Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7186
|
Lähetetty: 23.09.2022 19:49 Viestin aihe: |
|
|
Wikke kirjoitti: |
Ja voi kunpa tämän, valheellisen pidon tunteen, aina kaikki tajuaisi/muistaisikin.
|
Tähän löysästi liittyen, ajan siis päivittäin mutkaisen tienpätkän edestakaisin, eli yhteensä 82 kilometriä.
Jotakuinkin 15 vuotta sitten alkoi ilmiö, mennään mutkasta sisäkurvin, ja joskus ulkokurvin puolen palteeseen. Ei nyt jokapäiväistä mutta useamman kerran talvessa. Tätäpä ihmettelin, nopeudet minusta on olleet ihan normaalit. Sitten välähti...vakionopeussäädin. Eli autoissa alkoi olla jonkumatkaa yli heppaa ja kruiseri päällä ajeltiin. Ja niinkuin tiedetään, mutkan loppupäässä kruiseri lisää kaasua. Luistonesto tarttuu peliin jos tarttuu ja ihminen tekee vaistomaisesti korjausliikkeen ja niin on sisäkurvissa, kinoksessa. Jos ei tartu tai kun tehoa on tarpeeksi, vaikkapa 180 heppaa niin se lähtee aika sekunnissa ulkokurvin puolen palteeseen, eikä siinä jotkut ihmiset ehdi juuri mitään.
Itellä automaatti ja jos kurvissa kruiseri päällä pykältää pienemmälle, on sen merkki että kohta lähetään. Joten on noita opittu ennakoimaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jbear Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 5545
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 35432
|
Lähetetty: 23.09.2022 19:58 Viestin aihe: |
|
|
Peltsu kirjoitti: | Wikke kirjoitti: |
Ja voi kunpa tämän, valheellisen pidon tunteen, aina kaikki tajuaisi/muistaisikin.
|
Tähän löysästi liittyen, ajan siis päivittäin mutkaisen tienpätkän edestakaisin, eli yhteensä 82 kilometriä.
Jotakuinkin 15 vuotta sitten alkoi ilmiö, mennään mutkasta sisäkurvin, ja joskus ulkokurvin puolen palteeseen. Ei nyt jokapäiväistä mutta useamman kerran talvessa. Tätäpä ihmettelin, nopeudet minusta on olleet ihan normaalit. Sitten välähti...vakionopeussäädin. Eli autoissa alkoi olla jonkumatkaa yli heppaa ja kruiseri päällä ajeltiin. Ja niinkuin tiedetään, mutkan loppupäässä kruiseri lisää kaasua. Luistonesto tarttuu peliin jos tarttuu ja ihminen tekee vaistomaisesti korjausliikkeen ja niin on sisäkurvissa, kinoksessa. Jos ei tartu tai kun tehoa on tarpeeksi, vaikkapa 180 heppaa niin se lähtee aika sekunnissa ulkokurvin puolen palteeseen, eikä siinä jotkut ihmiset ehdi juuri mitään.
Itellä automaatti ja jos kurvissa kruiseri päällä pykältää pienemmälle, on sen merkki että kohta lähetään. Joten on noita opittu ennakoimaan. |
En pitäs kruisea päällä talvikelissä, luistonestonki kanssa on siinä ja siinä. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9501
|
Lähetetty: 23.09.2022 20:19 Viestin aihe: |
|
|
Mikäli oikeasti on niin idiootti että ajelee vakionopeudensäädin päällä liukkailla, ja jotain sattuu, oli se sitten aivan mitä tahansa, vaikka vain mutkassa ojaan ajo. Missähän se syy oikeasti on?
No niinpä. Ei oikeasti ajeta ja hallita sitä alla olevaa ajokkia. _________________ Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
dxman ***
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7525
|
Lähetetty: 23.09.2022 20:19 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Jotakuinkin 15 vuotta sitten alkoi ilmiö, mennään mutkasta sisäkurvin, ja joskus ulkokurvin puolen palteeseen. Ei nyt jokapäiväistä mutta useamman kerran talvessa. Tätäpä ihmettelin, nopeudet minusta on olleet ihan normaalit. Sitten välähti...vakionopeussäädin. Eli autoissa alkoi olla jonkumatkaa yli heppaa ja kruiseri päällä ajeltiin. Ja niinkuin tiedetään, mutkan loppupäässä kruiseri lisää kaasua. Luistonesto tarttuu peliin jos tarttuu ja ihminen tekee vaistomaisesti korjausliikkeen ja niin on sisäkurvissa, kinoksessa. Jos ei tartu tai kun tehoa on tarpeeksi, vaikkapa 180 heppaa niin se lähtee aika sekunnissa ulkokurvin puolen palteeseen, eikä siinä jotkut ihmiset ehdi juuri mitään.
