Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 352
|
Lähetetty: 09.06.2023 19:04 Viestin aihe: |
|
|
Suuria suunnitelmia ja Sangriaa
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17063 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 09.06.2023 19:26 Viestin aihe: |
|
|
Voi pojat
Mittaahan että mahtuu vielä perään kiinni ja mietippä mihin vesi katoaa potkurilta kun kääntää.... _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 352
|
Lähetetty: 09.06.2023 20:03 Viestin aihe: |
|
|
valmet 412s kirjoitti: | Voi pojat
Mittaahan että mahtuu vielä perään kiinni ja mietippä mihin vesi katoaa potkurilta kun kääntää.... |
No, ainahan voi kipata noi romut metallinkeräykseen ja rakennella harjateräksestä tuollainen:
https://archeryrob.files.wordpress.com/2013/03/rock_guard_1.jpg?w=431
https://archeryrob.wordpress.com/2013/03/18/the-free-rock-guard/
Yllättävän paljon nopeuteen tuollainen pieni rautahäkkyräkin vaikuttaa 20 tai 21 mph laskee 16 mph.
Laiton vatupassin moottorikiinnikkeeseen ja näyttäs siltä etttä pari senttiä jää perään matkaa. Kuuteen eri kulmaan voi moottorin laittaa ja säätö oli viimesuven jäljiltä toiseksi ylimmässä. Pitänee tuosta rakennelmasta varulta "nokkaa" lyhentää jotta säätövaraa tulisi pari pykälää alemmaksikin.
Jonkinlainen latta täytynee laittaa tuon tekemäni raudan ja moottorin väliin jotta ku rupeaa hitsaamaan niin saa noi poskipellit vinoon, edestä kapea ja levenee moottoriin päin mennessä. Vallankin toi potkurin akselin kohta on aika molo, hyvä ois saaha viistoa pintaa jotta jouhevammin menee vedessä. Tiedä siitä siten onko kiilamainen muoto hyvä koska vaikka ydinsukellusveneissä keula on pallon mallinen ja ne aika haipakkaa menee veden alla. Mutta enpä rupea enempää teoriaa miettimään vaan luotan maalaisjärkeen, jos isken veteen kirveellä niin menee aika ongelmitta kirves veteen. Jos sitten isken veteen keilapallolla niin kyllä siinä pärskeet käy ja vesi kulpaantuu
Kääntyessä on tahtonut vesi jo nyt kadota joten eipä ongelmaa sen suhteen Vissin 6.5 jokiveneessä on niin pitkästi köliä että viisheppanen ei saa pahempia luonnomullistuksia aikaan vaan pito katoaa. Tosin liikkeet pitää olla aika äkkinäisiä jotta pito menee, rauhallisemmin ku touhuilee niin toimii normaalisti |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9501
|
Lähetetty: 09.06.2023 21:37 Viestin aihe: |
|
|
https://fi.wikipedia.org/wiki/Bulbi _________________ Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 352
|
Lähetetty: 09.06.2023 21:47 Viestin aihe: |
|
|
Wikke kirjoitti: | https://fi.wikipedia.org/wiki/Bulbi |
Lasken niin että jos viisheppanen kuljettaa raskasta ja pitkää jokivenettä vajaata kahtakymppiä niin silloin tämä kombo lasketaan hyvin nopeaksi alukseksi ja siten bulbin lainalaisuudet eivät päde
Se ,mitä katellut noiden kilpaveneilijöiden moottoreiden alakertaa niin monesti ropelliakselin kohta on tehty siten että aika terävästi menosuuntaan on tehty piikki. Mutta nehän on aika specialivehkeitä, ei niillä ruohossa tai mudassa ajella. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Elan Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 9114
|
Lähetetty: 10.06.2023 11:42 Viestin aihe: |
|
|
JyrpäJooseppi kirjoitti: | Wikke kirjoitti: | https://fi.wikipedia.org/wiki/Bulbi |
Lasken niin että jos viisheppanen kuljettaa raskasta ja pitkää jokivenettä vajaata kahtakymppiä niin silloin tämä kombo lasketaan hyvin nopeaksi alukseksi ja siten bulbin lainalaisuudet eivät päde
Se ,mitä katellut noiden kilpaveneilijöiden moottoreiden alakertaa niin monesti ropelliakselin kohta on tehty siten että aika terävästi menosuuntaan on tehty piikki. Mutta nehän on aika specialivehkeitä, ei niillä ruohossa tai mudassa ajella. |
Bulb-keulan edullisuus liittyy veneen runkonopeuteen. Uppoumaveneen runkonopeus määräytyy vesilinjan pituudesta. Runkonopeutta suuremmalla nopeudella vene alkaa "kiivetä" oman aaltonsa päälle ja nopeuden nostaminen tästä vaatii rajua konetehon nostoa. Bulb-keula lisää vesilinjan pituutta ja erityisesti sen muoto estää venettä kiipeämässä oman aaltonsa päälle ja nopeutta voi lisätä jonkin verran ilman konetehon kohtuutonta kasvamista. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 10.06.2023 12:19 Viestin aihe: |
|
|
Vaikutukseltaan se synnyttää aaltorintaman ennen varsinaista rungon keula-aaltoa joka osuu kapealla nopeusalueella vastavaiheeseen tämän kanssa. Pienempi aallonmuodostus tarkoittaa myös pienempää energian kulutusta.
