Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 07.07.2022 17:33 Viestin aihe: |
|
|
Linderiltä löytyy tuollainen Terhin tapainen soutumoottorivene alumiinisena. Tosin melko ohutta materiaalia on, mutta on Terhin kanssa saman kokoisena selvästi kevyempi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17057 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 07.07.2022 20:25 Viestin aihe: |
|
|
Osmosaali kirjoitti: | Heero kirjoitti: | Taitaa olla Terhi sellainen venemaailman 308. Melkein kaikilla sellainen on, mutta jotain seksikkäämpää halutaan. |
Ainoa vaan että 308sillä hoitaa hommat ilman murheita. Terhillä varmaan myös mutta saa ne muoviveneen murheet lisäksi. Itse en kyseistä muovikiulua huoli edes ilmaiseksi. |
Ilmaiseksi minäkin sen sain
Hienoahan se on alle 4m veneeseen laittaa 50kg köli betonista ja vuotata muut paikat pesusienen ominaisuuksilla olevaa uretaania. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heero Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Tou 2021 Viestejä: 2394
|
Lähetetty: 07.07.2022 21:23 Viestin aihe: |
|
|
Saman verran Terhi silti painaa kuin muut. Itselläni on Terhi 385 vastaava lasikuituvene. Molemmat painaa n. 90 kg. Sitten on Terhi 245 vm. 81. Uretaani ei ole ollut ongelma. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Osmosaali Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Maa 2012 Viestejä: 1713 Paikkakunta: Varsinais-Suomi
|
Lähetetty: 07.07.2022 22:20 Viestin aihe: |
|
|
Heero kirjoitti: | Mitä ongelmia teillä on Terhin kanssa ollut? |
Jokainen ruuvinreikä vuotaa vettä sisälle jossain kohtaa. Ja se ei sieltä enää koskaan tule pois.
Uretaanit vettyy ja vene alkaa painaa. Lopulta halkeaa pakkasessa.
Jokainen kolhu ja halkeama on käytännössä viimeinen tuomio.
Siinä missä lasikuidun paikkailee kotipihassa muoviämpäriä ei korjaa mikään. _________________ MIKÄ? MISSÄ? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7186
|
Lähetetty: 07.07.2022 22:54 Viestin aihe: |
|
|
Osmosaali kirjoitti: | Heero kirjoitti: | Mitä ongelmia teillä on Terhin kanssa ollut? |
Jokainen ruuvinreikä vuotaa vettä sisälle jossain kohtaa. Ja se ei sieltä enää koskaan tule pois.
Uretaanit vettyy ja vene alkaa painaa. Lopulta halkeaa pakkasessa.
Jokainen kolhu ja halkeama on käytännössä viimeinen tuomio.
Siinä missä lasikuidun paikkailee kotipihassa muoviämpäriä ei korjaa mikään. |
ei minkäänlaisia, eikä tule. toki olen opetellu "korjaamaan" absia ja se tarkoittaa että veistä tarvittava paikkamateriaali siitä veneestä, mitä paikkaat. muuten tulee "kylmä juotos".
hyvä materiaali mutta liki mahdoton korjattava. ja uretaanin käyttö veneessä ei ole millään tavalla perusteltavissa jos haluaa veneelle käyttöikää. kertakäyttöveneissä aivan sama. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jalluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Kes 2009 Viestejä: 1225
|
Lähetetty: 07.07.2022 23:16 Viestin aihe: |
|
|
Itse ostin keväällä Busterin Xsr 20hp Yamahalla uutena ja on mukava laitos. Keulakone nokalle ja on mukava onkia kuhia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heero Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Tou 2021 Viestejä: 2394
|
Lähetetty: 07.07.2022 23:45 Viestin aihe: |
|
|
En minäkään uretaanin ideaa ymmärrä, mutta minulla Päijänissä siitä ei ole ollut ongelmaa 30 vuodessa ja Terhissä 40 vuodessa. Lasikuituveneen pienempiä kolhuja kyllä saa paikata jatkuvasti, jos pinnan haluaa pitää tiiviinä. Joidenkin 1-kuoristen runko on myös liian löysä ja repeämiä syntyy. Arvostankin 2-kuorirakennetta. Tällaiset on yleensä myös huolellisemmin tehtyjä kuin ns. perinteiset lasikuituveneet.
