Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
t3tactical Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Elo 2004 Viestejä: 3963
|
Lähetetty: 19.04.2024 15:57 Viestin aihe: |
|
|
Jenkeillä on vastaavia virityksiä. Siellä on valtavia jokia joiden keskisyvyys on seitsemän tuuman luokkaa mudalla höystettynä. Joskus noita tutkin ja yleinen rakentelukohde moottorille on 11/13hp Loncin-moottori. Halpa ja ilmajäähdytteinen. Kalliimpi yleinen kone oli Japanissa tehty Briggs&Stratton, kaksipyttyinen, jonka nimeä nyt en saa päähäni. Valmiita rakennus sarjojakin löytyy.
Etuna on ilmajäähdytteisyys ja niin järeä potkuri että voi kaivaa uraa rantakivikkoon
https://www.youtube.com/watch?v=HPTjdA9Azzc |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 352
|
Lähetetty: 18.05.2024 20:42 Viestin aihe: |
|
|
JyrpäJooseppi kirjoitti: | Kotikokkailua vol2
Eilen sekoitin epoxsia Sinoliin yhden suhde kahdeksaan tai kymmeneen. Puu kyllä imas kaiken heti. Sitä vaan en osaa sanoa oliko mitään hyötyä siitä. Äsken tekasin uuden satsin noin 50/50 suhteessa. Pitänee huomenna katella oisko jotain pintaa tullut. Vaikutti kyllä että tänään eka sutasulla imas ja seuraavilla ei enää imenyt.
|
Nyt ois talven yli ulkosalla ollut tuo perälauta. Näyttäs ainakin vuoden suojan antavan tuo Sinol-epoxsikäsittely. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 352
|
Lähetetty: 20.05.2024 20:35 Viestin aihe: |
|
|
Onkos kellään kokemuksia venetrailereista? Pitäs varmaan sellainen hommata, jotain 1200 on hinnat mistä ne lähtee. Pääsääntöisesti ku kuiteski pitkiä veneitä (jokiveneitä) pitäs kuskata niin tahtoo vain lyhyeksi käydä noi perustrailerit ja pitäs varmaan katsella pitempää.
Trailerissa pitäs sen verran olla omaa kokoa jotta ei tarvisi viritellä punaisia lippuja perään ja toinen hyötyhän pitemmistä trailereista on se että trailerin renkaat on sen verran lähellä perää että notkoissa tai montuissa veneen perä tai kone ota maahan kiinni. Joskus kun peräkärryn päällä ollut pitkä vene niin veneen perä niin kaukana renkaista että notkoissa perä tekee aikamoisen ylös-alas liikkeen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17039 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 20.05.2024 21:01 Viestin aihe: |
|
|
Itsellä lehtijousi-aku, ollut joku 20v ja siinähän on mennyt.. Mukava vetää kun joustoja on.
Respo olisi ehkä nyt se valinta mitä katsellut, muuli myös hyvä ja ne valot varsinkin siinä.
-ota peräkipillinen sitten, uretaanirullat ja kitkavinssi. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7177
|
Lähetetty: 20.05.2024 21:14 Viestin aihe: |
|
|
Aku |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 352
|
Lähetetty: 20.05.2024 21:44 Viestin aihe: |
|
|
valmet 412s kirjoitti: | Itsellä lehtijousi-aku, ollut joku 20v ja siinähän on mennyt.. Mukava vetää kun joustoja on.
Respo olisi ehkä nyt se valinta mitä katsellut, muuli myös hyvä ja ne valot varsinkin siinä.
-ota peräkipillinen sitten, uretaanirullat ja kitkavinssi. |
Joo peräkippi on itsestäänselvyys ja jotenkin skeptinen olen muihin kuin lattajousiin, tiedä siitä sitten että olenko vain pudonnut kehityksen kärryiltä.
Sitäkin vähä miettinyt että pitäskö aisa olla A-mallinen vai pelkkä aisa. Liekö varmuuden maksimoimista jos yhden palkin sijaan tuplat oisi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 352
|
Lähetetty: 27.05.2024 14:40 Viestin aihe: |
|
|
No nyt loppu märehtiminen ja valkkailu trailerin kanssa. Yhdessä välissä aloin jo valmiita paketteja katselemaan jossa ois käytetty traileri, vene ja moottori. Sitte aattelin että ihan nokko romua jo entisestään joten uus traileri ois järkevämpi.
Ostin Respon 5.85m pitkän a-aisalla, loppuviikosta pitäs kävästä liikkeestä hakemassa.
Onhan tuossa tietty paino korkeampi kuin yhdellä aisalla mutta kuviteltavissa olevilla veneilläni pitäisi kantavuus kuitenkin ihan ongelmitta riittää.
A-aisaa puolsi myöskin se että kulkutasot saa helpolla rakenneltua ja leveätkin voivat olla.
