OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Mettästäjän Kulkupeli
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 236, 237, 238 ... 245, 246, 247  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7028

LähetäLähetetty: 29.07.2024 23:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koheltaja kirjoitti:
Peltsu kirjoitti:
Mobilin öljyjä en ole ikinä moottoriin laittanu enkä laita. Ne ei riippumattoman labramittauksen mukaan ole edes voiteluaineita.


Meillä on ollut eri labramittaajat.

Mobil teki jo -80 luvulla tämän päivän mittapuun öljyjä kun muut valmistajat räpiköi 5000km vaihtovälien öljyillä.


Ihan varmasti on ollut. Mainoksissa. Olihan mobililla eka synteettinen, ralliformula. Ja se jäi sinne 80-luvulle.

Noh, tuo labra josta mainittin, on UPMn oma labra, joka ei tee kaupallisia mittauksia, vaan omaan tarpeeseen. Eli paperikoneen höyrysylinterin laakerien kiertovoiteluun haettiin the voiteluöljy 80-luvun lopulla. Mobil ei ollut noitten mittausten mukaan edes voiteluaine.

Tela painaa jonku tonnin, laakerin ympäristölämpötila toisella sadalla (telan sisusta tulistettua höyryä) ja laakerin sisäreikä sellainen 20 cm, eli kyseessä oikea laakeri. Joka toimii hieman kovemmassa paineessa ja lämpötilassa ku siviiliauton moottorin vastaavat ja saattaa pyöriä tauotta 180 vrk (90 km/h keskituntivauhtia) ennen seuraavaa seisokkia. Teloja on koneessa...useita kymmeniä. Laakereita tuplasti. Ja laakerivikaa ei kovin usein sallittu koska sellaisen korjaaminen maksoi toistamiljoonaa markkaa/tunti.

Niijjajoo, öljyn tehtävänä auton moottorissa on mikä ? Tulla vaihdetuksi ??
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hanzzi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Mar 2005
Viestejä: 795
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 30.07.2024 06:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peltsu kirjoitti:
euroshopperi kirjoitti:
Land cruiseriin herkisteltiin jarrut...


Valitettavan vikaherkäksi on maatalousmallin land cruiser mennyt. Täällä totuttu että jos käytetyn ostat 30 k€ Cruiserin ja selviät 10 k€ remontilla niin tuuri kävi. Moottoreitakin menee, kun laistetaan huollossa, lähinnä öljynvaihdossa. Hiluxissa on jotain järkeä mutta olisko nissan/mitsu/isuzu kuitenkin se järkevä vaihtoehto ?

Kävin tänään ajelemassa takavetodiisselillä 600 km kevytperäkärri perässä. Keskikulutus mittarin mukaan 11,8 l/100 km. Jotkut kuulemma tuonkin tekevät alle 8 litran.


Ei nää ruiserit oo vikaherkkiä ku muistaa huoltaa Wink
Justiinsa tukivarret uusittiin eestä ynnä muuta pikku kilkettä. Ei oo halpoja kilometrejä, ainakaan ne mitä oikeesti maastossa ajaa. Mutta vaihtoehdot on vähissä jos pitää laittaa 3000 jarrullista perään maasto-ominaisuuksien lisäksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5548

LähetäLähetetty: 30.07.2024 07:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peltsu kirjoitti:
Koheltaja kirjoitti:
Peltsu kirjoitti:
Mobilin öljyjä en ole ikinä moottoriin laittanu enkä laita. Ne ei riippumattoman labramittauksen mukaan ole edes voiteluaineita.


Meillä on ollut eri labramittaajat.

Mobil teki jo -80 luvulla tämän päivän mittapuun öljyjä kun muut valmistajat räpiköi 5000km vaihtovälien öljyillä.


Ihan varmasti on ollut. Mainoksissa. Olihan mobililla eka synteettinen, ralliformula. Ja se jäi sinne 80-luvulle.