Itellä automaatti ja jos kurvissa kruiseri päällä pykältää pienemmälle, on sen merkki että kohta lähetään. Joten on noita opittu ennakoimaan. |
Tahattoman komiikan mestariteos. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9501
|
Lähetetty: 23.09.2022 20:41 Viestin aihe: |
|
|
Luitko koko ketjua lainkaan? Ilmeisesti et.
Wikke kirjoitti: |
Joskaan Lönnrootinkadulla (tuo nastakielto pätkä) ei ole julkistaliikennettä, ja kuorma-autotkin sangen satunnaisia jakeluautoja kadun liiketiloille, sekä roskautoja. Ja siihen ainakin ennen jalkakäytäville todellakin kaadettiin hiekkaa koska kaikkien talojen rännit, niin, valuttavat jalkakäytävälle! Mutta asustaisiko sen varrella joku asian aktiivi jota nyt vain nyppii nastojen äänet silloin kun kyseinen katu jäässä? Tuo katupöly kun on asia minkä saat näyttämään juurikin siltä miten itse haluat, kuten puulämmityksen hiukkaspäästötkin. En tokikaan väitä että kumpainenkaan kuvitelmaa. |
Noh, niin tahi näin, ollaan joka tapauksessa otsikosta jo aika kaukana.... _________________ Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7186
|
Lähetetty: 23.09.2022 21:14 Viestin aihe: |
|
|
dxman kirjoitti: | Lainaus: | Jotakuinkin 15 vuotta sitten alkoi ilmiö, mennään mutkasta sisäkurvin, ja joskus ulkokurvin puolen palteeseen. Ei nyt jokapäiväistä mutta useamman kerran talvessa. Tätäpä ihmettelin, nopeudet minusta on olleet ihan normaalit. Sitten välähti...vakionopeussäädin. Eli autoissa alkoi olla jonkumatkaa yli heppaa ja kruiseri päällä ajeltiin. Ja niinkuin tiedetään, mutkan loppupäässä kruiseri lisää kaasua. Luistonesto tarttuu peliin jos tarttuu ja ihminen tekee vaistomaisesti korjausliikkeen ja niin on sisäkurvissa, kinoksessa. Jos ei tartu tai kun tehoa on tarpeeksi, vaikkapa 180 heppaa niin se lähtee aika sekunnissa ulkokurvin puolen palteeseen, eikä siinä jotkut ihmiset ehdi juuri mitään.
Itellä automaatti ja jos kurvissa kruiseri päällä pykältää pienemmälle, on sen merkki että kohta lähetään. Joten on noita opittu ennakoimaan. |
Tahattoman komiikan mestariteos. |
Empä allekirjoita. Ennen oli riittävän tehokas etuveto. Nyt on liianki riittävän tehokas takaveto. Ja ajan aina kruiserilla. Olen myös istunu muitten kyydissä talvella. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
dxman ***
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7525
|
Lähetetty: 23.09.2022 21:25 Viestin aihe: |
|
|
Stiä sitä. Cruiseria pystyy käyttämään jos on kaks kaistaa samaan suuntaan ja söäädetty nopeus 120.
