OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Dacia Duster
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 15, 16, 17
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5989

LähetäLähetetty: 20.12.2022 20:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sukerot ja Vitarat on eri sarjaa, vaan Dusterissa ja Datsunissa (Qashqai/Xtrail) pitäis olla sama avustava 4-vetotekniikka.
Edit. Ja tuo mun Xtrail tiputtaa kyllä lukon pois siinä 30...40 km/h. Piti vielä tänään testata töistä palatessa ...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9501

LähetäLähetetty: 20.12.2022 21:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

veetee kirjoitti:
Sukerot ja Vitarat on eri sarjaa, vaan Dusterissa ja Datsunissa (Qashqai/Xtrail) pitäis olla sama avustava 4-vetotekniikka.


Onko sitten Suzukeissa (pl. Jimny jossa valittavissa) oikeasti jatkuva neliveto? Aivan.
_________________
Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. Razz
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5989

LähetäLähetetty: 20.12.2022 21:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No tunnustan. En pysy kärryillä.
Luulin, että Rellu, Datsun ja Dacia jakaa saman suv-nelivetotekniikan.
Valista minua ihmeessä. Kiitos.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9501

LähetäLähetetty: 20.12.2022 22:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se "avustava 4-vetotekniikka" se Suzukeissakin nykyyisällään on. Ei siis Ns. oikeaa jatkuvaa keskitasauspyörästöllistä nelivetoa

https://www.suzuki.fi/mallisto/vitara/allgrip-neliveto/ Lainaus tuolta: "AUTO
Auto-asento painottaa nelivedon polttoainetaloudellisuutta normaaleissa ajo-olosuhteissa.
Järjestelmä kytkee nelivedon automaattisesti päälle havaitessaan luistoa."
_________________
Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. Razz
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5989

LähetäLähetetty: 20.12.2022 22:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koetin kysyä, että Dusterissa, Rellussa, Nissanissa on sama tekniikka. Ja sama nissan/rellu-tekniikka Suzukeissakin? Ja pysyy lukko kytkettynä 80 km/h nopeuteen saakka?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5426
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 20.12.2022 22:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

veetee kirjoitti:
Koetin kysyä, että Dusterissa, Rellussa, Nissanissa on sama tekniikka. Ja sama nissan/rellu-tekniikka Suzukeissakin? Ja pysyy lukko kytkettynä 80 km/h nopeuteen saakka?

Juuripa näin.

Jos jossakin pysyy jokin lukko päällä jonnekin asti niin se ei tarkoita sitä, että kaikissa pysyisi

Kia/Hyndai-konsernin vehkeissä jokin lukko pysyi jonnekin 30km/h asti päällä. Kytkimestä ja valosta saattoi päätellä, että pysyi pidempäänkin, mutta kait sillä yleensä sai perän kappaleiksi jos asetusta piti päällä tyyliin "koko talven".
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7186

LähetäLähetetty: 20.12.2022 22:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Entäpä jos meillä on auto joka on luonnostaan takaveto. eli laatikosta taka-akselille tönkkökardaani. Jos siitä tehään 4-veto niin onko se parempi vai huonompi ?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Oskari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2004
Viestejä: 4421

LähetäLähetetty: 21.12.2022 05:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkvi kirjoitti:
veetee kirjoitti:
Koetin kysyä, että Dusterissa, Rellussa, Nissanissa on sama tekniikka. Ja sama nissan/rellu-tekniikka Suzukeissakin? Ja pysyy lukko kytkettynä 80 km/h nopeuteen saakka?

Juuripa näin.

Jos jossakin pysyy jokin lukko päällä jonnekin asti niin se ei tarkoita sitä, että kaikissa pysyisi

Kia/Hyndai-konsernin vehkeissä jokin lukko pysyi jonnekin 30km/h asti päällä. Kytkimestä ja valosta saattoi päätellä, että pysyi pidempäänkin, mutta kait sillä yleensä sai perän kappaleiksi jos asetusta piti päällä tyyliin "koko talven".


Sehän näissä "citymaastureissa" on kun huonolle tielle ,ei maastoon tarkoitettuja. Lukot nyt ei tärkein ole jos maastoon ajaa, vaan ne alennusvaihteet maavaran lisäksi.
Ketjuilla saa paljon lisää pitoa, kunhan on edes sellainen veto kun noissa vanhoissa "4-veto" maastureissa, eli edessä 1 vetää 100% ja takana 1 vetää 100%.
Tahtoo olla nää "joka pyörälle vetoa tasaavat" sellaisia että yksikään pyörä ei vedä 100% kummalakaan akselilla.
Mettäporukassa aika monta noita dustereita ja hyvin näyttää pääsevän, pyörät kulmissa ja hyvä maavara
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9501

LähetäLähetetty: 21.12.2022 06:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

veetee kirjoitti:
Koetin kysyä, että Dusterissa, Rellussa, Nissanissa on sama tekniikka. Ja sama nissan/rellu-tekniikka Suzukeissakin? Ja pysyy lukko kytkettynä 80 km/h nopeuteen saakka?



Jaa, ymmärsin tuon "avustavan 4-vetotekniikan" siis väärin, siten etteikö Suzukeissa olisi Ns. "avustava".