Noh, tuo labra josta mainittin, on UPMn oma labra, joka ei tee kaupallisia mittauksia, vaan omaan tarpeeseen. Eli paperikoneen höyrysylinterin laakerien kiertovoiteluun haettiin the voiteluöljy 80-luvun lopulla. Mobil ei ollut noitten mittausten mukaan edes voiteluaine.

Tela painaa jonku tonnin, laakerin ympäristölämpötila toisella sadalla (telan sisusta tulistettua höyryä) ja laakerin sisäreikä sellainen 20 cm, eli kyseessä oikea laakeri. Joka toimii hieman kovemmassa paineessa ja lämpötilassa ku siviiliauton moottorin vastaavat ja saattaa pyöriä tauotta 180 vrk (90 km/h keskituntivauhtia) ennen seuraavaa seisokkia. Teloja on koneessa...useita kymmeniä. Laakereita tuplasti. Ja laakerivikaa ei kovin usein sallittu koska sellaisen korjaaminen maksoi toistamiljoonaa markkaa/tunti.

Niijjajoo, öljyn tehtävänä auton moottorissa on mikä ? Tulla vaihdetuksi ??


Omat kokemukset enemmänkin moottoreista liikenne- ja kilpapuolelta, käyttökokemuksia sekä labratestejä riippumattomalla testaajalla. Peilaan niistä saatuja kokemuksia ja mittauksia, ja autojen moottoreistahan tässä oli puhetta eikä suurteollisuuden koneista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
euroshopperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2008
Viestejä: 3865

LähetäLähetetty: 30.07.2024 12:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä diesel adbluella voi tehdä lisää harmia.
Pari vuotta takaperin alkoi ihmeellisesti palaa moottorivikavalo ja VSC ajonhallinta samaan aikaan ja adblue valo syttyi hetken päästä, että jäljellä enää 2400 km, tankkaa! No tankatessa valot sammui aina hetken päästä ja vikakoodia ei muka löytynyt. Sitten huomasin, että adblueta kului kohtuu törkeästi, jos oli reippaampia ajoja ja löytyi lopulta joku vikakoodikin, joka viittasi väärään paineeseen adblue järjestelmässä. Virallinen maahantuojan korjaamo suositteli suuttimen vaihtoa adblue järjestelmään ja tuo suutin maksaa Toyotalla 1800 € hyllyssä. Kysyin vääristä paineista ja pyysin tietoja antureiden sijainnista ja että tekevät uuden tutkimuksen, josta toimittavat mittauspaperit mulle. Anturin arvot löytyikin ja näytti tasaista -46 lukemaa jatkuvasti. Tämä taas aiheutti sen, että pumppu nosti paineet yli 13 bar lukemaan ja kovempaa ajellessa lotkotti adbluet törkeää vauhtia pakoputkeen, kun suutin vain aukesi. Tässä kohtaa sanoin, että vien auton toiseen Toyotan huoltoon ja peruin ajan suuttimen vaihdolle. Toinen pieni, yksityisomistuksessa oleva Toyotapaja löysi 1 h työllä viallisen anturin Adblue pumpun sisältä ja kertoi, että pumppu sitten kustantaa Toyotan hyllystä 3600 € ja anturin vaihto ei onnistu, kun pumppua ei saa purettua ehjänä. Sinänsä vielä hieno homma tuolla nyrkkipajassa, että pyysivät vielä kattomaan halliin, kun olivat saaneet T-kappaleella analogisen painemittarin kiinni putkeen ja näyttivät kuinka tuo pumppu niiasi 13,6 bar kohdalla ja yritti lisää painetta ja viisari heilui 0,2 eron väliä jatkuvasti. Ottivat vielä suuttimen putkesta irti ja näyttivät, että miten kusi lentää tuolla paineella putkeen. Eli asia tuli täysin selväksi ja maahantuojan korjaamon osaaminen samoin.
Noh tästä eteenpäin sitten tuon nyrkkipajan töidenvastaanottaja ja omistaja sanoi, että pidetään pieni tuumaustauko. Oli sitten ettinyt Ovokolta kolaroidun Hiluxin addblue säiliön 350 € , jolla 40tkm ajettu. Säiliön mukana tuli pumppu. 3:ssa päivässä osa kotona Liettuasta. Purku/kasaus/tutkimus veloittivat 440€. Osan kanssa postituksineen koko paeska 813 € vs virallinen maahantuojan arviolta 6000 € vähintään.
Eli, jos Hiluxista tai LC:ta pakkanen rikkoo adblue pumpun, niin älä hätäänny. Homma toimii vielä hyvinkin kohtuu kustannuksilla. Ja tuolta löytyy kusipumppuja toistaiseksi. Sinänsä erikoista, että Japanista saa n 1 kk toimituksella OEM pumppuja n 500 € hintaan ja maahantuoja pyytää naama kirkkaana 3600 €.