Mulla on kaikki avustimet kytketty pois päältä ku niistä ei oo kuin haittaa. toki nää city urbanit on eri vehkeitä kun aidot nelivedot. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
äRPee Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 2633
|
Lähetetty: 23.09.2022 21:32 Viestin aihe: |
|
|
Mulla oli eka ruiseri ikinä vasta niinkin myöhään kuin 2005 skeidassa, ajoin sen ruttuun omasta syystä ja se vaihtui 2004 tuijotaan jossa myös ruiseri. Molemmat ja kaikki sen jälkeen, myös nykyinen olleet ihan helevetin nuukia lipsumisesta, eli ruiseri on heti pois kun etu-taka pyörimisnopeusero havaittu, ei kerkee itte edes niistää. Miten siis joku ajaa mettään nykyvehkeillä ruiserin omapäisyyden viemänä? Olisko kuitenkin ratin ja jakkaran väilissä... ja siinä 2004 tuijotan ruiserissa toki oli melko omapäinen piirre kyllä nostaa nopeus sopivan vastaleen helpottaessa jopa reilut 5km yli asetetun, mutta silti ihan mitätön slip niin kruise oli pois... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7186
|
Lähetetty: 23.09.2022 21:43 Viestin aihe: |
|
|
äRPee kirjoitti: | Mulla oli eka ruiseri ikinä vasta niinkin myöhään kuin 2005 skeidassa, ajoin sen ruttuun omasta syystä ja se vaihtui 2004 tuijotaan jossa myös ruiseri. Molemmat ja kaikki sen jälkeen, myös nykyinen olleet ihan helevetin nuukia lipsumisesta, eli ruiseri on heti pois kun etu-taka pyörimisnopeusero havaittu, ei kerkee itte edes niistää. Miten siis joku ajaa mettään nykyvehkeillä ruiserin omapäisyyden viemänä? Olisko kuitenkin ratin ja jakkaran väilissä... ja siinä 2004 tuijotan ruiserissa toki oli melko omapäinen piirre kyllä nostaa nopeus sopivan vastaleen helpottaessa jopa reilut 5km yli asetetun, mutta silti ihan mitätön slip niin kruise oli pois... |
Se vaatii tehoa ennenkö ruisreri alkaa viemään. ja liukkaalla ku tuo ero havaitaan ja ruiseri lakkaa olemasta, saattaa olla jo vähä myöhästä. harvoin se auto mettään menee niin hitaasti että siinä ehtii kahvit keittää välillä. Mutta, niinku sanoin, se vaatii mutkasen ja mäkisen tien jossa tuo yllättää. Jos joku ei tiedä mikä on mutkainen ja mäkinen tie niin ajakoot talvella Ouninpohjan pikataipaleen kruiseri päällä. Siellä varsinkin tuo efekti tulee ilmi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
äRPee Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 2633
|
Lähetetty: 23.09.2022 21:44 Viestin aihe: |
|
|
Ai niin tässä nykyisessä lähtötasokorealaisessa on puolensa, toinen orkkiskesätakanakki päätti pullistua sisäsivun neljännessektorista, eli alko vatkaamaan, uusin siis molemmat takaset, tuli kalleimmat mitä löyty vianorilta, suomihakkikset, 224,50€ pari, vinkukumit olis ollu alle satku pari. Etusilla vielä mennään pitkään ellei vastaavia vaurioita, tuli siis vaihtovuorolla uusattava settinki, osamaksua, mikäs siinä. Edelliseen bilikaan ei ois nykyhinnoilla irronnu kunnolla rengastakaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
äRPee Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 2633
|
Lähetetty: 23.09.2022 21:55 Viestin aihe: |
|
|
Vaikea on ihan tuoreilla vehkeillä uskoa, tuo 2004 tojon mäkioire oli vähän tuohon hitaussuuntaan, mutta että liukkaalla ja pyörimisnopeuserolla, en usko. Ehkä kyse onkin pitävästä vähemmän liukkaasta pinnasta ja osaamattomuudesta ruiserin suhteen, se menee kyllä läpi, ei pidä luottaa ihan kaikkeen tekniikkaan jos kyvyt ei riitä siitä eteenpäin. En minäkään luota, viimeistään vänkärin ääntelystä johtuen miinusta hankaliin paikkoihin tai ruise pois ajoissa ja varpaat kaasulle, silleen menee kirkumatta ouninpohjaa pahemmatkin kinkamat.
Peltsu kirjoitti: | äRPee kirjoitti: | Mulla oli eka ruiseri ikinä vasta niinkin myöhään kuin 2005 skeidassa, ajoin sen ruttuun omasta syystä ja se vaihtui 2004 tuijotaan jossa myös ruiseri. Molemmat ja kaikki sen jälkeen, myös nykyinen olleet ihan helevetin nuukia lipsumisesta, eli ruiseri on heti pois kun etu-taka pyörimisnopeusero havaittu, ei kerkee itte edes niistää. Miten siis joku ajaa mettään nykyvehkeillä ruiserin omapäisyyden viemänä? Olisko kuitenkin ratin ja jakkaran väilissä... ja siinä 2004 tuijotan ruiserissa toki oli melko omapäinen piirre kyllä nostaa nopeus sopivan vastaleen helpottaessa jopa reilut 5km yli asetetun, mutta silti ihan mitätön slip niin kruise oli pois... |
Se vaatii tehoa ennenkö ruisreri alkaa viemään. ja liukkaalla ku tuo ero havaitaan ja ruiseri lakkaa olemasta, saattaa olla jo vähä myöhästä. harvoin se auto mettään menee niin hitaasti että siinä ehtii kahvit keittää välillä. Mutta, niinku sanoin, se vaatii mutkasen ja mäkisen tien jossa tuo yllättää. Jos joku ei tiedä mikä on mutkainen ja mäkinen tie niin ajakoot talvella Ouninpohjan pikataipaleen kruiseri päällä. Siellä varsinkin tuo efekti tulee ilmi. |
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5426 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 23.09.2022 22:22 Viestin aihe: |
|
|
Näyttää noita saavan. Tai ainakin pystyy tilaamaan. General Grupperit koossa 225/60/17 tilaukseen.
