Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7177
|
Lähetetty: 15.08.2024 19:50 Viestin aihe: |
|
|
Euro 5 ja Euro 6 diisseleitten kanssa tarttee panna jäitä hattuun. Ettei tule yllätyksiä.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/597dd2b4-1f6a-4f4a-ac61-992d6fa707db
Noh, kauas on ajatus karannut mettämiehen autosta jos plugareita ja kaistavahteja tai noita wannabe "4-vetoisia" mietitään olettaen että ne olis kaikenratkaisevia. Eiköhän nuo ole yleiskäyttöisiä asioita jotka jotenkin palvelee harrastusta. Varmaan yhtä hyviä ku linkkaamani bemari.
Jos oikeasti haluaa kaistavahdit ja kaikki muut avustimet ja sellaisen joka kestää, eikä ole mikään wannabe, ja pitää palvella mettästyskäytössä hyvin, niin kai se pitää mennä rangerover tai g-mersu -osastoille.
Läksin ostamaan volvo cx60 koska halusin tuollaisen "huippunelivetoauton" yleiskäyttöön niin että palvelee hyvin mettästyskäyttöä. Ja pa kat. Kontti niin pieni että ei sinne sovi täyteen pakattu rinkka. Wannabe 4-veto toimi auratulla tiellä, paitti hiljaa ryömiessä ylämäkeen. Ei Golffia kummempi. Syrjässä en tohtinut koittaa.
Ja se muoviosien kitinä 120 tkm asfalttitietä pitkin ajetussa autossa. En ostanut. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10297 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 15.08.2024 20:06 Viestin aihe: |
|
|
Meillä jokaisella lienee taloudelliset rajoitteemme. Uskallan silti väittää, että kovin harvalla tälläkään palstalla riitttää paukut uuteen G-mersuun.
Ja varsinkaan Rangen kohdalla laittaisin aika ison kysymysmerkin myös siihen kestävyyden kohdalle, jos kestävuudellä tarkoitetaan sitä, että auto on ajossa eikä pajalla.
Tuohon Euro6 juttuun liittyen, Tucsonissa ei jäätynyt koskaan kovallakaan pakkasella AdBlue systeemit.
Vaan välijäähdytinpä jäätyi pariinkin otteeseen hotellin pihaan, jolloin aamulla vehjettä ei saanut käyntiin.
Se ei kestänyt pitkän siivun ajoa pintakaasulla tietyssä pakkasessa, koska kerrytti silloin vettä imuputkistoon.
Tämä vesi sitten parkissa valui johonkin putken mutkaan ja jäädytti systeemin umpeen. Hinurilla lämpimään halliin oli korjaus. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10297 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 15.08.2024 20:08 Viestin aihe: |
|
|
Ja kontin koosta. Acrossiin mulla menee lätkäkassi ja kaksi kohtuullisen kookasta koiraa heittämällä.
Outpäkissä oli silti vielä reilusti isompi kontti ja samaan aikaan enemmän jalkatilaa takapenkillä.
Valintojen maailma. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7177
|
Lähetetty: 15.08.2024 20:22 Viestin aihe: |
|
|
Peto kirjoitti: | Meillä jokaisella lienee taloudelliset rajoitteemme. Uskallan silti väittää, että kovin harvalla tälläkään palstalla riitttää paukut uuteen G-mersuun.
.
.
.
Tuohon Euro6 juttuun liittyen, ... |
Siksi me ajetaankin joillain wannabe -vehkeillä ja kuvitellaan että omistetaan parasta mitä tähän hätään saa. Täällä oli noita korealaisia isoja "4-vetoisia", vaan eivät kestäneet. Vetarit ja rungot kärsii jos "mettään" mennään.
Lue tuo iltiksen juttu. Ei ole kysymys jäätymisestä, vaan siitä että EU epäilee että noissa ureoidaan todellisia päästölukemia, niinkuin tehdäänkin, ja siihen voi tulla stoppi. Oman diisselini aikanaan ku ostin, varmistin että on Euro4, koska kuvittelin että nuo pissivehkeet on kus etusta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10297 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 15.08.2024 20:27 Viestin aihe: |
|
|
Varmaan monella on parasta saavutettavissa olevaa siihen omaan käyttöprofiiliin.
Jos omatkin ajot olis tässä kiväärin kantamalla, niin laittasin tuon Fronteran kuntoon.