Tulipa siitä mieleeni, että hyvä vaihtoehto oli aikoinaan Paro 405. En siihen kuitenkaan päätynyt. Parossa pohjan muoto saattaa olla onnistunut, koska aivan tasapohjainen on aallokossa kamala ja Parossa se on hieman U-mallinen. Toki liuku ei ole yhtä nopeaa, mutta jos Paron vauhti riittää, siihen kannattaa tutustua. Näyttää olevan nykyään max. 6 hv, 20 vuotta sitten taisi olla 8-10 hv. Onkohan tuo nykyään uppoumarunkoinen?
Venemainoksissa on muuten tyhmää se, että hyvin harvoin pohjan muotoa näytetään, vaikka se on veneen tärkein asia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mijuta Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 25 Hei 2012 Viestejä: 90
|
Lähetetty: 08.07.2022 10:28 Viestin aihe: |
|
|
Tänne onkin kerääntynyt jo hyviä vastauksia ja kokemuksia, kiitos kaikille!
Näille lähialueen pienille vesille ei ramppeja löydy, niin se ja kuljettelu kuivalla maalla asettaa tietyt raamit veneen painolle ja mielestäni myös pohjan muodolle. Yksin olisi vene useimmiten ähellettävä autolta veteen ja takaisin. Rantatonttia en omista enkä omaisuuttani valvomatta jätä.
Etsin vakautta kalastellessa ja pientä syväystä kohteena olevien vesistöjen vuoksi, siksi olin iskenyt silmäni tasapohjaiseen tai kumivenemäiseen muotoon. Miksei silti hyvin loiva v- tai u-muotokin toimisi, katamaraanista puhumattakaan. Venettä ajattelin liikuttaa pienellä 4-tahtikoneella tai sähkökoneella ta miksei molemmillakin, soutamista en siis pidä matkan taittamisen kannalta tärkeänä ominaisuutena. Toki airot/mela mukana tulisi olla matalimpien/kapeimpien paikkojen ylittämistä varten ja moottoririkkojen varalta.
Toisinaan myös kalakaveri, isä tai velipoika olisi kutsuttava kyytiin, joten kahden hengen pitäisi kalastamaan mahtua. Pitää tuo Pionerin steady siis unohtaa liian pienen kokonsa vuoksi, vaikka muuten tuossa ominaisuudet kohtaisivatkin, ja käännettävä katse tuohon noin 4 metrin kokoluokkaan. Samalla en siis voi jättää kärryä auton perästä pois. Venetela kärryn perään ja auton renkaat eteen olikin arvokas neuvo! Jos traileritta selviäisi, niin sen parempi. Ihan tuohon 700e pintaan en myöskään löytänyt tieliikenteeseen kelpaavia trailereita ja jos noissa arvo pysyy samalla tavalla kuin peräkärryissä, niin melkein se olisi silloin panostettava sellaiseen malliin, jolle olisi käyttöä loppuikä isompien alustenkin kanssa. Paitsi, jos käytetyn veneen kylkiäisiksi jonkin rimpulan saisi.