https://www.ebay.com/itm/134503758434

https://ovoko.fi/osat/jur230072-toyota-hilux-an120-an130-adblue-nestesailio
_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumpeelo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2014
Viestejä: 5797
Paikkakunta: 06/09

LähetäLähetetty: 30.07.2024 12:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei muuten tule ainuttakaan kusivehkeillä varusettua autoa tähän talouteen ikinä. Nuohan on aivan jäätävää kusetusta kirjaimellisesti. Shocked
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Gerberos
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Syy 2008
Viestejä: 3568
Paikkakunta: E-savo

LähetäLähetetty: 30.07.2024 13:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuulin huhua että norjassa myydään ihan eri ureaa, joka olis jotenkin lisäaineistettua että toimii myös pakkasessa. Täällä taas joku maahantuoja tms kartelli työntää ureaa asiakkaiden silmään.... Tietääkö kukaan onko mitään perää?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumpeelo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2014
Viestejä: 5797
Paikkakunta: 06/09

LähetäLähetetty: 30.07.2024 13:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

https://www.koneviesti.fi/paakirjoitus/9e3ee329-9c78-4734-a7f8-467c6f8737f8

https://www.kemira.com/fi/konserni/media/uutishuone/uutiset/kemira-ja-terra-environmental-technologies-inc-solmivat-lisenssisopimuksen-kemiran-denoxiumista/


"AdBlue on VDA:n eli Saksan autoteollisuusliiton lisensioima tuotemerkki. Ajoneuvot on kehitetty täyttämään EU:n komission asettamat päästövaatimukset vain tuolla litkulla ja VDA sitten myy lisenssejä halukkaille kemianteollisuuden yrityksille ja muille, jotka tuota haluavat valmistaa. Saksan autoteollisuus on nähtävästi ajanut tuon tuotteen valinnan läpi omien etujensa vuoksi ja pohjoisen pienen markkinaosuuden vuoksi kylmiä oloja ei ole tarvinnut huomioida riittävästi. Rikkoutumisethan kasvattavat autoteollisuuden jälkimarkkinaa, joten ei tuohon varmasti siksi haluta puuttuakaan sieltä suunnasta. Denoxium on kehitetty adbluen kanssa samoihin aikoihin, mutta nähtävästi VDA (ja Saksan valtio) ei ole halunnut, että tuollaisen massatuotteen lisenssi olisi pienen pohjoisen maan pienellä yrityksellä hallussa. Raha ratkaisee."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NV
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Lok 2014
Viestejä: 174

LähetäLähetetty: 30.07.2024 15:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Gerberos kirjoitti:
Kuulin huhua että norjassa myydään ihan eri ureaa, joka olis jotenkin lisäaineistettua että toimii myös pakkasessa. Täällä taas joku maahantuoja tms kartelli työntää ureaa asiakkaiden silmään.... Tietääkö kukaan onko mitään perää?