Vaan kun ajoa tulee 70 tkm vuoteen, niin siinä on muitakin reunaehtoja kun isot renkaat ja meteli.
Väittäsin, että omiin töihin ja harrastuksiin se mettä/maasto liittyy melkolailla enemmän mitä keskimäärin.
Kaikilla noilla kinnereilla on käyty perillä siellä missä on tarvinnut, jalkautumisetäisyys on toki vähän vaihdellut.
Vaan moni oli viimeseksynä Koitelaisessakin luovuttanut aiemmin Pajerolla mitä meikäläinen Outpäkillä. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5425 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 15.08.2024 20:39 Viestin aihe: |
|
|
Kolme vuotta sitten ajelin yhden kauden Cruiserilla. Enpä osaa sanoa, onko XC70 Volvo sen kehnompi tai parempi, samalla lailla silläkin on päässyt. Vaikka siinä on se Haldex. Toki, sen tiedän, että ääriolosuhteissa Volvosta loppuu meno hetkeksi, mutta harvoin sellaista on. Joko pääsee tai ei pääse.
Toki, jos alkaa Cruiseria varustelemaan Offroad-varusteilla niin onhan siinä silloin potentiaalia. Mutta silloin se häviää taas Volvolle jokapäiväisessä käytössä.
Viimeinen muokkaaja, jkvi pvm 15.08.2024 20:41, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7177
|
Lähetetty: 15.08.2024 20:40 Viestin aihe: |
|
|
Peto kirjoitti: | Varmaan monella on parasta saavutettavissa olevaa siihen omaan käyttöprofiiliin.
Jos omatkin ajot olis tässä kiväärin kantamalla, niin laittasin tuon Fronteran kuntoon.
Vaan kun ajoa tulee 70 tkm vuoteen, niin siinä on muitakin reunaehtoja kun isot renkaat ja meteli.
Väittäsin, että omiin töihin ja harrastuksiin se mettä/maasto liittyy melkolailla enemmän mitä keskimäärin.
Kaikilla noilla kinnereilla on käyty perillä siellä missä on tarvinnut, jalkautumisetäisyys on toki vähän vaihdellut.
Vaan moni oli viimeseksynä Koitelaisessakin luovuttanut aiemmin Pajerolla mitä meikäläinen Outpäkillä. |
Siis outpäkki vai Across ?
OOmminäki menny wanhalla MK1 Golfilla tietä jota perässä tullut pajero ei lopulta päässyt ilman työntämistä. Toki meillä oli yli 1000 kg painoeroa ja mulla golffissa 175 leveät renkaat.
Totta tuo on että jos on yksi auto niin sen haluaa olla kompromissi. Mulla nyt E-malli ja vielä avantgarde. Ei ole mettästys tuon auton maasto-ominaisuuksista jäänyt kiinni. Ne paikat mihin tarttis maavaraa, on kansoitettu nykyään niin sakeasti ettei edes haluta mennä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10297 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 15.08.2024 20:45 Viestin aihe: |
|
|
Peltsu kirjoitti: |
Siis outpäkki vai Across ?
|
Tietysti Outpäkki, niinkö kirjotin. Ei mulla oo ollut Acrossi vielä kun kolme viikkoa ja 5000 km.
Sitä koeponnistetaan Sodankylän ja Inarin kairoilla ensimmäistä kertaa joskus puolentoista kuukauden päästä. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7177
|
Lähetetty: 15.08.2024 20:57 Viestin aihe: |
|
|
Peto kirjoitti: | Peltsu kirjoitti: |
Siis outpäkki vai Across ?
|
Tietysti Outpäkki, niinkö kirjotin. Ei mulla oo ollut Acrossi vielä kun kolme viikkoa ja 5000 km.
Sitä koeponnistetaan Sodankylän ja Inarin kairoilla ensimmäistä kertaa joskus puolentoista kuukauden päästä. |
Ok. Outpäkki diisselinä oli haluttu täällä. Muutamat ihmiset niitä sitten ovat vaihtaneet Hondaan. En ole uskaltanut syytä kysyä.