Apaji on siis edelleen vahvoilla muotoilunsa, kotimaisuutensa ja materiaalivahvuuksiensa vuoksi. Venemessureportaasin perusteella tuon olisi saanut 2019 messutarjouksena 2690e hintaan 6hp mercurylla, nyt joutuisi käytetystä maksamaan saman. On alumiinin hinta noussut ja markkinat kuumentuneet... Paino tuossa toki on jo ylärajoilla, mutta kestävyyttä arvostan. Ruthlessin 1338 olisi hieman leveämpi, puolet kevyempi ja isommalla kantavuudella varusteltu, mutta niittejä täynnä, materiaalivahvuutta ei edes mainita ja pahasti yläkanttiin hinnoiteltu. Penguin 38 olisi aavistuksen kevyempi villi kortti, mutta mielelläni kiertäisin lujitemuovin/lasikuidun kaukaa. Linderkin täällä mainittiin ja Sportsmanit sekä 355 että 400 kokoluokissa vaikuttavat hyvinkin houkuttelevilta vaihtoehdoilta. Näitä pitänee alkaa seurailemaan ja yksi houkutteleva vaihtoehto moottorilla ja trailerilla juuri nyt olisikin tarjolla |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 08.07.2022 10:54 Viestin aihe: |
|
|
Jos ei aivan umpimetsän läpi tai suurempaan mäkeen tarvi saada venhoa vesille niin tuollaisella apuvälineellä kevyehkö pienvene liikkuu hämmästyttävän helpolla:
https://linder.se/tillbehor/battillbehor/batvagn-tillfalligt-slut
Näppärä mies toki väkertelee moisen varsin helpolla itsekin. Riittävän kokoiset renkaat ovat merkittävin tekijä. Apaji 410 painaa näemmä
120kg, Linder 400 127kg ja 440 (soutumoottorivene) 94kg. Molemmat reippaasti leveämpiä kuin tuo pienin Apaji. Apaji taas tosiaan selvästi vahvempaa tekoa.
Tuollainen simppeli ja kevyt jon boat varmaankin kyllä toimisi tuohon käyttöön, nettiveneessä löytyi tällä hetkellä yksi noita Ruthlessin pikkukippoja myynnissä Alumacraft-merkin alta. Hinnasta en sano mitään mutta uusiakaan ei taida tällä hetkellä juuri saada. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 6023 Paikkakunta: 06/09
|
Lähetetty: 08.07.2022 11:48 Viestin aihe: |
|
|
Kuvassa oma Terhi 440.
Paikkausta tehdessäni kiroilin paatin alimpaan helvettiin ja tuumailin ettei ikinä enää Terhiä. No nyt ollaan Kirkkoniemessä kalasteltu Terhin kanssa reilu viikko ja on vaan perkuleen näppärä laite kolmen hengen käyttöön. Tilaa on uistella, turskata ja ravustaa. Ei kallistele, eikä ole oikein moksiskaan vaikka vedet heittelee rannalla miten sattuu.
Isompi vene pitää vielä laittaa kaveriksi, mutta tuo jää kyllä kakkosveneeksi ilman muuta. Perämoottoriksi pitää vaan vaihtaa uudehko 6hp 4T.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
veetee Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 5989
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
veetee Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 5989
|
Lähetetty: 08.07.2022 13:38 Viestin aihe: |
|
|
Tumpeelo kirjoitti: | Kuvassa oma Terhi 440.
Paikkausta tehdessäni kiroilin paatin alimpaan helvettiin ja tuumailin ettei ikinä enää Terhiä. No nyt ollaan Kirkkoniemessä kalasteltu Terhin kanssa reilu viikko ja on vaan perkuleen näppärä laite kolmen hengen käyttöön. Tilaa on uistella, turskata ja ravustaa. Ei kallistele, eikä ole oikein moksiskaan vaikka vedet heittelee rannalla miten sattuu.
|
Minun kollega (naisihminen) kertoi pari vuotta sitten hyvistä kaupoista. Sai halvalla tukevan, pienen veneen.
Ei koskaan, ikuna Terhiä heille. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 6023 Paikkakunta: 06/09
|
Lähetetty: 08.07.2022 13:49 Viestin aihe: |
|
|
Joo, en minäkään enää Terhiä ostaisi. Mutta niin kauan kun tuo yksilö toimii niin on erinomainen kalastuspaatti. Seuraavan kerran kun halkeaa niin Kuusankoski syö.
Alumiiniahan sitä sitten tilalle pitää hankkia. Kalapaatin pitää olla niin kevyt, että sen hinaan laiturittomassa paikassa yksin ylös rannalle. Linder 440 näyttää hyvältä vaihtoehdolta kyllä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7186
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 6023 Paikkakunta: 06/09
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
|