Pomo kyseli sähkiksen alle 265/40/21 kokoa. Ei saanut vielä tietoa toimituksesta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7186
|
Lähetetty: 23.09.2022 22:31 Viestin aihe: |
|
|
äRPee kirjoitti: | viimeistään vänkärin ääntelystä johtuen miinusta hankaliin paikkoihin tai ruise pois ajoissa ja varpaat kaasulle, silleen menee kirkumatta ouninpohjaa pahemmatkin kinkamat. |
Näimpä näin, myössäjärven mutkat menee talviliukkailla kaiteeseen jos kruiserissa 80km/h. Varvaskaasulla, autosta riippuen, 100-110 km/h. Oon ajanu nuo mutkat jonku verran yli 7000 kertaa. Usealla kulkimella. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 3107
|
Lähetetty: 23.09.2022 23:05 Viestin aihe: |
|
|
Ammatikseen ajoin noin 10 vuotta raskasta kalustoa, joten kommentoidaan nyt vähän. Ensinnäkin raskaassa liikenteessä on massaa vähän enemmän kuin henkilöautossa, tehoa/kg aika paljon vähemmän ja niitä rattaita aika reippaasti enemmän. Jos autossa on 9 akselia ja 8 akselilla paripyörät, niin siinä on jo rattaita 34 kappaletta. Rattaat on myös aika paljon isompia mitä henkilöautossa. Siinä voi joku vähän ynnäillä pinta-alaa paljonko kumia ottaa tiehen kun lyödään liinat kiinni. Siksi niillä pärjää ilman nastoja. Mutta jäätikällä ollaankin helisemässä. Sinne on sitten onspot ketjut, hiekoittimet ja muut auton apuvälineet, ihan oikeat ketjut koko rattaalle jne. Ja silti Norjan pojat käyttäää nastoja, kuten myös osa kotimaisista kuskeista, siis vetävillä pyörillä. Ja kuskit ajaa työkseen niitä isoja vehkeitä, joten tajuavat sen, että laitos kiihtyy ja pysähtyy hitaammin kuin henkilöauto. Raskaalla kaikki on vähän hitaampaa kuin henkilöautolla, joten ajetaan sen mukaan. Kyllä minä maasturillakin pärjään monta vuotta vanhoilla all terraineilla, kun tiedostan asian ja ajan sen mukaan, mutta en ole niin tollo, että kyseenalaistaisin nastoja, kun kerta niillä all terraineillakin pärjää. Ja valitettava tosiasia on, että iso osa tämän maan autoilijoista ei sellaisilla pärjää tuolla tieliikenteessä ilman peltiruttuja, kun eivät osaa huomioida puutteellista pitoa, eikä ole sitä perstuntumaa kuinka liukasta milloinkin on.
Sitten siihen cruiseriin. Olen ajanut aika autosta riippumatta cruiseri päällä lähes kelissä kuin kelissä mikäli se on käytettävissä. Raskaalla oli välillä kelejä milloin ei uskalla käyttää, kun vetopito on vajavainen ja yhdestä sutaisusta saattaa nakata perän sivulle ja sen jälkeen kärryt vie autoa. Henkilöautolla on todella harvoin tilanetta milloin ei voisi ajaa cruiserilla. Toki pitää olla joku ymmärrys mitä tekee, eli jos tilannenopeus on liian suuri vallitsevaan keliin nähden ja edessä on kohtalaisen jyrkkä mutka, niin voihan sen cruisen pudottaa pois päältä kurviin, jolloin vauhti hidastuu vähän ja ylimääräiset vedot poistuu. Ja jos silti meinaa luistaa, niin laittaa varovasti vetoja jalkakaasulla, jolloin tilanne vähän helpottaa, tai jarruttaa vähän jos ollaan vielä siinä vaiheessa että kestää jarruttaa. Mutta kyllä on todella äärimmäisen harvassa sellaiset kelit ettei uskaltaisi ajaa cruiseri päällä henkilöautolla ja melko harvassa ne yksittäiset mutkatkin milloin ei uskaltaisi cruiserilla ajaa.