Ja, joo, jos täällä lähtee nelostieltä itään, tarvitaan maavaraa. Ja ymmärrystä että muitakin on. Joskus aikaa sitte menin pystykorvan kanssa tsarmin kairaan. Koira kohta tuli noloa luokse ja siitä autolle ja ymmärsin tuskan. Sitä alko hävettämään pystyssä olevat korvat, oli siellä niin paljon läppäkorvia. Kuljeskelen Inarijärven alueella ja länsikairassa. Molemmissa pärjää vaikka jahtiautona olis Ferrari. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 5996 Paikkakunta: 06/09
|
Lähetetty: 15.08.2024 21:01 Viestin aihe: |
|
|
Peto kirjoitti: | Tucsonissa ei jäätynyt koskaan kovallakaan pakkasella AdBlue systeemit.
Vaan välijäähdytinpä jäätyi pariinkin otteeseen hotellin pihaan, jolloin aamulla vehjettä ei saanut käyntiin.
Se ei kestänyt pitkän siivun ajoa pintakaasulla tietyssä pakkasessa, koska kerrytti silloin vettä imuputkistoon.
Tämä vesi sitten parkissa valui johonkin putken mutkaan ja jäädytti systeemin umpeen. Hinurilla lämpimään halliin oli korjaus. |
Mulla teki VW 2.0 tdi, se 140hv kone samaa. Kohtalona siinä oli aina kiertokanki lohkon kyljestä ulos, kun mäntä toppaa vesimassaan.
Jotenkin käsittämätöntä että tommosia on saatu suunniteltua ulos tuotantoon asti ilman ettei testeissä oo huomattu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7177
|
Lähetetty: 15.08.2024 21:17 Viestin aihe: |
|
|
Tumpeelo kirjoitti: |
Jotenkin käsittämätöntä että tommosia on saatu suunniteltua ulos tuotantoon asti ilman ettei testeissä oo huomattu. |
Folkkari testas ja testaa autot kuluttajilla. Minun viimeinen vw oli 2003 ku tajusin että uppoava laiva. Sitä edellinen auto, joulukuussa 2001 valmistettu Passat, oli tulevan Audi A6 testilavetti ainakin etupään osalta. Sitä katsastusmiehen kanssa ihmeteltiin ku Passatissa oli keula joka sinne ei kuulunut. Inssi sitten selvitti ja kertoi että näin se on, tulevan Audin keula. Jopa kytkinlevykin oli eri ku ois pitäny olla. Vankempi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5560
|
Lähetetty: 16.08.2024 05:52 Viestin aihe: |
|
|
En ole etsimässä puhdasveristä mettäautoa, jos olisin niin ajaisin Hiluxilla tai Land Cruiserilla. En myöskään ole hankkimassa nelikkoa "wannabe" hengessä vaan seuraava(kin) auto tulee arkiajoon omalla rahalla 25000-30000km vuodessa. Arkiajon lisäksi tulee käytyä mökillä talvisin eikä tie ole aina aurattu, siinä on nelikosta apua vaikka ei ole kytkettäviä lukkoja, brutaalia ajettavuutta ja traktorin moottoria.
Täällä on kokemuksia laidasta laitaan näistä kamppeista ja saa rehellisempiä vastauksia kun monesta muusta paikasta jotka on keskittynyt enemmän puistomaastureihin.
Toyotan hybridi/CVT voimalinja on omanlainen siitä tykkää tai ei. Mä olen tykästynyt sen miellyttävään toimintaan arkiajossa, ei nyi, pystyy hiipimään ruuhkassa, liukkaassa mäessä voi lähteä liikkeelle hitaasti pidon rajalla jne. Miinuksena on terävyyden puuttuminen kun polkasee kaasua, lähtee pehmeästi liikkeelle mutta kiihtyy hyvin alun jälkeen.