Respossa myöskin takavalot ovat sopivasti tankojen päässä. Jos tuntuu jokiveneen peräylitystä olevan liikaa niin tankoihin vaan lisää mittaa ja vähän pitemmät johdot niin ei tarvi lippuja tai muita kötöstellä veneen perään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17039 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 27.05.2024 16:10 Viestin aihe: |
|
|
Hyvä valinta!
Ja uusi on uusi, jossei merivettä saa niin käytönnössä ikuinen. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 352
|
Lähetetty: 27.05.2024 20:09 Viestin aihe: |
|
|
valmet 412s kirjoitti: | Hyvä valinta!
Ja uusi on uusi, jossei merivettä saa niin käytönnössä ikuinen. |
Jep eiköhän minun käyttöön ole ihan tarpeeksi hyvä, Muulin vastaavaa kans pohdin mutta siinä n.400 ekeä korkeampi hinta ois ollu. Pitänee kesällä varastoon raivata tilaa jotta traileri veneen kera mahtuu sinne, eipähän talvella tarvi lumikuormasta olla huolissaan ja trailerikin säilyy paremmin kun ulkosalla ei ole.
Se vaan harmittaa kun nyt ei raski tiggiä tälle kesälle ostaa, potkurisuojan teko siitä kiinni |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 352
|
Lähetetty: 31.05.2024 13:31 Viestin aihe: |
|
|
JyrpäJooseppi kirjoitti: | Tätä tämä on, aina liian pienet vehkeet
|
Nojoo, nyt ei enää liian pienet vehkeet vaan kylän isoin 750kg traileri
Eilen poikkesin ohi mennessä Rovaniemeltä Korteniemen kelkkakaupasta trailerin. Olipa helppoa ja sujuvaa kaupankäyntiä. Ennakkoon mainitsin heille että ois trailerin tarvis ja homma pitäs hoitaa niin että samantien sais käyttöön kun puolivälissä reissua heidän liike on. Siellä se traileri sitte odotti ja vakuutukset voimassa ja rekisteriote valmiiksi minun nimellä. Eli mitään moitteensijaa ei kyllä ole, hyvää asiakaspalvelua.
Aika jykevänoloinen traileri ja pitkä. Eipä enää itketä kun rahaa meni siihen, eiköhän tässä hyvän vastineen saanut sijoitetulle pääomalle.
Useamman satakilsaa tyhjänä kärry eilen sitte perässä roikkuu ja iltasella vielä vene kyytiin ja säätelin sen sopivaksi veneelle. Etutuen vetasin mahdollisimman eteen ja kun aisaa nostelin niin hyvinkin sen 50kg saattaa painoa tulla asialle. Etukäteen vähä arvelutti että liikaa ois aisapainoa mutta onneksi ei ollut. Moottorin kera taka ylitystä tulee 1.8 metriä joten pitää joskus askarrella takavalojen puomeille jatkot ja siihen asti pärjäillä perään laitettavalla punaisella lipulla.
Sen hokasin että pitää vissiin uudestaan opetella kärryn kans ajaminen. Käännöksissä peränoikasu tahto yllättää ja pakittaessa kans joutu normaalia enemmän eestaas ottamaan. Trailerin renkaat niin kaukana autosta että se näitä aiheuttaa mutta eipä siinä ihmeempiä, tarpeeksi kun käyttää niin kylläpä noi hommat menee selkärankaan ja rupeaa pelittämään trailerin kans ajaminen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20483 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 31.05.2024 14:08 Viestin aihe: |
|
|
JyrpäJooseppi kirjoitti: |
Ostin Respon 5.85m pitkän a-aisalla, loppuviikosta pitäs kävästä liikkeestä hakemassa.
|
Ite ostin jokunen vuosi sitten Respon perustrailerin, uretaanirullilla, lehtijousilla ja kipillä. Sen mitä oon käyttänyt, niin ei valittamista.
Jos nyt olisin hommaamassa, niin luultavimmin kallistuisin myös tuohon pidempään. Tuohan on käsittääkseni vielä myös jarruton, eli ei katsastusrumbaa.
Silloin tällöin olisi tarve vetää, tai lähinnä nostaa ja siirtää, noin 6m ja 400kg paattia, niin tuommoinen varmaan rokkaisi ihan hyvin vielä siinä. Jos oma traileri ton mahdollistaisi, niin hyvä. Nykyisellä tulisi vähän turhan raakasti takaylitystä.
Ehkä noissa trailereissa on vähän sama ku haulikon patruunapesissä. Pidemmästä mitasta ei oo mitään merkittävää haittaa, mutta mahdollisuuksia se tuo. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 352
|
Lähetetty: 31.05.2024 15:30 Viestin aihe: |
|
|
Lahtinen kirjoitti: | JyrpäJooseppi kirjoitti: |
Ostin Respon 5.85m pitkän a-aisalla, loppuviikosta pitäs kävästä liikkeestä hakemassa.
|
Ite ostin jokunen vuosi sitten Respon perustrailerin, uretaanirullilla, lehtijousilla ja kipillä. Sen mitä oon käyttänyt, niin ei valittamista.