Tokkopa on Suzukeissa sama. Eikä taida kaikissa Nipson/Rellu/Dacia akselillakaan olla sama?
_________________
Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. Razz
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10302
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 21.12.2022 12:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peltsu kirjoitti:
Entäpä jos meillä on auto joka on luonnostaan takaveto. eli laatikosta taka-akselille tönkkökardaani. Jos siitä tehään 4-veto niin onko se parempi vai huonompi ?


Se on erittäin paljon parempi ainakin ajettavuudeltaan.
Sitten keskitasauspyörästön / keskikytkimen toteutuksesta ja mahdollisista lukoista kiinni, miten hyvin varsinainen möyriminen onnistuu.

Ajettavuudeltaan paras nelivetojärjestelmä on mielestäni ollut Jeepin Quadra Drive.
Siinä nimenomaan veto kokoajan takakardaanilla ja jos sutimista ilmenee, niin visko kytkee etuset.
Myös etu- ja takaperässä viskot, jolloin kaikki menevät tönkiksi ja lumi/kura lentää joka kulmalta.
Tämähän jäi kiinni vasta, kun alkoi reilusti pohjasta kantamaan ja silloin olikin työläs irroiteltava,
kun kaikki renkaat olivat kaivaneet kuopat alleen eli olivat käytännössä ilmassa.

Todella makea ajettava lumisilla teillä. Ei puskemistaipumusta. Kaasulla sai ensin perää irti ja yliohjausta,
lisää painamalla sitten etuset alkoivat repiä ja suoristaa autoa, lukot ottivat kiinni smootisti ja koko ajan kaikki oli hallinnassa.
Millään muulla autolla en ole osannut vetää hallittuja nelipyöräluisuja. Toki täysin epäoleellista normiajossa.

Autohan oli sysipaska noin muuten teknisesti, enkä suosittele pahimmalle vihamiehellekään.

---

Sen verran vielä noista nykyajan nelivetojärjestelmistä, että kyllä niissä eroja on sekä maastossa, että maantieajettavuudessa.
Esimerkiksi tuo nykyinen Subaru menee maantiellä kuin juna, koska vetoa on oikeasti kokoajan neljälle pyörälle.
Uria ja polanteita ei juuri huomaa.

Noissa tarvittaessa takaa kytkeytyvissä ei samaan mielestäni päästä. Nehän menevät perustilanteessa etuvetoisina.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 21.12.2022 13:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sähkömoottori molemmilla akseleilla tai T3 Torsen ...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20483
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 21.12.2022 15:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peltsu kirjoitti:
Entäpä jos meillä on auto joka on luonnostaan takaveto. eli laatikosta taka-akselille tönkkökardaani. Jos siitä tehään 4-veto niin onko se parempi vai huonompi ?


Itellä oli -99 vuosimallin Jeeppi jonkunaikaa. Talvella kun päästi jotain sivutietä menemään takavedolla, niin tuntui ettei pysy tiellä. Nelivedolla meni kuin juna. Joskus kävi mielessä, että paljonko "etupäässä pyöri rojua mukana" takavedolla, eli vaikuttiko tuo jotain ajettavuuteen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Weis
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 11 Mar 2022
Viestejä: 101

LähetäLähetetty: 21.12.2022 18:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

M…
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15792

LähetäLähetetty: 22.02.2023 13:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Asutaan valtion elättämän tien sivussa, kunnossapito on mitä sattuu. Viime talvena ajoi meidän vajan takana Nysse ojaan. Eilen oli pientä draamaa ja käytiin tänään tyttären kanssa hakemassa jazzi pois marketin parkkipaikalta. Tie on kuin kynnöspeltoa, tyttären sanoin "helppohan tämä on ajaa dacialla". Lapsilla on noi pikkukumiset halpisautot. Tytär on kuitenkin sitä mieltä että dacia on kauhea, kerran kokeillut eikä enää kuulemma toista kertaa.

Lapset kasvaa, pojalla on vielä liikkakurssia. Sisäliikkaakin, kasvanut ulos vanhoista kengistä. Vaimolle nakitin pyhänä kauppareissun. Sunnuntaiksi tuuppasi parikymmentä senttiä lunta, late siinä tovin jumppasi. Sanoin kyllä päiväruuan jälkeen "kyllä siitä dacialla pääsee".
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9501

LähetäLähetetty: 23.02.2023 21:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peltsu kirjoitti:
"Kaksi maata, jossa nämä tekeleet käyvät kaupaksi: Romania ja Suomi."
<--- Lähetetty: 13.06.2017 09:43

"Dacia nousi Euroopan myydyimmäksi autoksi
Tammikuussa 2023 Euroopan kolmen myydyimmän automallin valmistajia olivat Dacia, Toyota ja Volkswagen."

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/3740f0e2-ae10-48d3-b6c9-0c88463d58ee

Niin se maailma muuttuu suh´t lyhyessäkin ajassa.



Toisaalta eipä tarvitse mennä kovinkaan kauas ajassa, niin mitkäpä olivat porukan mielipiteet vaikkapa Škoda:sta tahi Seat:ista, sekä niiden laadusta.

Nyt VAG:ina konsernin alla ne ovat kaikessa heti Audista seuraavia. Tai ainakin mikäli kuskeja uskominen.
_________________
Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. Razz
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 15, 16, 17
Sivu 17 Yht. 17

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com