Ja ne avustimetkin on pääosin aika hyviä. Toki jos lähdetään äärirajoja kokeilemaan, niin silloin ne avustimet on vain tiellä. Rattimies pesee suurimman osan avustimista, kun tietää mitä tekee ja käskee autoa siihen malliin kuten kuuluu. Mutta aivan turha niitä on kytkeä pois päältä normaali ajossa. Jos avustimet puuttuu peliin, niin tiedät jo siinä vaiheessa mokanneesi. Painoit liikaa kaasua keliin nähden mikäli vetoluistonesto puuttuu peliin, jos auto luistaa sivusuunnassa, niin ryssit jo väärällä tilannenopeudella jne. Ajaa kuten kuuluu, niin ei ne avustimet haittaa ja puuttuvat peliin mikäli kuskilla ote herpaantuu. Ne on sitten erikoistilanteita, kun läjdetään vaikka möyrimään umpiseen. Silloin voi ola tarvetta pudottaa avustimia pois päältä, jotta antavat rattaan sutia silloin kun sille on tarvetta. Samoin jos haluaa joskus vähän leikkiä, niin silloinhan niistä on haittaa. Mutta normaalissa ajossa voi sanoa suoraan että huonon kuskin merkki mikäli avustimet joutuu puuttumaan peliin, kuljettajan virhe ja peiliin katsomisen paikka, joskaan ei aina kovin vaarallinen moka olisikaan kyseessä.
Ja jos palataan vielä niihin renkaisiin, niin sehän on sanomattakin selvää, että ei ne ajan saatossa parane. Mutta sellaiselle keskiverto+ tason kuskille ne vanhat nastat on vielä aivan ajokelpoiset, joskaan nyt ei enää uuden veroiset. Mutta vanhat kitkat menee jo siihen kategoriaan, että täytyy tosissaan miettiä ajamisen mielekkyyttä. Ajaahan niillä, aivan siinä missä noilla eteläisempiin maihin tehdyillä kitkoilla tai vaikka niillä all terraineilla tai mutikoilla. Mutta ei se nyt enää kovin mielekästä ole missään kaupungissa vilkkaasti liikennöidyillä teillä, kun joutuu ennakoimaan vähän turhankin reippaasti. Mukavampi se on ajaa sellaisilla renkailla, että jos joku tötöilee, niin ehtii pysähtyä vaikka ei aivan skarppina aina olisikaan. Olen joskus ajellut oikeasti ikälopuilla ja alkujaankin huonoilla nastoilla, kun aikanaan oli sellaiset quattro audissa. Ihan niilläkin ajeli ja valoista lähti aina ensimmäisenä, mutta oli se vähän raskasta, kun tiesi että oma jarrutusmatka on tuplat siihen mitä muilla. Sama se on huonoilla kitkoilla ja noilla maastorenkaillakin. Pärjäähän niillä, mutta vilkkaasti liikennöidyillä teillä vaan raskasta ajaa, kun pitää aina ennakoida että jos tuo tollo jarruttaa, niin pysähtyykö vai ei. Siksi on mukava ajaa kohtuullisilla renkailla ja perus ok nastat menee sen äkkiä 5 vuotta ja ovat vielä ihan perus turvalliset renkaat ajella.
Tämä on toki huono suuntaus, kun nastojenkin pitäisi olla asfaltilla yhtä äänettömät kuin kesärenkaat, joten koitetaan saada nastat painumaan kokonaan pois haitolta normaali ajossa. No eihän ne samalla tavalla pelaa enää kun kumi kovettuu vanhetessaan ja silloin nekään ei pidä yhtä hyvin mitä vanhat rattaat missä nastst törrötti jykevästi esillä aina. Mutta kyllä ne edelleen pidempään pelaa mitä kitkat, ennen kaikkea niissä vaikeimmissa keleissä. Nätissä pakkaskelissä toimii vaikka vähän karkeampi kuvioinen kesärengas moitteetta, joten niille keleille on aivan se ja sama kumpi on parempi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|