Jos nyt olisin hommaamassa, niin luultavimmin kallistuisin myös tuohon pidempään. Tuohan on käsittääkseni vielä myös jarruton, eli ei katsastusrumbaa.
Silloin tällöin olisi tarve vetää, tai lähinnä nostaa ja siirtää, noin 6m ja 400kg paattia, niin tuommoinen varmaan rokkaisi ihan hyvin vielä siinä. Jos oma traileri ton mahdollistaisi, niin hyvä. Nykyisellä tulisi vähän turhan raakasti takaylitystä.
Ehkä noissa trailereissa on vähän sama ku haulikon patruunapesissä. Pidemmästä mitasta ei oo mitään merkittävää haittaa, mutta mahdollisuuksia se tuo. |
Joo jarruton tietty on kun ei itsekään kiinnosta katsastella joka toinen vuosi.
Kätevästi tuossa trailerissa toteutettu valojen kääntö. Pikalukko ja raskittu laittaa kaasumäntäkin niin mukava käyttää.
Pitää joskus tehdä yhden rullavälin verran jatkoa tuonne rullaikkoon. Toi peräosan rullakko taittuu pulttien välissä ja jos noita perävalojen aisoja jatkaa niin samantien värkätä jatko rullille. Vähän loivemmassa kulmassa alkuveto tulee sitten. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20483 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 31.05.2024 19:10 Viestin aihe: |
|
|
JyrpäJooseppi kirjoitti: |
Joo jarruton tietty on kun ei itsekään kiinnosta katsastella joka toinen vuosi.
Kätevästi tuossa trailerissa toteutettu valojen kääntö. Pikalukko ja raskittu laittaa kaasumäntäkin niin mukava käyttää.
Pitää joskus tehdä yhden rullavälin verran jatkoa tuonne rullaikkoon. Toi peräosan rullakko taittuu pulttien välissä ja jos noita perävalojen aisoja jatkaa niin samantien värkätä jatko rullille. Vähän loivemmassa kulmassa alkuveto tulee sitten. |
Olikohan itellä kolmas upotus, kun käännettävien valojan kanssa kävi "oho, unohtu " Mutta sallii kyllä hyvin syvempään ajon ku kääntää.
Hyvä pointti toi rullakon jatko, varsinkin jos ei ole mikään jättikone perälaudssa kiinni, niin tukee hyvin.
Joskus jos on tarve uppoumarunkosia siirrellä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 352
|
Lähetetty: 01.06.2024 10:14 Viestin aihe: |
|
|
Eipä kaikki aina suju hyvin. Pistin veneen perään 9.9 Johnssonin. Ei viime vuonna sitä tullut vesillä käytettyä niin aattelin että hyvähän sois vähä ulkoiluttaa ku moottorihärvelit säilyy paremmin kun ajoittain käyttää jatkuvan varastossa pidon sijaan. Saakelinmoista nykimistä jotta käyntiin sain ja sitte imu päällä ainostaan pikkukaasulla kävi. Pitänee kaasutin ekana siitä puhistaa ja jos ei mitään löydy niin pensapumppu tarkistaa.
Mutta eipä mennyt soutamiseksi. Ennen reissua kuusheppasen laitoin keulaan lastiksi kun muutenkin oli puolivälissä tarkoitus kone vaihtaa. Kertaalleen uudesta kuusheppasella öljyt olen vaihtanut ja ohjekirjan mukaan ajokauden alussa pitäs 20 tuntia ajaa ja vaihto. Sitten kestää 200 tuntua ajella niillä. Ekat öljyt kun otin pois niin aika tarkkaa katselin niitä ja paljon oli kaikenlaista hiukkasta. Vähä liioittelulta tuntuu ohjekirjan lyhyt vaihtoväli mutta pitää nyt aluksi noudattaa sitä ja seurailla vaihdoissa miltä öljyt näyttää. Eiköhän se myöhemmin kestä koko ajokauden olla samat öljyt kun rajallinen tuntimäärä käyttötunteja kuitenkin tulee. Vanhemmassakin nelarissa aina vaan kerran vuoteen tullut öljyt vaihdettua ja hyvin kestänyt.
Valkonen viiva keskiarvo ja sinisen ylälaita hetkellinen nopeus.
Kuusheppasella katselin nopeuttakin, jotain 21-22 kulki, kierrokset n. 5350-5450.
Harmittaa vähä ku viimesuvena tuli kahta konetta perässä kokeiltua kun nyt tuntuu ettei vauhti riitä Jos yhdellä koneella vain ois ajellu niin sitä vaan ois tyytyväinen että hyvin kulkee. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 352
|
Lähetetty: 01.06.2024 17:41 Viestin aihe: |
|
|
Toivottavasti Jonssonin käyntiongelmien syy toi. Jos ei korjaannu niin pitää Bensapumppu tarkistaa seuraavaksi.
Pitänee jatkossa ennen säilytykseen laittoa tempassa bensaletku irti ja isolla kaasulla hurauttaa kaasari tyhjäksi. Ihan turhia ruuvaamisia nämä tämmöset |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|