää melko tarkasti paikkansa. Kun ostin auton ja ajelin rauhallisesti karvan yli rajoitusten yhteen soiroon reilut 600km, niin kulutus oli siellä 8,5 paikkeilla. Eli jos olisin tuon koko reissun ajanut tuollaista rauhallisempaa marssia ja ilman noita ylimääräisiä maastomutkia, niin voisin olettaa että kulutus olisi alle tuon 9,4. Jos lähtisin nyt ajamaan tuon saman 600km valtatietä puolen suomen halki talvirajoitusten aikaan kuten autoa ostaessa ja keskellä yötä hyvin vähäisellä muulla liikenteellä ja vastaavaa rauhallista marssia sen 5-10 yli rajoituksen, niin veikkaisin sellaista 9l keskikulutusta, ehkä vähän alle.Eli ero olisi joku puoli litraa, ehkä vähän vajaa. Eli reissulla polttoainetta menee se reilu 50l, joten minulle ainakin aivan yksi ja sama meneekö 3l enemmän vai vähemmän. Ei mitään merkitystä meneekö reissulla polttoaineeseen 125€ vai 130€. Kallista hauskaa joka tapauksessa. Toki ero voisi olla isompi jossain muussa autossa. Tuo disco on sellainen malmikasa, ettei se kovin vähällä mene vaikka mitä tekisi.
Samoja rattaita on ollut myös useamman muun auton alla ja sanoisin että samaa luokkaa tuo ero. Korotetuissa sitten litra pari, mutta toki renkaan koko on isompi kuin vakio, korotus nostaa ilmanvastusta, lisävalot ja työvalot katolla nostaa ilmanvastusta jne, eli ei voi ihan suoraan verrata pelkkien renkaiden merkitystä. Noissa citymaastureissa en ole tullut ikinä niin tarkkaan laskeneeksi, mutta ei ole kulutus noussut niin paljoa, että olisin asiaan kiinnittänyt huomiota.
Viimeinen muokkaaja, Valto. pvm 04.07.2022 19:43, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 3107
|
Lähetetty: 04.07.2022 19:37 Viestin aihe: |
|
|
Wikke kirjoitti: |
Viestistä:
Peltsu kirjoitti: | Kk-torni ilimammuuta jos itelle ostaa. Mulla oli patrollissa BF Goodricht 20/80 eli 20% maantiellä ja loput maastossa. Rengaskauppias katto taulukosta ja pukkas kolme kiloa ilmaa/rengas. Ihan hirviä ajaa maantiellä ja maastossa vielä pahempi, ennenku ymmärsin että maantielle 2 kiloa ilmaa ja mettäautotielle 1,5 kiloa. Jopa vain toimi nuoki renkaat. Sitte ku se ressukka jäi kiinni niin soiteltiin traktori. Maastureita ei kannattanu soittaa ku ne ei ois päässeet köydenkantaman päähän. |
Olisi pitänyt jotenkin kaikkien kyetä lukemaan rivien välistä/ajatuksistasi mitä linkkiä tarkoitit? Mitään linkkiä kun ei alun ollut ja Googlekaan ei auttanut.
Huomasitko vinkin:
Sarjassa: "Tikka, synteettisellä tukilla." ja haku: https://www.google.com/search?q=tikka+synteettisell%C3%A4+tukilla&rlz=1C1TEUA_enFI565FI565&oq=tikka+synteettisell%C3%A4+tukilla&aqs=chrome..69i57j0i546.20320j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Kyyyllähän tuosta jo pitää tajuta ja osata etsiä että kyseessä tietenkin tarkoittamani malli ja se kaliperi...
Hiffasitko nyt mitä hain, vai luitko edes loppuun? |
Ei ollut alkujaan minun viesti, mutta ajattelin tarkentaa että mutikoita varmaan tarkoitetaan, kun puhutaan BF 20/80 renkaasta. AT olisi se 50/50 rengas. Noin ne hyvin monesti luokitellaan ja noin sen valmistaja itsekkin luokittelee. Minusta tuo jatkolause 20% maantietä ja loput maastoa varmisti, että mutikoista puhutaan. Satuin toki tietämään jo ennestään, eli varmaan tuo 20/80 olisi riittänyt, mutta tuolla tarkennuksella sen löytää myös googlella. BF Goodrich 20% maantie hakua voi kokeilla ja varmaan aika kärkeen löytyy joku linkki, joka kertoo mistä renkaasta puhutaan. Googlekaan ei ole kaikkitietävä, etenkään jos ei jaksa kaivaa syvemmältä ja muokata hakua. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|