Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Patruuna Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 29.11.2023 07:40 Viestin aihe: |
|
|
Eipä kyllä isommin videoita löydy missä olisi haukka metson kimpussa. Tässä väitetään että yrittää latvametsoa ja metso väistää rinteen suuntaan karkuun. Että kait ne ainakin hätistelee niitä vaikka eivät hengiltä saisi. Epäilen että iso kanahaukka tietää kyllä keinot miten metsonkin saa hengiltä. Kyllähän ne jäniksiä tappaa jotka ovat painoltaan metson luokkaa.
https://youtube.com/shorts/9G7a40S7c8E?si=0ZUJBOS2_IOnIZeL |
|
Takaisin alkuun |
|
|
M3 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 29.11.2023 10:41 Viestin aihe: |
|
|
Itse olen ollut autolla liikkeellä kun keskellä tietä metso kuolleena ja kanahaukka sitä syömässä.
Sitten metsästyskaveri nappasi ihan metson kanahaukalta joskus 20 vuotta sitten. Oli ollut jahdissa ja yhden penkan takaa oli noussut kanahaukka siiville. Kaveri oli ollut utelias että mitä siellä maassa oli ollut ja siellä oli ollut viimeisiä nytkähdyksiä tekevä poikamehto. Kaveri otti metson talteen ja mökillä tutki tarkemmin niin pää oli hakattu rikki ja kaula oli ihan mustana. Muuten kaikki syötävät lihat olivat täysin kunnossa, paistin se siitä teki.
P-Karjalassa olen nähnyt haukkoja paljonkin mutta kotkia en ennen tätä vuotta, tänä vuonna näin yhden kotkan mutta metsoja oli silti paremmin kuin moneen vuoteen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Horst Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 29.11.2023 11:38 Viestin aihe: |
|
|
Kyllähän kanahaukka metson tappaa, vaikka ei aikuinen metso sille se tyypillisin saalis ole, vaan pienemmät linnut. Haukka hakeutuu yleensä sinne missä on isommat lintutiheydet ja metson elintavat poikkeaa siinä suhteessa teerestä, että ei jää niin helposti haukan kynsiin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TetraoFabalis Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 29.11.2023 19:18 Viestin aihe: |
|
|
Koskaan en oo nähnyt kanahaukan metsoa tappaneen, mutta ison rusakon pariinkin otteeseen. Viime talvena iski miun jäljittämään rusakkoon, kun lähti liikkeelle…
Rusakko kuitenkin melko iso rotjake ja hengiltä sen sai. Uskon, että metsonkin tappaa, mutta ei varmaan iske sellaiseen, jos helpompiakin saatavilla. Tuokin tapahtui kovilla pakkasilla ja paksulla lumella, niin voi valoisaan aikaan olla aika vähän haukallakin saalistettavaa näkösällä. _________________ Joskus joutsenetkin näyttävät kurjilta... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 29.11.2023 20:51 Viestin aihe: |
|
|
Voiskohan siinä olla jotain että haukka ei tahdo ottaa riskiä liian ison linnun kanssa? Oon monesti esimerkiksi sitä miettiny että miksi en ole koskaan sattunut kotkan tappamaan joutseneen vaikka sellainen pitäisi olla naurettavan helppo saalis sille. Ja joutsenen raato aavalla suolla näkyy hyvin ihmissilmään eli helppoa sattua siihen. Olen nähnytkin kun kotka leijailee joutsenpoikiaan yllä eikä kumpikaan osapuoli noteeraa toisiaan. Ja spekuloinut että jospa se ei halua riskiä ottaa itseensä nähden ison linnun kanssa. Hanhia sensijaan olen nähnyt jahtaavan. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Patruuna Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 29.11.2023 21:36 Viestin aihe: |
|
|
TetraoFabalis kirjoitti: | Koskaan en oo nähnyt kanahaukan metsoa tappaneen, mutta ison rusakon pariinkin otteeseen. Viime talvena iski miun jäljittämään rusakkoon, kun lähti liikkeelle…
Rusakko kuitenkin melko iso rotjake ja hengiltä sen sai. Uskon, että metsonkin tappaa, mutta ei varmaan iske sellaiseen, jos helpompiakin saatavilla. Tuokin tapahtui kovilla pakkasilla ja paksulla lumella, niin voi valoisaan aikaan olla aika vähän haukallakin saalistettavaa näkösällä. |
Kyllähän ne pakkasten aikaan varmasti yrittävän käyttää jokaisen mahdollisen tilanteen hyväksi. Jos teeret ovat kiepissä useamman päivän niin siinä alkaa haukalla oleen tiukat paikat kun eihän ne kerää rasvaa varastoon. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Patruuna Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 29.11.2023 21:40 Viestin aihe: |
|
|
Sämpy kirjoitti: | Voiskohan siinä olla jotain että haukka ei tahdo ottaa riskiä liian ison linnun kanssa? Oon monesti esimerkiksi sitä miettiny että miksi en ole koskaan sattunut kotkan tappamaan joutseneen vaikka sellainen pitäisi olla naurettavan helppo saalis sille. Ja joutsenen raato aavalla suolla näkyy hyvin ihmissilmään eli helppoa sattua siihen. Olen nähnytkin kun kotka leijailee joutsenpoikiaan yllä eikä kumpikaan osapuoli noteeraa toisiaan. Ja spekuloinut että jospa se ei halua riskiä ottaa itseensä nähden ison linnun kanssa. Hanhia sensijaan olen nähnyt jahtaavan. |
Tuohon aikaan on niin paljon ravintoa tarjolla ettei mitään pakkoa ole. Toista se on haukalla keskitalvella. Paljonhan niitä nälkään kuoleekin. Jos nyt tulisi kylmä talvi ja pitkiä pakkasjaksoja niin voisi olla että ensi syksynä haukkoja olisi selvästi vähemmän. Nyt ollut aika lepsuja talvia. Varmaan sekin yksi syy miksi haukkoja on niin paljon. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hautaterva Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.11.2023 10:45 Viestin aihe: |
|
|
Eipä tuossa paljoa vastusteluista ole hyötyä.