Kysyin asiaa norjalaiselta vävypojalta, ja väittää että max -10 astetta on norskien adblue.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7028

LähetäLähetetty: 30.07.2024 17:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koheltaja kirjoitti:


Omat kokemukset enemmänkin moottoreista liikenne- ja kilpapuolelta, käyttökokemuksia sekä labratestejä riippumattomalla testaajalla. Peilaan niistä saatuja kokemuksia ja mittauksia, ja autojen moottoreistahan tässä oli puhetta eikä suurteollisuuden koneista.


Ehkä öljyistä oli puhetta Smile tuo keskusvoiteluöljy on nimenomaan autojen moottoriöljyä.

Mutta siis, testasivat kun paine ja lämpötila ovat korkeita, että mikä voitelee. Mobilia, olisko peräti ollu rally formulaa, ei tuossa kokeessa yksinkertaisesti laskettu voiteluaineeksi.

En nyt ymmärrä mikä tuossa on sellaista että pitää hangata vastaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5548

LähetäLähetetty: 30.07.2024 18:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kokemuksia ja testien tuloksia ei meistä kumpikaan voi muuttaa joten jatketaan eteenpäin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
euroshopperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2008
Viestejä: 3865

LähetäLähetetty: 30.07.2024 19:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:
Subaru Outback '22 oli Mettästäjän Kulkupelinä vajaan kaksi ja puoli vuotta. Melkeen kilsalleen 150 tkm tuli rullattua.
Keskikulutus koko matkalta 8 l / 100 km, tänä kesänä alla olleet CrossClimatet nosti keskiarvoa parilla desillä.
Autoon tehtiin normaalit huolto-ohjelman öljyn, suodattimien ja tulppien vaihdot.
Näiden lisäksi uusittiin kerran tuulilasinpyyhkijän sulat ja ihan loppumetreillä etujarrupalat.
Erittäin huoleton peli oli siis ajella, ei mitään vikoja tai harmeja. Ominaisuuksina cvt-lootan ja turbottoman koneen kuminauhaveto.



Tilalle tuli 306 hp hybridivoimaa Suzukin logolla:



Viikonlopun seutuun tuli ajeltua ensimmäinen n. 1400 km lenkki. Kulutus tältä pätkältä 5,2 l / 100 km.
Voimalinja on kyllä maantieajossa mieleen. Ohituspaikat tuplaantui nelostiellä.
Tässä tosin saa totutella siihen Subarun jälkeen, ettei tarvi painaa kaasupedaalia aina tulipeltiä vasten.
Tai ainakin risteyksestä lähtiessä alkaa kuulua sellaisia äänitehosteita kuin amerikkalaisissa toimintaelokuvissa Cool


Onnea ja menestystä Petolle hienosta kärrystä. Mulla on jo toinen RAV4 plugari kierrossa ja omaan käyttöön ihan älyttömän sopiva vehje. Mukavat tehot on kyllä tuolla Suzukilla pelkällä sähkölläkin ajeluun ja vetokoneisto toimii aina täysin samalla tavoin ajaa sitten bensalla, tai sähköllä. Aina on AWD mode päällä tarvittaessa. Lähtiessä lähtee AWDllä ja mutkateillä kiihdytysanturin mukaan avittaa pienesti välillä. Kohtuu hyvin on omassa käytössä myös talviajaminen onnistunut käytännössäkin. 40 kW kun takamoottorin teho ja etupäästä jos samaa pukkaa, niin hitaaseen ajamiseen on ihan tarpeeksi AWD tehoa käytössä, jos vain kumit pitää. Eikä haukkaa edes kakkua, kun akku ajettu ” tyhjäksi”. Tuo 2,5 L HSD systeemi on käsittämättömän taloudellinen ajella, kun oppii tavoille. Mulla tuli uudempaan versioon vielä Webasto, niin talviajot menee tallista lähtiessä aika pitkään ilman käynnistyksiä ja 4 vuoden aikana on bensaa kulunut saman 1,0 L/100 km tahtia kumulatiivisesti, kun alkaa olla +80 tkm mittarissa yhteensä.
_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Gerberos
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Syy 2008
Viestejä: 3568
Paikkakunta: E-savo

LähetäLähetetty: 30.07.2024 19:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

NV kirjoitti:
Gerberos kirjoitti:
Kuulin huhua että norjassa myydään ihan eri ureaa, joka olis jotenkin lisäaineistettua että toimii myös pakkasessa. Täällä taas joku maahantuoja tms kartelli työntää ureaa asiakkaiden silmään.... Tietääkö kukaan onko mitään perää?