Laivaluokassa tuo nopeusalue ei ole vielä kovin lähellä runkonopeutta missä alus alkaisi kiipeämään oman aaltonsa päälle.
Veneluokan rungonpituuksilla tuo nopeusalue ennen varsinaista runkonopeutta olisi sitten niin hidas ettei sillä ole ihmeellisempää merkitystä. Energiansäästökin hukkuisi kohinaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Elan Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 9114
|
Lähetetty: 10.06.2023 13:23 Viestin aihe: |
|
|
^Juuri noin, bulbin sekundääriaalto rikkoo keula-aaltoa ja vähentää perän painumaan ja trimmaustarvetta. Tuo ilmiö tulee jo ennen runkonopeuden saavuttamista, jolloin laiva pyrkii aallon päälle. Polttoaineen säästö on 15% luokkaa. Ja eihän noita bulb-keulia pienissä veneissä näe, mutta sen sijaan keulan muoto on radikaalisti muuttunut isoissa purjeveneissä vesilinjan kasvattamiseksi. Samoin uusissa moottoriveneissä, jolloin uppoumanopeutta pystyy kasvattamaan.
https://www.bavariayachts.com/sailing-yachts/c38/highlights/ |
|
Takaisin alkuun |
|
|
legless Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Hel 2013 Viestejä: 363 Paikkakunta: merikarvia
|
Lähetetty: 10.06.2023 16:55 Viestin aihe: |
|
|
Mä odotan innolla lopputulosta, ja kokemuksia siitä et mitä tapahtuu ku ajaa kivee 👍 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 352
|
Lähetetty: 10.06.2023 18:47 Viestin aihe: |
|
|
Mielenkiintoista pohdintaa Likilta ja Elanilta. Sinänsä kylläkin sanoisin että tuohon minun lyhyempään joki/soutuveneeseen bulb todennäköisesti toimisi. Runko todellakin uppomarunkoinen ja luultavammin mikä tahansa muutos parantaisi käytöstä moottorilla ajaessa
legless kirjoitti: | Mä odotan innolla lopputulosta, ja kokemuksia siitä et mitä tapahtuu ku ajaa kivee 👍 |
Sama lopputulos aina, jos toimii niin tömäytyksen jälkeen mietin että ai s""tana. Jos ei toimi niin mietin että ai s""tana
Edelleenkin mahdolliset törmäykset ovat vahinkoja ja en nyt tahallaan hae törmäilyjä Jos alaevä/potkurisuoja ei toimi niin rälläköin siitä ulokkeet pois ja sitten alaevän leveys on jotain 8-10 senttiä. Tässä ku kuiteski on tullut vuosikymmeniä tahattomasti tullut törmäiltyä vailla potkurinmenetystä niin uskoisin pienemmänkin suojan antavan tarpeeksi suojaa. Jos tietää ajelevansa huonolla paikkaa niin silloinhan mennään pienemmällä kaasulla ja potkurin alapuolella oleva tasanne suojaa sen mitä tarvii.
Eilen kun Sangriaa nappailin ja kattelin tota perärutkua niin lopputulemana mietinnöille oli ettei tuu kestämään. Jos toi rakennelma on alaevästä kiinni ja ylhäältä kahdella pannalla niin varppina hajoaa koska pitkän viistopinnan takia rakennelma etuosa on niin kaukana perämoottorin runko-osasta. Pitkä matka tarkoittaa vipuvartta eli jos isku ei tule suoraa edestäpäin niin pitkän vipuvarren takia kiinnityspannat antaa periksi tai alaevä.
Kun tarkoitus on tehdä tunnelimainen hydrofoil/tunneli potkurin päälle ohjaamaan jäähdytysvettä vedenottoon niin pitänee miettiä että jos sen tekis yhdeksi kiinnityspisteeksi tuolle rakennelmalle. Kovin vaan työlästä ku kaikkien muutosten jälkeen pitäs pystyä vaihtelemaan peräöljyt ja perä pitäsi olla myöskin helposti irroitettavissa jos vaikka vesipumpusta siivet menee. Jenkkisivustoilta kokemuksia matalan veden käytöstä lueskelin niin moni valitti hydrofoilin olevan aikamoinen ruohoimuri, eli tavaraa jää kiinni.