Jos multa kysytään niin muita kalibereja ei tarvita kun 308win, kaikki muut on wannabe kalibereja eikä niillä tee mitään paremmin kun 308:lla |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mettäkala Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Maa 2014 Viestejä: 1980 Paikkakunta: SuomiFinland
|
Lähetetty: 16.08.2024 08:29 Viestin aihe: |
|
|
En nyt tiedä voiko Cruiserista puhua täysverisenä mettäautona, mutta sellasella on nyt muutama vuosi vedetty sekalaista ajoa pikitietä ja soratietä sellaisella 35-45 tkm vuosisuoritteella. Vaikea tuosta on enää muuhun palata, sen verran sen penkkiin on juurruttu. Se kun toimii riittävästi joka paikassa. Toki 120 kmh moottoritie on sille vähän sellaista "mikäs rajoitus se tämä on" aluetta, mutta sitä ajoa on omalta osalta tosi vähän. Säännöllisen epäsäännöllisesti vedetään venetraileria, kelkkakärryä, puita ja muuta kuormaa, niin tuon kanssa kyllä pärjää. Soratietä tulee ajettua päivittäin ja talvella on aurauksessa välillä taukoakin, niin koskaan ei tarvii jännittää pääseekö sinne mihin oli menossa. Tapahtumissa löytyy aina parkkitilaa, kun auton voi ajaa vaikka ojan penkalle "pystyyn". Auto on yli 20 vuotta vanha, joten lähes kaiken huollon pystyy halutessaan tehdä itse ja sitä kautta tuon ylläpito on ollut aika edullista. Ei tietysti vertaudu työpaikan liisareihin tai kilsakorvausten nostajiin, itse joudutaan tankkaamaan ja huolloista vastaamaan. Mutta kaikkiaan niin huoleton auto, että todennäköisesti seuraava on joskus vuosien päästä samaa sarjaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5425 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 16.08.2024 08:57 Viestin aihe: |
|
|
Mettäkala kirjoitti: | En nyt tiedä voiko Cruiserista puhua täysverisenä mettäautona, mutta sellasella on nyt muutama vuosi vedetty sekalaista ajoa pikitietä ja soratietä sellaisella 35-45 tkm vuosisuoritteella. Vaikea tuosta on enää muuhun palata, sen verran sen penkkiin on juurruttu. Se kun toimii riittävästi joka paikassa. Toki 120 kmh moottoritie on sille vähän sellaista "mikäs rajoitus se tämä on" aluetta, mutta sitä ajoa on omalta osalta tosi vähän. Säännöllisen epäsäännöllisesti vedetään venetraileria, kelkkakärryä, puita ja muuta kuormaa, niin tuon kanssa kyllä pärjää. Soratietä tulee ajettua päivittäin ja talvella on aurauksessa välillä taukoakin, niin koskaan ei tarvii jännittää pääseekö sinne mihin oli menossa. Tapahtumissa löytyy aina parkkitilaa, kun auton voi ajaa vaikka ojan penkalle "pystyyn". Auto on yli 20 vuotta vanha, joten lähes kaiken huollon pystyy halutessaan tehdä itse ja sitä kautta tuon ylläpito on ollut aika edullista. Ei tietysti vertaudu työpaikan liisareihin tai kilsakorvausten nostajiin, itse joudutaan tankkaamaan ja huolloista vastaamaan. Mutta kaikkiaan niin huoleton auto, että todennäköisesti seuraava on joskus vuosien päästä samaa sarjaa. |
Minulla Cruiseri oli -13 mallin, eli nyt sillä olisi ikää 11 vuotta. Minusta ei ollut kovin huoleton auto.
Ja pikitiellä melkoinen kömyrä vs. Volvo, joka kulkee kaltevallakin tiellä ilman vänkäämistä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mettäkala Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Maa 2014 Viestejä: 1980 Paikkakunta: SuomiFinland
|
Lähetetty: 16.08.2024 12:29 Viestin aihe: |
|
|
jkvi kirjoitti: | Minulla Cruiseri oli -13 mallin, eli nyt sillä olisi ikää 11 vuotta. Minusta ei ollut kovin huoleton auto.
Ja pikitiellä melkoinen kömyrä vs. Volvo, joka kulkee kaltevallakin tiellä ilman vänkäämistä. |
Mikäs siitä teki epäluotettavan? Tuo lienee ollut 150 sarjalainen, niistä ei tietoa onko jotain murheita enemmän kuin tässä vanhemmassa sarjassa.
Tuo oma kommentti sen pohjalta mitä tuon kanssa on menty. Tiedostan kun vanhalla ajelen, että välillä on jotain korjattavaa, ennakoivaa huoltoa sitä vastoin vaatii joka ikinen uudempikin auto. Uutta ei monikaan ala itse huoltaa edes sellaisten juttujen kohdalla mitkä hyvin onnistuisivat, koska huoltokirja. Vanhassa riittää kun itse piirtää ne merkinnät kirjaan kun huoltoa tekee. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|