Kysyin asiaa norjalaiselta vävypojalta, ja väittää että max -10 astetta on norskien adblue.


No joo, sitkeä huhu siis. Vaan onkohan niillä mitään millä tuota pakkasrajaa alennetaan, vai onko tuo juttu ihan vaan tuulesta temmattu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Gerberos
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Syy 2008
Viestejä: 3568
Paikkakunta: E-savo

LähetäLähetetty: 30.07.2024 19:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tumpeelo kirjoitti:
https://www.koneviesti.fi/paakirjoitus/9e3ee329-9c78-4734-a7f8-467c6f8737f8

https://www.kemira.com/fi/konserni/media/uutishuone/uutiset/kemira-ja-terra-environmental-technologies-inc-solmivat-lisenssisopimuksen-kemiran-denoxiumista/


"AdBlue on VDA:n eli Saksan autoteollisuusliiton lisensioima tuotemerkki. Ajoneuvot on kehitetty täyttämään EU:n komission asettamat päästövaatimukset vain tuolla litkulla ja VDA sitten myy lisenssejä halukkaille kemianteollisuuden yrityksille ja muille, jotka tuota haluavat valmistaa. Saksan autoteollisuus on nähtävästi ajanut tuon tuotteen valinnan läpi omien etujensa vuoksi ja pohjoisen pienen markkinaosuuden vuoksi kylmiä oloja ei ole tarvinnut huomioida riittävästi. Rikkoutumisethan kasvattavat autoteollisuuden jälkimarkkinaa, joten ei tuohon varmasti siksi haluta puuttuakaan sieltä suunnasta. Denoxium on kehitetty adbluen kanssa samoihin aikoihin, mutta nähtävästi VDA (ja Saksan valtio) ei ole halunnut, että tuollaisen massatuotteen lisenssi olisi pienen pohjoisen maan pienellä yrityksellä hallussa. Raha ratkaisee."


Eli semmonen kartelli. Saakohan moista denoxiumia kuluttaja ostaa mistään. Ainakaan takuuajan jälkeen ole mitään väliä vaikka sitä käyttäis. Ja onkohan kallistakin jos saa. Kallista ainakin jäätyneitä laitteita korjata.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5376
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 30.07.2024 19:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Gerberos kirjoitti:
NV kirjoitti:
Gerberos kirjoitti:
Kuulin huhua että norjassa myydään ihan eri ureaa, joka olis jotenkin lisäaineistettua että toimii myös pakkasessa. Täällä taas joku maahantuoja tms kartelli työntää ureaa asiakkaiden silmään.... Tietääkö kukaan onko mitään perää?


Kysyin asiaa norjalaiselta vävypojalta, ja väittää että max -10 astetta on norskien adblue.


No joo, sitkeä huhu siis. Vaan onkohan niillä mitään millä tuota pakkasrajaa alennetaan, vai onko tuo juttu ihan vaan tuulesta temmattu.

Ei se ihan huhu ole;
https://www.kemira.com/fi/konserni/media/uutishuone/uutiset/kemira-ja-terra-environmental-technologies-inc-solmivat-lisenssisopimuksen-kemiran-denoxiumista/
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5376
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 30.07.2024 19:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Eli semmonen kartelli. Saakohan moista denoxiumia kuluttaja ostaa mistään.

No Norjasta.

Mutta ei taida mennä läpi jos tutkitaan Suomessa, onko ureaa laitteistossa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 236, 237, 238 ... 245, 246, 247  Seuraava
Sivu 237 Yht. 247

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com