Metso ei tuossa käytännössä mitenkään kykene puolustautumaan kotkaa vastaan.
Toki varmaan väsymys painaa taistelussa mutta ainoa keino selvitä lienee karkuun pääseminen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TetraoFabalis Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.11.2023 20:28 Viestin aihe: |
|
|
Patruuna kirjoitti: | Sämpy kirjoitti: | Voiskohan siinä olla jotain että haukka ei tahdo ottaa riskiä liian ison linnun kanssa? Oon monesti esimerkiksi sitä miettiny että miksi en ole koskaan sattunut kotkan tappamaan joutseneen vaikka sellainen pitäisi olla naurettavan helppo saalis sille. Ja joutsenen raato aavalla suolla näkyy hyvin ihmissilmään eli helppoa sattua siihen. Olen nähnytkin kun kotka leijailee joutsenpoikiaan yllä eikä kumpikaan osapuoli noteeraa toisiaan. Ja spekuloinut että jospa se ei halua riskiä ottaa itseensä nähden ison linnun kanssa. Hanhia sensijaan olen nähnyt jahtaavan. |
Tuohon aikaan on niin paljon ravintoa tarjolla ettei mitään pakkoa ole. Toista se on haukalla keskitalvella. Paljonhan niitä nälkään kuoleekin. Jos nyt tulisi kylmä talvi ja pitkiä pakkasjaksoja niin voisi olla että ensi syksynä haukkoja olisi selvästi vähemmän. Nyt ollut aika lepsuja talvia. Varmaan sekin yksi syy miksi haukkoja on niin paljon. |
Taidetaan kaikki olla samaa mieltä, et riskejä ei kannata turhaan ottaa, kun on ravintoa paljon, mutta kun niukkaa niin väkisin riskitasoa nostettava, jotta hengissä kestää. _________________ Joskus joutsenetkin näyttävät kurjilta... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Patruuna Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.11.2023 21:17 Viestin aihe: |
|
|
^No näin kuvittelisin asian olevan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
juse Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 01.12.2023 21:38 Viestin aihe: |
|
|
Pohjola kirjoitti: | metso on vaeltava....
mutta myös hyvin paikkauskollinen kun asettuu.
sanotaan mitä sanotaan mutta niiden vakiopaikkojen tyhjyys on ihan meidän omaa aikaansaannosta.
Ehdottomasti tammikuun pyynti pitäs muuttaa joka toiselle vuodelle. |
Riistakolmiolaskennat kertoo ihan muuta. _________________ Hatun noston kruunaa roston, suussa palaa sippiboston |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 01.12.2023 23:09 Viestin aihe: |
|
|
!&%¤# niistä... olleneeko yksikään kolmio vankemmuksilla pyyntialueilla |
|
Takaisin alkuun |
|
|
viisasverneri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 01.12.2023 23:58 Viestin aihe: |
|
|
Pohjola kirjoitti: | !&%¤# niistä... olleneeko yksikään kolmio vankemmuksilla pyyntialueilla |
Taitaa oikea verbimuoto kuulua lieneekö.
Tänään laskin noin 150 teertä alueelta, jolle ei ole metsästysoikeus. Lintua vaikuttaisi olevan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
rähmis Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 02.12.2023 17:08 Viestin aihe: |
|
|
14,5km suunnilleen tuli hiihdeltyä. Yhden teeren näin lentävän. Metsoista ei mitään havintoa. Viime talvena tuolla alueella niitä oli.Teerien kieppejä oli kyllä suht paljon, semmoisia semituoreita eli 1-2pv vanhoja, viikon lumituiskun jälkeisiä. Niitä tirppoja en vain yhyttänyt.
-10c, melkein rasvatyyni ja puolen päivän jälkeen yritti aurinkokin välillä näyttäytyä.
Viimeinen muokkaaja, rähmis pvm 02.12.2023 19:19, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|