Vähän väärällä tavalla tulee rakenneltua, liikaa muutoksia. Järkevin tapa olisi tehdä yksi muutos ja testailla ja sitten vasta seuraava muutos. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 352
|
Lähetetty: 10.06.2023 21:21 Viestin aihe: |
|
|
Suuria suunnitelmia ja gintonickia
Pistin moottorin kulmankallistuksesta asetusta pari pykälää alemmaksi säädön ja pitää tota rautaa lyhentää jotain 3 senttiä niin toimii sitten tuollakin asetuksella. Tosi hyödyllistä pahvilla mallailla noita suunnitelmia, hokaa paremmin miten sitten joskus raudalla hommat hoitaa.
Joku tuontapainen tulee olemaan hydrofoili. Sillä tosiaan ole minulle muuta tarkoitusta kuin hoitaa roiskevedet ja muutkin vedet kulkemaan vedenoton kautta. Jos moottoria voisi tuon rakennelman ansiosta nostaa jotain 5 senttiä niin homma olisi minusta järkevä. Tuo värkkäämäni evärauta lisää evän pituutta 2.5 senttiä alaspäin joten viiden sentin moottorinkorotuksesta tosiasiallinen hyöty olisi noin 2.5 senttiä. Luonnollisesti moottorin korotuksessa pitää hakea maksimia eli jos saa nostettua jotain 12-13 senttiä niin silloin käytännön hyöty olisi 10 senttiä ja sillä nyt rupesisi olemaan käytännön merkitystä.
En ole koskaan hokannut mitata matkaa mikä on vedenpinnasta antiventilaatiolevyyn kun tyhjäkäynnillä ajelee. Levy nyt kuitenkin tuossa tilanteessa on merkittävästi vedenpinnan alapuolella ja se matka tai mitta lienee maksimi mitä perämoottoria voi nostaa ylöspäin. Sitä vaan en osaa sanoa onko silloin täydellä kaasulla potkurilla pitoa mutta eihän se selviä kuin testaamalla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 352
|
Lähetetty: 11.06.2023 16:05 Viestin aihe: |
|
|
Aikani tässä jenkkisivustoilta kokemuksia lukenut niin rupeaa tuntumaan että pitäs joku Jon Boat tyyppinen vene laittaa jotta sais täyden hyödyn. Sieltä saa tehdastekosena tai sitten ite tekevät peräosaan tunnelin(tunnel hull). Merkittävästi helpottaa elämää plaanaavalla veneellä vähässä vedessä.
Tuossa esimerkki, taitaa sanoa että neljä tuumaa vettä, näkyy säätäneen moottorin takakenoon eli nostattaa moottorilla perää ja painaa keulaa alas:
https://www.youtube.com/watch?v=TkU1Uor0OLo
Hydrofoileista matalan veden käytössä löyty kas jonninlaista kokemusta. Jos veneessä on toi tunnel hull niin silloin hydrofoilina toimii parhaiten suora pelti jossa vaan kummassakin laidassa 90 asteen taitos alaspäin. Mikäli vene on normaali tasa/v-pohja niin hydrofoilina toimii parhaiten väärinpäin oleva U
Tuossa ainakin ulkonäön puolesta hyvännäköinen systeemi. Uusi nokka asennettu ja jäähdytysvesi otetaan siitä, hydrofoil myöskin sellainen mikä vaikuttaisi pitävän veden potkurin saatavilla
https://www.microskiff.com/attachments/nosecone2-jpg.180999/ |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26666
|
Lähetetty: 11.06.2023 19:50 Viestin aihe: |
|
|
tuossapa tuo ämpäri malli
jos viellä joelle nii karvan kovemmasta muovisankosta uusi samaa mallia.
helppo laitta ja vedensaanti jähytykseen varmaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
legless Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Hel 2013 Viestejä: 363 Paikkakunta: merikarvia
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 352
|
Lähetetty: 15.06.2023 16:25 Viestin aihe: |
|
|
Pohjola kirjoitti: |
tuossapa tuo ämpäri malli
jos viellä joelle nii karvan kovemmasta muovisankosta uusi samaa mallia.
helppo laitta ja vedensaanti jähytykseen varmaa |
No on ainakin simppeli
Tuohan varmaan ruohikossa toimii mutta ei tohon kyllä oikein mikään kestä vastata. Oisko joku iso viemäriputki parempi raaka-aine? Ämpärithän tahtoo auringossa itsekseen hajota.
Vähä sain rojektia eteenpäin. Hommasin rautaa.
Romurautaa
Pari viisheppasta Tohatsua. Toinen kuulemma saattaa lähteä käyntiin, jos hyvä päivä sattuu ja toisesta on männät sun sisuskalut palasina. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|